What's new
  • As of today ICMag has his own Discord server. In this Discord server you can chat, talk with eachother, listen to music, share stories and pictures...and much more. Join now and let's grow together! Join ICMag Discord here! More details in this thread here: here.

CHOROBY

stryju

Member
czerwone łodyżki są oznaką niedoboru P lub K (kwiaty są zbite, ale nie duże) co jest przyczyną tych nie doborów. (zdjęcie nie moje ale wygląda tak samo)
 

hodowca

Active member
Veteran
stryju said:
czerwone łodyżki są oznaką niedoboru P lub K (kwiaty są zbite, ale nie duże) co jest przyczyną tych nie doborów.

rozumiesz cos z tego?
czerwone lodyżki są rowniez zakodowaną genetycznie cechą wielu róznych odmian.
 
G

gruby

nie pamietam,cervatez kiedy opisywal problem lodyzek porpurowych,chodzi o fosforany.okolo 70% odmian ,przedstawia te symptomy juz w czasie kielkowania.nie pamietam oco chodzi dokladnie.poszukam napewno i wstawie.wiem ze to nie jest problem z ktorym trzeba sie zbytnio przejmowac.a widze ze masz dobry moment na pk .gdyby byl niedobor to na lisciach juz by bylo widac .podczas flo roslina zurzywiecej i szybcie zarcie,i niedobory na momecie sie pokazuja.kolor prpury tez sie odczytuje jako niedobory ,ale musi byc jeszcze kilka charaktrystycznych oznak,moze tez pokazac przelanie,problem z korzeniami ,ale tak jak mowilem zmiany dotycza tez lisci i ogolnego wygladu rosliny.
 

stryju

Member
rośliny rosną w 5l i 14l doniczkach(takie samo objawy), podlewam je co 2dni dopiero gdy mają naprawdę sucho( po wbiciu palca w ziemię na końcu czuć lekką wilgoć), w ogródku rosną AK-48, WW, A.M.S i wszystkim robią się takie łodyżki. brak innych zmian. mam też roślinkę w hydro(ebb and flow)i tam jest brak takich objawów,wszystkie łodyżki zielone do końca. roślinki są ciągle te same z klonów.
 
G

gruby

dobra ,dla pewnosci przelecialem ,po tematach.regulke jak znajde to ja wstawie.mozna powiedziec dokladnie jak powiedzial hodowca ze jest to cecha genetyczna(jakis defekt,ale nie powodujacy zadnych zmian ) ,powoduje to ogrom rzeczy,temperatura ,ph.i to wszystko co wymienilem wczesniej.ale dopuki wszystko rosnie dobrze niema zmian na lisciach to niema sie czym przejmowac.pozdro


przepraszam za pomylke.
 
Last edited:

Plantator

Well-known member
Veteran
dla ścisłości to chodowca powiedział:] ja kiedyś miałem nla który miał okropnie purpurową łodygę , napewno było to genetyczne , rósł tam gdzie inne , nic nie przeszkadzało mu to we wzroście
 
G

Guest

przyklad kumulacji soli chemicznych - przyczyna, wzrost tem. spowodowal nadmierne intensywne wydzielanie nawozow dlugodzialajacych /paleczki nawozowe/

zaczyna sie od dolnych partii duzych funlisci ;) postepuje ku gorze, brazowe kropeczki, pozniej plamy, nieregolarne, otoczenie plam zaczyna zolknac, pozniej martwica obejmuje caly lisc ktory usycha i odpada.
Pomocne moze byc tez podnoszenie sie zabkow na lisciach ku gorze /jak w przypadku stresu termicznego/ liscie liscie przy szczytach lekko podwijaja sie do spodu /w tym wypadku akurat niemalnieazuwazalnie/
wczesniej spadla lekko absorbcja N spowodowana blokada stezenia soli ...

przelac odstana woda o niskim EC i ustabilizowanym pH w ilosci 3-4 krotnie wiekszej niz pojemnosc donicy.

THX za diagnoze Hodowca.

 

jaca30z

Member
Chłopaki prosze o pomoc.
Czy to jakiś szkodnik czy niedobór czegoś,bądz czegoś za duzo...??? heee

21708IMG_1354.JPG

:badday: :violin:
 
G

gruby

przyjacielu bodajze grunwald przchodzil podobna historie .nie wiem czy u ciebie jest to samo ,on mial troszke wieksze sitko.diagnoza u niego byla; atak robakow.skontaktoj sie z nim.niedobory nie robia dzior w lisciach.
 
G

Guest

@ jaca30z, spryskaj rosliny wywarem z pokrzywy i nie przejmuj się będzie dobrze - pozdro top :rasta:
 

rberciol

Member
gdy zaczyna brakowac azotu liscie zolcieja chyba od dolu, ale pewny nie jestem. Jezeli to sa braki azotu, to bardzo dobrze przy FLO. Będzie lepszy smak produktu po harvescie
 
G

gruby

tak wyglada przelanie,lub kumulacja soli.proponuje przeplukac roslinke.pozdrawiam
 
A

ares420







Wydaje mi się, że to przenawożenie bo ostatnio chyba trochę przesadziłem z nawozem ale nie jestem pewny. Co o tym sądzicie?
Aha i takich liści jak są na fotkach jest sporo. Na jednym spocie mam 3 roślinki i każda tak ma...
Sorry za słabe foty ale innych nie miałem.
 
Last edited:

pakonopny

Member
Jesli przelales nawoz przed deszczami, teraz po deszczach powinno wrocic do normy. Jesli nawoziles po deszczach, to niestety trzeba sama wada przemyc korzenie. W zaleznosci od chlonnosci podloza ilosc wody bedzie mniejsza lub wieksza, ale za pierwszym razem wody niezalowac. Efekt poprawy we wzroscie i twozeniu nowych pedow powinien byc widoczny po 4-7 dniach. Dobrze w takim wypadku jest sprawdzic ph ziemi, mozna to wykonac pobierajac probke ziemi rura wbijajac ja 40-60cm w ziemie obok planta. To co zostanie w srodku rury sluzy nam jako probka, a sam proces pomiaru mysle ze powinien byc opisany na forum(?).
 

hodowca

Active member
Veteran
Troszkę teorii dla odświezenia tematu:

› Co to jest nawóz organiczny a jaki to jest mineralny?
Nawozy wg. jednego z kryteriów możemy podzielić na nawozy pochodzenia organicznego, czyli zwierzęcego lub roślinnego, oraz nawozy mineralne (sztuczne) utworzone ze zmielenia minerałów bądź najczęściej na drodze syntezy chemicznej. Nawozy organiczne są wieloskładnikowe, natomiast mineralne to nawozy jednoskładnikowe, które można wg danej receptury mieszać dla uzyskania odpowiedniego składu, co do makro i mikroelementów. Najpopularniejsze nawozy organiczne to: obornik, gnojówka, gnojowica, kompost, nawozy zielone a także szczepy bakteryjne. Cechą charakterystyczną nawozów organicznych odróżniającą je od mineralnych jest stosunkowo powolne ich działanie. Efekt nawozowy widoczny jest nie tylko w roku ich stosowania, ale rozciąga się na drugi, trzeci a nawet czwarty rok uprawy. Warto pamiętać, iż zawierają one masę mikroelementów niezbędnych do rozwoju wszystkich roślin. Nawozy mineralne występują głównie w postaci płynnej lub granulowanej. Ich mono- składnikowa forma pozwala na utworzenie konkretnej dawki poszczególnego składnika pokarmowego uzupełniając jego niedobór w glebie. Należy jednak ściśle przestrzegać dawek, ponieważ skutki przenawożenia odbiją się niekorzystnie na roślinach prowadząc nawet do ich całkowitego zniszczenia, a ponadto stosowanie składników niepożądanych wiąże się z niepotrzebnymi nakładami finansowymi.


› Co to jest skład NPK?
Jest to zapisany w najkrótszy sposób, za pomocą symboli chemicznych, skład makroelementowy nawozu wieloskładnikowego, przy czym zawartość poszczególnych składników jest określona za pomocą liczby. Najczęściej jest to zawartość procentowa danego składnika. Przykładowo zapis NPK 10:15:20 oznacza kolejno 10% azotu, 15% fosforu oraz 20% potasu. Są to trzy podstawowe składniki pokarmowe zróżnicowane ilościowo w zależności od zapotrzebowania rośliny. Azot jako składnik aminokwasów, białek i chlorofilu jest odpowiedzialny głównie za wzrost i plonowanie roślin oraz intensywność zabarwienia liści. Fosfor jest niezbędny do zawiązywania kwiatów i owoców oraz stymuluje tworzenie korzeni. Potas reguluje gospodarkę wodną, zwiększa wytrzymałość roślin na niekorzystne warunki atmosferyczne oraz choroby. Należy jednak pamiętać, iż prócz makro składników NPK, rośliny potrzebują również szereg mikroelementów. Do najpopularniejszych należą: Fe, Zn, Cu, B, Mo, Cl.


› Co to jest susza fizjologiczna?
Susza fizjologiczna, mówiąc krótko, jest zjawiskiem, w którym w glebie znajdują się składniki pokarmowe, natomiast roślina nie jest w stanie ich pobrać. Powodem takiego stanu jest nadmierne stężenie roztworu glebowego i co za tym idzie zmniejszenie ciśnienia osmotycznego pomiędzy sokiem komórkowym a roztworem glebowym. Ciśnienie osmotyczne powstaje w wyniku różnic w stężeniu obu roztworów, co umożliwia roślinie swobodne pobieranie składników. Dlatego główną przyczyna suszy fizjologicznej jest nadmierne nawożenie, wysokie stężenie soli wapnia, magnezu, azotanów, siarczanów, a także wysokie pH. W środowisku zbyt kwaśnym (pH 5,0-5,5) rośliny mają problem z przyswajaniem: N, P, K, Ca, Mg, S, Mo. Przy pH rzędu 7,5-8,0 rośliny ciężko przyswajają: Fe, Mn, Zn, Cu.

› Co zrobić, aby rośliny ozdobne ładnie kwitły?
Chcąc uzyskać efekt w postaci pięknie kwitnących roślin należy podejść do zagadnienia kompleksowo. Trzeba zadbać o następujące czynniki wpływające na roślinę: temperaturę, oświetlenie, podłoże, wodę, nawożenie, pamiętając o tym, że wszystkie one są ze sobą powiązane. Należy tu podkreślić rolę właściwego nawożenia, które w zasadniczy sposób wpływa na kwitnienie roślin. Stosowanie dobrze skomponowanych nawozów wpływa na ilość tworzonych kwiatów oraz ich jakość

› Czym najlepiej zakwasić glebę?
Optymalny współczynnik pH dla większości roślin waha się w granicach 5,0-7,0. Oznacza to, że większość roślin raczej nie jest kwasolubnych. Istnieją jednak takie, które wymagają gleb typowo kwaśnych jak np. rododendron, borówka, czy też niektóre gatunki iglaków, a w przypadku typowo kwasolubnych odmian borówek wymagają one kwasowości nie przekraczającej pH 3,5. Zanim jednak zdecydujemy się zakwasić glebę należy dokonać pomiaru współczynnika pH chociażby przy pomocy tzw. pehametru dostępnego w większości sklepów ogrodniczych. W celu zakwaszenia najlepiej jest glebę zmieszać z torfem kwaśnym oraz stosować nawozy zakwaszające jak np. florovit do borówek, rododendronów i innych roślin kwasolubnych.

› Jak często podlewamy rośliny balkonowe z nawozem?
Rośliny balkonowe ze względu na specyficzne warunki, w których rosną tzn. drewniane lub plastikowe pojemniki lub wiszące koszyki oraz ograniczoną ilość podłoża, wymagają systematycznej kontroli wilgotności i nawożenia. W okresie intensywnego wzrostu rośliny zużywają duże ilości wody i składników pokarmowych, które należy uzupełniać przynajmniej raz w tygodniu. Stosować należy tutaj nawozy uniwersalne lub specjalistyczne, lepiej dobrane do poszczególnych gatunków czy grup roślin. Najważniejsze jest jednak, aby nawozy zawierały kompletny zestaw makro i mikroelementów.

Jaki wybrać nawóz doglebowy, płynny czy granulowany?
Zasilanie nawozem płynnym powoduje, iż składniki pokarmowe stają się szybciej dostępne dla roślin, przez to, że są dostarczane korzeniom natychmiastowo. Natomiast te, których roślina nie wykorzysta są wymywane w głębsze pokłady gleby, przez co zasilanie nawozami płynnymi wymaga częstszego stosowania. Główną zaletą „podlewania” roślin jest szybka reakcja oraz duża dostępność składników. Nawozy granulowane wydłużają czas reakcji, natomiast ulegają powolnemu rozkładowi, co powoduje dostępność składników pokarmowych dla roślin przez dłuższy czas. Nawozami granulowanymi nawozimy rośliny zwykle kilka razy w roku.

› Jakie rodzaj nawożenia jest lepszy: dolistny czy doglebowy?
Nie można mówić o przewadze jednego sposobu nawożenia nad drugim. Nawożenie doglebowe jest określane jako nawożenie podstawowe, mające wnieść do gleby największą część niezbędnych składników pokarmowych. Natomiast nawożenie dolistne określa się mianem nawożenia uzupełniającego lub interwencyjnego, stosowanego w sytuacjach stwierdzonego braku niektórych składników pokarmowych lub w okresach ich zwiększonego zapotrzebowania np. intensywny wzrost czy zawiązywanie lub dojrzewanie owoców.

› Jakie są skutki braku nawożenia, a jakie przenawożenia?
Zaprzestanie nawożenia niesie poważne skutki dla roślin. Powoduje wyczerpywanie składników pokarmowych z podłoża, rośliny przestają rosnąć, żółkną, i ostatecznie giną. Natomiast przenawożenie to zbyt duża ilość składników pokarmowych, które mogą być toksyczne dla roślin. Początkowo objawiać się może nadmierną wybujałością roślin, które są wtedy podatne na choroby i uszkodzenia spowodowane np. przez wiatr. Przy bardzo dużym przenawożeniu prowadzi do zatrucia i śmierci rośliny.

› Najważniejsze mikroelementy.
Pomimo że mikroelementy są pobierane przez rośliny w małych ilościach to są one niezbędne do wszystkich procesów życiowych a co za tym idzie właściwego rozwoju. Do najważniejszych składników mikroelementowych zaliczyć można z pewnością magnes (Mg). Wchodzi on w skład chlorofilu, więc jest niezbędny w procesie fotosyntezy. Pomimo że jest to mikroskładnik to jednak w nawozach powinien występować w dużych ilościach ze względu na jego znaczenie oraz zawsze niewystarczającą jego ilość w glebach, zwłaszcza lekkich i kwaśnych, których w Polsce mamy przewagę. Objawy jego braku widoczne są już we wczesnej fazie wzrostu roślin – są one żółte i karłowate. Stosunkowo łatwo jednak jest zapobiegać tym objawom stosując odpowiednie nawozy wzbogacone mikroelementami.

› Ziemia ogrodnicza, a podłoże i co powinno zawierać dobre podłoże(ziemia)?
Typowa ziemia ogrodnicza to produkt pozyskiwany wprost z ogrodu, najczęściej bardzo żyzny, dobry do uprawy warzyw lub niektórych bylin ogrodowych. Jednak do większości uprawianych roślin znacznie lepiej nadają się podłoża ogrodnicze. Są to produkty przygotowane z torfu, specjalnych rodzajów ziemi oraz innych dodatków. Podłoże jest przeważnie przeznaczone do jakiejś grupy roślin i w zależności od tego jest odpowiednio skomponowane. Torf jest odkwaszony lub nie, podłoże jest lekkie lub ciężkie tzn. ma odpowiednią gęstość i zwartość. Ważną cechą dobrych podłoży jest też zawartość nawozu w postaci dawki startowej, wystarczającej na około 4 tygodnie. Najlepsze podłoża zawierają również substancje chłonące wodę, w postaci zeolitu lub hydrożelu oraz włókna kokosowe poprawiające strukturę podłoża.
 

Latest posts

Latest posts

Top