What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

2023 Outdoor Grow

Hasselhoff1337

Active member
Haha helt rätt! Hardcore shit. Bättre så och säkert mindre jobb än att konka 10 påsar jord genom kilometer av kukterräng ingen vettig människa går igenom utan packning.

I din ära skall jag göra en änka guerilla-grop där på gräsplatsen jag beskrev tidigare. Så får mina skitbönor testa :)
Gör inte ett skit med jorden. Bara luckrar upp, slår sönder alla jordbollar som kommer upp när man luckrar. Sen vedaska och någon näring. Näringen brukar bli blåkorn eller hönsskit eller något annat som jag hittar runtomkring. Någon gång blev det några påsar kaffesump från mitt jobb. Förra veckan när jag var ute så hittade jag en kohage där det låg en massa koskit. Det plockade jag upp, fyllde en Ica påse, slängde ner i väskan och slängde sen på mina nya spotar. Jag är verkligen en guerrilla krigare ända ut i fingertopparna. Inga fancy saker. Använder terrängen, skogen och allt jag har och hittar runtomkring till min fördel. Jag är nästan som Rambo 😂 Näring ska vara gratis och om det kostar så är mitt maxtak 100kr. Inte ett öre över det.

Det är det som är fördelen med att driva upp ute. Du slipper ha dom hemma och du slipper konka på dom i skogen. Du gör allt på plats.

Parameter

Well-known member
Bara barrskog här men det finns riktigt fin svart jord i dessa skåror du beskriver. PH’t testade jag till 4,5 men lär ju gå att ordna med vedaska. Hur lång tid tar det för askan att justera upp PH’t föresten?

Det är också mest barrskog där jag odlar. Med inslag av löv. Har faktiskt inte mätt hur lång tid det tar att justera upp pH men om jag kan min kemi rätt så ska det gå med detsamma. Iaf tills det regnar. Får det regna på ett tag så börjar pH att öka. Vedaska höjer inte bara pH utan den buffrar också. Med buffra menas att den håller pH inom ett visst intervall så den inte skenar iväg. Det är mer förlåtande på så vis.

Parameter

Well-known member
Haha helt rätt! Hardcore shit. Bättre så och säkert mindre jobb än att konka 10 påsar jord genom kilometer av kukterräng ingen vettig människa går igenom utan packning.

I din ära skall jag göra en änka guerilla-grop där på gräsplatsen jag beskrev tidigare. Så får mina skitbönor testa :)

Ja testa ska du se. Luckra bara som jag sa och kolla. CB plantan är en riktig krigare. Ge den bara utrymme att växa så växer den.

Lambs Bread

Active member
Bara i planeringsstadiet än så länge men nu har det varit varmt ett tag så soon come... jag tänkte enbart köra direktsådd i år då det blev så jäkla bra i fjol. Lite nya sorter och några gamla favoriter men ska också göra bönor i år för att säkra tillgången. Tusen tack för allt @offthehook och big up alla guerilla growers!

Hasselhoff1337

Active member
Låter nice Lambs Bread. Jag har lite regular LR#2 från Cphseeds jag tänkte låta pollinera diverse autos, främst deras egna härdiga autos men även lite ”fingenetik” från amerikanska breeders. Misstänker att cookies this gelato that kommer mögla sönder men vad fan man måste testa lite.
Blir inte jättemånga plantor, röker inte särskilt mycket så har en årsförbrukning på några lyckade auto, men hoppas innerligt på mycket frön ändå.

Hur brukar ni härda av plantorna innan utplantering? Har en duck som tittat upp, verkar som att de tar rätt lång tid å blomma så satt den förra veckan. Resterande lär sättas i början och mitten på maj sen utflytt en vecka eller två efter de tittat upp. Behöver man härda dem då? Autos är ju så jävla känsliga.

Jag är bara i planeringsstadiet också. Och jag tänker inte sätta igång förrens mitten på maj. Platser och all utrustning är klar, men jag behöver annat grönt runtom för att slippa få plantorna uppätna pga mycket vilt.

Jag har blommor så jag klarar mig, men jag gör det mest för att det är kul och se vad man kan åstadkomma i naturen. Sen är det också spännande med olika sorter och karaktär på blommorna.

Har någon provat generalens frön och hur de står sig i svenskt klimat? Deras auto antar jag har avlats fram i typ Spanien?

Hasselhoff1337

Active member
Jag är bara i planeringsstadiet också. Och jag tänker inte sätta igång förrens mitten på maj. Platser och all utrustning är klar, men jag behöver annat grönt runtom för att slippa få plantorna uppätna pga mycket vilt.

Jag har blommor så jag klarar mig, men jag gör det mest för att det är kul och se vad man kan åstadkomma i naturen. Sen är det också spännande med olika sorter och karaktär på blommorna.

Har någon provat generalens frön och hur de står sig i svenskt klimat? Deras auto antar jag har avlats fram i typ Spanien?
Ohh säljer generalen frön? Vart? (edit: hittade, alla verkar slut dock :(. Purple hindu kushen skulle man haft! Letat efter en så ren indica auto man kan hitta men det har inte vart lätt…)

När brukar du sätta bönorna å när brukar du plantera ut?

Last edited:
Ohh säljer generalen frön? Vart? (edit: hittade, alla verkar slut dock :(. Purple hindu kushen skulle man haft! Letat efter en så ren indica auto man kan hitta men det har inte vart lätt…)

När brukar du sätta bönorna å när brukar du plantera ut?
Typiskt att de va slut! Men är ju den säsongen så gäller väl att passa på under lågsäsong. :) jaa de va lite trevliga sorter, själv är jag nyfiken på runtz och lemon haze mest för att prova doften...

Aldrig kommit överens med indica, kanske dåliga sorter / tidig skörd? Brukar få känslan av blodsockerfall, ångest och förvirrad men sativa och hybrider mot sativa hållet är toppen.😅

Förra året förodlade jag de 2v i garaget för att hålla tempen nere lite och satte ut de 15e maj när de fanns tillräckligt med grönt runtom, men i år känns allt senare i zon 3.

Hasselhoff1337

Active member
Typiskt att de va slut! Men är ju den säsongen så gäller väl att passa på under lågsäsong. :) jaa de va lite trevliga sorter, själv är jag nyfiken på runtz och lemon haze mest för att prova doften...

Aldrig kommit överens med indica, kanske dåliga sorter / tidig skörd? Brukar få känslan av blodsockerfall, ångest och förvirrad men sativa och hybrider mot sativa hållet är toppen.😅

Förra året förodlade jag de 2v i garaget för att hålla tempen nere lite och satte ut de 15e maj när de fanns tillräckligt med grönt runtom, men i år känns allt senare i zon 3.
Ah ok, smart! Körde du autos eller photos? Jag stuntade majoriteten av mina förra året (första growen) och är rädd för att göra samma igen. Kommer försöka härda försiktigt och sätta ut när de är rätt små på den spoten som är snigelfri och för den andra där de ska vara lite större för att överleva har jag kommit på en smart grej.

Har skurit av bottnen på mjölkkartonger, säg att det är 2-3cm av sidorna kvar. Sen delat resten av kartongen i två bitar till. På så vis kan jag plocka bort botten när jag ska plantera om. Ingen chock och inget fuckeri med rötterna. Hoppas det hjälper i år!

Autos är så jävla känsliga men jag varken vill ha eller behöver skitstora plantor hehe.

Btw japp, allt är senare i år. Kollade bilder på trädgården från förra året och det är en jävla skillnad. Samma med tomatplantorna jag ändå satt i februari både i år och i fjol. Men nu när det är sånt här dunderväder går det nog fort.

Ah ok, smart! Körde du autos eller photos? Jag stuntade majoriteten av mina förra året (första growen) och är rädd för att göra samma igen. Kommer försöka härda försiktigt och sätta ut när de är rätt små på den spoten som är snigelfri och för den andra där de ska vara lite större för att överleva har jag kommit på en smart grej.

Har skurit av bottnen på mjölkkartonger, säg att det är 2-3cm av sidorna kvar. Sen delat resten av kartongen i två bitar till. På så vis kan jag plocka bort botten när jag ska plantera om. Ingen chock och inget fuckeri med rötterna. Hoppas det hjälper i år!

Autos är så jävla känsliga men jag varken vill ha eller behöver skitstora plantor hehe.

Btw japp, allt är senare i år. Kollade bilder på trädgården från förra året och det är en jävla skillnad. Samma med tomatplantorna jag ändå satt i februari både i år och i fjol. Men nu när det är sånt här dunderväder går det nog fort.
Jag har bara kört auto utomhus. Tycker det är smidigt, går fort och behöver inga mängder. Jag har satt ut rätt tidigt, ca 1v eller liknande och då brändes de av solen. Dock drev jag upp de i ett halvtaskigt fönster om de gjort de känsliga för värme och stark sol.

De låter smidigt! Lägg gärna upp bild om du vill. :)

CheckTreck

Active member
Ah okey! Jaowjaow men det är gott om tid än :) säsongen har inte ens börjat på riktigt!

Japp brukar vara 50/50 men beror på strains. Vissa blommar vid 18h ljus och andra vid 12h. Vanligast är nog runt 12an dock.

Lycka till!
Fortfarande ingen förändringen med ankan. Den har börjat bli lite buskigare runt topparna, kan vara antydan till buds men inte tillstymmelse till att gå i blom. Läste lite odlingsdagböcker att det kan ta 14 veckor till skörd, och att toppning kan flytta fram det ytterligare en vecka eller två. Det är ändå 10 eller 11 veckor sedan jag grodde fröet så verkar ju som något är fel. Jävligt surt. Ska kanske börja ställa den mörkt 12h per dygn.

Har åtminstone fått ordning på två spots så jag hoppas att guerillaodlingen bli bättre än växthusodlingen.

Jag har en liten fundering…

Jag råkade få lite frön från en photo jag körde förra året, antagligen pga stress av kyla. är det möjligt att stressa en photo utomhus till att få pollen, eller blir det i absoluta slutfasen av blom om den känner av stress då och behöver pollinera sig själv?
jag tänkte iallafall prova och se då jag ändå har mycket frön av den sorten nu… fin sort att pollinera autos med😊

brent_broed

New member
Halloj! Har tänkt ge mig på detta iår, planerade att köpa lite beans i Köpenhamn i helgen men det hanns inte med... Är jag för sent ute? Tips på snabb och pålitlig site man kan köpa från?

Halloj! Har tänkt ge mig på detta iår, planerade att köpa lite beans i Köpenhamn i helgen men det hanns inte med... Är jag för sent ute? Tips på snabb och pålitlig site man kan köpa från?
Jag har inte satt igång än då jag tycker det varit så sen vår. Men brännässlor har varit ett återkommande tips att kolla efter. Både var de växer och när de kommit upp en bit så brukar det vara lagom tid att sätta ut då de påminner om varandra. Jag har bara kört Nordenseeds NL utomhus och de växte klart på dryga 3 månader, paketet kom hem efter några dagar efter beställning.

Ni mer erfarna får gärna rätta mig om jag har fel😁

Useridentity

Active member
Det är nog lugnt ett tag till.
Jag har bara köpt från nordic genetics i dk och royalqueenseeds som är ifrån Spanien tror jag. Brukar ta en vecka ungefär!
Körde royal dwarf och Northern lights från RQS förra året och startade rätt sent men hann klart ändå.
I år blir det Watermelon auto, Sherbet queen auto och Royal Haze auto ifrån RQS och sen blir det lite finsk genetik som jag lyckats få tag på 😍
Nu har ju vädret äntligen vänt så la ett gäng frön i blöt igår.

Last edited:

Parameter

Well-known member
Seedheaven är pålitlig. Du kan skicka pengar i kuvert till han. Med nordic genetics måste du göra en internationell överföring vilket inte är enkelt om man aldrig gjort det. Du är absolut inte sent ute men sätt fart för det kommer säkert ta 10 dagar från att du beställer till att fröna kommer.

Chemimbalance

Well-known member
Planterade ut 5 Cinderella'99/Auto Haze x Up'zz) x (Cinderella'99/Auto Haze x Up'zz) (tack OTH <3). Tyvärr har plantorna fått stå lite för länge i små krukor vilket har hindrat tillväxten lite. Jag ska ut med lite fler plantor i veckan och groddar lite nya också, så more to come!

IMG_20230508_204007.jpg