Sneedfarmer
New member
Det där med Terra Preta verkar häftigt, förstår dock inte hur det fungerar totalt, nytt koncept för mig...Glad midsommar alla!
Har snöat in på Afghanistanska och Pakistanska landraces, samt Terra Preta, den svarta jorden.
Så dricker öl och har gjort egen biokol idag, laddad med Urin och konc bokashivätska idag, som tillskott till min redan fina bokashijord.
Sa jag att jag älskar jord och det här ogräset?
Må gott!
Detta år gjorde jag rediga dumheter, jag ville ha aska i min jord och startade en brasa, och det slutade nästan med skogsbrand. Det spred sig fort som tusan pga torkan... Rekommenderar inte detta till någon pga brandfaran. Det var tur att jag hade en närliggande bäck att hämta vatten ifrån. Men i slutändan fick min spot aska från högar av bränt torrt gräs och några rostade tjocka och smala pinnar begravde a la hugelkultur style.... Pissade på dom innan jag begravde dom, hörde att dom kräver (N) för att aktiveras eller liknande. Tror inte det räknas som terra preta, eller biokol ens(?) men jag tror i slutändan att det kommer gynna min spot i framtiden