Så här täckte jag dom. Hade två små plastlådor också som jag la över 6st PT. Hoppas det funkar
Hoppas dom klarar sig! Håller tummarna
Hallå, allesammans. Jag kommer hit från Flashback då jag tror att detta forum kan passa mig bättre JAg har lite funderingar kring sniglar. I år kör jag min största odling hittills. CA 75 egna plantor plus att en polare med ca 50st. VAnligtvis kör jag med öl runt bäddarna men i år kommer detta att bli allt för dyrt då jag kommer behöva så mycket. tänkte om man kan ta plastmuggar och klippa hål i botten på dem och placera dem runt plantornas bas och tejpa på dessa så sniglar fastnar, vad tror ni?
Hej! Snigelbarriär en jävla bra grej 8 meter för en hundring typ. Man sätter det runt sin odling, inte en enda snigel tar sig igenom.
Hallå, allesammans. Jag kommer hit från Flashback då jag tror att detta forum kan passa mig bättre JAg har lite funderingar kring sniglar. I år kör jag min största odling hittills. CA 75 egna plantor plus att en polare med ca 50st. VAnligtvis kör jag med öl runt bäddarna men i år kommer detta att bli allt för dyrt då jag kommer behöva så mycket. tänkte om man kan ta plastmuggar och klippa hål i botten på dem och placera dem runt plantornas bas och tejpa på dessa så sniglar fastnar, vad tror ni?
Mina två tips mot sniglar är ferramol (finns på t.ex. Bauhaus och plantagen) och koppartråd eller kopparvajer lindad i en spiral löst runt stammen. Jag kan visa en bild imorgon på hur jag gör med kopparspiralen. Dessa åtgärder har skyddat mig väldigt bra genom ett par odlingar.
ferramol ska jag definitivt köpa. Koppartråd vet jag inte om det är lönt att ha på en stor bädd.
Såhär skyddar jag mina plantor med koppartråd. Planterade ut 6 Pehkuthyphoon idag. 3 hanar hade konstigt nog visat sig och fick skiljas från resten. En Ulduz hade råkat ut för något och stammen var av. Jag tror jag råkade skada den lite under transporten när jag planterade ut den förra veckan, så den kanske inte återhämtade sig. En av Ulduzplantorna hade iallafall lagt på sig lite så över lag positivt!
Ungefär hur många cm plantavstånd har du mellan plantorna?
Cirka 30-35cm uppskattningsvis. Det är ganska tätt men jag räknar med att några blir hanar och några råkar ut för skadedjur. Om det ändå börjar bli för tätt när de blir större kommer jag nog bara binda ner de åt varsitt håll så de får bra luftgenomströmning. Får jag 2-3 plantor som blommar färdigt så är jag nöjd för det lär täcka mitt behov till nästa år.
Min ganska orealistiska polare valde att göra en bädd som blev orealistiskt stor. Han planerar att ha 20st early honor i den. Lukt kommer inte att vara ett problem, men tror ni att OM polisen hittar den kommer lägga span på den?
Min ganska orealistiska polare valde att göra en bädd som blev orealistiskt stor. Han planerar att ha 20st early honor i den. Lukt kommer inte att vara ett problem, men tror ni att OM polisen hittar den kommer lägga span på den?
Skönt att höra att risken för span är så pass låg! Hur mycket ferramol bör man ha per planta? Funderar på om man ska köpa 500g eller 1kg. https://www.bauhaus.se/ferramol-snigel-effekt-1000g