What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Spottens Grow

Spotten

Member
Flotte sager :yes:

keep up the good work :tiphat:

Tusinde tak! :)

Det er da dejligt så mange svar man får herinde på så kort tid! :)

Skal nok fodre jer med billeder fremover, venter bare lige til der sker lidt mere! :D

Forresten, er der nogen her som har forstand på hjemmelavet co2 flasker? Altså en plastikflaske (2L) med gær og sukker og vand som skal skabe co2 i teltet hos tøserne i blomst, er ikke helt klar over HVAD det præcist gør, men det ser ud til dem som bruger co2 har nogle rigtigt flotte planter! :)

Spotten

Member
Så kom der rødder på den ene stiklinge jeg havde stående i et mini-DWC bubbler.

Jeg har så lige flyttet denne lidt større AK-47 som har lidt mørke rødder vil jeg mene, men de skal måske se sådan ud? :)

Jeg synes jeg har set flere som har næsten helt hvide rødder eller gullige, så er brune rødder tegn på noget skidt?

Er begyndt at trimme de små popkorns-skud af, vil lave dem om til ICE senere hen.

Forresten, er der nogen der kan sige mig om det er bedst at bruge tørt materiale når man laver ICE? Det står nemlig i guiden på bubblebag at man skal bruge friskt frosset materiale som jeg forstår skal være frosset direkte efter høst i plastik?

Lod lige mærke til et pr store tykke rødder der stak over jorden på denne! :D

Og mens jeg var derinde (i teltet) kom jeg til at tage nogle flere billeder! :D

Synes lige jeg ville binde dem lidt op så de kommer op og "stå" igen :)

Et rigtigt flot billede, synes jeg selv, som derfor lige røg med! :D

Lidt tættere på med det store kamera (18-55mm S objektiv)

Min co2 flaske med gær,sukker, vand, endnu et lille forsøg! :D

Det var så lidt godnat billeder herfra!

Ludo

Member
Hej Spotten.....der er gang i den hva....!! hehe

Ang de rødder, så er det ikke så godt at de er brune, det er faktisk skidt...!! Det er sikkert rootrot(rod råddenskab) og det smitter og dræber!!!!!!
Løsning: Du skal skifte vandet i din kloner.....fjern alt der ser ud som på billedet.....så skal du bekæmpe sygdommen, det eneste jeg kender der kan få bugt med det lort er House&Garden's 'Roots Excell' . Det er dyrt i indkøb, men det er drøjt i brug og holder i evigheder!!!! Det er derudover det bedste rodprodukt jeg har stiftet bekændskab med.....det bruges som rodfremmer, og holder samtidig sygdomme bort, eller bekæmper dem(i hvert fald rootrot)
Men din stikling ser rigtig fin ud.....toppen altså:bigeye: så vil du absolut redde den, så kan en beskæring af de brune rødder og afvask i en brintoverilte blanding afhjælpe. Det dræber alle bakterier, men desværre også de gode af dem......så det er lidt af en halvond cirkel at komme ind i....men det er kommet op mange gange i forummet omkring bekæmpelse af sygdomme som rootrot....men vist mest anvendt i hydro pga muligheden for at skylle hele systemet. Kunne du evt. gøre med din kloner....??!!?

Håber det kan hjælpe.....go karma herfra...!!:ying:

Spotten

Member
Hej Spotten.....der er gang i den hva....!! hehe

Ang de rødder, så er det ikke så godt at de er brune, det er faktisk skidt...!! Det er sikkert rootrot(rod råddenskab) og det smitter og dræber!!!!!!
Løsning: Du skal skifte vandet i din kloner.....fjern alt der ser ud som på billedet.....så skal du bekæmpe sygdommen, det eneste jeg kender der kan få bugt med det lort er House&Garden's 'Roots Excell' . Det er dyrt i indkøb, men det er drøjt i brug og holder i evigheder!!!! Det er derudover det bedste rodprodukt jeg har stiftet bekændskab med.....det bruges som rodfremmer, og holder samtidig sygdomme bort, eller bekæmper dem(i hvert fald rootrot)
Men din stikling ser rigtig fin ud.....toppen altså:bigeye: så vil du absolut redde den, så kan en beskæring af de brune rødder og afvask i en brintoverilte blanding afhjælpe. Det dræber alle bakterier, men desværre også de gode af dem......så det er lidt af en halvond cirkel at komme ind i....men det er kommet op mange gange i forummet omkring bekæmpelse af sygdomme som rootrot....men vist mest anvendt i hydro pga muligheden for at skylle hele systemet. Kunne du evt. gøre med din kloner....??!!?

Håber det kan hjælpe.....go karma herfra...!!:ying:

Hey! :)

Ja, jeg går og keder mig lidt, der er længe til høst endnu, så jeg får taget lidt billeder! :D

Ej altså, tænkte det godt! :dunno:

Jeg kan bare ikke se hvordan man skal undgå det kommer igen, jeg har nemlig bemærket det kommer efter kort tid når de først er smidt i anlægget og begynder at slå rødder, og jeg tvivler meget på jeg kan nå at slå rødder OG gro dem i nogenlunde størrelse inden høst, så jeg ved ikke helt hvad jeg gør da jeg ikke lige på stående fod kan få fat i noget at bekæmpe det med.

Vandet er lige blevet skiftet så det er ikke derfor vil jeg mene (skifter det ca en gang ugentligt).

Hvad koster det omtalte rodbehandling ca og hvor får man det? Det lokale byggemarked eller?

Jeg kan godt skylle dem igennem, men jeg ser ikke hvordan det skal afhjælpe problemet når jeg ikke har noget rodbehandling som du omtaler til at bekæmpe det med?

Mange tak for svaret, jeg vil se om jeg kan finde på noget, læser stadig med herinde hvis nogen har nogen flere forslag! :D Rodnettet tager pænt lang tid at få igen hvis jeg skal klippe alt det "brune" stads væk, der er faktisk ikke andet..

Kommer det måske fordi der kommer lys ned i kassen på en eller anden måde, eller er der andre ting som spiller ind, måske man kunne sørge for det ikke kom igen, mere det jeg tænkte på!?

Kan jeg mon nå at vegge dem igen hvis jeg slagter dem alle og starter forfra? Vil sikkert bare ende med at få samme problem igen (brune rødder).

På forhånd tak.

EDIT: Jeg har forresten en rød/brun farve i vandet pga denne B-52 (Super B-vitamin), så jeg tænkte om det kan være de blot er lidt farvede? Det lugter nemlig ikke decideret "råddent" deri.

Last edited:

Spotten

Member
Tjekkede lige pH'en i dette aeroponic anlæg, og den er faldet VOLDSOMT, så jeg skiftet vandet igen idag, den er helt nede i 5.3! Det er under det tilladte!

Da den var på 6.1 forleden dag, så tænkte jeg ikke lige på at måle de følgede dage, men tror der har været for mange affaldstoffer tilbage i kassen efter jeg tømte den selvom jeg skyllede den lidt efter, så jeg har en mistanke om det er disse stoffer som gør pH'en nu er faldet SÅ drastisk!! Det må og skal rettes med det samme! :D

PHEW!

Jeg gør intet ved de brune rødder, satser på det går, ellers er det bare sur numse, så må jeg gøre det forfra hvis croppet bliver ringe af dette.

Ærgerligt at spilde tid OG penge på sådant, men det sker jo, og man lærer forhåbentlig at gøre det bedre og nemmere for sig selv hele tiden! :)

Nu har jeg skiftet vandet med meget besvær, der var en del "små-fnulder" i vandet, og jeg var så "dum" at sætte planterne i den nye friske blanding uden at skylle rødderne for diverse mulige affaldstoffer som de skulle producere, så jeg venter lige og ser hvad der sket i morgen, ellers har jeg lavet endnu en blanding klar og pH justere den i dag og giver den lige et døgn til at nedbryde diverse ting (kalk og magnesium mener jeg?) og hvis den så er helt galt igen i morgen, tager jeg lige en grundig rengøring af dette aeroponic og skiftet vandet igen, så må vi se hvordan de klarer sig.

Jeg vælger ikke at gøre noget ved disse brune rødder da jeg synes planterne ser fine nok ud og vokser da acceptabelt, men hvis jeg ser andre, så har de en meget kort veggetativ fase, som jeg også godt kunne tænke mig da det jo gælder om at ramme "the sweet spot", men det er måske svært når man har flere forskellige sorter i et og samme system?

Jeg har justeret vandet til pH 5.7 og tilføjet 14 ml Micro, Grow, Bloom, Sensizym til 20L vand, og 7ml B-52, dog har jeg lidt svært ved at finde ud af skemaet da den ene del henviser til en ældre udregning og den nyere henviser til en helt anden, så jeg må prøve mig lidt frem, men har en mistanke om jeg skal prøve den ældre, fordi den nye siger 4ml pr L af hver (MGB), hvor den anden siger mindre bloom, og som jeg kan se, kunne det tyde på den får for meget (N) Nitrogen, og jeg har derfor tænkt på at prøve min Hammerhead PK booster istedet for og skrue ned for bloom, f.eks 20 ml Micro, 20 ml Grow, og så 5ml Bloom og så 5 ml Hammerhead, bare for at se hvad forskellen er, der er jo ikke så længe imellem mine udskiftninger af vandet, så med lidt held kan jeg måske lure hvor den står bedst, så at sige.

Last edited:

Ludo

Member
lige et hurtigt svar på det med rødderne.....Du nævner det selv.....lys...!!! Det er en sikker vinder for at få rootrot...!! Sørg for at rødderne har 100% mørke og giv dem masser af ilt med pumpe og iltsten....man kan ikke overdrive næsten...!!!!

Du skal ind og google produktet, jeg må ikke henvise til forhandlere herinde...:tiphat: men det koster ca 58 euro for 500ml, men som nævnt....drøjt i brug..!!!
Men lystæt kasse vil selvfølgelig afhjælpe kommende stiklinger, du må bare ikke blande de gamle med i det ny vand(i kloneren).:wave:

Spotten

Member
lige et hurtigt svar på det med rødderne.....Du nævner det selv.....lys...!!! Det er en sikker vinder for at få rootrot...!! Sørg for at rødderne har 100% mørke og giv dem masser af ilt med pumpe og iltsten....man kan ikke overdrive næsten...!!!!

Du skal ind og google produktet, jeg må ikke henvise til forhandlere herinde...:tiphat: men det koster ca 58 euro for 500ml, men som nævnt....drøjt i brug..!!!
Men lystæt kasse vil selvfølgelig afhjælpe kommende stiklinger, du må bare ikke blande de gamle med i det ny vand(i kloneren).:wave:

Jeg ved dog ikke om det er pga. lyset, kassen er faktisk lystæt, den er ikke gennemsigtig, men gråt sølvfarvet plastik, og jeg kan kun tænke det måske er pga. disse "grodan" blokke (rockwoolcubes) som gør der kan komme en smule lys deri.

En 80L luftpumpe med sten samt en aeroponic pumpe med luftindtag burde da være rigeligt for at ilte 20 L vand GRUNDIGT? Det bobbler "ok" nede i kassen, jeg har dog en større pumpe (320L/T), men den bruger jeg pt. til noget andet, men kunne evt. bytte rundt på dem selvom jeg skal bruge den store luftpumpe til mit kommende "RDWC" anlæg som har en 85L tank.

Jeg tror bare jeg lader dem gro! :) Ellers må jeg lige hører rundt omkring de forskellige steder ang. noget til rødder, medmindre det skal være beregnet til disse bestemte slags planter?! :D

pH er nu steget fra 5.7 ved udskiftning til 6.5 hvilket jeg ikke forstår..

Vandet har stået i flere dage blandet på forhånd og jeg har hver dag rendt og tilpasset det så det så ud til at være "fjong", men det ser ud til det er efter jeg tilføjede gødningen den steg (det har den ikke gjort før), ellers er det fordi der sidder SÅ mange affaldsstoffer i rødderne på planterne at dette sker, holder øje med den nu, stiger den voldsomt meget mere, så får den pH down direkte i kassen med planterne selvom jeg godt ved det ikke er helt optimalt, men bare lige til jeg har en ny blanding klar til i morgen! :D

Jamen jeg siger mange tak for rådet uanset om jeg prøver at se hvad der sker, sker der noget skidt. må jeg bare prøve igen! :D

Spotten

Member
Så er der lige et billede af en Hammerhead, 24 dage i blomst så vidt jeg kan tælle (gik i blomst den 4-1-11).

Lige en Blue Hell også! :)

ICETOKER

Sharing Is Caring!
Veteran
Ser rigtig nice ud spotten :)

blue hell? hvad er den lavet af og hvem har lavet den. Lyder interessant ;-)

glæder mig til flere updates :)

Spotten

Member
Ser rigtig nice ud spotten :)

blue hell? hvad er den lavet af og hvem har lavet den. Lyder interessant ;-)

glæder mig til flere updates :)

Hey ICETOKER! :)

Mange tak! :)

Jeg finder lige lidt info fra et link da jeg ikke ved om linket må være herinde! :)

* Blue Hell »»» Blueberry Selection
* Blueberry Selection F2
o Blueberry Line F1
+ »»» Temple Flo x HTAF F1
+ Temple Flo F3
# Floral Line
* »»» Purple Thai x Afghani
* Purple Thai
o »»» H.O.G. x Chocolate Thai
o H.O.G.
+ Mexico »»» Sativa
o Chocolate Thai
+ Thailand »»» Sativa
* Afghani
o Afghanistan Probably Indica »»» Indica
+ HTAF F1
# »»» Thailand x Afghani F1
# Thailand »»» Sativa
# Afghani (specified above)

Jeg har lige fundet ud af hvorfor mine rødder i mit aeroponic er brune..

Der er aldrig nogen der har afsløret man skal bruge klorin i sin vandblanding, jeg har fået af vide man skal lade vandet stå en dag eller 2 efter man har smidt pH down i, og så tilføje sin gødning, men jeg har lige skrevet til min gødningsproducent ang. dette, og de siger jeg skal putte klorin i vandet, lade det dampe af ca 1 døgn, tilføje min gødning, og SÅ jusere pH værdien,'

Det var så de planter! Ud med skidtet!!

Last edited by a moderator:

Ludo

Member
Jeg har lige fundet ud af hvorfor mine rødder i mit aeroponic er brune..

Der er aldrig nogen der har afsløret man skal bruge klorin i sin vandblanding, jeg har fået af vide man skal lade vandet stå en dag eller 2 efter man har smidt pH down i, og så tilføje sin gødning, men jeg har lige skrevet til min gødningsproducent ang. dette, og de siger jeg skal putte klorin i vandet, lade det dampe af ca 1 døgn, tilføje min gødning, og SÅ jusere pH værdien,'

Det var så de planter! Ud med skidtet!!

HVA snakker du om....????? Hæld bare klorin i vandet........flot nok.......der er folk der burde holde deres 'gode råd' for dem selv.........men held og lykke....!!!

Kan i grunden ikke se hvorfor der skal spileds folks tid på at svare på dine indlæg når alle dine konklusioner og beslutninger basserer på udefra kommende info.........edit ( jeg spilder min tid, ikke dig....sorry)

Spotten

Member
HVA snakker du om....????? Hæld bare klorin i vandet........flot nok.......der er folk der burde holde deres 'gode råd' for dem selv.........men held og lykke....!!!

Kan i grunden ikke se hvorfor der skal spileds folks tid på at svare på dine indlæg når alle dine konklusioner og beslutninger basserer på udefra kommende info.........:moon:

Jeg har ikke fået forklaret det her i denne tråd, men oprettede en anden om dette emne, har fundet ud af jeg misforstod dem ang. klorin i vandet, det de skrev var at der bliver blandet klorin i for at rense vandet fra vandværkets side, og det skal man lade dampe af inden man bruger vandet.

Jeg har skrevet det var mig der misforstod dette, det var endda gødningsproducenten der sagde det, så det betragter jeg bestemt ikke som hvem som helst.

En anden ting, sagde tak for dit råd, jeg har dog begrænsede midler, så jeg må tage hvad der er (Ja, der er IKKE råd til en flaske brintoverilte), når der ikke er mad på bordet, er prioteringen sgu nem! :)

Jamen der er ingen der har tvunget dig til at svare?

Men jeg kan fornemme folk åbenbart kræver noget igen for at hjælpe, selvom jeg troede folk hjalp for at hjælpe.

Hvis det er den hjælp du kan trylle frem, så er jeg ked af at sige det, men nej tak så!

Spotten

Member
Nice spotten

Takker! :)

Overvejer dog at droppe min aeroponic pumpe, den er virkelig "tam", efter ca 1-2 måneders kørsel, sprayer den ikke længere som den gjorde i starten, den stopper til tider helt med at spraye, eller den sprayer, men denne "dims" drejer ikke rundt selvom jeg lige har renset det hele godt igennem.

Ved bare ikke helt hvor stor og kraftig en pumpe jeg skulle bruge hvis jeg skal lave sådan en ramme med PVC rør med en masse "EZ-sprayers" mener jeg de bliver kaldt, sådan at der ville sidde 4 planter i hver kasse med sådan en pumpe i samt denne ramme med sprayers, så hver plante ville blive bestøvet fra næsten alle sider muligt.

Jeg kigger efter nogle pumper der kan løfte højt, går ud fra det er det som man skal bruge når man skal bruge disse sprayers..

Spotten

Member
Fik skrevet sidst det var dag 30, det kan ikke passe når blomsten startede for alvor den 4-1-2011, og vi har i dag den 4-2-2011, så i dag er det ca 31 dage og der kommer lige lidt billeder! :)

Først min AFS som er begyndt at revegge efter jeg fik styr på pH og EC

Fejlen var jeg pH justerede vandet før jeg smed min gødning i, hvilket resulterede i høje udsving i pH værdien.

Jeg har nu gjort følgende:

Tappet vandet af, ladet det står knapt 1 time, blandet gødningen i, pH justere det, lade det stå et døgn og rette pH til igen, og så har jeg valgt at lade det står endnu et døgn, blot fordi jeg mener det gør pH'en lidt mere statbil, sigter efter 5.6 og sørger for den ikke falder men stiger så snart jeg fylder den på anlægget (aeroponic).

Det ser også ud til vandstanden i tanken har noget at sige i forhold til hvor godt denne aeroponic pumpe jeg har kører, det er som om der ikke er vand nok hvis jeg fylder for lidt i, så den ikke sprayer som den skal, måske noget jeg bilder mig ind.

Skal væk her i weekenden, så glæder mig til at se når jeg kommer hjem efter 2 dage uden opsyn da jeg plejer at gå og kigge til dem hver dag! :)

En anden "modificering" i mit setup!!

I mit blomstertelt var der meget varmere end jeg troede (måleren hang for langt nede), da jeg hængte den op, fik jeg et chok da jeg så hvor høj temperaturen var (den bliver ikke nævnt, SÅ høj var den).. Dette var med cooltube OG kanalblæser KUN til køling af cooltuben som man kan se på billederne tidligere i denne tråd, hvor nu har jeg kun min adjust-a-wing reflector med denne heatspreader der følger med denne, monteret, uden køling, udover min Honeywell som hænger under lampen og skubber luften væk fra toppene af tøserne, og det har givet overraskende resultater, på den positive side! :)

Nu til billederne:

Her har jeg måtte "pakke" kassens låg ind i gaffatape da der kom lys igennem den (en sølvgråkasse som umiddelbart ser lystæt ud, det er den IKKE!!).

Tøserne i teltet! :)

Her kan man se de har haft det FOR varmt! :) (Brændte bladespidse og sider)

Et lille overblik over "situationen" :)

Lidt svært at se alt "guffet" med det store kamera! Må have et macro-objektiv, eller er andet mindre kamera med bedre macro end det jeg har pt.

Med det mindre kamera med macro og blitz for at undgå det gullige lys

Spotten

Member
Mange tak til jer begge! :)

Håber det bliver bare tæt på sidste høst, men nu må vi se, der er jo en del færre planter! :)