What's new
  • As of today ICMag has his own Discord server. In this Discord server you can chat, talk with eachother, listen to music, share stories and pictures...and much more. Join now and let's grow together! Join ICMag Discord here! More details in this thread here: here.

2021 Outdoor Grow

Parameter

Well-known member
I runda slängar kör jag på breddgrad 61. Vanligtvis brukar det vara helt safe att plantera ut första juni, problemet är att majvädret är så jävla instabilt. Man tror att det är på väg att ta sig--graderna går upp och solen kikar fram med lite värme under veckan. Veckan därefter slår man upp ögonen till en snöstorm och krossade drömmar om att bli en maj-odlare. Vågar inte riktigt plantera ut när det är 4-5 grader på natten och risk för ännu lägre dippar. Detta är ju också anledningen till att jag bestämde mig för att driva upp några hemma så att jag kunde komma igång med några lite tidigare, kliar något outhärdligt i fingrarna som jag tror förståelsen för är rätt hög i dom här krokarna!

För övrigt menade jag så direkt i jord bara och inte jorden på plats (antog att du menade det). Jag har redan knäckt rygg och släpat ut dryga 1000 liter ny jord till bäddarna--att bära ut en bricka med några småttingblommor känns i jämförelse helt okej för ryggen! 😉
I slutändan har jag OCD när det kommer till optimering, ökar chanserna för ett bättre esultat av att knäcka rygg--då välkomnar vi ryggskottet med öppna armar!

Hoppet nu är ju dock att kunna återanvända alla spots och enbart tillföra ny näring/korrigera mikroklimatet kommande åren och börja välja ut fenotyper som anpassar sig till det lokala klimatet.

Apropå vädret kan jag säga att jag satte ut en liten stackare i slutet av april/början av maj förra året som experiment. Denna stackare fick bli satt i jord och sen kom det en snöstorm. Jag antog att den var helt körd, men efter att stackaren suttit och huttrat under jord och snö så dök jäveln upp dryga två veckor senare!

Antar att det är autos som du ska odla och korsa?
Har du gjort det tidigare?

1000 liter är ganska saftigt... du kan förvänta dig en liten djungel :)

BrownFingers

Active member
Antar att det är autos som du ska odla och korsa?
Har du gjort det tidigare?

1000 liter är ganska saftigt... du kan förvänta dig en liten djungel :)

Yes, det är autos.

Inte korsat tidigare och novis som bäst på odlandet. Var ett mycket lärorikt föregående år så prognosen ser betydligt bättre ut i år, och då var jag ändå nöjd med senast.

Sen verkar det vara riktigt bra med fart i Dutch Passions frön, så är mycket nyfiken på hur de kommer att växa upp :)

Parameter

Well-known member
Yes, det är autos.

Inte korsat tidigare och novis som bäst på odlandet. Var ett mycket lärorikt föregående år så prognosen ser betydligt bättre ut i år, och då var jag ändå nöjd med senast.

Sen verkar det vara riktigt bra med fart i Dutch Passions frön, så är mycket nyfiken på hur de kommer att växa upp :)

Har bara odlat en sort från Dutch passion. Dom är populära. Det är inte så svårt att pollinera och få fram frön. Däremot får man välja vilka man ska pollinera, med omsorg.

Lycka till,

BrownFingers

Active member
Har bara odlat en sort från Dutch passion. Dom är populära. Det är inte så svårt att pollinera och få fram frön. Däremot får man välja vilka man ska pollinera, med omsorg.

Lycka till,

Vilken har du kört från dom och hur gick det? Hur jämförde den sig med resterande damer det året?

Nej, det verkar ganska simpelt ändå. Har tänkt att köra manuell pollinering/handpollinering (eller vad det nu kan heta på svenska) så att jag kan pollinera grenar av utvalda damer. Min maniskt kunskapshungriga sida har ju fått mig att lägga flera arbetsveckor på läsning och teori, men teori kommer man ju inte hela vägen på... så risken finns ju att man schabblar till det.

BrownFingers

Active member
De små liven som nu är strax över en vecka gamla. De två som är mindre längst till höger hade båda ett hjärtblad (cotyledon) som gulnade och föll av väldigt tidigt, så det är nog anledningen till att de ligger efter. Orsaken är dock för mig oklar.

Attachments

• photo2045587.jpg
    photo2045587.jpg
    61.2 KB · Views: 35

Parameter

Well-known member
Vilken har du kört från dom och hur gick det? Hur jämförde den sig med resterande damer det året?

Nej, det verkar ganska simpelt ändå. Har tänkt att köra manuell pollinering/handpollinering (eller vad det nu kan heta på svenska) så att jag kan pollinera grenar av utvalda damer. Min maniskt kunskapshungriga sida har ju fått mig att lägga flera arbetsveckor på läsning och teori, men teori kommer man ju inte hela vägen på... så risken finns ju att man schabblar till det.

Jag har odlat deras auto duck. Det är en mutant planta som ser ut som ankfötter i vegg men ser helt vanlig ut i blom.

Dom odlade jag inte i Sverige utan på vintern i medelhavet. Det är typ som en svensk sommar.

Det är feminiserade plantor du ska pollinera med en regular, om jag inte har fel.

Parameter

Well-known member
De små liven som nu är strax över en vecka gamla. De två som är mindre längst till höger hade båda ett hjärtblad (cotyledon) som gulnade och föll av väldigt tidigt, så det är nog anledningen till att de ligger efter. Orsaken är dock för mig oklar.

Va har du för ljuskälla? Dom ser ut att vilja sträcka sig efter mer sol.

BrownFingers

Active member
Va har du för ljuskälla? Dom ser ut att vilja sträcka sig efter mer sol.

Använder solen! Var tyvärr tvungen att lämna dem undanstoppade i dryga 48h med få ljustimmar, De får stå ute nu under veckan i hopp om att de återhämtar sig.

Det är feminiserade + reg, ja.

Parameter

Well-known member
Använder solen! Var tyvärr tvungen att lämna dem undanstoppade i dryga 48h med få ljustimmar, De får stå ute nu under veckan i hopp om att de återhämtar sig.

Det är feminiserade + reg, ja.

Hahaha, ”Undanstoppade” det där låter som att tjejen var över eller kanske ett oväntat besök. Vi behöver inte fördjupa oss i ämnet.

Jag har också några som ser ut så där. Ställ dom ute hela tiden i direkt sol så blir dom bättre. Sen är det bara att begrava stammen. Det där fixar sig. Du verkar ha koll.

BrownFingers

Active member
Hahaha, ”Undanstoppade” det där låter som att tjejen var över eller kanske ett oväntat besök. Vi behöver inte fördjupa oss i ämnet.

Jag har också några som ser ut så där. Ställ dom ute hela tiden i direkt sol så blir dom bättre. Sen är det bara att begrava stammen. Det där fixar sig. Du verkar ha koll.

Haha jo, något i den stilen. Vissa saker kan man inte göra något åt, man får försöka optimera och laga det som går helt enkelt!

Mycket moln och regn men de har åtminstone fått avnjuta lite kvällssol och lätta vindar, ska bli lite bättre så de tar sig nog i veckan. Annars får jag väl återkomma med gråten i halsen och be om råd!

Chemimbalance

Well-known member
Statusen är: 6 Ulduz i backen, 8 Pehkuthyphoon som ska ut i helgen och idag lade jag 3 Super lemon haze auto (feminiserade) och 11 Diesel ryder i fuktiga kaffefilter. Det ska bli skönt att slippa släpa jord/gödsel/bokashi ut i bushen något mer! Från och med nu är det bara ferramol runtom, gräsklipp/nässlor, bokashivatten och lite guano mot slutet av säsongen. Kanske slänger på något lager aska utblandat i kogödsel på toppen då jag misstänker att PH-värdet är lite lågt.

Kul att se så många andra som är igång! Ska bli kul att följa er.

Förresten, är det bara för mig som alla bilderna är pyttesmå även när jag klickar upp dom?

Parameter

Well-known member
Haha jo, något i den stilen. Vissa saker kan man inte göra något åt, man får försöka optimera och laga det som går helt enkelt!

Mycket moln och regn men de har åtminstone fått avnjuta lite kvällssol och lätta vindar, ska bli lite bättre så de tar sig nog i veckan. Annars får jag väl återkomma med gråten i halsen och be om råd!

Det går nog bra! Oroa dig inte. Även om det är mulet så får dom ändå sol på sig.

Parameter

Well-known member
Statusen är: 6 Ulduz i backen, 8 Pehkuthyphoon som ska ut i helgen och idag lade jag 3 Super lemon haze auto (feminiserade) och 11 Diesel ryder i fuktiga kaffefilter. Det ska bli skönt att slippa släpa jord/gödsel/bokashi ut i bushen något mer! Från och med nu är det bara ferramol runtom, gräsklipp/nässlor, bokashivatten och lite guano mot slutet av säsongen. Kanske slänger på något lager aska utblandat i kogödsel på toppen då jag misstänker att PH-värdet är lite lågt.

Kul att se så många andra som är igång! Ska bli kul att följa er.

Förresten, är det bara för mig som alla bilderna är pyttesmå även när jag klickar upp dom?

Jag ser bilderna i stort format. Även dina. Ibland har bilderna varit små men då är det någon bugg. Dom gjorde en uppdatering på hemsidan som inte blev så lyckad. Den gamla hemsidan var bättre.

BrownFingers

Active member
Det går nog bra! Oroa dig inte. Även om det är mulet så får dom ändå sol på sig.

Ja, om jag inte missminner mig så penetrerar solstrålar moln upp till 80% eller så, vilket är mer än majoriteten av vad fönster/plaster släpper igenom. Är inte alltför orolig!

BrownFingers

Active member
Har samma problem som Chemimbalance med att bilderna stannar i otroligt litet format. Ser ju några gröna prickar i alla fall! Tummen upp...?

Chemimbalance

Well-known member
Looking good Parameter! Hur många plantor kör du och vilka sorter?

Det verkar som att bilderna förblir thumbnails om man inte är inloggad när man klickar på dom.

Parameter

Well-known member
Looking good Parameter! Hur många plantor kör du och vilka sorter?

Det verkar som att bilderna förblir thumbnails om man inte är inloggad när man klickar på dom.

Jag tror det är 15-17 plantor. Det är tredje gången jag planterar på den där jävla spoten. Dom andra gångerna blev dom uppätna. Nu har jag nät (vilket jag inte hade då) och då får vi hoppas att några klarar sig. Jag vill göra frön på den där spoten. Det är riktigt fin jord med mycket brännässlor.
Det är en White dwarf auto. Inte den bästa sorten för våra breddgrader men jag har odlat den förut och den får riktigt fina buds.

Odlade ut typ 20 PT till, lite längre bort. Dom begravde jag under en massa pinnar och bråte. Hade inget nät kvar så jag fick improvisera. Hoppas jag får ha dom ifred. Dom där jävla rådjuren, harar och vildsvin.

Jag sådde dom 1 maj.

Edit: nu sa jag fel det är totalt 15-17 White dwarf men jag planterade ut 5-6st på en annan plats precis bredvid.

Last edited:

Latest posts

Latest posts