What's new
  • As of today ICMag has his own Discord server. In this Discord server you can chat, talk with eachother, listen to music, share stories and pictures...and much more. Join now and let's grow together! Join ICMag Discord here! More details in this thread here: here.

2021 Outdoor Grow

Parameter

Well-known member
Köp den stora. Du kan alltid spara till nästa år om det blir över. Jag har redan gjort av med 1 kg men jag har varit väldigt frikostig med den och spritt den runt hela odlingen redan innan jag planterade ut i ett försök att decimera antalet sniglar på plats. Jag kommer nog köpa 3 eller 5 kg till för man behöver sprida nytt med jämna mellanrum om man vill ha ett konstant skydd. Det blir ganska dyrt, men om det leder till en extra överlevande planta så är det värt det flera gånger om.

Jag ska oxå slå till på en förpackning. Annars kommer jag få röka hö nästa år :)
Tänkte börja me 1kg och sen om jag e nöjd så köper jag mer.

Har du provat snigelfällor? Har läst att det också kan hjälpa.

Chemimbalance

Well-known member
Jag ska oxå slå till på en förpackning. Annars kommer jag få röka hö nästa år :)
Tänkte börja me 1kg och sen om jag e nöjd så köper jag mer.

Har du provat snigelfällor? Har läst att det också kan hjälpa.

Ja, testa :) Nej det har jag inte provat men jag funderar på någon form av ölfälla som komplement. I långa perioder med regn kan ferramolet ätas upp av sniglar/regna bort snabbt och då kan det vara najs att ha en fälla på plats tills man pallar sig dit för att sprida mer pellets. Jag är liiite anti att lämna föremål på min spot även om jag inte tror någon tar sig dit, men jag ska försöka pilla ihop något diskret som går att gömma under lite dött gräs eller liknande.

Girgen3

New member
Jag köpte idag 1kg pellets och ska hoppas på det bästa, tror det bör räcka till en början iallafall. Alla mina bäddar blev klara idag, vilket är något sent då planen var att flyta ut dem små liven i söndags. Men som utur i oturen ska det regna ofantligt mycket på onsdag¨. Hela 40mm vid mitt område, tänker att om jag planterar ut på torsdag kommer jag inte behöva vattna då bäddarna redan kommer att vara genom blöta, kanske till och med för blöta? Vissa av mina bäddar har berg som underlag så vattnet lär ju rinna av fortare?. Hoppas bara plantan inte hinner bli rotbunden innan dess, på fredag är dem 3 veckor gamla och har endast deras drivhus att växa i..

Alotofgreen

New member
Jag köpte idag 1kg pellets och ska hoppas på det bästa, tror det bör räcka till en början iallafall. Alla mina bäddar blev klara idag, vilket är något sent då planen var att flyta ut dem små liven i söndags. Men som utur i oturen ska det regna ofantligt mycket på onsdag¨. Hela 40mm vid mitt område, tänker att om jag planterar ut på torsdag kommer jag inte behöva vattna då bäddarna redan kommer att vara genom blöta, kanske till och med för blöta? Vissa av mina bäddar har berg som underlag så vattnet lär ju rinna av fortare?. Hoppas bara plantan inte hinner bli rotbunden innan dess, på fredag är dem 3 veckor gamla och har endast deras drivhus att växa i..

Kommer inte bli för mycket vatten såvida inte du har haft jord i en skarv i berget typ där vattnet kan samlas utan att rinna någonstans. Regnet hittar alltid ner i marken annars eller rinner av om du har gjort en bädd direkt på berg.

Girgen3

New member
Kommer inte bli för mycket vatten såvida inte du har haft jord i en skarv i berget typ där vattnet kan samlas utan att rinna någonstans. Regnet hittar alltid ner i marken annars eller rinner av om du har gjort en bädd direkt på berg.

Alright, tror du att det kommer att regna tillräckligt för att man ska slippa konka runt på vatten hinkar?

Girgen3

New member
Tror ni denna auto är rotbunden och skörden kommer sänkas? Ska transpalntetas utomhus imorgon...

Attachments

• photo2047626.jpg
    photo2047626.jpg
    28.6 KB · Views: 30
  • photo2047627.jpg
    photo2047627.jpg
    45.9 KB · Views: 31

Chemimbalance

Well-known member
Tror ni denna auto är rotbunden och skörden kommer sänkas? Ska transpalntetas utomhus imorgon...

Nej jag tycker det ser okej ut men det är nog hög tid att den får lite mer space. Gällande din fråga om det kommer regna tillräckligt så är det jättesvårt att svara på. Risken finns absolut om du odlar på berg. Troligen kommer du få vattna en del under torrare perioder men det beror helt på hur mycket jord de har fått och hur mycket regn som faller i sommar.

Girgen3

New member
Nej jag tycker det ser okej ut men det är nog hög tid att den får lite mer space. Gällande din fråga om det kommer regna tillräckligt så är det jättesvårt att svara på. Risken finns absolut om du odlar på berg. Troligen kommer du få vattna en del under torrare perioder men det beror helt på hur mycket jord de har fått och hur mycket regn som faller i sommar.

Tackar för svar. Jag uttryckte mig like dåligt ser jag nu i efter hand. Jag syftade endast på att man bör vattna en del vid just utplantering och tänkte på om detta stora regn skulle vara tillräckligt. Såklart omöjligt att uttala sig angående vattning i sommar. My bad!

Chemimbalance

Well-known member
Tackar för svar. Jag uttryckte mig like dåligt ser jag nu i efter hand. Jag syftade endast på att man bör vattna en del vid just utplantering och tänkte på om detta stora regn skulle vara tillräckligt. Såklart omöjligt att uttala sig angående vattning i sommar. My bad!

Aha, jag hajar :) Om det regnat ordentligt och din bädd fortfarande är fuktig under ytan så behöver du inte kånka dit mer vatten vid utplantering. Hur många liter jord har du i bädden/bäddarna? När jag planterar ut brukar jag bara ta med en eller två tvåliters flaskor och ge alla en liten skvätt (en deciliter eller två) var precis vid stammen. Sist när jag planterade ut fick de inget vatten alls för att det precis regnat och mer regn var väntat 2-3 dagar fram. Jag odlar dock inte på berg bör tilläggas.

Girgen3

New member
Aha, jag hajar :) Om det regnat ordentligt och din bädd fortfarande är fuktig under ytan så behöver du inte kånka dit mer vatten vid utplantering. Hur många liter jord har du i bädden/bäddarna? När jag planterar ut brukar jag bara ta med en eller två tvåliters flaskor och ge alla en liten skvätt (en deciliter eller två) var precis vid stammen. Sist när jag planterade ut fick de inget vatten alls för att det precis regnat och mer regn var väntat 2-3 dagar fram. Jag odlar dock inte på berg bör tilläggas.

Jag har inte heller alla spots på berg/klippor. Men av ren slump så blev det så att ca 50% hamnade där då platserna var väldigt bra på andra vis med säkerhet, sol och vattenkällor nära. Aldrig odlat på berghäll innan men det lär ju gå bra, kan väl inte bli så stort skillnad från att ha jorden på jorden. Mängden jord varierar från bädd till bädd. Vissa bäddar har endast 240L medans vissa har 3-4 gånger så mycket. Tipset angående att ge lite vatten vid stammen uppskattas!

Alotofgreen

New member
Jag har inte heller alla spots på berg/klippor. Men av ren slump så blev det så att ca 50% hamnade där då platserna var väldigt bra på andra vis med säkerhet, sol och vattenkällor nära. Aldrig odlat på berghäll innan men det lär ju gå bra, kan väl inte bli så stort skillnad från att ha jorden på jorden. Mängden jord varierar från bädd till bädd. Vissa bäddar har endast 240L medans vissa har 3-4 gånger så mycket. Tipset angående att ge lite vatten vid stammen uppskattas!

Jag odlade i jord direkt på berg i en bädd, kanske 200 liter 2019. Vattnade en gång under den säsongen, dom klarade sig och växte sig fina. Sen är det kanske inte optimalt och det kan säkert blir mindre skörd men går gör det. Täck jorden med ordentligt av organiskt material bara så att inte vattnet avdunstas.

Chemimbalance

Well-known member
Jag tog mig ut och spred mer ferramol och kompletterade med en ölfälla idag. Jag placerar nog ut 2-3 fällor till sen om de visar sig vara effektiva.

Några Ulduz uppvisar symptom på någon brist tror jag (sista bilden). Gissar att bokashin kan ha sänkt PH-värdet lite väl mycket vilket orsakat en lockout av kväve, men någon mer insatt kanske har lite input där? Tar nog med mig lite aska uppblandat med kogödsel och toppar med vid nästa besök.

Attachments

• photo2047926.jpg
    photo2047926.jpg
    77.1 KB · Views: 31
  • photo2047927.jpg
    photo2047927.jpg
    75.7 KB · Views: 27
  • photo2047928.jpg
    photo2047928.jpg
    72.1 KB · Views: 27
  • photo2047929.jpg
    photo2047929.jpg
    72.1 KB · Views: 26
  • photo2047930.jpg
    photo2047930.jpg
    86.1 KB · Views: 34

BrownFingers

Active member
Det var då inte en bra början man fick på året. Jag la alla resterande frön i blöt förra veckan, gick ut och transplanterade/planterade på två spots... när jag kommer till den tredje (och bästa) platsen så är det förödelse överallt--skogsavverkning påbörjad. Hela området och 500 liter jordblandning borta.

Fröna var ju redan redo att planteras ut, så det var ju bara att ta sig upp i gryningen och spendera en hel dag ute i skogen med att släpa jord, förbereda m.m

Sen när de väl planterats ut så kommer ett oväntat stormväder in, sjukligt mycket regn och orkanvindar... de plantor jag transplanterat hade lagt sig ner (och det med begravd stam). Får se under kommande veckan vad som händer eller om jag måste köpa nya att panikså.. nåja, sånt är livet!

BrownFingers

Active member
Jag tog mig ut och spred mer ferramol och kompletterade med en ölfälla idag. Jag placerar nog ut 2-3 fällor till sen om de visar sig vara effektiva.

Några Ulduz uppvisar symptom på någon brist tror jag (sista bilden). Gissar att bokashin kan ha sänkt PH-värdet lite väl mycket vilket orsakat en lockout av kväve, men någon mer insatt kanske har lite input där? Tar nog med mig lite aska uppblandat med kogödsel och toppar med vid nästa besök.

Köpte 1kg ferramol som extra säkerhet jag med då jag har en spot med massa sniglar (även om dom gjorde typ 0 skada förra året), hoppas det är så bra som ni säger här!

Jag tycker det ser ut mer som fosforbrist eller näringsbränna än kvävebrist, kan mycket väl vara PH-lockout. Ger du dom någon näring nu? Hur mycket och vad? Vad använder du för vatten och mäter du PH/EC? Skulle rekommendera att försöka mäta avrinningsvattnet på något sätt som första felsökningssteg.

Girgen3

New member
Jag odlade i jord direkt på berg i en bädd, kanske 200 liter 2019. Vattnade en gång under den säsongen, dom klarade sig och växte sig fina. Sen är det kanske inte optimalt och det kan säkert blir mindre skörd men går gör det. Täck jorden med ordentligt av organiskt material bara så att inte vattnet avdunstas.

Kul med flera som har odlat på berg, hur mycket skörd fick du? Har du några bilder från odlingen kvar?

Chemimbalance

Well-known member
https://anonfiles.com/n3u06dydub/20210529_174957_jpg
Vad i helvete har hänt?!? Planterades ut i torsdags när de var 3 veckor gammla, kom ut idag och såg denna missär. Ca 50% ser ut på detta vis och resten mår bra. Detta är första gången jag använder blåkorn, kan de fått för mucket av detta? För lite vatten?

Koncentrera aldrig näringsämnen till runt stammen på det där sättet. Det bränner plantan. Speciellt högkoncentrerade "kemiska" gödningsämnen.

Parameter

Well-known member

Hur många plantor hade du i en sån bädd på 200liter? Jag funderar på att göra en sån bädd på berg. Tror inte sniglar tycker om att kräla på varma och torra stenar. Dom jävla sniglarna har gått bonanza på min största bädd och på min andra spot har dom också ätit upp ALLT. Är så jävla lack. Driver upp några autos och early som jag funderar på att plantera i en bädd fast på sten.
Hade du nät på din bädd? Isf hur satte du upp det när det är stenigt underlag?

Latest posts

Latest posts