What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Nucky's garden

ironCELL

ironRULES
Veteran
Rzeczowo, wprost i na temat- lubie.

Setup HPS:
GIB Flower Spectre 400W(E40) z Pro-V-T USZ (konwencjonaly)-niecaly rok non-stop na chodzie
Reflektor A.A.Wing Medium (scisniety, oprawa na max w gore)
Odleglosc od zarnika ok 25cm

Setup CDM:
Osram Powerball/Phillips Master Colour 150 W WDL, czyli zolte (Rx7s) z Phillips HID-PV USZ (chyba konwencjonaly, lekki w #*# bo mialem USZ do 150W HPS, cieplo tez o wiele mniejsze)-niecaly rok non-stop na chodzie
Reflektor a la Powerball
Odleglosc od zarnika ok 17cm
Używasz przez rok tego samego żarnika. Nieźle... One strasznie tracą na "mocy" i tak na prawdę już po jednym pełnym przebiegu (max. 4 miechy). No widzisz 17cm to prawie 40% bliżej od 400ki. Skoro układ do 150W jest lekki i być może w plastikowej obudowie (Philips, najprawdopodobniej Made in Poland - zakłady w Pile) to najprawdopodobniej jest to układ elektroniczny. No i jeśli by przyjąć, że żarniki mają taki sam wiek to mamy już dwie składowe różnicy: 1. odległość żarnika od szczytów, 2. typ użytego balastu. Oba na korzyść 150W.

Klory zarnikow CDM:
Ja dotychczas widzialem tylko zestaw wedlug starch zasad, czyli na wegu biale a na kwitnieciu zolte swiatlo. I to dawalo oszalamiajace rezulaty. Zar stopindziesiat, topow stopindziesiat.
I teraz chce nawiazac do miernika PAR. Obecnie krazy mit po wiosce, ze biale swiatlo wali mocniej PAR'em, bo jest mocniejsze, to z kolei dlatego, ze ma wiecej Lm.
Tak jak pisałem PAR nie ma nic wspólnego z lumenami. Barwa ma. Nie mamy dokładnej charakterystyki twojego żarnika 150W bo nadal jakoś nie wiem konkretnie jaki używasz ale... Te stare zasady zaczerpnięte są z obserwacji natury gdzie wiosną promieniowanie docierające ze słońca ma inna charakterystykę (powiedzmy bliższą światłu o brawie zimnej) a latem i późną jesienią (powiedzmy bliższą światłu o barwie pomarańczowej, wpadającej w czerwienie). Chodzi o to pod jakim kątem promienie pokonują pierwsze warstwy atmosfery, co jest wynikiem wysokości słońca względem równika. Z tym PAR/Lumen najlepiej jest zobrazować na takim przykładzie. Głośniki posiadają moc wyrażoną w watach, prawda? Ale skuteczność podaje się już w decybelach! Tu chodzi o to jakie zmienne wprowadza otoczenie pomiarowe czyli tzw. domena. I tutaj tak samo moc światła można wyrazić kilkoma jednostkami jednak dla roślin najodpowiedniejszy jest współczynnik PAR danego źródła. Producenci żarników nie podają tej wartości ponieważ nie zależy ona tylko od samego żarnika.
Ja tam fizykiem nie jestem, a i producenci parametrow PAR nie podaja, wiec testuje. Ja u siebie mam teraz biale. Zolta lezy w zapasie. Trzeba sprawdzic. A jak w namiocie kilka reflektorow powiesze to i tak mam zamiar cos pomieszac.
Testuj testuj ale wzbogacaj przy okazji wiedzę nie tylko na bazie doświadczeń. Nie zawsze trzeba wyważać otwarte drzwi, a do tego trzeba czytać, czytać, czytać. Najlepsza praktyka to ta idąca w prze z teorią. Mieszanie to najlepsze rozwiązanie. Wszystko jest miksem a z odpowiedniej skali cała ziemia widoczna jest jako jeden punkcik :D.
Co do Ledow. To weszly gdzie mieszkam takie kompletne zarniki na rynek, bardzo kuszace i napewno przetestuje taki, predzej czy pozniej. Chodzilo o to zeby pod USZ do np. 20W podpiac mocniejszy panel, zeby przez jego mniejsze obciazenie, uzyskac mocniejsze swiatlo. Ale juz sam zestaw tak jest fajny i tani.

Teraz pojade w namiocie albo z 3-4 150'kami, albo z 400'ka HPS i jedna 150'ka w kombi. A tak wogole chce namiot zamienic na szafki, ale to juz jadac po nawiasie.

Pozdrawiam NJ
W konstrukcjach LED stosuje się układ zasilający/stabilizowany bez zapłonu. Choć w sumie i tutaj USZ można przetłumaczyć na układ stabilizująco zasilający. Niby glanc jednak kolejność nie ta. Lepiej przyjmijmy UZS układ zasilający stabilizowany (hehe ale mnie wzięło, aż sam się sobie dziwię ;) ). Tak jak piszesz się nie da. Słabiej "obciążając" LEDy po prostu je przyciemnisz a nie spowodujesz, że będą dawały mocniejsze światło, bo to będą dawały tylko jak się je "przeciąży" parametrami ponad normatywnymi przy okazji skracając im żywotność.

Do wszystkich od żarników CDM. Te żarniki zostały zaprojektowane przede wszystkim z myślą o wystawach sklepowych. Jasne dają ładne białe światło jednak ich strumień świetlny degraduje się dość znacznie względem odległości. HPS ma tutaj przewagę około 20/30% w penetracji świetlnej. Poza tym jest jeszcze jedna kwestia. Jakość żywicy spod takich żarników. Z racji na użycie w nich dość mocnego odcięcia częstotliwości UV poprzez zastosowanie specjalnych filtrów na zewnętrznej bańce jakość żywicy jest po prostu słabsza. Przynajmniej moim skromnym zdaniem (a bawię się tymi źródłami już dobrych parę lat).

Ja sam zawsze mieszam źródła. W szczególności barwy tych źródeł. Trzeba to robić z głową żeby stosunek mocy danych "kolorów" był odpowiednio dobrany i tak aby jeden nie ginął w drugim. Jednak faktem jest, że najlepsze rezultaty uzyskuje się mieszając oba te źródła (tj. zimne i ciepłe).

O niemarketingowej przewadze USZ elektronicznych napiszę jak ktoś będzie zainteresowany bliżej bo już mi się oczy kleją, choć uważam, że jest to dość ważna składowa w kontekście tej dyskusji i meritum jakim jest dobry wynik spod 150ki u kolegi Nucky_Johnsona
 

jerzu19

Well-known member
Veteran
Witam
Dzieki u Ciebie tez ciekawie!!Nucky u mnie najlepszy wynik z hps 150 to 113g ale zazwyczaj wydajnosc wacha sie na poziomie 100/-.
Staram sie wegetowac zawsze przez okolo 25dni + okres po przelaczeniu do zakwitniecia,bo to tez licze jako wega niema "wloskow" to nie kwitnie.

Bardzo fajnie ze bawisz sie z rodzajami oswietlenia i ze ruszyles troche ten temat na polskiej sekcji,dziekowac ze mamy Irona ktory zawsze pomoze wiedza.
Wrzucaj jak najwiecej fotek i info cobysmy byli na bierzaco!Co do tematu ledow polecam zagadac z BuenoTime koles obadany w temacie na pewno tez cos podpowie i podsunie jakis pomysl,warto przejzec jego temat.

Nawiazujac do wypowiedzi Irona,czyli uzywajac samych lamp typu CDM jakosc bedzie slabsza ze wzgledu na filtry UV uzyty w bance owego zarnika?czy ogolnie wszystki zarniki typu CDM maja takowy filtr?
 

Nucky_Johnson

Active member
Skoro niektore oznakowane sa 'UV Block', to mniemam ze sa/byly bez takiego;)

Taki wynik ja robilem wlasnie tez, troche mniej, na hydro, 15 klonow, 12 wni weg, plus 5 dni musisz doliczyc po sojemu tzn az wloski sie pokazuja. Ja licze od przestawienia i czas na reakcje wliczam w ogolny czas kwitniecia.

@ IronCell-Super dzieki za blyskawiczna odpowiedz.
Wiec ballast to zaplonnik + stabilizator, czyli USZ, potocznie ballast.

Jak to jest z USZ roznych firm?
Jeden ma wartosc Ln=0,5A, a drugi Ln 0,75A
Ahh i czy wiekowosc USZ ma znaczenie?
Skoro juz nam sie tak fajnie godo:D
 
Last edited:

ironCELL

ironRULES
Veteran
Skoro niektore oznakowane sa 'UV Block', to mniemam ze sa/byly bez takiego;)

Taki wynik ja robilem wlasnie tez, troche mniej, na hydro, 15 klonow, 12 wni weg, plus 5 dni musisz doliczyc po sojemu tzn az wloski sie pokazuja. Ja licze od przestawienia i czas na reakcje wliczam w ogolny czas kwitniecia.

@ IronCell-Super dzieki za blyskawiczna odpowiedz.
Wiec ballast to zaplonnik + stabilizator, czyli USZ, potocznie ballast.

Jak to jest z USZ roznych firm?
Jeden ma wartosc Ln=0,5A, a drugi Ln 0,75A
Skoro juz nam sie tak fajnie godo:D
Oznakowanie UV Block mówi o tym, że właśnie został użyty filtr ograniczający do minimum to promieniowanie. ln jest wskaźnikiem efektywnego obciążenia układu wyrażonego w Amperach. Nie jest to wartość obciążenia impulsu załączenia tylko ta podczas normalnej pracy gdy żarnik osiągnie temp. roboczą.

Potocznie nazwany balast to odpowiednio dwie możliwe konfiguracje. Zapłonnik + Statecznik lub Zapłonnik + Statecznik + Kondensator mocy biernej.

One love,
peace
 

Nucky_Johnson

Active member
czyli ballast z oznaczeniem Ln- 0,5A, jest lepszy bo mniej pradu zuzywa do uzyskania swiatla, czy odwrotnie, jest slabszy bo mniej mocy przetwarza na swiatlo?
 

Nucky_Johnson

Active member
Mamy dzien 23 od przestawienia. CDM z bialym zarnikiem Osram Powerball od dnia 5. Weg 14 dni pod jarzyniowka i 150mh:

Ponizej Victory, tak z tlumu.

Ec ok 1,2-1,3 / pH ok 6

Dla porownania ponizej ok ten sam dzien pod 150W HPS:

Roznica w wysokosci po zakonczeniu fazy przyspieszonego wzrostu to ok 10-15cm, nie tracac niskich odstepow miedzy galaskami.
Widac dobrze po zaznaczonej '50'cm (to faktyczny wzrost mozna se odczytac)
 

ironCELL

ironRULES
Veteran
To nie jest duże Ln tylko małe ln i oznacza dokładnie "Line Current" czyli prąd obwodu. Wartość jest wyrażona w Amperach. Lambdą faktycznie oznacza się sprawność urządzeń breker dobrze napisał. Lambda jest współczynnikiem, który pokazuje jak sprawny jest układ. Znaczy ile sam pobiera względem tego co daje, że tak brzydko powiem. To nie jest tak jak myślisz Nucky, że "lepszy" będzie ten który ma mniejszą wartość ln. Są różne typy USZtów. Niektóre przeznaczone do pracy z tymi samymi źródłami światła mogą np. być instalowane trochę dalej. Wtedy wartość ln będzie wyższa, ale to nie przesądza o ich sprawności ponieważ dotyczy jeszcze innych czynników, które trzeba wziąć pod uwagę. Na zdjęciach z ostatniego posta dokładnie widać to o czym pisałem wcześniej. Porównaj sobie odległości internodalne względem obu źródeł. Pod HPSem są o wiele mniejsze.

One love,
peace
 

Nucky_Johnson

Active member
Serdeczne dzieki. Zmontuje jeszcze trzy razy stopiedziesiad CDM w namiocie, pomieszam kolory i zobaczymy co sie uda.

Co do zywotnosci:
Zestaw, ktory widzialem, chodzil caly rok z tymi samymi zarnikami. I nie dalo sie jakos zauwazyc zbytnio spadku mocy. Patrzac na pelne sloje za kazym razem. Na szesciomiesiecznych zarnikach testowalismy nowy system hydro i przyjal sie z hukiem, ehh z dymem raczej.

Sam zakladam szec miesiecy, co i tak przy niskich cenach zarnikow, to zart.
Juz nie moge sie doczekac odpalic potrojny zestaw!
 

ironCELL

ironRULES
Veteran
Serdeczne dzieki. Zmontuje jeszcze trzy razy stopiedziesiad CDM w namiocie, pomieszam kolory i zobaczymy co sie uda.

Co do zywotnosci:
Zestaw, ktory widzialem, chodzil caly rok z tymi samymi zarnikami. I nie dalo sie jakos zauwazyc zbytnio spadku mocy. Patrzac na pelne sloje za kazym razem. Na szesciomiesiecznych zarnikach testowalismy nowy system hydro i przyjal sie z hukiem, ehh z dymem raczej.

Sam zakladam szec miesiecy, co i tak przy niskich cenach zarnikow, to zart.
Juz nie moge sie doczekac odpalic potrojny zestaw!
Tylko proszę Bro pomieszaj je z HPSami a nie tylko same CDMy. Jak CDMy to koniecznie RA 9 i kolor 4200. Powodzenia, cieszę się, że mogłem jakoś pomóc. No i zdaj relację z nowego setapu.

One love,
peace
 

Nucky_Johnson

Active member
RA 9, czyli np. MASTERColour CDM-R? Te z dodatkowym PAR?
4200K czyli te co mam biale, a nie Warm Day Light?
Choc moim zdaniem to juz bawienie sie w detale. Swiatlo CDM i tak juz jest lepsze, kazda zarowa powerball lub mastercolour sie nadaje! Reszta to miejsca juz PO przecinku, ze posluze sie matafora. Choc i to jest bardzo wazne, ale potem jak przez dluzej uzywasz i dopieszczasz, a ja chce najpierw poslac konie po betonie i juz robic, a nie miesiac najpierw czytac:D
Pytanie:
3x lub 4x 150W CDM, czy 400W HPS+150W CDM?
Sam juz nie wiem :dunno:
 

breker

Member
Ra 9 dla 4200k to 942 a dla 3000k to 930.

Spróbuj jak pisze iron i pomieszaj sodowe z CMH.
Może 1 albo 2 HPS plus 2 CMH po 150W każda?
 

ironCELL

ironRULES
Veteran
CDM-Ry to nie żadne dodatkowe PAR. To są żarniki kierunkowe z odbłyśnikiem zabudowanym w bańce. RA spotyka się najczęściej dwa rodzaje 8 i 9. Lepiej oczywiście używać 9tek. Tak jak breker napisał są dwa główne rodzaje barwne 4200 i 3000. 3000ki najczęściej są chyba z RA8. Dla uzyskania lepszej barwy lepiej korzystać z 4200. Niestety trzeba je trzymać te 30/40% bliżej niż takie same HPSy. Najlepsze rezultaty będą tak jak pisałem i breker ci powtórzył gdy wymiesza się HPSy i CDMy Ale jak masz tak jak napisałeś dobrze będzie 1x400W HPS (nowy żarnik najlepiej Philips Green Power na elektronicznym balaście) i dwa razy 150W / 942 (Też nowy żarnik i elektroniczne balasty). PAR jako takiego producenci nie podają bo jest to trochę niewdzięczna jednostka (realnie). Podaje się za to współczynnik Pf (Photon flux) niekiedy opisany jako PAR (niekiedy bo realny PAR trzeba zmierzyć tuż przy liściu żeby mieć miarodajne rezultaty). W sumie PAR tak jak Pf też podaje się w umol/s.

Ogólnie prof. źródła do uprawy roślin Waty mają podane tylko z powodów elektrycznych. Jako wskaźnik wydajności ogrodniczej podawana jest wartość Pf.

Zerknijcie sobie na pdf'y od Philipsa z nowościami:
http://www.lighting.philips.com/mai...ticulture/leaflets/cl-g-flowering_lamp-en.pdf
http://www.lighting.philips.com/mai...ulture/leaflets/cl-g-led_interlighting-en.pdf
http://www.lighting.philips.com/mai...ticulture/leaflets/cl-hid-600-1000w-cg-en.pdf
http://www.lighting.philips.com/mai...iculture/leaflets/cl-g-greenvision_dim_en.pdf

Te ostatnie z zabudowaną funkcją DIMm w układzie to mistrzostwo po prostu :D

One love,
peace

PS
Po wskaźnikach Pf z tych PDFów widać fajnie jak na dzień dzisiejszy ma się sprawa LED VS HPS. Używając sprzętu na 230/110V osiągniemy przy użyciu najwydajniejszych w swojej klasie:

HPS 1,91 umol/s /1W
LED 1,22 umol/s /1W

Niech mi nikt nie mówi, że puki co LEDy są lepsze od HPSa.
 
Last edited:

Nucky_Johnson

Active member
ok, to ciekawe!
No fajnie tam sie bawia.

To do tych CDM-R juz nie trzeba reflektora? Podpinasz pod ballast i wio?
I nie ma ich jako 150ki (wiem, watt sie nie liczy).
Ogranicza to powierzchnie na jakiej jeszcze sie oplaca z nimi pracowac, bo liniowo, dwa, trzy nie wolno podlaczac?

W sumie korci mnie wyprobowac calkiem bez HPS'a, ale i tak jak mowisz moglbym do winga wpiac dwie oprawki rx7s po 150 i to tez mogloby wymiatac.

Mozna by na srodku za 400ka w jedej lini, albo po bokach wpiac jedna w kazde skrzydlo.
A jak nowy zarnik, to i ballast do hps 150 jest pod reka. Wiec do wyboru do koloru, az za duzo sie zrobilo mozliwosci.

Ciekawe pomysly.
 
Last edited:

Nucky_Johnson

Active member
Wielkie, wielkie, wielkie Dziekuje @ IronCell

przegryzlem sie przez to co mi poleciles i mam juz plan:
400W Green Power HPS, ale niestety nie starczy tym razem na upgrade balastu
Do tego:
albo 2x 150W/942 CDM-T
albo 3x 70W/942 CDM R PAR30
Wsio jednej marki, ale bez reklam tu!

Co wy na to?
Na grzadkach leciec bedzie to co zwykle i conieco nowego:
Amnesia, East Coast Diesel, Power Plant, Victory, NewZealand x Sour OG #9,12&33, D's Jack#3, SSSDH (OJD's C.)
A na Hempy:
Stinky D, Durgan Chitral #1, Sick Dynamite#1, Tora Bora, KoCane#2 i cos tam jeszcze podwojnie.

Trzeba troche slonca zeby wykarmic:D
 
Last edited:

Nucky_Johnson

Active member
Porównaj sobie odległości internodalne względem obu źródeł. Pod HPSem są o wiele mniejsze.

Z tym sie nie zgodze patrzac na swoje wyniki.
Power Plant (wc) pod 150 HPS:
dzien 23 inna dzien 32
Power Plant (wc) pod 150 CDM 942, dzien 29:


Pod CDM wyszla wieksza z wiekszym rozgalezieniem a nie tylko jedna galaska, a odleglosci internodalne sa albo takie same, albo wrecz lepsze- w mojej skromnej opinii.

Whipped Bubba pod CDM:

Victory:
 

Nucky_Johnson

Active member
Calosc dzien 29 od przestawienia:
picture.php

pozdro!
P.S. Dla jaj wwiesilem 20W-ke z mocno zoltym swiatlem. Niech majo:D
 
Last edited:

Nucky_Johnson

Active member
Siemanko

Nie wiem czy wyjdzie z hps'em, ale poki co jest to:

Dwa razy 150W CDM-TD 942. I powiem, ze nie widze duzej roznicy do 400seti hps. Jasnosc jest taka sama, albo przez lepsze roproszenie wydaje sie nie byc roznicy, a i bardzo fajnie pasuje do reflektora.

pozdrawiam
picture.php
picture.php
picture.php
 

breker

Member
Fajnie sobie to ogarnąłeś na tych trzonkach rx7s. Prosi się aż o jeszcze jedną pośrodku. ;)

Kiedyś porównywałem sobie wykresy emisji światła dla 942, 930 oraz 830 i wychodziło, że w tym paśmie powyżej 600nm 930 wypluwa więcej fotonów niż 830 a co ciekawe 942 wypadało najlepiej w tym samym paśmie i miało dosyć zrównoważone widmo. Tylko nie wiem czy jednostki były adekwatne, bo philips podaje dla 930 i 830 uW/(5nm . lm) a dla 942 uW/nm/lm.

4 tygodnie kwitnienia dopiero to co te liście takie blade?
 

konopek

Member
Siemanko

Nie wiem czy wyjdzie z hps'em, ale poki co jest to:
https://www.icmag.com/ic/picture.php?albumid=53722&pictureid=1386839View Image
Dwa razy 150W CDM-TD 942. I powiem, ze nie widze duzej roznicy do 400seti hps. Jasnosc jest taka sama, albo przez lepsze roproszenie wydaje sie nie byc roznicy, a i bardzo fajnie pasuje do reflektora.

pozdrawiam
View Image View Image View Image
na oko to jak już wcześniej iron pisał to se można że tak powiem ... :)

Ważne to co rośliny "widzą" nie My :)

Jedynym wymiernym przelicznikiem dla Ciebie będzie porównanie zbioru ze zbiorem z HPS i przeliczenie na g/w.

Pozzzdro
 
Top