What's new
  • As of today ICMag has his own Discord server. In this Discord server you can chat, talk with eachother, listen to music, share stories and pictures...and much more. Join now and let's grow together! Join ICMag Discord here! More details in this thread here: here.

2021 Outdoor Grow

Chemimbalance

Well-known member
finns det något mer åt det enklare håll man kan göra för jordstrukturen eller någon bra grej man kan köpa till? Tackar så mycket håller tummarna på en bra sommar.

Det blir inte mycket enklare än att tillsätta gräsklipp eller annat växtmaterial. Om du har mycket nässlor på plats kan du använda det istället. Klipp/bryt av ett gäng, släng ner i gropen och hacka runt med spaden så det fördelas i mindre delar och blandas med jorden.

Kogödsel är dock att föredra. Köp en eller två billiga säckar på ÖoB. Du får fina muskler när du bär ut dom till odlingen också :)

Men som sagt, jag vet inte hur din jord ser ut. Det är mycket möjligt att den är bra som den är (lite extra gödning lär nog behövas dock.). Jag tipsar bara utifrån min erfarenhet som är att jord som inte bearbetats eller brukats på lång tid vilket oftast är fallet när man hittar en spot att gerillaodla på, tenderar att vara ganska kompakt, sandig eller lerig och relativt näringsfattig. Att bara gödsla upp sån jord med t.ex blåkorn eller hönsgödsel räcker oftast inte eftersom den fortfarande är kompakt och trist. Därför är det enligt mig ofta en bra idé att tillsätta organiskt material.

cbsweden2

Member
Det blir inte mycket enklare än att tillsätta gräsklipp eller annat växtmaterial. Om du har mycket nässlor på plats kan du använda det istället. Klipp/bryt av ett gäng, släng ner i gropen och hacka runt med spaden så det fördelas i mindre delar och blandas med jorden.

Kogödsel är dock att föredra. Köp en eller två billiga säckar på ÖoB. Du får fina muskler när du bär ut dom till odlingen också :)

Men som sagt, jag vet inte hur din jord ser ut. Det är mycket möjligt att den är bra som den är (lite extra gödning lär nog behövas dock.). Jag tipsar bara utifrån min erfarenhet som är att jord som inte bearbetats eller brukats på lång tid vilket oftast är fallet när man hittar en spot att gerillaodla på, tenderar att vara ganska kompakt, sandig eller lerig och relativt näringsfattig. Att bara gödsla upp sån jord med t.ex blåkorn eller hönsgödsel räcker oftast inte eftersom den fortfarande är kompakt och trist. Därför är det enligt mig ofta en bra idé att tillsätta organiskt material.

när du menar gräsklipp menar du du finklippt typ ifrån en gräsklippare eller menar du att man bara ska klippa rycka lite gräs å blanda ner, Det är just det att spottet ligger som det gör så vill ej gå dit med jord helst. Men får la se hur det blir.

Chemimbalance

Well-known member
när du menar gräsklipp menar du du finklippt typ ifrån en gräsklippare eller menar du att man bara ska klippa rycka lite gräs å blanda ner, Det är just det att spottet ligger som det gör så vill ej gå dit med jord helst. Men får la se hur det blir.

Gärna gräsklipp från när man klippt en gräsmatta eftersom det är lite kortare och tunnare (passa på när kommunen har klippt någon fotbollsplan/park eller liknande). Annars går det bra att rycka gräs för hand och mylla ner. Om man plockar längre gräs kan det vara en bra idé att vrida eller klippa ner det i kortare bitar. Jag brukar plocka längre strån i buntar som jag vrider ner till decimeterlånga strån.

cbsweden2

Member
Ingen som testa att torka sitt uteodlat i ett odlingstält med carbon filter å kanalfläkt?

Tänkte om det blev luktfritt samt hur mycket kunde ni få in?? Mitt problem är nämligen torkning men tänker att jag lägger 3-4k på ett tält med tillbehör för att kunna torka. Tanken är ej att odla utan torka fast kommer va svårt att hålla fingrarna därifrån.

Svåra är att hitta någon snäll bekant som kan kunna tänka sig Torka det för alla är så nojiga att det ska lukta för mycket oavsett om du kör inne, och jag är inte den typen som tjatar på ifall någon känner sig obekväm med att gö något så tror ni min idé kan va något. Lite lättare att hitta alternativ för det.

Parameter

Well-known member
Lite uppdatering. Hoppas det går bra för alla.

Attachments

• photo2053800.jpg
    photo2053800.jpg
    144.6 KB · Views: 38
  • photo2053801.jpg
    photo2053801.jpg
    169.9 KB · Views: 43
  • photo2053802.jpg
    photo2053802.jpg
    152.3 KB · Views: 38
  • photo2053803.jpg
    photo2053803.jpg
    155.2 KB · Views: 36

Parameter

Well-known member
Hur lägger man upp bilder här och tar bort all information? Finns det någon app på app store?

finns en app på App Store så heter ”exif” och är orange till färgen. Ladda ner appen och importera de bilder som du vill lägga upp. Sen rensar du exif data och meta data på din bild. Kontrollera oxå att det blev raderat och sen kan du lägga upp. Lycka till

Parameter

Well-known member
Uppdatering. Fröna i krukorna direktsåddes 12 maj, fröna i bäddarna i slutet av maj. Slangarna imellan bäddarna och alla krukor är ett automatiskt solcellsdrivet bevattningssystem som funkar helt underbart än så länge. https://imgur.com/gallery/YNv9Qoq

Du skojar inte… vilket jobb det där måste ha varit. Jävligt fina plantor. Hatten av :)
Hur funkar ditt bevattningssystem? Dom där textil krukorna släpper ut en del fukt så dom måste vattnas ofta. Har du inte haft problem me rådjur?

Alotofgreen

New member
Tack snälla! Ja det var ett rejält jobb faktiskt. 200 liter vatten måste jag släpa var tredje vecka för att hålla igång bevattningen. Jaa jag har märkt det, att vattna med en vattenkanna innebär att en massa vatten släpper ut ur krukan. Bevattningsystemet är fan nödvändigt till dom. Jag är rätt ny med cannabisodling, hur länge brukar dom växa på höjden och bredden? Hela sin livstid?

Nää inga problem med varken sniglar eller vilt där tacksamt nog!

Du skojar inte… vilket jobb det där måste ha varit. Jävligt fina plantor. Hatten av :)
Hur funkar ditt bevattningssystem? Dom där textil krukorna släpper ut en del fukt så dom måste vattnas ofta. Har du inte haft problem me rådjur?

Parameter

Well-known member
Tack snälla! Ja det var ett rejält jobb faktiskt. 200 liter vatten måste jag släpa var tredje vecka för att hålla igång bevattningen. Jaa jag har märkt det, att vattna med en vattenkanna innebär att en massa vatten släpper ut ur krukan. Bevattningsystemet är fan nödvändigt till dom. Jag är rätt ny med cannabisodling, hur länge brukar dom växa på höjden och bredden? Hela sin livstid?

Nää inga problem med varken sniglar eller vilt där tacksamt nog!

Dom kommer inte växa så mycket mer på höjden och bredden. Dom kommer bara feta upp sig mer. Dvs budsen blir tjockare o fetare.

Berätta inte för en levande människa va du har eller visa inte dina plantor till någon. Ingen ”bästa kompis” eller ”brorsan”.

BrownFingers

Active member
De 8 äldsta på bild, rullar på för det mesta men inga brutala katastrofer än. Har haft björn eller varg och älg som grävt och klampat igenom lite på två spots men de har varit komiskt försiktiga och bara dödat 2-3 stycken.

Attachments

• photo2055148.jpg
    photo2055148.jpg
    96.8 KB · Views: 45

TommyTok

Active member
jag fick ett litet damp ryck idag, åkte till min spot där 4 plantor dog, tog all jord (runt 160L) och bärde iväg till ett TOPPEN ställe med sol hela morgon och kväll.
där direktsatte jag Nordic Ryder frön, som är regular.
en liten chansning bara, fick dom som freebies så vi får se! jag fick 10 frön så satte ut alla, med tur kanske 8 växer upp ur jorden och kanske 4 av dom är kvinnor.

ska väl egentligen sitta ute 2-3 mån, vi får se om dom hinner gå klart .... :)

Parameter

Well-known member
jag fick ett litet damp ryck idag, åkte till min spot där 4 plantor dog, tog all jord (runt 160L) och bärde iväg till ett TOPPEN ställe med sol hela morgon och kväll.
där direktsatte jag Nordic Ryder frön, som är regular.
en liten chansning bara, fick dom som freebies så vi får se! jag fick 10 frön så satte ut alla, med tur kanske 8 växer upp ur jorden och kanske 4 av dom är kvinnor.

ska väl egentligen sitta ute 2-3 mån, vi får se om dom hinner gå klart .... :)

Du gör helt rätt! Jag råkade ut för samma sak och flyttade en hel bädd på exakt samma sätt som du beskriver, med hink. Det funkade alldeles utmärkt. Här är en bild som intygar detta. Dock så drev jag upp dom 2-3 veckor innan i 20cl mugg utomhus och sen planterade ut.

https://fileleaks.com/5wONI27NOH/8F552F2F3F57462EBC52E5B3F715FB3E.jpeg

Nordic Ryder är en dvärg auto som kan bli klar på 2.5 månad. Om du odlar ut den nu så är chansen stor att du hinner. Förutsatt att du inte bor i djupaste Norrland. Speciellt om du har en solig spot.
La du frön 24h i vatten innan utplantering?

Lycka till!

Parameter

Well-known member
De 8 äldsta på bild, rullar på för det mesta men inga brutala katastrofer än. Har haft björn eller varg och älg som grävt och klampat igenom lite på två spots men de har varit komiskt försiktiga och bara dödat 2-3 stycken.

Fin bädd! Det där kommer växa på fint. Ryck några små och svaga om du vill. Då slipper dom konkurrera lika mycket om utrymme och du får bättre ljus insläpp. Om du har hanar så ryck dom också, förutsatt att du inte vill ha frön.

Bro jobbat ;)

BrownFingers

Active member
Fin bädd! Det där kommer växa på fint. Ryck några små och svaga om du vill. Då slipper dom konkurrera lika mycket om utrymme och du får bättre ljus insläpp. Om du har hanar så ryck dom också, förutsatt att du inte vill ha frön.

Bro jobbat ;)

Det är bara 8 feminiserade autos och alla frodas, ingen att rycka. Jag kör ganska aggressiv LST på dom, därav buskaget. Nyttig lärdom till kommande säsonger är att det kräver lite mer utrymme och bättre planering. Har insett problematiken med ljusexponeringen och ska försöka öka den med hjälp av lite planerad plant-BDSM. Kommer nog även att behöva köra försiktig och noggrann 'pruning' (vad nu det heter på svenska) längre in i blom, men det är väl en fin balans där för att inte störa energiupptaget (och i slutändan kvalitén) allt för mycket.

Har redan avlingshanar på annan spot som jag tänkt att handpollinera några utvalda honor med för frön. Har också några till som är yngre än dessa så där har jag ju fortfarande tid att planera lite bättre där!

Dina såg fina och hälsosamma ut, fin färg! Skönt att du kom igång till slut, var väl lite körigt ett tag där i tidig säsong? :D

Latest posts

Latest posts