What's new
  • As of today ICMag has his own Discord server. In this Discord server you can chat, talk with eachother, listen to music, share stories and pictures...and much more. Join now and let's grow together! Join ICMag Discord here! More details in this thread here: here.

2021 Outdoor Grow

Parameter

Well-known member
Sen för att tillägga så kör jag ju BioBizz-näring med kranvatten som har alldeles för högt PH, därav min PH-OCD kanske.

Någon annan som kört deras produkter? Tyckte fish mixen var helt fantissimo! Dock var jag väldigt försiktig med diverse näringsexperiment förra året och har lagt det på årets agenda att finslipa.

Det är väl dock rätt dyrt i jämförelse med alternativen (stallgödsel/blåkorn m.m) som svenska skogsbönderna Parameter och Mr. Chem säkert kommer att rekommendera :D

Men någon som kört näring specifikt utvecklad för CB?

Inte specifikt framtagen näring för CB men kört på vanligt flytande näring från Willys och det funkade galant. Jag läste en undersökning som lantbruksuniversitet hade gjort på flertalet olika flytande näring och den som fick bäst betyg var ”blomstra”. Det är en grön flaska som kostar typ 30kr för en halv liter. Den finns typ överallt.

BrownFingers

Active member
Inte specifikt framtagen näring för CB men kört på vanligt flytande näring från Willys och det funkade galant. Jag läste en undersökning som lantbruksuniversitet hade gjort på flertalet olika flytande näring och den som fick bäst betyg var ”blomstra”. Det är en grön flaska som kostar typ 30kr för en halv liter. Den finns typ överallt.

Har sett om det förr, min tanke är väl att näringen kan vara mer "välrundad" när den är specifikt framtagen för CB. Lite som att det funkar utmärkt att leva på husmanskost som bodybuilder, men för optimala resultat kommer du att behöva en mer specifik och noga framtagen diet.

BioBizz har också väldigt bra rykte i Holland och jag har per automatik lite mer förtroende för Holländska produkter (när man tänker på forskningsmöjligheter m.m som öppnar upp vid legalisering).

Som sagt även om det skulle vara 1% bättre än vanlig flytande näring så är det värt det för mig, är ändå bara några hundringar extra per säsong för mig och det lär väl knappast vara sämre än allmännäring.

Alotofgreen

New member
Första posten! Kanske är lite mer aktivitet här än FB.
Va ute idag och satte de små liven. 1 Juni, perfekt.

https://anonfiles.com/f3O1Tfy1u0/IMG...601_100353_jpg
https://anonfiles.com/paOeTfy2u8/IMG...601_114238_jpg
https://anonfiles.com/t9O0Tcy2u1/IMG...601_110523_jpg
https://anonfiles.com/vfOaT6ybu2/IMG...601_111647_jpg

Där har vi bilder på kalaset. 9 plantor totalt, vi får hoppas alla överlever!

Härligt! Fina. Se till att täcka iaf ett 10 cm lager med granriset.

TommyTok

Active member
Härligt! Fina. Se till att täcka iaf ett 10 cm lager med granriset.

Jag fixar det när jag åker till spotten nästa gång. Jag kanske åker nästa vecka. Jag funderade på, när ska jag börja använda mer näring? Bädden har ju redan kogödsel, pjord, benmjöl och blåkorn i sig. Bädden har legat och grott sig i 3-4 veckor med allt detta på.
Jag tar med mig en flaska näring nästa gång, och kollar hur det ser ut, och om det ser ut att behöva lite mer kräm så tillsätter jag lite lite lite i vattnet när jag vattnar.

Har sett många områden runt mig spot där älgar/rådjur har legat och "sovit" eller vilat. Så det är nog mycket djur i närheten. Vad gillar ni att använda för att skrämma bort dem från spotten? Jag kan inte använda nät eller liknande.

Alotofgreen

New member
Jag fixar det när jag åker till spotten nästa gång. Jag kanske åker nästa vecka. Jag funderade på, när ska jag börja använda mer näring? Bädden har ju redan kogödsel, pjord, benmjöl och blåkorn i sig. Bädden har legat och grott sig i 3-4 veckor med allt detta på.
Jag tar med mig en flaska näring nästa gång, och kollar hur det ser ut, och om det ser ut att behöva lite mer kräm så tillsätter jag lite lite lite i vattnet när jag vattnar.

Har sett många områden runt mig spot där älgar/rådjur har legat och "sovit" eller vilat. Så det är nog mycket djur i närheten. Vad gillar ni att använda för att skrämma bort dem från spotten? Jag kan inte använda nät eller liknande.

Jag hade nog inte använt någon näring alls på ett tag, de har gott med näring nu verkar det som. Kör en jävligt svag blandning om du ska ge näring och testa dig fram så du inte bränner dom.

BrownFingers

Active member

Instämmer med Alotofgreen här och skulle också rekommendera att skippa näringen just nu. Speciellt om de inte har växt upp i bädden--då har knappt någon näring använts ändå. De brukar klara första 2-3 veckorna i bara planteringsjord. Jag börjar med gödsel runt vecka 3 (vid direktsådd på plats), och då kör jag endast kogödsel + planteringsjord i mina bäddar. De dör ju heller inte över en natt av näringsbrist, du kommer att hinna se när klorosen börjar och kan då justera näringen om det behövs vid ev. brist (troligen kvävet som ryker först).

Gällande vilda djur är det alltid lite klurit, jag har använt nät/burar (kan meddela att älgar skiter fullständigt i detta) eller tagit med mig min hund till platsen. Det ska gå att köpa diverse rovdjursurin (t.ex varg/björn) som ska avskräcka bytesdjur, kan dock tyvärr inte tala för huruvida bra det fungerar.

Använder mig också av s.k "companion planting", men det är mer mot mindre skadedjur, oklart om rådjur/kaniner m.m blir särskilt avskräckt av t.ex vitlök

TommyTok

Active member
Oki, då skippar jag näringen för tillfället!
Jag får helt enkelt dra en chansning på att inga rådjur eller andra skadedjur förstör mina plantor. Nästa gång jag åker dit tänkte jag ta med hemmagjort "anti-kryp" medel, läste någonstans om ett recept som funkade bra att få bort små skit från plantorna.
Koka starka chili i vatten och sen blanda ut koncentratet med mer vatten och spraya på plantorna.

BrownFingers

Active member
Har tänkt det men får bara blit autos då tror jag, Men du vet ingen som sitter på lite auto frön helst någon auto strain med lite större yield än vanliga på 20-35G?

Kommentera gärna om du har någon privat person du vet man kan köpa av som är rätt snabb.

Jo, autos måste du köra nu, du kommer inte hinna att få klart earlies vid det här laget. Kan tyvärr inte hjälpa dig med fröer, men det är inget olagligt eller fel på Sensimilla och Nordic Genetics. Sensimilla får du nog snabbare leverans från i och med att det är inrikes.

Yield är självklart bundet till genetik, men bra växtförhållanden är minst lika viktiga. Är man helt grön skulle jag istället försöka välja tåligare och mer förlåtande utomhusgenetik än att bara gå efter hög yield. När man väl lärt sig och gör allting rätt tror jag att 20-30g är rätt dålig yield, tror folk inte inser hur mycket man kan påverka plantorna både positivt och negativt med miljö/omhändertagande. Vid tidigare experiment av planteringsmiljö fick jag ut 15-20g per planta på ett ställe, och 45-50g på det andra, med samma strain och fenotyp, från samma kultivar. Detta dessutom utan LST och hade kunnat kräma på med mer näring.

Min poäng är bara att fokusera på att lära dig hela processen och räkna med första året som ett läroår. Erfarenhet och kunskap är de största faktorerna när det kommer till bra och potent skörd. Därför jag tycker att tåligare strains är bättre, lite bättre odds att du får ta dig igenom hela resan från frö till skörd & kurering.

BrownFingers

Active member
Oki, då skippar jag näringen för tillfället!
Jag får helt enkelt dra en chansning på att inga rådjur eller andra skadedjur förstör mina plantor. Nästa gång jag åker dit tänkte jag ta med hemmagjort "anti-kryp" medel, läste någonstans om ett recept som funkade bra att få bort små skit från plantorna.
Koka starka chili i vatten och sen blanda ut koncentratet med mer vatten och spraya på plantorna.
Tror att din bästa chansning är att testa rovdjursurin. Du kan alltid springa runt och kissa lite i krokarna med, det är bättre än inget! Vilda djur är förjävligt skeptiska till oss människor, bytesdjur ännu mer så.

Har inte testat chili- eller såpvattenspray men vet att många hävdar att det är effektivt. Tänk dock på att det alltid är bättre att vara förebyggande än reaktionär. Optimalt är att bygga ett mikroekosystem där nyttiga insekter och blommorna trivs samt håller skadedjur borta. Rekommenderar att kolla upp s.k "companion planting", det har massor av nyttiga effekter. Insektshotell kan man eventuellt testa också, har dock inte gjort det själv men är sugen på det!

Chemimbalance

Well-known member
Idag fick alla plantor lite guano och benmjöl på ytan som regnet får skölja ner. Kissade lite runtom, spred ferramol, la på mer gräsklipp på ytan och planterade även ut 10 Dieselryder och en Super Lemon haze auto (den enda av tre som grodde. Synd då jag var väldigt taggad på den) i en ny bädd. Kommer nog göra lite frön på DR X SLH till nästa år. De står väldigt tätt men jag räknar med en del hanar/svinn.

Ölfällan har inte skördat några offer så jag tror inte det finns så mycket sniglar på plats då jag avverkat drygt ett kilo ferramol haha.

Av fem Pehkuthyphoon har tre visat sig vara honor, en hane och en har ännu inte bestämt sig. Ser det som en succé.

Attachments

• photo2049337.jpg
    photo2049337.jpg
    84.6 KB · Views: 34
  • photo2049338.jpg
    photo2049338.jpg
    84.3 KB · Views: 43

Chemimbalance

Well-known member
Sorry för bildkvalitén, den är inte jättebra från början men blir slaktad ytterligare när jag raderar metadata och laddar upp. Jag ska försöka styra upp en gammal digitalkamera istället.

Jag har även försökt kalibrera min PH-mätare men den ville inte funka som den skulle (billig skit). Som tur är har mina Ulduz repat sig och nästan helt återfått sin rätta färg. Ett husmorstest på PH-värdet visar att den naturliga jorden på plats är svagt sur vilket är positivt. Det som kan ha hänt är att bokashin i botten inte hade neutraliseras ordentligt (tar ett par veckor efter man grävt ner den) och gav plantorna en för sur miljö tillfälligt. All good nu iallafall!

BrownFingers

Active member
Sorry för bildkvalitén, den är inte jättebra från början men blir slaktad ytterligare när jag raderar metadata och laddar upp. Jag ska försöka styra upp en gammal digitalkamera istället.

Jag har även försökt kalibrera min PH-mätare men den ville inte funka som den skulle (billig skit). Som tur är har mina Ulduz repat sig och nästan helt återfått sin rätta färg. Ett husmorstest på PH-värdet visar att den naturliga jorden på plats är svagt sur vilket är positivt. Det som kan ha hänt är att bokashin i botten inte hade neutraliseras ordentligt (tar ett par veckor efter man grävt ner den) och gav plantorna en för sur miljö tillfälligt. All good nu iallafall!

Looking good! Jävligt skönt när dom repar sig själv! Hur gamla är plantorna?

Mina transplanterade plantor verkar ha återhämtat sig från att blivit totalt nedslagna av orkanvindar och massvis med regn. De hade biffat på sig lite men inte växt så mycket på höjden så är lite orolig att dom blivit chockade, får helt enkelt se hur de tar sig kommande veckorna.

BrownFingers

Active member
Hur många plantor hade du i en sån bädd på 200liter? Jag funderar på att göra en sån bädd på berg. Tror inte sniglar tycker om att kräla på varma och torra stenar. Dom jävla sniglarna har gått bonanza på min största bädd och på min andra spot har dom också ätit upp ALLT. Är så jävla lack. Driver upp några autos och early som jag funderar på att plantera i en bädd fast på sten.
Hade du nät på din bädd? Isf hur satte du upp det när det är stenigt underlag?

Hur har det gått med odlingen? Blev det någon stenbädd eller har du slängt in handduken för året?

Chemimbalance

Well-known member
Looking good! Jävligt skönt när dom repar sig själv! Hur gamla är plantorna?

Mina transplanterade plantor verkar ha återhämtat sig från att blivit totalt nedslagna av orkanvindar och massvis med regn. De hade biffat på sig lite men inte växt så mycket på höjden så är lite orolig att dom blivit chockade, får helt enkelt se hur de tar sig kommande veckorna.

Jag groddade mina Ulduz och Pehkuthyphoon mellan 18e-30e april. Alla autos groddades 17e maj.

Jag var där och stödvattnade lite igår eftersom det är väldigt varmt väder och mina autos är helt nyplanterade. Nu håller jag mig nog borta en vecka eller två om vädret håller sig någorlunda stabilt.

BrownFingers

Active member
Jag groddade mina Ulduz och Pehkuthyphoon mellan 18e-30e april. Alla autos groddades 17e maj.

Jag var där och stödvattnade lite igår eftersom det är väldigt varmt väder och mina autos är helt nyplanterade. Nu håller jag mig nog borta en vecka eller två om vädret håller sig någorlunda stabilt.

Soft! Ser rätt så ståtliga ut i kvällssolen, lite avis!

Jag har 10 som jag groddade runt samma datum och transplanterade ut i slutet av maj, så jag får kika och jämföra när jag tar mig ut till spoten nästa gång. Mina har med lite tur blivit mindre chockade än min farhåga. Får försöka komma ihåg en bild också..

Latest posts

Latest posts