What's new

2022 Outdoor Grows

Lambs Bread

Active member
Men ja, skippa fancy sorter för varmare breddgrader och kör på frön som är gjorda för vårt klimat, dvs autos, superearlies som acklimatiserat sig till den kyla som vi allt som oftast har från maj-september av och till.
 

CheckTreck

Active member
Helt beroende på strain, väder, vind etc @CheckTreck
Det luktar dock som värst (bäst?) när man torkar. Jag testade torka två plantor utomhus under en tät gran i strumpbyxor som någon tipsade om tidigare och det gick förvånansvärt bra så länge man ansar och delar upp budsen och knyter dem som "korvar" i trädet. Annars tänkte jag bygga en biltongbox med fläkt och kolfiber för årets skörd.
Ja, torka det kan bli en utmaning för jag vill inte ta hem det när det stinker. Har dock lite olika alternativ som jag funderar på. Utomhus i ett träd är ett av dem.

Men om man har 3-5 plantor, frisian duck eller white widow, på en spot. På vilket avstånd skulle ni gissa att man börjar känna lukten? 10m? 50m?
 

Swedish fika

Active member
Ja, torka det kan bli en utmaning för jag vill inte ta hem det när det stinker. Har dock lite olika alternativ som jag funderar på. Utomhus i ett träd är ett av dem.

Men om man har 3-5 plantor, frisian duck eller white widow, på en spot. På vilket avstånd skulle ni gissa att man börjar känna lukten? 10m? 50m?
Kom i håg sommarn 2018 som va extrem varm när dom va i full blom och det va vindstilla kände jag 30autos på 60-70meter
 
En annan relevant fråga för utomhusodling. Hur mycket luktar det, om man har 2-4 plantor per spot? När det luktar som mest alltså. På hur långt avstånd kommer någon som vet vad det handlar om att reagera? Och någon som inte vet vad det handlar om?
Jag skulle rekommendera Northern light om du vill att det ska lukta lite. Kände inget på de jag körde förutom en halvmeter ifrån ungefär. När de väl var klippta så luktar det väldigt mycket, trots dubbla knutna fryspåsar påväg mot torkplats...

Jag tar gärna också emot tipps på strains med låg lukt :)
 

CheckTreck

Active member
Kom i håg sommarn 2018 som va extrem varm när dom va i full blom och det va vindstilla kände jag 30autos på 60-70meter
Jävlar, det är en bit. Men visst, 30 plantor är betydligt mer än vad jag planerar att odla. Tänker nog 4-5 per spot, och kanske 2-3 spots. Mer jobb men sprider riskerna lite.
 

CheckTreck

Active member
Jag skulle rekommendera Northern light om du vill att det ska lukta lite. Kände inget på de jag körde förutom en halvmeter ifrån ungefär. När de väl var klippta så luktar det väldigt mycket, trots dubbla knutna fryspåsar påväg mot torkplats...

Jag tar gärna också emot tipps på strains med låg lukt :)
Ja, jag kanske ska skaffa några Northern Light också.

Dvärgstrains som inte luktar mycket hade varit högintressant. En eller två små (typ max 50-60 cm) skulle jag ev. kunna gömma undan på uteplatsen bland tomaterna men luktar det går det bort.
 
Ja, jag kanske ska skaffa några Northern Light också.

Dvärgstrains som inte luktar mycket hade varit högintressant. En eller två små (typ max 50-60 cm) skulle jag ev. kunna gömma undan på uteplatsen bland tomaterna men luktar det går det bort.
Nordenseeds NL körde jag. Läst nånstans att de är NLxLR2. Väldigt billiga frön, men ger bara 10-30g/ plantan. MEN, de blir inte direkt stora, runt 60cm kanske så de skulle nog kanske passa dig perfekt? :) bara att köra några större tomatplantor runt så kanske det blir perfekt?

Mina förodlades inne i 2v och sen sattes ut 15 maj och var redo i början på augusti. Sattes rätt ner i marken med 2l öb jord sen fick de sköta sig själva till skörd...
 
Last edited:

Lambs Bread

Active member
Ett tips om man vill ha större och finare plantor är att öka på mängden jord ordentligt. Jag kör minst 50 l jord på varje pit och blandar med träaska, hönsskit, koskit och torv. Jag direktsådde förra året när jorden var nog varm och vattnade minst 20 l till varje grop. Mycket smidigt och skönt att slippa åka ut med sticklingar. Jag behövde heller inte stödvattna en enda gång förra året och fick mycket fint resultat både gällande storlek och potens.
 

Swedish fika

Active member
Ett tips om man vill ha större och finare plantor är att öka på mängden jord ordentligt. Jag kör minst 50 l jord på varje pit och blandar med träaska, hönsskit, koskit och torv. Jag direktsådde förra året när jorden var nog varm och vattnade minst 20 l till varje grop. Mycket smidigt och skönt att slippa åka ut med sticklingar. Jag behövde heller inte stödvattna en enda gång förra året och fick mycket fint resultat både gällande storlek och potens.
Bästa tipset mer utrymme Mer skörd!
 

CheckTreck

Active member
Du kan ju leta ställen med bra jord och då räcker det att tillföra lite påsjord och gödsla
Bra jordmån är en bonus så klart men jag tror som bäst blir det glänta i blandskog och då är det inte den bästa jorden, generellt. Jjag vet vilket områd och har en del alternativ i det som jag ska tittat närmre på när det är lite varmare men jag räknar med att jag kommer behöva köra och bära en del jord.
 

CheckTreck

Active member
Däremot kan ju ett alternativ vara att göra några extra "mini-spots" i linje med vad GrönaFarbrorns alternativ och sätta ut några billiga från som en extra bonus.
 

CheckTreck

Active member
En annan fråga om spots. Jag förstår att de flesta återanvänder sina spots år efter år, om inget oförutsett sker. Jag antar att ni inte släpar ut ny jord varje år motsvarande för en helt ny spot? Hur hanterar ni jordförbättring? Mulla ner torv, gödsel och biokol och sedan lite mindre näringsrik jord på toppen är så jag hanterar grönsakslandet. Bör väl vara samma princip här?
 

Lambs Bread

Active member
Jag har burit ut ny jord varje år men då har jag å andra sidan flyttat på platserna. I år testade jag att fylla på befintliga gropar just innan höstregnen och frosten men vi får se hur det går. Ett annat tips är förresten att köpa en billig ihopfällbar spade på typ Biltema som går att förvara i en liten ryggsäck. Kostar typ 79:- och gör jobbet betydligt enklare och smidigare. Jag använder också mkt vatten vid direktsådd (minst 20 l) per hål och det är ett helvete att bära ut så i år har jag planterat en stor tunna där jag tänkte använda snö och regnvatten. Har man vatten nära till hands är det ju självklart ännu bättre men det är tungt (och aningen misstänkt) att springa runt med vattenhinkar i skogen innan bärsäsongen dragit igång...
 

Swedish fika

Active member
En annan fråga om spots. Jag förstår att de flesta återanvänder sina spots år efter år, om inget oförutsett sker. Jag antar att ni inte släpar ut ny jord varje år motsvarande för en helt ny spot? Hur hanterar ni jordförbättring? Mulla ner torv, gödsel och biokol och sedan lite mindre näringsrik jord på toppen är så jag hanterar grönsakslandet. Bör väl vara samma princip här?
Ja gör precis som i landet hemma cannabis är en tålig växt!
 
Top