What's new
  • As of today ICMag has his own Discord server. In this Discord server you can chat, talk with eachother, listen to music, share stories and pictures...and much more. Join now and let's grow together! Join ICMag Discord here! More details in this thread here: here.

2021 Outdoor Grow

Parameter

Well-known member
Det är bara 8 feminiserade autos och alla frodas, ingen att rycka. Jag kör ganska aggressiv LST på dom, därav buskaget. Nyttig lärdom till kommande säsonger är att det kräver lite mer utrymme och bättre planering. Har insett problematiken med ljusexponeringen och ska försöka öka den med hjälp av lite planerad plant-BDSM. Kommer nog även att behöva köra försiktig och noggrann 'pruning' (vad nu det heter på svenska) längre in i blom, men det är väl en fin balans där för att inte störa energiupptaget (och i slutändan kvalitén) allt för mycket.

Har redan avlingshanar på annan spot som jag tänkt att handpollinera några utvalda honor med för frön. Har också några till som är yngre än dessa så där har jag ju fortfarande tid att planera lite bättre där!

Dina såg fina och hälsosamma ut, fin färg! Skönt att du kom igång till slut, var väl lite körigt ett tag där i tidig säsong? :D

Hand pollinera är inte svårt. Ibland har jag ryckt upp hela hanen och pollinerat en hona som varit på en annan spot. Det är bara att gnugga hannens bollar försiktigt mot honans blommor. Viktigaste är att du gör det när hanen har fullt utvecklade bollar med massa pollen.
Du vet att det går att pollinera en femmad planta oxå?

Jaaaa, i början var det jävligt körigt men nu rullar det på.

BrownFingers

Active member
Hand pollinera är inte svårt. Ibland har jag ryckt upp hela hanen och pollinerat en hona som varit på en annan spot. Det är bara att gnugga hannens bollar försiktigt mot honans blommor. Viktigaste är att du gör det när hanen har fullt utvecklade bollar med massa pollen.
Du vet att det går att pollinera en femmad planta oxå?

Jaaaa, i början var det jävligt körigt men nu rullar det på.

Nej det verkar inte särskilt avancerat, därför jag tänkte att det är lika bra att bara pollinera typ bara en gren per korsning, ursprungligen hade jag tänkt låta dom spruta ner varandra fritt och ha en stor orgy-avlingsplats.... men behöver inte flera tusen frön och får hellre ut mer bra röka från resten av plantan. Är dock lite orolig för hanarna, dom har det gått jävligt dåligt för faktiskt av oklar anledning. Bara 9/20 kom upp (det är Nordic Genetics' Himalayan Blue) och 2 av dom blev våldtagna av älg, får hoppas att något går rätt där och jag åtminstone får EN hälsosam hane att ta pollen från, annars blir det grin!

Hade tänkt att köra zipbag-metoden för mer precision, har du testat den?

TommyTok

Active member
Du gör helt rätt! Jag råkade ut för samma sak och flyttade en hel bädd på exakt samma sätt som du beskriver, med hink. Det funkade alldeles utmärkt. Här är en bild som intygar detta. Dock så drev jag upp dom 2-3 veckor innan i 20cl mugg utomhus och sen planterade ut.

https://fileleaks.com/5wONI27NOH/8F552F2F3F57462EBC52E5B3F715FB3E.jpeg

Nordic Ryder är en dvärg auto som kan bli klar på 2.5 månad. Om du odlar ut den nu så är chansen stor att du hinner. Förutsatt att du inte bor i djupaste Norrland. Speciellt om du har en solig spot.
La du frön 24h i vatten innan utplantering?

Lycka till!

nej tyvär så la jag inte fröna i vatten innan, detta var impuls beslut så jag stack ner dom utan att vara mjuka. jag ska dit snart idag och hälla på massa mer vatten.. vi får hoppas!
bor i zon 3

Parameter

Well-known member
nej tyvär så la jag inte fröna i vatten innan, detta var impuls beslut så jag stack ner dom utan att vara mjuka. jag ska dit snart idag och hälla på massa mer vatten.. vi får hoppas!
bor i zon 3

Om dom gror är det stor chans att du hinner. Som sagt det är en dvärg auto. Dom är snabba.

Lycka till

Parameter

Well-known member
Nej det verkar inte särskilt avancerat, därför jag tänkte att det är lika bra att bara pollinera typ bara en gren per korsning, ursprungligen hade jag tänkt låta dom spruta ner varandra fritt och ha en stor orgy-avlingsplats.... men behöver inte flera tusen frön och får hellre ut mer bra röka från resten av plantan. Är dock lite orolig för hanarna, dom har det gått jävligt dåligt för faktiskt av oklar anledning. Bara 9/20 kom upp (det är Nordic Genetics' Himalayan Blue) och 2 av dom blev våldtagna av älg, får hoppas att något går rätt där och jag åtminstone får EN hälsosam hane att ta pollen från, annars blir det grin!

Hade tänkt att köra zipbag-metoden för mer precision, har du testat den?

Har inte kört zip bag metoden. Vet faktiskt inte va det är för metod.

BrownFingers

Active member
Har inte kört zip bag metoden. Vet faktiskt inte va det är för metod.

Man samlar pollen i en Ziploc och trär sedan på utvald gren, sluter den, skakar runt lite och väntar en stund (på ett ungefär). På så vis bör man få lite mer kontrollerad pollinering och mindre risk att pollinera oönskade delar av plantorna.

BrownFingers

Active member
bor i zon 3

Jag har ett gäng Nordic Ryder jag med som är dryga 2 veckor äldre än dina och befinner sig i zon 4, med lite tur får du en uppdatering om mina hinner klart, då bör nog dina göra det med.

TommyTok

Active member
Jag har ett gäng Nordic Ryder jag med som är dryga 2 veckor äldre än dina och befinner sig i zon 4, med lite tur får du en uppdatering om mina hinner klart, då bör nog dina göra det med.

grymt. dom är redan satta så nu är det försent oavsett :) jag tror dom hinner upp om vädret håller sig såhär.
är lite orolig att fåglar kommer äta upp bäbisarna direkt dom kommer upp ur jorden.... kanske värt att lägga lite nät över i några veckor tills dom vuxit till sig lite

BrownFingers

Active member
grymt. dom är redan satta så nu är det försent oavsett :) jag tror dom hinner upp om vädret håller sig såhär.
är lite orolig att fåglar kommer äta upp bäbisarna direkt dom kommer upp ur jorden.... kanske värt att lägga lite nät över i några veckor tills dom vuxit till sig lite

Det är ju alltid bäst att ta det säkra före det osäkra. Personligen har jag aldrig haft problem med fåglar, sen minskar oddsen att det händer markant vid den här tiden. Nu är sommaren i full gung med massa växtlighet och grönska, så hela skogen är en enda stor buffé för dom.

Chemimbalance

Well-known member
Tjipp och välkomna! Besökte spoten idag. Jag ryckte Ulduzhanen och pollinerade en Pehkuthyphoon med lila stamm. Förhoppningsvis genererar det lite intressanta fröer till nästa år. Inga andra Ulduz har visat kön än vilket får mig att tro att de tre som är kvar är honor. Lite stressad att de inte börjat blomma än bara.

Pehkuthyphoonerna ser strålande ut är lätt keepers till nästa års

Alla Diesel Ryder är rätt dvärgiga och ger nog max en femma var, men det gör inte så mycket :) Najs att ha i väntan på att det andra blir klart/kureras. Min ensamma Super Lemon haze auto ger nog snäppet mer. Hoppas på lite DR x SLHA-frön på den.

Attachments

• photo2055482.jpg
    photo2055482.jpg
    64.2 KB · Views: 53
  • photo2055483.jpg
    photo2055483.jpg
    73.1 KB · Views: 56
  • photo2055484.jpg
    photo2055484.jpg
    68.8 KB · Views: 48
  • photo2055485.jpg
    photo2055485.jpg
    70.2 KB · Views: 46

BrownFingers

Active member
Tjipp och välkomna! Besökte spoten idag. Jag ryckte Ulduzhanen och pollinerade en Pehkuthyphoon med lila stamm. Förhoppningsvis genererar det lite intressanta fröer till nästa år. Inga andra Ulduz har visat kön än vilket får mig att tro att de tre som är kvar är honor. Lite stressad att de inte börjat blomma än bara.

Pehkuthyphoonerna ser strålande ut är lätt keepers till nästa års

Alla Diesel Ryder är rätt dvärgiga och ger nog max en femma var, men det gör inte så mycket :) Najs att ha i väntan på att det andra blir klart/kureras. Min ensamma Super Lemon haze auto ger nog snäppet mer. Hoppas på lite DR x SLHA-frön på den.

Fan, man blir lite avundsjuk på Ulduz och Pekuthyphoon. Det blir definitivt att ge sig in på early-genetiken nästa år, blev tyvärr inte av i år även om det ursprungligen var planerat så.

Gillar utseendet på dina Ulduz skarpt, något som är lite off med dom men vet inte riktigt vad.. but I like it!

Jag hoppas då allt i alla fall att jag får ut mer än en femma av mina Nordic Ryder :D

cbsweden2

Member
Har en DWPA hane som jag behöver spara pollen ifrån för den var ej i lika mycket chock som hona så kommit längre i utveckligen borde jag försöka spara i en påse eller nåt för tänkte iaf pollinera några grenar.

Om en hane släpper pollen nu hur länge till håller den på då typ om ni förstår mig rätt.

BrownFingers

Active member
Har en DWPA hane som jag behöver spara pollen ifrån för den var ej i lika mycket chock som hona så kommit längre i utveckligen borde jag försöka spara i en påse eller nåt för tänkte iaf pollinera några grenar.

Om en hane släpper pollen nu hur länge till håller den på då typ om ni förstår mig rätt.

Släpper den pollen redan skulle jag satsa på att samla det i typ ihopvikt bakplåtspapper och fryspåse. Förvaras det svalt, torrt och mörkt ska det inte vara några problem att använda till säsongens damer. Blandar man pollen med mjöl (för fuktabsorberingen) ska det gå att förvara i upp till ett år i alla fall.

Troligen kan Parameter eller Chem ge dig ett bättre svar.

Chemimbalance

Well-known member

Om hanen har öppnat sina blommor och börjat släppa pollen så kan du klippa av några blomklasar, torka dom på ett bakplåtspapper i typ en byrålåda (inte framför en fläkt) och sen skaka av pollen från blommorna genom att trumma på dom lite lätt med fingertopparna, plocka upp och släppa ner de på pappret upprepade gånger eller stoppa dom i en tesil och sedan sikta ner pollen på bakplåtspappret de låg på.

Skrapa sen ihop det pollen som ligger på pappret med hjälp av ett kreditkort, vik ihop bakplåtspappret, stoppa i dubbla fryspåsar och lägg i frysen tills du ska använda det.

Hur länge en hane släpper pollen beror helt på strain, miljö, vattentillgång, soltimmar och så vidare.

Har dina honor börjat blomma eftersom du verkar veta att de är honor? I så fall kan du pollinerat de få blommor som kommit redan nu. Ryck upp/klipp av hela hanplantan och ruska den mot honplantan medans du spelar upp My heart will go on från telefonen.

BrownFingers

Active member
Om hanen har öppnat sina blommor och börjat släppa pollen så kan du klippa av några blomklasar, torka dom på ett bakplåtspapper i typ en byrålåda (inte framför en fläkt) och sen skaka av pollen från blommorna genom att trumma på dom lite lätt med fingertopparna, plocka upp och släppa ner de på pappret upprepade gånger eller stoppa dom i en tesil och sedan sikta ner pollen på bakplåtspappret de låg på.

Skrapa sen ihop det pollen som ligger på pappret med hjälp av ett kreditkort, vik ihop bakplåtspappret, stoppa i dubbla fryspåsar och lägg i frysen tills du ska använda det.

Hur länge en hane släpper pollen beror helt på strain, miljö, vattentillgång, soltimmar och så vidare.

Har dina honor börjat blomma eftersom du verkar veta att de är honor? I så fall kan du pollinerat de få blommor som kommit redan nu. Ryck upp/klipp av hela hanplantan och ruska den mot honplantan medans du spelar upp My heart will go on från telefonen.

Hahaha, vilket jävla sätt att åka fast på det hade varit. Någon förbipasserande som hör Celine Dion i skogen och bestämmer sig för att undersöka...

Parameter

Well-known member

Låter som en bra idé. Det är typ va jag hade gjort om jag skulle vilja spara lite pollen. Förvara torrt och svalt.

Alotofgreen

New member
Dom växer på fint. Det är 20 plantor… du kommer lätt få ut över 400g på dina plantor. Säkert mer.
Hur funkar din droppbevattning? Är det något att ha eller får du vattna för hand?

Jag hoppas det. Ska låta dom gå riktigt länge. Ska snart sätta upp regnskydd åt dom så att risken blir minimal att dom möglar, det funkar ju utmärkt tack vare droppbevattningen.
Jag vattnar inte alls för hand, droppbevattningen får sköta allt. Finns 1-5 tror jag det är inställning där man väljer vattenmängd och jag har bara på 3, ska dra på 5 när regnskyddet kommer på, då får dom ju inget regn. Optimalt för mig tidsmässigt och sådär har varit om jag kunde skörda allt i slutet av sep, tror du dom kan gå så länge om mögel inte attackerar?