What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

2023 Outdoor Grow

ingealls

Active member
Oj glömde skicka bilden 😎

Attachments

• 2023-07-09 12.21.33.jpg
    2023-07-09 12.21.33.jpg
    5.5 MB · Views: 114

offthehook

Well-known member
Veteran
Skulle ni skörda denna? Ser man lätt att det barkar övertid? Är lite osäker när man ska skörda. Det kommer ju nya vita trådar .
I'm using Google translate to catch up, and sometimes it's a pretty fucked up translation from Swedish to English that I get, so please don't mind me if I have misunderstood something.

Harvest normally coincides at a time when fan leaves are turning from yellow to brown, and start dropping off all by themselves, or at the flick from your finger.
Unless you've got mold, cos then you'd rather harvest right away, or when plants have been getting lots of stress, so then the plants will be turning the color of their leaves much earlier, and will drop off prematurely. So then you can wait it out until no further progress occurs in the buds.
I'm personally not a fan of hanging out in the bush with a handheld microscope to check for trichome color.

Last edited:

ingealls

Active member
Ohh thank you alot. It was the yellow leaves that made me think it was almost time. Then i let it be some more days. Iam going away 2 days . This time i will give water to my seedlings before. Last time 10 of my seedlings died. Thats boring. Anyway you gave me the answer i looked for. Thanks alot.

Hasselhoff1337

Active member
Grappar,

Det var en snubbe som frågade om mögel och fröproduktion nån sida bak. Hittade inget vettigt svar på den. Har en pollinerad rackare som jag hittade röta på i toppen nu efter 2 veckors regn. Vad tror ni, klarar sig fröna ändå? Jag tog det tråkiga beslutet att kapa toppen å hiva det som såg kasst ut. Förhoppningsvis blir fröna klara under bra förhållanden men så som det regnat och ska regna blir man lite orolig.

MrKurac

New member
Tidigare oroade man sig över torkan, nu får man oroa sig för regnet... Nåväl, tur man planterade ut vid olika tillfällen och har plantor i olika stadie. Vore trevligt med ett par veckor med exotiskt väder igen snart.. :)

offthehook

Well-known member
Veteran
@Hasselhoff1337

You asked me this question about your situation in some private settings, but now it seems that I can't find a 'sent option' to get my answer to you submit.
Moved it to your PM, and hopefully this works, and if not, then here I copy/paste it again:

Do you have Stockholm Tar that does not have turpentine in it? > Usually if a tar canister has been left open for a very long time, then all the turpentine has vaporized out, and only this grade of tar is possible to use to put on open wounds/damaged plant tissue after cutting out the bud rot affected parts. If your tar however has turpentine in it, then rather don't try this at all, because it would kill the plant right thereafter. It's easy to smell if tar has turpentine in it or not. It's also a hell of a lot thicker without the turpentine in it. So, yes. Cut out all the mold affected parts for as much as possible, because these seeds would anyways die off, and seeds that are still unaffected would still somewhat play a roll in the survival of the fittest type of breeding.
Without covering up the wounds with tar could also work, but then there is more chance for mold to start growing again from places where the moldy bits have been cut out. When cutting out the moldy bits, you'd need to be careful not to damage more plant tissue by rough handling of the plant, because the more damage you will cause, the more likely mold will start getting in along exactly these places. I don't know if you have been using wood ash along with your remainder nutrients this year, but wood ash is kind of essential to prevent mold. > You could still sprinkle some wood ash all over the buds, and leave it there until rain washes it of. > Leaves can instantly take up some of the minerals that are present in wood ash. Though for next year it is best to already add wood ash to the remainder nutrients

Last edited:

Useridentity

Active member
1. SFxGEX. Blommar på fint och verkar trivas fint 😊 Ser ut att kunna bli en trevlig skörd!
2. BBG/UPZZ. Blommar också på fint men hon hade en stor svart snigel på toppbuden.. R.I.P 🐌! Hon verkar inte ha tagit så mkt stryk av snigelfan förutom lite klet som jag hoppas regnar bort.

Attachments

• IMG_7940.jpeg
    IMG_7940.jpeg
    5.6 MB · Views: 109
  • IMG_7938.jpeg
    IMG_7938.jpeg
    6.3 MB · Views: 105

Chemimbalance

Well-known member
För er som har begränsade möjligheter till torkning och kurering kan jag tipsa om denna teknik och tråd:
https://www.icmag.com/threads/finish-drying-my-bud-in-the-freezer-in-my-kitchen.184054/page-27
Jag provar med min första skörd just nu. De fick hänga i ett mörkt utrymme 3 dagar med en fläkt som cirkulerade luften och sen åkte de in i frysen i öppna matlådor.

Det viktiga är att man har en frostfri frys för att torkningsprocessen ska kunna fortgå.

Fleadog

New member
Fuck yeah haha. Man känner sig lite som Rambo när man går genom krånglig terräng ingen frisk människa hade gett sig på.

Med det sagt längtar jag tills man kan odla i trädgården hah… otaliga myggbett och fästingar är lite störigt. Fick borrelia förra året. Men vad gör man inte för sina vackra damer :).

Någon annan som odlar med autos från cphseeds? Tkr det är sjukt att man knappt läst om dem när de presterar så bra i våra svenska skogar.

Btw vi snackade om skogsjorden och att jag skulle testa den. Satt 2 st early top skunk (lär ej bli klara) mest för å se vilka näringsbrister å annat de råkar ut för där. Än så länge är de långa och klena och behöver N. Så kastade lite hönsskit å aska till dem. Tror PH’t är för lågt. Men att de ens lever och växt sig till en meter typ var över förväntan lol. Stället är liksom i princip träsk, så torkan var inget problem iaf. Typ allt kringliggande vatten är dock borta men antar att grundvattnet står högt så spoten kan nog vara bra om man fixar till jorden lite.
Jag odlar nästan bara uteslutande från CPH Seeds. Brutalis, Butter, Killer haze, Amnesia, Hoffman och Smile. Ca 20 st och alla klarade de första tre veckorna. Satte ut i början av juni och har bara kunnat hälsa på en Brutalis och en Butter som sattes i U-jord rakt ner i marken. Brutalisen är upp till höften och har precis börjat blomma. Aldrig varit med om en Auto som växter så bra som den, otroligt! Ska försöka besöka de andra i dagarna och uppdatera er.

Ps. Brutalis är topp röka. Väldigt klart och fint :)

vadervader

Well-known member
Veteran
Vilka fina pjäser ni har ute!

Idag lade jag vantarna på Lashkar Gah, landrace från Afghanistan, sant Quetta city, från Balochistan, Pakistan.

Photoperiod, regular. Så blir frödling 2024, separat och kanske emellan de båda.

De trivs i värme, torka, minimal näringstillförsel. Rätt långblomtid på Lashkar, men Quettan blommar snabbt o tål neråt nollan.
Dem blir ju stora som träd, och båda är väldigt resistenta mot mögel o sjukdomar.
Bådas skördas i sept/okt.

På månd skog igen!

Last edited:

Hasselhoff1337

Active member
Skrev tidigare om budrot på min fröspot. Visar sig vara nån jävla mini-skalbagge (svart) som attackerat plantan. Lägger ägg i hexagonmönster. Små ägg men synliga kluster. Någon som vet hur man bör bekämpa sådana och om de sprider sig bland plantorna? Kollade de andra noga men hittade ingen röta eller ägg.

Ni som fröodlar - när vet ni att det är dags å skörda?

Chemimbalance

Well-known member
Skrev tidigare om budrot på min fröspot. Visar sig vara nån jävla mini-skalbagge (svart) som attackerat plantan. Lägger ägg i hexagonmönster. Små ägg men synliga kluster. Någon som vet hur man bör bekämpa sådana och om de sprider sig bland plantorna? Kollade de andra noga men hittade ingen röta eller ägg.

Lägg gärna upp bild på skalbaggarna och äggen så kanske vi kan utröna vad det är för rackare.

Chemimbalance

Well-known member

Lägg gärna upp bild på skalbaggarna och äggen så kanske vi kan utröna vad det är för rackare.

vadervader

Well-known member
Veteran
Vart ute på strövtåg i naturen.

En grymt fin överraskning väntade. Dem har älskat och trivts i slagregn och fukt.

Alla sorter i blom utom den där jävla Blueberry. Den största är 85 cm, en jäkla stock. Bara blad, sjukt stora.

Banana Punch är runt 60 cm, båda kalas fina.
Purple Hindu Kush är små buskar, fulla i blommor.
NLxBB, lite små, dåligt med utrymme, men vilken doft!
CriticalxG Cut, LST har blommor överallt. Dem andra runt 65 cm, blomställningar från topp till tå. Orangea pistiller.

Allt var grönt och fint, inte ett ledset blad.
Dem fick biobizz fishmix, Hesi organic bloom accelerator, pk-boost, cal-mag melass.

MrKurac

New member
Har även odlat lite andra grödor i år. Potatis, tomater, gurka mm. Det sägs ju att man inte ska odla potatis i samma jord två år i rad pga sjukdomar osv. Funderar på om det hade funkat att återanvända den jorden till nästa års CB odling? Kan skogens drottning ta skada av denna jord, eller är det en bra idé att använda det till nästa år?

ingealls

Active member
Lite uppdatering på hur det växer. Den buskigaste där omplanterade jag från kruka till jorden när den redan var i blom. Men jävlar vad det inte verkade va dåligt. Kolla på den bara. Den är annars inte tränad alls. Dem andra lite större där var ung plantor .finns bilder högre upp i kanalen här. Dem är toppade i forskningsyfte. Någon undrade om man ska toppa utomhusplantor. Så vi få vänta och se resultatet. Den höga plantan är bara toppad men nu inledde jag lite träning vilket ni ser på bilden. Försöker öppna upp henne lite. Massiva blad större än min hand och jag e snart 40 bast. Har fått lite problem med vissa i krukor. Kommer i nästa bildspel.

Attachments

• 20230717_211607.jpg
    20230717_211607.jpg
    1.7 MB · Views: 74
  • 2023-07-20 11.52.57.jpg
    2023-07-20 11.52.57.jpg
    3.3 MB · Views: 95
  • 20230720_113011.jpg
    20230720_113011.jpg
    5.1 MB · Views: 77
  • 20230718_104357.jpg
    20230718_104357.jpg