What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

2023 Outdoor Grow

Parameter

Well-known member
Jag pillar lite på ett koncept men är osäker på hur effektivt det är. Kanske något att utveckla vidare?
Mitt största dilemma just nu är att fläkten inte kommer vara igång 24/7 eftersom den är beroende av sol och inte kan lagra el i ett batteri för drift nattetid.

Kanske kan man placera någon form av fuktslukare, typ "torrbollen" i boxen också?

Jag valde den Ikea-lådan eftersom den går att montera ihop/isär till ett platt paket och den skulle vara tillräckligt stor för att torka det mesta av den lilla volym jag odlar, men principen går givetvis att applicera på vilken låda som helst.
View attachment 18858984

Tankar? Idéer?
För några år sedan så provade jag att torka på en solig plats med en genomskinlig låda. Så som du har på bilden. Hade dock inte en fläkt. Det blev inte bra kan jag säga.

Har provat med låda ute och torrboll. Blev heller inte bra. Har provat torka i en kartonglåda ute, blev heller inte bra. Har hängt allt i trådar i en kartong, blev heller inte bra.

Det enda som funkat ute för mig är strumpbyxa metoden och i en motor på en bil. Packade allt i sånna där bruna återvinningspåsar och sen i motorn på en bil och körde runt. Det tog en till två dagar att få det torrt i motorn. Det är inte optimalt, jag vet. Men bättre än att det får mögla. Jag röker ändå i vape och då vill jag ha det snustorrt, så för mig var det ok med att torka i motorn.

Lycka till ;)

Chemimbalance

Well-known member
För några år sedan så provade jag att torka på en solig plats med en genomskinlig låda. Så som du har på bilden. Hade dock inte en fläkt. Det blev inte bra kan jag säga.

Har provat med låda ute och torrboll. Blev heller inte bra. Har provat torka i en kartonglåda ute, blev heller inte bra. Har hängt allt i trådar i en kartong, blev heller inte bra.

Det enda som funkat ute för mig är strumpbyxa metoden och i en motor på en bil. Packade allt i sånna där bruna återvinningspåsar och sen i motorn på en bil och körde runt. Det tog en till två dagar att få det torrt i motorn. Det är inte optimalt, jag vet. Men bättre än att det får mögla. Jag röker ändå i vape och då vill jag ha det snustorrt, så för mig var det ok med att torka i motorn.

Lycka till ;)
Nej utan fläkt byggs det bara upp kondens på insidan av lådan så det är nog ingen hit. Tanken är att fläkten ska dra inluft genom de upphängda budsen och slussa ut luften (utblås sitter under solcellspanelen). I verkligheten är lådan semitransparent och inte helt transparent som på renderingen.

Misstänker att en torrboll inte är ideal eftersom den lär suga åt sig fukt från omgivningen också i.o.m. luftintaget i lådan.

Haha fan va rough att torka i en motorhuv. Jobbigt om det tar eld och så har man en rökpelare av weedrök som kommer från ens bil.

Spånar vidare. Tack för input!

Last edited:

Useridentity

Active member
Dom flesta kommuner brukar ha eldningsplatser med ved som kommunen lägger ut. Folk brukar elda veden och där finns det massa aska som man kan ta. Så gör jag alltid. Att du ens vågar elda 😂 Skönt att det gick bra.
Hur noga är det att det bara är ved som har eldats? Våra grillplatser i stan ligger det en hel del vanlig kol på också.
Nästa fråga är vad man kan använda sig av istället för vedaska för samma ändamål?

Parameter

Well-known member
Hur noga är det att det bara är ved som har eldats? Våra grillplatser i stan ligger det en hel del vanlig kol på också.
Nästa fråga är vad man kan använda sig av istället för vedaska för samma ändamål?

Jag pratar om grillplatser som typ ligger utmed vandringsstigar. Dom du pratar om är som du säger. Bara grillkol. Kolla på kommunens grillkarta så hittar du. Beror på vad du ska ha vedaskan till. Om det är för att främst öka pH eller för näring. Tänkte på din fråga om substitut.

Useridentity

Active member
Jag pratar om grillplatser som typ ligger utmed vandringsstigar. Dom du pratar om är som du säger. Bara grillkol. Kolla på kommunens grillkarta så hittar du. Beror på vad du ska ha vedaskan till. Om det är för att främst öka pH eller för näring. Tänkte på din fråga om substitut.
Jag förstår! Pallar inte riktigt åka runt o jaga nu, till nästa sommar så har jag löst problemet. Några vänner som eldar hemma 👌
Mest för PH, näring finns redan.

Parameter

Well-known member
Tänkte på det där om hur man kan transportera utan lukt… lufttäta burkar som man knäpper igen vet jag funkar. Har testat dom för länge sen och jag vet att dom håller lukten inne. Billigt och bra. Man kan sen återanvända dom till kurering. Det kommer klirra en del i väskan men skitsamma. Folk får tro att man har några öl med sig. Eller så lindar man in burkarna i handdukar så slipper man att det klirrar.

ingealls

Active member
Tänkte på det där om hur man kan transportera utan lukt… lufttäta burkar som man knäpper igen vet jag funkar. Har testat dom för länge sen och jag vet att dom håller lukten inne. Billigt och bra. Man kan sen återanvända dom till kurering. Det kommer klirra en del i väskan men skitsamma. Folk får tro att man har några öl med sig. Eller så lindar man in burkarna i handdukar så slipper man att det klirrar.
Morsan köpte en sån till mej inför kureringen. Tror dem va rätt billiga på IKEA

CheckTreck

Active member
Man kan ju bygga soldrivna torkanläggningar också. Har sett de användas irl frukt och bär, som rimligtvis är svårare att torka än gräs. De är effektiva och ger bra resultat. Principen är att värma luft som stiger och skapar ett luftflöde utan fläktar. Här är ett exempel på hur man bygger av kartong.

https://www.instructables.com/Cardboard-Solar-Dehydrator/

Inte helt lätt att bygga ute kanske, och bygger man dem i papp så tål de inte regn. Kan göras i trä också men givetvis ännu större projekt. Hade jag bott på landet hade detta varit en självklarhet att ha på tomten.

ingealls

Active member
Jag sa tidigare i tråden att jag skulle prova sätta frön i torvbricketter. Kan meddela att dem börjar komma upp nu så dem va klockrena. Håller fukten bra så de hållt nere min stress över att dem torkar vilket mina förra frön gjorde när jag planterade direkt i kruka.

Chemimbalance

Well-known member
Smygskördade 2 Cindy/up'zz'99 och 1 Black Berry Up'zz. Gav resten lite guldvatten och bokashivatten. Drygt 2-3 veckor kvar innan resten av första sådden är redo för skörd. Bra säsong i år må jag säga!

IMG_20230629_171212_Bokeh.jpg
Fin Black Berry Up'zz som jag knep tidigt. Nedersta bladen hade tyvärr begynnande angrepp av mjöldagg.

IMG_20230629_185913.jpg
Black Berry Up'zz och parmesan längst till vänster.

IMG_20230629_171837_Bokeh.jpg
Egen korsning.

IMG_20230629_185947.jpg
Egen korsning.

IMG_20230629_190004.jpg
Jack Herer auto.

IMG_20230629_190048.jpg
Cindy/upp'zz'99.

Slänger nog på en sista giva hönsgödsel uppblött i vatten och eventuellt lite aska på de plantor som planterades omgång 2 och resten får var som de är fram till skörd.

Last edited:

vadervader

Well-known member
Veteran
Dansar regndans !! Äntligen!!
Ska vara några dagar dessutom 🙏

Nån dag ska jag ut med mer näring, biobloom ffa, bra när de redan är vått. Fått en kasse bo-mtrl från marsvin med halm/spån, dränkt i massa skit och kiss. Blir bra organiskt tillskott till hålen, även kommande år 💚 blir spännande att se hur det gått för damerna.

Kommer testa strumpbyxemetoden i år.
Hur det fraktas hem har jag inte löst ännu.. förra året fick jag panikringa om skjuts, det stank. Burkar låter smart och finns ju redan.

Parameter

Well-known member
Smygskördade 2 Cindy/up'zz'99 och 1 Black Berry Up'zz. Gav resten lite guldvatten och bokashivatten. Drygt 2-3 veckor kvar innan resten av första sådden är redo för skörd. Bra säsong i år må jag säga!

View attachment 18859773
Fin Black Berry Up'zz som jag knep tidigt. Nedersta bladen hade tyvärr begynnande angrepp av mjöldagg.

View attachment 18859775
Black Berry Up'zz och parmesan längst till vänster.

View attachment 18859774
Egen korsning.

View attachment 18859776
Egen korsning.

View attachment 18859777
Jack Herer auto.

View attachment 18859778
Cindy/upp'zz'99.

Slänger nog på en sista giva hönsgödsel uppblött i vatten och eventuellt lite aska på de plantor som planterades omgång 2 och resten får var som de är fram till skörd.
Dom ser jätte fina ut. Små snabba jävlar hahaha

Dom verkar inte förgrena sig så där jätte mycket. Eller hur? Tänker på BB och Cindy. Man kanske skulle ha haft dom närmare varandra och nyttjat ytan som är i mellan. Eller vad tycker du? Jag har direkt sått mina och är bortrest så jag har ingen uppfattning om vad jag har att förvänta mig från mina BB och Cindy. Det får helt enkelt bli en överraskning 😂

Latest posts

Latest posts