I runda slängar kör jag på breddgrad 61. Vanligtvis brukar det vara helt safe att plantera ut första juni, problemet är att majvädret är så jävla instabilt. Man tror att det är på väg att ta sig--graderna går upp och solen kikar fram med lite värme under veckan. Veckan därefter slår man upp ögonen till en snöstorm och krossade drömmar om att bli en maj-odlare. Vågar inte riktigt plantera ut när det är 4-5 grader på natten och risk för ännu lägre dippar. Detta är ju också anledningen till att jag bestämde mig för att driva upp några hemma så att jag kunde komma igång med några lite tidigare, kliar något outhärdligt i fingrarna som jag tror förståelsen för är rätt hög i dom här krokarna!
För övrigt menade jag så direkt i jord bara och inte jorden på plats (antog att du menade det). Jag har redan knäckt rygg och släpat ut dryga 1000 liter ny jord till bäddarna--att bära ut en bricka med några småttingblommor känns i jämförelse helt okej för ryggen!
I slutändan har jag OCD när det kommer till optimering, ökar chanserna för ett bättre esultat av att knäcka rygg--då välkomnar vi ryggskottet med öppna armar!
Hoppet nu är ju dock att kunna återanvända alla spots och enbart tillföra ny näring/korrigera mikroklimatet kommande åren och börja välja ut fenotyper som anpassar sig till det lokala klimatet.
Apropå vädret kan jag säga att jag satte ut en liten stackare i slutet av april/början av maj förra året som experiment. Denna stackare fick bli satt i jord och sen kom det en snöstorm. Jag antog att den var helt körd, men efter att stackaren suttit och huttrat under jord och snö så dök jäveln upp dryga två veckor senare!
Antar att det är autos som du ska odla och korsa?
Har du gjort det tidigare?
1000 liter är ganska saftigt... du kan förvänta dig en liten djungel