What's new
  • ICMag with help from Phlizon, Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest for Christmas! You can check it here. Prizes are: full spectrum led light, seeds & forum premium access. Come join in!

2023 Outdoor Grow

ingealls

Active member
Oj glömde skicka bilden 😎

Attachments

• 2023-07-09 12.21.33.jpg
    2023-07-09 12.21.33.jpg
    5.5 MB · Views: 118

offthehook

Well-known member
Veteran
Skulle ni skörda denna? Ser man lĂ€tt att det barkar övertid? Är lite osĂ€ker nĂ€r man ska skörda. Det kommer ju nya vita trĂ„dar .
I'm using Google translate to catch up, and sometimes it's a pretty fucked up translation from Swedish to English that I get, so please don't mind me if I have misunderstood something.

Harvest normally coincides at a time when fan leaves are turning from yellow to brown, and start dropping off all by themselves, or at the flick from your finger.
Unless you've got mold, cos then you'd rather harvest right away, or when plants have been getting lots of stress, so then the plants will be turning the color of their leaves much earlier, and will drop off prematurely. So then you can wait it out until no further progress occurs in the buds.
I'm personally not a fan of hanging out in the bush with a handheld microscope to check for trichome color.

Last edited:

ingealls

Active member
Ohh thank you alot. It was the yellow leaves that made me think it was almost time. Then i let it be some more days. Iam going away 2 days . This time i will give water to my seedlings before. Last time 10 of my seedlings died. Thats boring. Anyway you gave me the answer i looked for. Thanks alot.

Hasselhoff1337

Active member
Grappar,

Det var en snubbe som frÄgade om mögel och fröproduktion nÄn sida bak. Hittade inget vettigt svar pÄ den. Har en pollinerad rackare som jag hittade röta pÄ i toppen nu efter 2 veckors regn. Vad tror ni, klarar sig fröna ÀndÄ? Jag tog det trÄkiga beslutet att kapa toppen Ä hiva det som sÄg kasst ut. Förhoppningsvis blir fröna klara under bra förhÄllanden men sÄ som det regnat och ska regna blir man lite orolig.

MrKurac

New member
Tidigare oroade man sig över torkan, nu fÄr man oroa sig för regnet... NÄvÀl, tur man planterade ut vid olika tillfÀllen och har plantor i olika stadie. Vore trevligt med ett par veckor med exotiskt vÀder igen snart.. :)

offthehook

Well-known member
Veteran
@Hasselhoff1337

You asked me this question about your situation in some private settings, but now it seems that I can't find a 'sent option' to get my answer to you submit.
Moved it to your PM, and hopefully this works, and if not, then here I copy/paste it again:

Do you have Stockholm Tar that does not have turpentine in it? > Usually if a tar canister has been left open for a very long time, then all the turpentine has vaporized out, and only this grade of tar is possible to use to put on open wounds/damaged plant tissue after cutting out the bud rot affected parts. If your tar however has turpentine in it, then rather don't try this at all, because it would kill the plant right thereafter. It's easy to smell if tar has turpentine in it or not. It's also a hell of a lot thicker without the turpentine in it. So, yes. Cut out all the mold affected parts for as much as possible, because these seeds would anyways die off, and seeds that are still unaffected would still somewhat play a roll in the survival of the fittest type of breeding.
Without covering up the wounds with tar could also work, but then there is more chance for mold to start growing again from places where the moldy bits have been cut out. When cutting out the moldy bits, you'd need to be careful not to damage more plant tissue by rough handling of the plant, because the more damage you will cause, the more likely mold will start getting in along exactly these places. I don't know if you have been using wood ash along with your remainder nutrients this year, but wood ash is kind of essential to prevent mold. > You could still sprinkle some wood ash all over the buds, and leave it there until rain washes it of. > Leaves can instantly take up some of the minerals that are present in wood ash. Though for next year it is best to already add wood ash to the remainder nutrients

Last edited:

Useridentity

Active member
1. SFxGEX. Blommar pĂ„ fint och verkar trivas fint 😊 Ser ut att kunna bli en trevlig skörd!
2. BBG/UPZZ. Blommar ocksĂ„ pĂ„ fint men hon hade en stor svart snigel pĂ„ toppbuden.. R.I.P 🐌! Hon verkar inte ha tagit sĂ„ mkt stryk av snigelfan förutom lite klet som jag hoppas regnar bort.

Attachments

• IMG_7940.jpeg
    IMG_7940.jpeg
    5.6 MB · Views: 112
  • IMG_7938.jpeg
    IMG_7938.jpeg
    6.3 MB · Views: 108

Chemimbalance

Well-known member
För er som har begrÀnsade möjligheter till torkning och kurering kan jag tipsa om denna teknik och trÄd:
https://www.icmag.com/threads/finish-drying-my-bud-in-the-freezer-in-my-kitchen.184054/page-27
Jag provar med min första skörd just nu. De fick hÀnga i ett mörkt utrymme 3 dagar med en flÀkt som cirkulerade luften och sen Äkte de in i frysen i öppna matlÄdor.

Det viktiga Àr att man har en frostfri frys för att torkningsprocessen ska kunna fortgÄ.

Fleadog

New member
Fuck yeah haha. Man kÀnner sig lite som Rambo nÀr man gÄr genom krÄnglig terrÀng ingen frisk mÀnniska hade gett sig pÄ.

Med det sagt lĂ€ngtar jag tills man kan odla i trĂ€dgĂ„rden hah
 otaliga myggbett och fĂ€stingar Ă€r lite störigt. Fick borrelia förra Ă„ret. Men vad gör man inte för sina vackra damer :).

NÄgon annan som odlar med autos frÄn cphseeds? Tkr det Àr sjukt att man knappt lÀst om dem nÀr de presterar sÄ bra i vÄra svenska skogar.

Btw vi snackade om skogsjorden och att jag skulle testa den. Satt 2 st early top skunk (lĂ€r ej bli klara) mest för Ă„ se vilka nĂ€ringsbrister Ă„ annat de rĂ„kar ut för dĂ€r. Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r de lĂ„nga och klena och behöver N. SĂ„ kastade lite hönsskit Ă„ aska till dem. Tror PH’t Ă€r för lĂ„gt. Men att de ens lever och vĂ€xt sig till en meter typ var över förvĂ€ntan lol. StĂ€llet Ă€r liksom i princip trĂ€sk, sĂ„ torkan var inget problem iaf. Typ allt kringliggande vatten Ă€r dock borta men antar att grundvattnet stĂ„r högt sĂ„ spoten kan nog vara bra om man fixar till jorden lite.
Jag odlar nÀstan bara uteslutande frÄn CPH Seeds. Brutalis, Butter, Killer haze, Amnesia, Hoffman och Smile. Ca 20 st och alla klarade de första tre veckorna. Satte ut i början av juni och har bara kunnat hÀlsa pÄ en Brutalis och en Butter som sattes i U-jord rakt ner i marken. Brutalisen Àr upp till höften och har precis börjat blomma. Aldrig varit med om en Auto som vÀxter sÄ bra som den, otroligt! Ska försöka besöka de andra i dagarna och uppdatera er.

Ps. Brutalis Àr topp röka. VÀldigt klart och fint :)

vadervader

Well-known member
Veteran
Vilka fina pjÀser ni har ute!

Idag lade jag vantarna pÄ Lashkar Gah, landrace frÄn Afghanistan, sant Quetta city, frÄn Balochistan, Pakistan.

Photoperiod, regular. SÄ blir frödling 2024, separat och kanske emellan de bÄda.

De trivs i vÀrme, torka, minimal nÀringstillförsel. RÀtt lÄngblomtid pÄ Lashkar, men Quettan blommar snabbt o tÄl nerÄt nollan.
Dem blir ju stora som trÀd, och bÄda Àr vÀldigt resistenta mot mögel o sjukdomar.
BÄdas skördas i sept/okt.

PÄ mÄnd skog igen!

Last edited:

Hasselhoff1337

Active member
Skrev tidigare om budrot pÄ min fröspot. Visar sig vara nÄn jÀvla mini-skalbagge (svart) som attackerat plantan. LÀgger Àgg i hexagonmönster. SmÄ Àgg men synliga kluster. NÄgon som vet hur man bör bekÀmpa sÄdana och om de sprider sig bland plantorna? Kollade de andra noga men hittade ingen röta eller Àgg.

Ni som fröodlar - nÀr vet ni att det Àr dags Ä skörda?

Chemimbalance

Well-known member
Skrev tidigare om budrot pÄ min fröspot. Visar sig vara nÄn jÀvla mini-skalbagge (svart) som attackerat plantan. LÀgger Àgg i hexagonmönster. SmÄ Àgg men synliga kluster. NÄgon som vet hur man bör bekÀmpa sÄdana och om de sprider sig bland plantorna? Kollade de andra noga men hittade ingen röta eller Àgg.

LÀgg gÀrna upp bild pÄ skalbaggarna och Àggen sÄ kanske vi kan utröna vad det Àr för rackare.

Chemimbalance

Well-known member

LÀgg gÀrna upp bild pÄ skalbaggarna och Àggen sÄ kanske vi kan utröna vad det Àr för rackare.

vadervader

Well-known member
Veteran
Vart ute pÄ strövtÄg i naturen.

En grymt fin överraskning vÀntade. Dem har Àlskat och trivts i slagregn och fukt.

Alla sorter i blom utom den dÀr jÀvla Blueberry. Den största Àr 85 cm, en jÀkla stock. Bara blad, sjukt stora.

Banana Punch Àr runt 60 cm, bÄda kalas fina.
Purple Hindu Kush Àr smÄ buskar, fulla i blommor.
NLxBB, lite smÄ, dÄligt med utrymme, men vilken doft!
CriticalxG Cut, LST har blommor överallt. Dem andra runt 65 cm, blomstÀllningar frÄn topp till tÄ. Orangea pistiller.

Allt var grönt och fint, inte ett ledset blad.
Dem fick biobizz fishmix, Hesi organic bloom accelerator, pk-boost, cal-mag melass.

MrKurac

New member
Har Àven odlat lite andra grödor i Är. Potatis, tomater, gurka mm. Det sÀgs ju att man inte ska odla potatis i samma jord tvÄ Är i rad pga sjukdomar osv. Funderar pÄ om det hade funkat att ÄteranvÀnda den jorden till nÀsta Ärs CB odling? Kan skogens drottning ta skada av denna jord, eller Àr det en bra idé att anvÀnda det till nÀsta Är?

ingealls

Active member
Lite uppdatering pÄ hur det vÀxer. Den buskigaste dÀr omplanterade jag frÄn kruka till jorden nÀr den redan var i blom. Men jÀvlar vad det inte verkade va dÄligt. Kolla pÄ den bara. Den Àr annars inte trÀnad alls. Dem andra lite större dÀr var ung plantor .finns bilder högre upp i kanalen hÀr. Dem Àr toppade i forskningsyfte. NÄgon undrade om man ska toppa utomhusplantor. SÄ vi fÄ vÀnta och se resultatet. Den höga plantan Àr bara toppad men nu inledde jag lite trÀning vilket ni ser pÄ bilden. Försöker öppna upp henne lite. Massiva blad större Àn min hand och jag e snart 40 bast. Har fÄtt lite problem med vissa i krukor. Kommer i nÀsta bildspel.

Attachments

• 20230717_211607.jpg
    20230717_211607.jpg
    1.7 MB · Views: 76
  • 2023-07-20 11.52.57.jpg
    2023-07-20 11.52.57.jpg
    3.3 MB · Views: 101
  • 20230720_113011.jpg
    20230720_113011.jpg
    5.1 MB · Views: 79
  • 20230718_104357.jpg
    20230718_104357.jpg