What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

2023 Outdoor Grow

Sneedfarmer

New member
Glad midsommar alla!

Har snöat in på Afghanistanska och Pakistanska landraces, samt Terra Preta, den svarta jorden.

Så dricker öl och har gjort egen biokol idag, laddad med Urin och konc bokashivätska idag, som tillskott till min redan fina bokashijord.

Sa jag att jag älskar jord och det här ogräset? 💚😍

Må gott!
Det där med Terra Preta verkar häftigt, förstår dock inte hur det fungerar totalt, nytt koncept för mig...

Detta år gjorde jag rediga dumheter, jag ville ha aska i min jord och startade en brasa, och det slutade nästan med skogsbrand.:eek: Det spred sig fort som tusan pga torkan... Rekommenderar inte detta till någon pga brandfaran. Det var tur att jag hade en närliggande bäck att hämta vatten ifrån. Men i slutändan fick min spot aska från högar av bränt torrt gräs och några rostade tjocka och smala pinnar begravde a la hugelkultur style.... Pissade på dom innan jag begravde dom, hörde att dom kräver (N) för att aktiveras eller liknande. Tror inte det räknas som terra preta, eller biokol ens(?) men jag tror i slutändan att det kommer gynna min spot i framtiden :)

vadervader

Well-known member
Veteran
Ja , det lät ju inte så kul, och farligt!! 😳
Tur det gick bra.

Enklast är väl att köpa färdigt biokol, laddad eller oladdad på tex nätet, granngården tex. 99 kr.
1-2 delar biokol till 10 liter jord.
Jag är snål och kör på obehandlat grillkol, ej briketter, svanenmärkt, Esc märkt som jag krossar själv.
Ladda billigt med kiss, nässelvatten...låt det dra i sig till det är mättat. Typ 1 vecka.

Härstammar från Amazonas, där de ökade tillväxten med flera 100%. Kolen har en nedbrytning på 6000 år och ökar mikrolivet och behåller fukt. Dem tillsatte även fisk, djurben osv. Här har ju svedjebruket funnits.
Googla Terra Preta.

Lycka till!

Last edited:

CheckTreck

Active member
Ser bra ut på spotten. Blev lite vatten med näring och på med lite hönsskit för långtidsverkan. Ska snart resa bort i ett par veckor. Tror de är tillräckligt rotade för att klara även ordentlig torka, särskilt som de står på en myr.

Attachments

• prebloom.jpg
    prebloom.jpg
    602.4 KB · Views: 84
  • spot.jpg
    spot.jpg
    1.7 MB · Views: 81

ingealls

Active member
Glad midsommar bönder! Jag var och firade lite med mina plantor tidigare idag. Jag hade selekterar hanar hemma och sparat pollen i frysen som jag pollinerade lägre sidogrenar med på de plantor som ska göras frön på. Kändes passande att göra det såhär på midsommarafton (är inte midsommar den dag som flest barn "blir till" på?)

View attachment 18857289
Black Berry Up'zz och en Parmesan längst ner till vänster (freebie).

View attachment 18857290
Superfin Black Berry Up'zz med doft av hubbabubba/mogna bär. Pollinerade en gren på denna.

View attachment 18857295
Plantor av egna korsningen jag jobbar på. Den största har stått ute några veckor längre än de små, därav skillnaden i storlek. Jag pollinerade två grenar på den stora. En med pollen från lång tydligt sativadominant hane (finns bilder på hanarna längre bak) och en gren pollinerades med pollen från en lägre buskigare hane med fin doftprofil.

View attachment 18857292
Toppen på egna korsningen.

View attachment 18857291
Spindel som håller ställningarna när jag är borta.

View attachment 18857296
Cindy/Up'zz'99.

View attachment 18857293

Cindy/Up'zz'99 som pollinerades.

View attachment 18857294
Jack Herer auto for lolz. Pollinerar troligen inte dessa.
Fina plantor ju. Kan man polinera en blomma så bara den får frön och röka på dem andra. Tack för den infon. Nu vill man ju köpa en hane då ju.

Chemimbalance

Well-known member
Fina plantor ju. Kan man polinera en blomma så bara den får frön och röka på dem andra. Tack för den infon. Nu vill man ju köpa en hane då ju.
Tack! Ja det går jättebra att bara pollinerar enstaka buds/grenar. Risken finns att det kommer ett bi eller andra pollinatörer och sprider det lilla pollen man själv applicerat till andra delar av plantan men det brukar inte vara något problem. Jag samlar pollen i små vikta papperskuvert och pollinerar utvalda honor med en pensel när det är dags.

Det går även bra att röka fröfyllda buds efter att fröna avlägsnats även om det är lite pilligt. Jag brukar göra koncentrat av rensade buds, fula buds och sugar leafs/trimm.

Last edited:

Useridentity

Active member
Igår var jag på mina nya spots och kollade läget. Klippte två fina hanar, hittade ingen bra plats att ställa grabbarna på så får se hur det blir med egna frön i år 🫣

Bild 1 är BBG/UPPZ
Bild 2 är SF x GEX

Attachments

• IMG_7816.jpeg
    IMG_7816.jpeg
    5.7 MB · Views: 69
  • IMG_7819.jpeg
    IMG_7819.jpeg
    6 MB · Views: 74

Lambs Bread

Active member
Mycket seg start för egen del i år... Kall och torr vår och risig försommar med undantag för två senaste veckorna. Jag har bara direktsått allt och kikade på mina spots igår. En del är uppe men hade hoppats på bättre utdelning även om tiden än så länge är på min sida. Tänkte eventuellt kläcka ett gäng rackare i afton och gräva en sista (?) grop imorgon kväll. Lite av en chansning där jag befinner mig men har tidigare skördat någon dag före första snöfallet tidigare så ingenting är omöjligt...

CheckTreck

Active member
Ni som odlat ute många säsonger, hur brukar ni göra när det är skörd? Torkar ni på plats eller på flyttar ni? Hur hanterar ni lukt under transporten i så fall? Skulle vara intressant att få höra lite olika lösningar.

Sneedfarmer

New member
Ni som odlat ute många säsonger, hur brukar ni göra när det är skörd? Torkar ni på plats eller på flyttar ni? Hur hanterar ni lukt under transporten i så fall? Skulle vara intressant att få höra lite olika lösningar.
Jag lindar runt en handduk runt hela plantan, sedan använder jag 4-7 påsar för att minska lukten, stoppar den i min stora camping-ryggsäck. Torkar i odlingstält med kolfiber.

ingealls

Active member
Tack! Ja det går jättebra att bara pollinerar enstaka buds/grenar. Risken finns att det kommer ett bi eller andra pollinatörer och sprider det lilla pollen man själv applicerat till andra delar av plantan men det brukar inte vara något problem. Jag samlar pollen i små vikta papperskuvert och pollinerar utvalda honor med en pensel när det är dags.

Det går även bra att röka fröfyllda buds efter att fröna avlägsnats även om det är lite pilligt. Jag brukar göra koncentrat av rensade buds, fula buds och sugar leafs/trimm.
Fasen vad du kan. Detta är nog det bästa tipset på länge. Ska definitivt pröva detta nästa säsong så om två år behöver man inte lägga så jäkla möe cash på frön. Dem e ju inte billiga direkt för en ekonomiskt fattig man. Kommer lägga upp lite bilder idag på min plats i djupa skogen. Ska bara metadata förstöra dem först och så om jag kan. Peace

ingealls

Active member
Mycket seg start för egen del i år... Kall och torr vår och risig försommar med undantag för två senaste veckorna. Jag har bara direktsått allt och kikade på mina spots igår. En del är uppe men hade hoppats på bättre utdelning även om tiden än så länge är på min sida. Tänkte eventuellt kläcka ett gäng rackare i afton och gräva en sista (?) grop imorgon kväll. Lite av en chansning där jag befinner mig men har tidigare skördat någon dag före första snöfallet tidigare så ingenting är omöjligt...
Jag satte mina sista rackare i torvbricketer igår. Men bor i typ södra delen så tror dem hinns med. Bra att prova sej fram så man vet hur möe man hinner med varje år. Någon som provat så i bricketter och isåfall vad tyckte ni?

ingealls

Active member
Några av mina tjejer ♥️😘

Attachments

• 2023-06-22 17.21.22.jpg
    2023-06-22 17.21.22.jpg
    3.7 MB · Views: 69
  • 20230626_143415.jpg
    20230626_143415.jpg
    5.6 MB · Views: 69
  • 20230626_143235.jpg
    20230626_143235.jpg
    4.6 MB · Views: 61
  • 20230626_143255.jpg
    20230626_143255.jpg
    5.8 MB · Views: 72
  • 20230626_143156.jpg
    20230626_143156.jpg
    4.5 MB · Views: 67
  • 20230626_143333.jpg
    20230626_143333.jpg
    5.3 MB · Views: 78
  • 2023-06-06 08.04.25.jpg
    2023-06-06 08.04.25.jpg
    3.6 MB · Views: 75
  • 20230626_143440.jpg
    20230626_143440.jpg
    5.8 MB · Views: 77
  • 20230626_144657.jpg
    20230626_144657.jpg
    5.5 MB · Views: 77

Chemimbalance

Well-known member

Jag tycker väskor likt denna funkar bra för att undvika lukt under transport. Den på bilden är 20l men det finns större varianter också.

Attachments

• dry-bag-Ocean-Pack-20-liters-bla.jpeg
    dry-bag-Ocean-Pack-20-liters-bla.jpeg
    158.1 KB · Views: 41

CheckTreck

Active member
Ska försöka torka en del på plats. Har lekt med en tanke om att ta två blompinnar som jag sätter som ihop ett kors med lite najtråd (som också får fungera som hängningsanordning) som torkställning. Sedan sätter man fem trådar, en i krysset och halvvägs ut på varje del av korset, som man hänger buds på. Gör ett litet hål i botten på en sopsäck så att den kan hänga upp-och-ner över ställningen med hängningsanordningen genom hålet. Strimla sopsäcken lite med en vass kniv så att luften kan blåsa igenom och häng det på en gren. Bör skydda från regn och solsken och ge lite fläktning. Vad tror ni? Hiss eller diss?

Det jag inte torkar på plats för bli malawi cobs.

Lambs Bread

Active member
Jag har en luktsäker ryggsäck med aktivt kol som funkar prima. Typ en röding på Amazon. Rekommenderas verkligen! Jag grovtrimmar allt på plats så det ryms en hel del. Angående torkning utomhus så testade jag torka en del i strumpbyxor som hängdes i en tät gran några meter upp. Det fungerade över förväntan men självklart är det bra om det inte är alltför fuktigt när man väl drar igång. Tror det tog drygt en vecka el ngt sånt innan det var någorlunda torrt. Lukten avtar ju efter ett tag och det som inte torkat nog hade jag i kartonger som jag hade i bodan. Det viktigaste för både smak och potens är däremot kurering och där är jag oerhört noggrann. Burpar enligt schema och har mätare för att kolla luftfuktighet och temp. Billigt att köpa men gör stor skillnad för slutprodukten. Jag kurerar alltid minst 2+ månader även om jag ibland är och nallar lite i burkarna...

Parameter

Well-known member
Det där med Terra Preta verkar häftigt, förstår dock inte hur det fungerar totalt, nytt koncept för mig...

Detta år gjorde jag rediga dumheter, jag ville ha aska i min jord och startade en brasa, och det slutade nästan med skogsbrand.:eek: Det spred sig fort som tusan pga torkan... Rekommenderar inte detta till någon pga brandfaran. Det var tur att jag hade en närliggande bäck att hämta vatten ifrån. Men i slutändan fick min spot aska från högar av bränt torrt gräs och några rostade tjocka och smala pinnar begravde a la hugelkultur style.... Pissade på dom innan jag begravde dom, hörde att dom kräver (N) för att aktiveras eller liknande. Tror inte det räknas som terra preta, eller biokol ens(?) men jag tror i slutändan att det kommer gynna min spot i framtiden :)
Dom flesta kommuner brukar ha eldningsplatser med ved som kommunen lägger ut. Folk brukar elda veden och där finns det massa aska som man kan ta. Så gör jag alltid. Att du ens vågar elda 😂 Skönt att det gick bra.

Parameter

Well-known member
Detta är min fult ritade plan om jag beslutar mig för att torka utomhus.
Två rep, en pressening som skyddar mot regn och direkt sol, sedan ett rep för plantorna. Ytan måste ha mycket luftflöde också. Gör jag detta så måste jag tajma det så det inte sker under regn eller dagar med hög rh.
View attachment 18858832
Det där är ett litet projekt. Jag tror det kommer funka om du får till det men du kommer få kämpa lite. Det är samma princip som strumpbyxor. Dvs dom får dingla högt uppe och torka.

Chemimbalance

Well-known member
Jag pillar lite på ett koncept men är osäker på hur effektivt det är. Kanske något att utveckla vidare?
Mitt största dilemma just nu är att fläkten inte kommer vara igång 24/7 eftersom den är beroende av sol och inte kan lagra el i ett batteri för drift nattetid.

Kanske kan man placera någon form av fuktslukare, typ "torrbollen" i boxen också?

Jag valde den Ikea-lådan eftersom den går att montera ihop/isär till ett platt paket och den skulle vara tillräckligt stor för att torka det mesta av den lilla volym jag odlar, men principen går givetvis att applicera på vilken låda som helst.
torkkoncept.jpg

Tankar? Idéer?

Last edited: