What's new
  • As of today ICMag has his own Discord server. In this Discord server you can chat, talk with eachother, listen to music, share stories and pictures...and much more. Join now and let's grow together! Join ICMag Discord here! More details in this thread here: here.

2021 Outdoor Grow

Parameter

Well-known member
Jag tog mig ut och spred mer ferramol och kompletterade med en ölfälla idag. Jag placerar nog ut 2-3 fällor till sen om de visar sig vara effektiva.

Några Ulduz uppvisar symptom på någon brist tror jag (sista bilden). Gissar att bokashin kan ha sänkt PH-värdet lite väl mycket vilket orsakat en lockout av kväve, men någon mer insatt kanske har lite input där? Tar nog med mig lite aska uppblandat med kogödsel och toppar med vid nästa besök.

Nått är det me kvävet. Tror inte det är brist på kväve utan som du säger, det e något som gör att den inte kan ta upp kväve.

Parameter

Well-known member
Koncentrera aldrig näringsämnen till runt stammen på det där sättet. Det bränner plantan. Speciellt högkoncentrerade "kemiska" gödningsämnen.

Skulle han ha gjort så där med ekologiskt hönsgödsel så hade det slutat likadant. Allt är kemi. Organisk gödsel är också kemi. Som sagt allt är kemi när man går ner på micro nivå. Men det är som du säger, det är hög koncentrerat.

Chemimbalance

Well-known member
Köpte 1kg ferramol som extra säkerhet jag med då jag har en spot med massa sniglar (även om dom gjorde typ 0 skada förra året), hoppas det är så bra som ni säger här!

Jag tycker det ser ut mer som fosforbrist eller näringsbränna än kvävebrist, kan mycket väl vara PH-lockout. Ger du dom någon näring nu? Hur mycket och vad? Vad använder du för vatten och mäter du PH/EC? Skulle rekommendera att försöka mäta avrinningsvattnet på något sätt som första felsökningssteg.

Nej jag har inte tillsatt mer näring än den jag blandade i när jag preppade bädden. Det är ett lager bokashi i botten och sen är den befintliga jorden uppblandad med gräs, lite benmjöl och guano. Jag börjar luta åt att det är någon brist till följd av att det övre jordlagret är ganska näringsfattigt. Min andra bädd som är likadan med undantaget att det är ett lager kogödsel på toppen mår hur bra som helst. Jag ger dom lite kogödsel nu i veckan och ser hur det utvecklar sig.

Jag ger dom inget vatten. Jag täckodlar och jorden har hittills hållt sig fuktig och fin utan att jag behövt stödvattna. Att mäta avrinningsvatten blir svårt men jag kommer eventuellt försöka kolla PH-värdet på den befintliga jorden. Har en mätare som ligger och skräpar någonstans :)

Chemimbalance

Well-known member
Skulle han ha gjort så där med ekologiskt hönsgödsel så hade det slutat likadant. Allt är kemi. Organisk gödsel är också kemi. Som sagt allt är kemi när man går ner på micro nivå. Men det är som du säger, det är hög koncentrerat.

Ja det var slarvigt uttryckt av mig. Syntetiska gödningsämnen kanske är en bättre benämning. Ofta är de väldigt högkoncentrerade eftersom de blir billigare att transportera, och smidigare för konsumenten att hantera.

Sant, hönsgödsel är också väldigt starkt och man får se upp med doseringen där också, men jag brukar faktiskt lägga en liten näve pelleterad hönsgödsel direkt på jorden under var planta typ mitt på säsongen och låta regnet sakta luckra upp det och det har fungerat fint för mig. Man får passa sig för att lägga det mot stammen eller på synliga rötter bara. På tal om det måste jag köpa en kartong! Älskar den skiten (pun intended)!

BrownFingers

Active member
Nej jag har inte tillsatt mer näring än den jag blandade i när jag preppade bädden. Det är ett lager bokashi i botten och sen är den befintliga jorden uppblandad med gräs, lite benmjöl och guano. Jag börjar luta åt att det är någon brist till följd av att det övre jordlagret är ganska näringsfattigt. Min andra bädd som är likadan med undantaget att det är ett lager kogödsel på toppen mår hur bra som helst. Jag ger dom lite kogödsel nu i veckan och ser hur det utvecklar sig.

Jag ger dom inget vatten. Jag täckodlar och jorden har hittills hållt sig fuktig och fin utan att jag behövt stödvattna. Att mäta avrinningsvatten blir svårt men jag kommer eventuellt försöka kolla PH-värdet på den befintliga jorden. Har en mätare som ligger och skräpar någonstans :)

Är det inte bäst att kolla PH i jorden innan du slänger på mer gödsel? Om du ändå hade en mätare och ska dit! Är det en PH-lockout så kan väl extra tillsatt näring eventuellt ge problem när PH-värdet har stabiliserats.

Känns ju dock som att du har koll på det och kogödsel är ju ganska milt. Kanske bara jag som har lite OCD :D

Hur gamla är plantorna?

BrownFingers

Active member
Sen för att tillägga så kör jag ju BioBizz-näring med kranvatten som har alldeles för högt PH, därav min PH-OCD kanske.

Någon annan som kört deras produkter? Tyckte fish mixen var helt fantissimo! Dock var jag väldigt försiktig med diverse näringsexperiment förra året och har lagt det på årets agenda att finslipa.

Det är väl dock rätt dyrt i jämförelse med alternativen (stallgödsel/blåkorn m.m) som svenska skogsbönderna Parameter och Mr. Chem säkert kommer att rekommendera :D

Men någon som kört näring specifikt utvecklad för CB?

BrownFingers

Active member
Hur många plantor hade du i en sån bädd på 200liter? Jag funderar på att göra en sån bädd på berg. Tror inte sniglar tycker om att kräla på varma och torra stenar. Dom jävla sniglarna har gått bonanza på min största bädd och på min andra spot har dom också ätit upp ALLT. Är så jävla lack. Driver upp några autos och early som jag funderar på att plantera i en bädd fast på sten.
Hade du nät på din bädd? Isf hur satte du upp det när det är stenigt underlag?

Jag körde två lite mindre bäddar (80-100L/st) förra året som inte hade kontakt med jorden under på plats (så liknande berg iaf). Jag skulle räkna med åtminstone 30-40L per auto (ingen koll alls på earlies dock).

Alotofgreen

New member
Hur många plantor hade du i en sån bädd på 200liter? Jag funderar på att göra en sån bädd på berg. Tror inte sniglar tycker om att kräla på varma och torra stenar. Dom jävla sniglarna har gått bonanza på min största bädd och på min andra spot har dom också ätit upp ALLT. Är så jävla lack. Driver upp några autos och early som jag funderar på att plantera i en bädd fast på sten.
Hade du nät på din bädd? Isf hur satte du upp det när det är stenigt underlag?

Hade 3 st autos. I år har jag 2 likadana bäddar direkt på berg på typ 160 liter var, kör med 3 autos per bädd där med. Vill ha minst 50 cm i mellan plantorna.
Ajdå, sniglar har jag aldrig drabbats av när jag odlar på berg så det verkar rätt säkert ur det perspektivet. Jag hade nät ett tag ja, kommer ej ihåg hur fan jag lyckades med det. Stabilt var det inte och går nog inte att få särskilt stabilt men det höll. Ska klura på hur fan jag gjorde, återkommer.

Chemimbalance

Well-known member
Är det inte bäst att kolla PH i jorden innan du slänger på mer gödsel? Om du ändå hade en mätare och ska dit! Är det en PH-lockout så kan väl extra tillsatt näring eventuellt ge problem när PH-värdet har stabiliserats.

Känns ju dock som att du har koll på det och kogödsel är ju ganska milt. Kanske bara jag som har lite OCD :D

Hur gamla är plantorna?

Jo du har givetvis rätt, det är jag som försöker lata mig haha. Ska ta jordprover idag och köpa destillerat vatten så jag kan kalibrera min mätare. Det är lite svårmätt eftersom jag kör lite lager på lager med bokashi, befintlig jord och gödsel, men jag mäter den befintliga jorden så vet jag ballpark ungefär hur jag ska förhålla mig. Bokashi är surt men ska tydligen neutraliseras ett par veckor efter att man begravt det så det borde ha korrigerat sig vid det här laget.

BrownFingers

Active member
Jo du har givetvis rätt, det är jag som försöker lata mig haha. Ska ta jordprover idag och köpa destillerat vatten så jag kan kalibrera min mätare. Det är lite svårmätt eftersom jag kör lite lager på lager med bokashi, befintlig jord och gödsel, men jag mäter den befintliga jorden så vet jag ballpark ungefär hur jag ska förhålla mig. Bokashi är surt men ska tydligen neutraliseras ett par veckor efter att man begravt det så det borde ha korrigerat sig vid det här laget.

Haha, det känns som att lathet och otålighet är CB-odlarens största fiender (och kanske sniglar då!).

Jo, ballpark är väl allt som behövs egentligen. Den stora frågan är väl om det är PH eller något annat. Du kan ju testa att ta flera mätningar på olika djup och se om/hur mycket det skiljer sig mellan lagren på ett ungefär.

BrownFingers

Active member
NU BLIR jag för jävla less på skiten snart skiter jag i detta å går över till inomhusodling,

Vafan kan ha hänt?

asså vill bara slå huvudet i väggen, asså jag slår snart huvudet i vägen.

https://file.io/6AMffWPgCj0d

[url]https://file.io/iNpC0S5P6IPD

Dom kan la inte ha blivit chockade ifrån att stå i en trädgård men dock knappt någon morgon sol ljus. Men kan det ha gjort så dom dött? Krukorna va fuktiga.[/URL]

Skulle rekommendera att du lägger upp bilderna här istället. Jag tror inte jag är den enda som har en stark aversion till att ladda ner random-filer från internet.

Chemimbalance

Well-known member
NU BLIR jag för jävla less på skiten snart skiter jag i detta å går över till inomhusodling,

Vafan kan ha hänt?

asså vill bara slå huvudet i väggen, asså jag slår snart huvudet i vägen.

https://file.io/6AMffWPgCj0d

[url]https://file.io/iNpC0S5P6IPD

Dom kan la inte ha blivit chockade ifrån att stå i en trädgård men dock knappt någon morgon sol ljus. Men kan det ha gjort så dom dött? Krukorna va fuktiga.[/URL]

De ser ut att vara rätt mättade med vatten. Står det vatten på botten om du lyfter ur tråget med krukor?

cbsweden2

Member
De ser ut att vara rätt mättade med vatten. Står det vatten på botten om du lyfter ur tråget med krukor?

helt tomma i botten men va lite missfärgning på dom typ gul vita toner i bladen så måste vara chock för den har la fått mer sol ljus på sig. Tråkiga va ju att alla jävlar sket sig förutom några enstaka.

cbsweden2

Member
Postar bilderna till mina döda stackare aja får la vänta ett till år nu då

Attachments

• 23DBCF25-7A30-4920-A21A-2E4ECFA18F33.jpeg
    23DBCF25-7A30-4920-A21A-2E4ECFA18F33.jpeg
    118.3 KB · Views: 35
  • AF48B84B-8D1F-42C7-B60B-0A218C92CADF.jpeg
    AF48B84B-8D1F-42C7-B60B-0A218C92CADF.jpeg
    112.8 KB · Views: 38
  • AC819ED2-BBBE-4FB2-B8C2-F9BB9AC4A851.jpeg
    AC819ED2-BBBE-4FB2-B8C2-F9BB9AC4A851.jpeg
    119.7 KB · Views: 44

BrownFingers

Active member

Instämmer med Chemimbalance om att de ser väldigt mättade ut på vatten, kan vara övervattning eller för dåligt dränage. Man dränker rötterna om man vattnar för mycket och då dör de ju uppenbart. Men alla verkade inte döda, låt bli att vattna och försök ge dom så mycket sol som möjligt så kanske några återhämtar sig.

Du har ju dock fortfarande en vecka eller två i alla fall att fixa nya frön och plantera dom innan det blir allt för knapert med tid.

Chemimbalance

Well-known member

Som BrownFingers säger så är det fortfarande några som det ser ut att vara liv i. Glänta på locket eller ta av det helt så det kan torka ur lite, alternativt plantera ut dom på stället de ska växa på. Vattna dom inte och låt inget regn falla på de innan du fått jorden att torka upp lite.
Än finns det hopp!

Alotofgreen

New member
Jag är typ lite nervös. Har ju 2-3 veckors gamla plantor i 30 liters krukor och frön som ligger i jord väntar på att gro i 200 liters bäddar på berg. Vädret ska vara över 20 grader och sol utan regn i typ 14 dagar framöver och jag kan inte ta mig dit och vattna alls på 2 veckor. Är främst orolig för fröna som väntar på att gro. Jag hoppas verkligen att de klarar sig.

cbsweden2

Member
Som BrownFingers säger så är det fortfarande några som det ser ut att vara liv i. Glänta på locket eller ta av det helt så det kan torka ur lite, alternativt plantera ut dom på stället de ska växa på. Vattna dom inte och låt inget regn falla på de innan du fått jorden att torka upp lite.
Än finns det hopp!

Jo jo vet att jag har ett par kvar men alla earlys dog å är endast några auotos å det är mindre autos så blir ju några gram iaf men hade satt målet på 500g men det kan jag glömma utan tvekan och vet att man inte ska förvänta sig något innan men hade soppas många earlys å autos så den mängden skulle vara rimliga om det ej sket sig.

Har ej vattnat något alls på flera dagar det som gör mig fundersam dom var säkert 4-5 dagar utan vattnet men va ändå fuktig jord.

cbsweden2

Member
Instämmer med Chemimbalance om att de ser väldigt mättade ut på vatten, kan vara övervattning eller för dåligt dränage. Man dränker rötterna om man vattnar för mycket och då dör de ju uppenbart. Men alla verkade inte döda, låt bli att vattna och försök ge dom så mycket sol som möjligt så kanske några återhämtar sig.

Du har ju dock fortfarande en vecka eller två i alla fall att fixa nya frön och plantera dom innan det blir allt för knapert med tid.

Har tänkt det men får bara blit autos då tror jag, Men du vet ingen som sitter på lite auto frön helst någon auto strain med lite större yield än vanliga på 20-35G?

Kommentera gärna om du har någon privat person du vet man kan köpa av som är rätt snabb.

Latest posts

Latest posts