Chemimbalance
Well-known member
finns det något mer åt det enklare håll man kan göra för jordstrukturen eller någon bra grej man kan köpa till? Tackar så mycket håller tummarna på en bra sommar.
Det blir inte mycket enklare än att tillsätta gräsklipp eller annat växtmaterial. Om du har mycket nässlor på plats kan du använda det istället. Klipp/bryt av ett gäng, släng ner i gropen och hacka runt med spaden så det fördelas i mindre delar och blandas med jorden.
Kogödsel är dock att föredra. Köp en eller två billiga säckar på ÖoB. Du får fina muskler när du bär ut dom till odlingen också
Men som sagt, jag vet inte hur din jord ser ut. Det är mycket möjligt att den är bra som den är (lite extra gödning lär nog behövas dock.). Jag tipsar bara utifrån min erfarenhet som är att jord som inte bearbetats eller brukats på lång tid vilket oftast är fallet när man hittar en spot att gerillaodla på, tenderar att vara ganska kompakt, sandig eller lerig och relativt näringsfattig. Att bara gödsla upp sån jord med t.ex blåkorn eller hönsgödsel räcker oftast inte eftersom den fortfarande är kompakt och trist. Därför är det enligt mig ofta en bra idé att tillsätta organiskt material.