What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

2023 Outdoor Grow

Useridentity

Active member
@Useridentity

You can keep them all 3 like that. > The small ones are not taking anything away from the bigger one, cos it's more like the other way around that the bigger one is now choking the others.
Taking any smaller one away would only mean: Less bud in the end.
Also if some bunny happens to pass by, lets hope it will only nip some bits from the smaller ones, and leave the bigger one at peace.
Ok thats great!
I was not happy about chopping her down, but now I will leave her 👍

Parameter

Well-known member
Lite tidigt men vad gör man? Ser ut som det går å bli stekt på det där också :). Ett tidigt skördat röka kan vara nice som fan. Bra jobbat.

Kollade till mina få damer (nån jävla mus åt upp typ alla seedlings i år… lesson learnt, ha de inte lättåtkomliga i växthuset).

De står i planteringsjord blandat med att osmocote (15-9-12 NPK). Även blandat i vattenkristaller. Odlar på ett berg och inte vattnat sen jag planterade ut knappt, bara vart där en gång med typ 10L sen slutet av maj. Inte ett tecken på näringsbrist, ser riktigt fina ut.

Det som överlevde var 1 brutalis, 1 black widow (båda från cphseeds gamla zenseeds), 1 ak (bulk seedbank) och 1 auto duck (dutch passion). Brutalis har gått strålande från start till nu, där den är i full blom, och trots typ 10 regniga dagar helt utan tillstymmelse till mögel. Den är näst störst (AK’n lite större), har tålt extrem misshandel (utplanterad tidigt, haft nätter runt 5c, jag råkade tappa den så transplanten vart riktigt stökig, den vart knappt härdad innan utplantering, klarade torkan utan extra vatten och nu tar den fukt å storm utan problem). Typ 1,20 cm lång, grenar ut sig som fan. Har kanske 4-5 sidogrenar. Lär bli 50g torkat på den. Mäkta imponerad all around.

Aldrig vart med om en tåligare auto än Brutalis. Har mest odlat amerikanska autos (typ fastbuds) och spanska grejer förr. Snacka om att nordisk genetik slår det med hästlängder. Och fyfan vad den luktar gott. Är rökat kefft sen blir jag duktigt besviken haha.

Ak’n från bsb är ett jävla monster. Typ 1,5m lång, har tagit samma misshandel förutom att den ej tappades som brutalisen, och luktar lite mindre. Grenar ut sig som fan den också. Lär va klar om en månad typ så lite segare än brutalisen men är ju typ en underarm längre också.

Ducken är rätt liten, typ 50cm, med 2 starka sidogrenar. Luktar OTROLIGT men den ska ju vara svagast av det jag har på menyn. Snart klar :). Bladen ser fortf ut som ankfötter fasten den är 4 veckor in i blom. Har tagit kyla bra. Vill ta seeds på den i framtiden å försöka odla fram en lite starkare variant.

Black widowen som också är från Cphseeds har redan lila blommor, trots att denna sattes så sent som 10e juni. Är rätt långt söder så den har inte sett en natt under 10c, troligtvis inte ens så lågt, å ändå blommar den lila. Imponerad!

Overall röker jag typ 1g i månaden så lär få en årsförbrukning trots missöden med musen lr vad det nu kan ha vart. Ser fram emot att dela lite bilder på skörden sen. Är tyvärr för nojjig för att lägga upp bilder innan allt är torkat och stashat :).

Lycka till alla odlare!

PS. Fy helvete vad det är kul att köra guerilla growing. Springa runt i skogen och busa. Varför är det så kul att vara busig? Hade det vart lagligt hade halva nöjet slopats (men vi får hoppas man slipper konka jord när man är 50-60 bast sen).

Fridens!
Visst är det kul att busa i skogen. Tycker exakt samma 😂 Det är något speciellt med att ha sina spotar som man tittar till och som är ens hemlighet. Älskar också att gå i skogen.

Hasselhoff1337

Active member
Visst är det kul att busa i skogen. Tycker exakt samma 😂 Det är något speciellt med att ha sina spotar som man tittar till och som är ens hemlighet. Älskar också att gå i skogen.
Fuck yeah haha. Man känner sig lite som Rambo när man går genom krånglig terräng ingen frisk människa hade gett sig på.

Med det sagt längtar jag tills man kan odla i trädgården hah… otaliga myggbett och fästingar är lite störigt. Fick borrelia förra året. Men vad gör man inte för sina vackra damer :).

Någon annan som odlar med autos från cphseeds? Tkr det är sjukt att man knappt läst om dem när de presterar så bra i våra svenska skogar.

Btw vi snackade om skogsjorden och att jag skulle testa den. Satt 2 st early top skunk (lär ej bli klara) mest för å se vilka näringsbrister å annat de råkar ut för där. Än så länge är de långa och klena och behöver N. Så kastade lite hönsskit å aska till dem. Tror PH’t är för lågt. Men att de ens lever och växt sig till en meter typ var över förväntan lol. Stället är liksom i princip träsk, så torkan var inget problem iaf. Typ allt kringliggande vatten är dock borta men antar att grundvattnet står högt så spoten kan nog vara bra om man fixar till jorden lite.

ingealls

Active member
Satte ut sista gänget idag. Dem flesta rätt ner i jord utan krukor denna gången. Få se om man hinner med tre skördar per år. Har blandat egen jord i marken där och luckrat bort sten och bös jag inte vill ha där i. Dock fyllt på med döda och friska löv i botten och hält dit blodgödsel sen maskompost och koskit. Har aldrig odlat rätt i backen förr. Tack för er inspirations

Attachments

• 2023-06-22 17.21.22.jpg
    2023-06-22 17.21.22.jpg
    3.7 MB · Views: 84
  • 2023-07-07 12.08.56.jpg
    2023-07-07 12.08.56.jpg
    5.7 MB · Views: 90
  • 2023-07-07 12.08.13.jpg
    2023-07-07 12.08.13.jpg
    4 MB · Views: 85
  • 2023-07-07 12.27.40.jpg
    2023-07-07 12.27.40.jpg
    3.2 MB · Views: 81
  • 2023-07-07 12.09.02.jpg
    2023-07-07 12.09.02.jpg
    5.5 MB · Views: 82
  • 2023-07-07 12.29.16.jpg
    2023-07-07 12.29.16.jpg
    4.8 MB · Views: 92

Parameter

Well-known member
Satte ut sista gänget idag. Dem flesta rätt ner i jord utan krukor denna gången. Få se om man hinner med tre skördar per år. Har blandat egen jord i marken där och luckrat bort sten och bös jag inte vill ha där i. Dock fyllt på med döda och friska löv i botten och hält dit blodgödsel sen maskompost och koskit. Har aldrig odlat rätt i backen förr. Tack för er inspirations
Det var ett gäng vackra plantor du hade! Kör du guerrilla setup eller är det typ sommarställe eller liknande? Kan inte vara kul och konka vatten till alla dom där om det är i skogen som du kör. Du har verkligen fått till näringen också. Inte en tillstymmelse till näringsbrist. Alla bladen är gröna och fina. Hatten av ;)

Hasselhoff1337

Active member
Ohh, bra jobbat. Vilka strains?

ingealls

Active member
Det var ett gäng vackra plantor du hade! Kör du guerrilla setup eller är det typ sommarställe eller liknande? Kan inte vara kul och konka vatten till alla dom där om det är i skogen som du kör. Du har verkligen fått till näringen också. Inte en tillstymmelse till näringsbrist. Alla bladen är gröna och fina. Hatten av ;)
Det ligger en gammal grund till en lada och en bit därifrån höll jag på att trilla i en ännu äldre brunn som innehåller vatten 😘. I den gamla grunden hade blad och annat bös legat och maskat sej i generationer. Typ 4cm kolsvart jord innan betongen. Så har använt möe av den kompostjorden blandat med jord från lövskog. Fick en stor påse med sån vermekulit av en sotare som jag använt. Använt häst och bajskorvar från typ älg eller liknande klövdjur smulat som toppgödsel. Benmjöl som topp också nu till dem nya var benmjölet slut men fick tag i blodmjöl som jag hält i botten på groparna jag grävt. Vände även upp och ned på grästuvorna och la dem i botten. Sen fyllt upp med blandning. Gjort nässel te. Tryck ner en halv dunk nässlor fyllt med vatten låtit stå två veckor. Luktade koanus men verkar funka bra. Kan ta fler bilder imon på utgrävningen om ni vill se. Tror ni har en bild tidigare på de två små plantorna jag planterade i jorden. Dem har växt bra

Hasselhoff1337

Active member
Det ligger en gammal grund till en lada och en bit därifrån höll jag på att trilla i en ännu äldre brunn som innehåller vatten 😘. I den gamla grunden hade blad och annat bös legat och maskat sej i generationer. Typ 4cm kolsvart jord innan betongen. Så har använt möe av den kompostjorden blandat med jord från lövskog. Fick en stor påse med sån vermekulit av en sotare som jag använt. Använt häst och bajskorvar från typ älg eller liknande klövdjur smulat som toppgödsel. Benmjöl som topp också nu till dem nya var benmjölet slut men fick tag i blodmjöl som jag hält i botten på groparna jag grävt. Vände även upp och ned på grästuvorna och la dem i botten. Sen fyllt upp med blandning. Gjort nässel te. Tryck ner en halv dunk nässlor fyllt med vatten låtit stå två veckor. Luktade koanus men verkar funka bra. Kan ta fler bilder imon på utgrävningen om ni vill se. Tror ni har en bild tidigare på de två små plantorna jag planterade i jorden. Dem har växt bra
Wow, vilket engagemang! Bra jobbat.

Enda jag vill påpeka är blod/benmjöl. Här kommer unpopular opinion: kör Osmocote om det är ute i riktiga bushen. Vildsvin älskar ben och blodmjöl. Alla möjliga djur blir nyfikna. Finns inget tråkare än en uppbökad planta i blom.

Jag har kört full organic och här i söder, speciellt kring mig som är TJOCKT på vilt (speciellt gris), får man snabbt läxa för det. Osmocote å andra sidan… haft en grisfamilj gå 20m från spoten å inte brytt sig. Det är ett jävligt gott tecken.

Rätta mig om jag fel, speciellt pro’sen här inne, men kan inte vedaska va rätt bra i blomfasen istället för benmjöl (behövs ej om man kör osmocote 15-9-12)? Speciellt om man ådlar på granmark där jorden är sur. Win win.

ingealls

Active member

Enda jag vill påpeka är blod/benmjöl. Här kommer unpopular opinion: kör Osmocote om det är ute i riktiga bushen. Vildsvin älskar ben och blodmjöl. Alla möjliga djur blir nyfikna. Finns inget tråkare än en uppbökad planta i blom.

Jag har kört full organic och här i söder, speciellt kring mig som är TJOCKT på vilt (speciellt gris), får man snabbt läxa för det. Osmocote å andra sidan… haft en grisfamilj gå 20m från spoten å inte brytt sig. Det är ett jävligt gott tecken.

Rätta mig om jag fel, speciellt pro’sen här inne, men kan inte vedaska va rätt bra i blomfasen istället för benmjöl (behövs ej om man kör osmocote 15-9-12)? Speciellt om man ådlar på granmark där jorden är sur. Win win.
Ja jag har läst det om griseknoen. Har byggt upp som en liten mur med hjälp av stubbar från ett träd. Men jag har även viltstängsel liggande. Borde kanske sätta upp det nu innan natten. Blir ju nervös. Såg oxå bök som var färskt lite längre bort men ej än hittat mitt kippe. Ja jag drar bort och fixar det nu bara för det. Trycker dem sej igenom då tror du?

Parameter

Well-known member

Ja, benmjöl och blodmjöl är en favorit hos vildsvin. Framförallt blodmjöl. Om det är någon som har MASSA erfarenhet utav vildsvin så är det tamejfan jag. Vedaska är bra för blomfasen. Det enda som talar emot vedaska är att det kan finnas kadmium och skit i det. Men jag kör hellre vedaska än benmjöl. Vedaska höjer även pH och buffrar den. Med ”buffrar” menas att den håller pH inom ett intervall så pH inte skenar iväg. Dvs höjer och den håller pH stabilt. Jag är även skiiiiit snål och älskar allt som är gratis och då passar vedaska in perfekt.

Osmocote har jag aldrig hört talas om men det verkar vara bra grejer efter en snabb googling och efter att ha sett NPK värden.

Har i detta nu fått tag på konstgödsel med 10-52-10 i NPK som jag tänker köra på när jag kommer hem. Vet att många vill köra ”ekologiskt” och tror att man kommer rädda världen och att allt är bättre när det är ekologiskt men jag ser det mer som kemi. Mina små odlingar med konstgödsel ute i skogen kommer inte påverka moder jord något nämnvärt. Allt är kemi i slutändan för mig. I min värld, ska man vara 100% ekologisk så ska man inte ge ett smack utan bara odla i den jorden som finns i skogen. Hur har hönsgödseln transporterats? Vad har hönsen ätit? Höns/kycklingar äter kopiösa mängder soja. Hur har blodmjöl producerats? Vart kommer blodmjöl ifrån? Man hör ju på namnet…. Det är torkat blod från döda/slaktade djur som spridit massa metangas innan dom slaktades och som ätit en massa sojabönor som planterats i skövlad Amazonas skog. Man kan bena ut det där hur mycket som helst.

Alla vägar leder till Rom och man är fri att välja den väg som passar en bäst. Vi alla kommer komma till samma mål i slutändan.

ingealls

Active member
Hittade den här påsen. När ni pratar om så höga npk så kan ju detta va nått. (Jag är med snål som fan eller rättare sagt jag har noll kronor i inkomst och inga bidrag).. Bara fröerna som kostat mej. Det är små vita kulor i påsen som är lätta att trycka sönder. Men hur fasen ska man dosera. Toppmata eller smula sönder i vattnet.? Alla frön är nedgrävda redan så kan ju inte blanda ut i jorden. Benmjöl och blodmjöl är inget för er hör jag haha. Jag tog bara vad som fanns tillgängligt. Hönskiten kommer från hönorna här ute och hästskiten från hästarna här. Jag har aldrig sett vildsvins skit i skogen nångång. Har ni det? eller har dem så kallade bajsrutor kanske . Jag satte upp vildstaketet igår kväll. Är nojjig att dem tryckt sej igenom och tuggat i sej alla små skott jag satte igår. 😇

Attachments

• 20230707_212430.jpg
    20230707_212430.jpg
    3 MB · Views: 51

Parameter

Well-known member
Hittade den här påsen. När ni pratar om så höga npk så kan ju detta va nått. (Jag är med snål som fan eller rättare sagt jag har noll kronor i inkomst och inga bidrag).. Bara fröerna som kostat mej. Det är små vita kulor i påsen som är lätta att trycka sönder. Men hur fasen ska man dosera. Toppmata eller smula sönder i vattnet.? Alla frön är nedgrävda redan så kan ju inte blanda ut i jorden. Benmjöl och blodmjöl är inget för er hör jag haha. Jag tog bara vad som fanns tillgängligt. Hönskiten kommer från hönorna här ute och hästskiten från hästarna här. Jag har aldrig sett vildsvins skit i skogen nångång. Har ni det? eller har dem så kallade bajsrutor kanske . Jag satte upp vildstaketet igår kväll. Är nojjig att dem tryckt sej igenom och tuggat i sej alla små skott jag satte igår. 😇

Det där är bra grejer! Vet inte exakt hur just det där doseras men det brukar vara att man kastar på någon halv näve per kvadratmeter och sen vattnar. Blanda INTE i vatten och sen vattna med det. Du kommer bränna plantorna. Och tillsätt INTE den där näringen när plantorna är små. Utan du sprider näringen och sen vattnar in den. Ska du använda den där näringen så gör det när plantorna är etablerade. Dvs typ någon månad.

För övrigt så har du ju annars fått till näringen med allt annat JÄVLIGT bra. Den där näringen som du visar nu kan vara överflödig.

Edit: Jo den där näringen är överflödig. Dina plantor har det hur bra som helst med det du nu ger dom. Men det är bra att ha den till nästa säsong om du ska göra gropar i skogen.

Last edited:

ingealls

Active member
Det där är bra grejer! Vet inte exakt hur just det där doseras men det brukar vara att man kastar på någon halv näve per kvadratmeter och sen vattnar. Blanda INTE i vatten och sen vattna med det. Du kommer bränna plantorna. Och tillsätt INTE den där näringen när plantorna är små. Utan du sprider näringen och sen vattnar in den. Ska du använda den där näringen så gör det när plantorna är etablerade. Dvs typ någon månad.

För övrigt så har du ju annars fått till näringen med allt annat JÄVLIGT bra. Den där näringen som du visar nu kan vara överflödig.

Edit: Jo den där näringen är överflödig. Dina plantor har det hur bra som helst med det du nu ger dom. Men det är bra att ha den till nästa säsong om du ska göra gropar i skogen.
Ja vilken jackpot då ju.🤭 tror jag gör så att jag tar och blandar lite av gödningen med maskkompost och toppmatar med det allt eftersom dem skjuter i höjden. Man ser rätt lätt om dem är redo för mer föda. "Första förvandlingen" bättre att ta förlite än för mycket tänker jag. Har även provat bananjuice vilket dem älskar.blandar alla näringsjuicer med vatten från backen så inte kloret slår ut det goda. Har vart och hämtat mer kompostjord från ruinen idag. Fotat lite och så. Så kommer ett bildspel till idag om ni vill få ni titta och komma med idéer och synpunkter. 😋

offthehook

Well-known member
Veteran
The reason I prefer to work with organics exclusively, has got nothing to do with 'trying to safe the planet.'

With chemical based ferts, it can happen way too easily that the soil life at the plots become screwed, and after when that happens, the plot has become ruined, and can no longer be used for successfully growing weed.

You'll be quickly getting way too much or way too less of some chemical, which is going to cause nutrient lock out after nutrient lock out that even the best botanist would be hard to find a solution to. (The chemistry disbalance will quickly become way too compicated to fix without total laboratory guidance of the soil )

With organics exclusively, it's pretty hard to ruin a plot on a way that it's not possible to fix any longer.

Plots here at my place have been going well for 20+ years in a row, using organic ferts exclusively.
Just let me know when you have been maintaining your plots equally successfully while using chemical ferts after 20 years....
The chemical maintained farm field I happen to pass by when going to my plots has been going worse and worse each year during all this time. And now he's even given up on it completely, because his soil needs a good rest.

Last edited:

ingealls

Active member
The reason I prefer to work with organics exclusively, has got nothing to do with 'trying to safe the planet.'

With chemical based ferts, it can happen way too easily that the soil life at the plots become screwed, and after when that happens, the plot has become ruined, and can no longer be used for successfully growing weed.

You'll be quickly getting way too much or way too less of some chemical, which is going to cause nutrient lock out after nutrient lock out that even the best botanist would be hard to find a solution to. (The chemistry disbalance will quickly become way too compicated to fix without total laboratory guidance of the soil )

With organics exclusively, it's pretty hard to ruin a plot on a way that it's not possible to fix any longer.

Plots here at my place have been going well for 20+ years in a row, using organic ferts exclusively.
Just let me know when you have been maintaining your plots equally successfully while using chemical ferts after 20 years....
The chemical maintained farm field I happen to pass by when going to my plots has been going worse and worse each year during all this time. And now he's even given up on it completely, because his soil needs a good rest.
Thats true dude. Just look at the "professionell farmers fields. They are getting worse and worse. And they use more and more just to make it grow. Iam also an organic dude for sure. But i will use the things i find at this place even if its not organic. I use so little i hope it not will destroy the soil. And i trying to get new soil on the top always. That bag from hamenhög i dont know if its organic or not. Its not look like organic. I can update that the little seedlings i planted yesterday did make it really good in the soil they moved to. The leaf are getting bigger. 😇

vadervader

Well-known member
Veteran
Godkväll!!
En fråga till andra bönder.
Auto Blueberry (denna fr nordenseeds), finns i skog o kör "hemma", men ute.
Hade läst mig till det var en"snabb "strain med kort veg.
Dem är nu inne i v6, still streching 😎 ingen tillstymmelse till blom..
Nån med erfarenhet? Det är alla stora, mörkgröna och fina indicor .
Nån som kört?

P.S 1 fett impad av ingealls plantor, hästjobb!

P.S 2 Håller med offthehook ang att köra organiskt för att berika sin spot, år efter år. Dessutom jävligt roligare 😎 platsen ska ju hålla länge. 15 år and counting nu.
Strävar efter hugelbäddshållet.

Fridens!

offthehook

Well-known member
Veteran
It would be hard to know exactly how much to put without disturbing the balance of the soil.

For a first time starter medium, I have seen that Green Care Grow Turv is the best soil to use in compare to anything else, even though it has been pre-fertilized with chemically based nutes by the manufacturer.
To further maintain this type of soil however after these ferts have been washed out by the plants and the rains, I would always resort to organic ferts thereafter.

We once had a 10 cubic meter Koi pond. Then some kid accidentally managed to drop something like just a bit under 100 ml N-P-K ferts in it. (Those white little 'Nitrogen' balls) Few days later we only had a pool, and no more living Koi Carps left. lol. > Just an example of how little it takes to destroy 10 cubic meter substance.

Last edited:

ingealls

Active member
Här är nya bädden. Runt den svarta krukan har jag satt grodda frön och på två dar kom bladpar nummer två så dem överlever. När jag hittade er här så blev jag så inspirerad att jag flyttade fyra från krukor till moder jord. Dem blir lätt större plantor direkt i mark vad jag kan se än så länge. Och mycket mindre konkande på krukor haha

Attachments

• 2023-07-09 12.16.10.jpg
    2023-07-09 12.16.10.jpg
    5.7 MB · Views: 75

ingealls

Active member
Skulle ni skörda denna? Ser man lätt att det barkar övertid? Är lite osäker när man ska skörda. Det kommer ju nya vita trådar .