What's new
  • Seeds Mafia is running a TURBO contest with great prizes! You can check it here.

Tot welke week kun je toppen?

Neferhotep

Member
Ik heb weer eens een paar planten maar ik weet niet wat het precies is. Het schijnt een haze-achtige te zijn.
Een paar heb ik getopt.
Ze staan al in de bloei. Tot in welke week ongeveer kan ik ze toppen?

Het lijkt zo zonde om de bovenkant van de plant er uit te rossen maar ik vermoed dat dat wel het beste is.

Neferhotep

Member
Ik heb werkelijk geen idee. Het groeit waarschijnlijk nog ongeveer twee weken dus alle energie kan nu naar de zijtakken/takjes.
In het verleden heb ik wel eens gediefd nog in de zesde week. Dat betekent waarschijnlijk niet dat je in de zesde week de hoofdtop mag wegsnoeien :ROFLMAO:
Dit is voor het eerst dat ik grootschalig top dus ik heb hier geen verstand van.

mexcurandero420

See the world through a puff of smoke
Veteran
Met het ombuigen gaat het nml ook, dat je extra zijtakken gaat krijgen, maar je verliest de top niet.
De hoofdtop wegsnoeien na de 6e week bloei of groei?

Neferhotep

Member
Het lijkt me onverstandig om na zes weken bloeien de hoofdtop weg te snoeien want daar zit dan al een dikke top in.
Maar onderin heb ik wel eens gesnoeid na zes weken.

Asentrouw

Well-known member
Zou ze gewoon knakken. Heb vaak verschillende soortjes, maar door te knijpen en te buigen/knakken kun je toch een aardig egaal bladerdak krijgen. De planten gaan er ook breder van groeien, net als na het toppen.

Voor de opbrengst maakt het volgens mij ook niet uit. Naar mijn idee krijg haal je er op die manier misschien nog wel wat meer uit zelfs.

Neferhotep

Member
Ah ja, knakken is ook nog een manier.
Ik ben geen hazekwekert, heb nog nooit getopt behalve nu. OK ik blijf er voorlopig met de schaar vanaf ;) misschien knak ik er een paar.

Neferhotep

Member
Als Asentrouw gelijk heeft niet. Ik heb in heel mijn leven geloof ik één plant geknakt. Na een paar dagen zag die er weer goed uit, maar met een 90 gradenbocht er in :)

Dit is natuurlijk geen kweekverslag maar omdat het donderdag is toch een foto; 16 dagen bloeien is dit:
16 days 12-12.jpg

Asentrouw

Well-known member
Vernietig je de top dan niet met knakken?

Nee, je knakt gewoon eronder. En dan groeit die idd gewoon in een bochtje terug omhoog. De scheuren van het knijpen/buigen groeien terug in de vorm van een stevige verdikking.

Heeft op de plant ongeveer hetzelfde effect als toppen, maar met minder stress en vertraging. Minder heftig voor de plant dan toppen heb ik het idee, dus als je het toch moet doen tijdens de bloei zou ik daarvoor kiezen.

Heb in het verleden voor de lol een paar van die wilde langbloeiende sativa landrassen gekweekt van TRSC, die dingen strekken/bloeien eeuwig en dan ontkom je er eigenlijk niet aan. 😅

Maar heb nooit het idee gehad dat de planten zich er iets van aantrokken. Hoogstens was ik af en toe iets te fanatiek en brak er een tak af. En zelfs die is met een beetje ijzerdraad en ductape nog weleens te herstellen. Wiet is een hardnekkig plantje. 🤣

Neferhotep

Member
Aha Lumatek dus. Daar heb ik nog twee eVSA's van voor natriumlampen :)
Bij mij is ongeveer 5 m².
Ik wil er ook nog wat 660 nm rood bijhangen en heb ik ook besteld maar dat is nog niet binnen.

Latest posts

Latest posts