Am inceput sa iti raspund, dar lingurita de tinctura inghitita acum vreo ora isi cere tributul. Pe langa asta tocmai se umple punga de vapo cu ceva sample din Mazar. Maine la prima ora ai si raspunsul.
L.E. Acum ca s-au mai domolit efectele Mazarului, sa purcedem la raspunsuri.
Pentru rezervor iti recomand , pe cat se poate, o galeata neagra. Cele de vopsea lavabila (sau materiale pt finisaje in constructii) mi se par cele mai potrivite, intrucat capacul este facut in asa fel incat nu permite infiltrarea si prelingerea apei in afara rezervorului (asta poate deveni o reala problema - am patit-o si p'asta). Daca poti face rost de 2 galeti identice, cu atat mai bine - asta te va ajuta sa schimbi mult mai usor apa din rezervor (mutand planta de pe o galeata, pe cealalta).
E foarte important sa ai poisibilitatea inspectiei vizuale asupra nivelului de lichid din rezervor, iar asta se poate face in mai multe feluri :
- daca vasul e transparent sau translucid (asa cum sunt rezervoarele din setupul meu) le poti vopsi lasand o zona verticala neacoperita (protejata o banda de hartie adeziva ceruita), ca la bidoanele de ulei ;
- poti folosi o bucata de furtun transparent de 6 sau 8mm, bagata prin capac pana la fundul galetii si apoi indoita in jos si in forma de "U" in lateral ( tot furtul va avea deci forma de S). Pe galeata, in spatele capatului liber al furtunului se poate lipi o banda izolatoare alba unde poti trasa nivelul apei (din litru in litru), marcand limitele minime si maxime.
- poti folosi un element de trecere cu cot la 90 de grade, montat la fundul galetii, si un furtun cel putin egal cu inaltimea galetii; personal mi se pare un pic riscant acest mod, pentru ca te poti trezi oricand cu scurgeri, daca cedeaza garnitura, sau mai rau, daca se crapa plasticul galetii din cauza gauririi. Prin magazinele noastre de metalo-casnice sau pe la raioanele de gradinarit n-am gasti niciun fel de racord de genul asta si nici garnituri tip "grommet" ;
Acum ca ai apa in galeata si poti sa-i vezi si nivelul, trebuie sa o menti cat mai aerata. Pentru asta vei folosi bineinteles o pompa de acvariu. Iti recomand sa fie o pompa dual head , dar cu doua membrane diferite, nu cu spliter , pentru a nu ramane fara aer la radacini in cazul in care una dintre membrane cedeaza (se mai intampla, deh). La inceput, cand in rezervor este doar apa, nu conteaza prea mult cate pietre de aerare folosesti, apa agitandu-se energic. Pe masura ce radacinile cresc si incep sa ocupe rezervorul, bulele de aer nu vor mai putea circula in voie prin rezervor, iar agitarea apei va fi mult redusa. Ca urmare, utilizarea mai multor pietre mici (sa zicem doua pe fiecare iesire a pompei de aer) este mult mai eficienta. Totodata, o data ce au crescut radacinile, devine aproape imposibl schimbarea pietrelor, aceste fiind inglobate in ghemul de radacini.
Daca aspectul 'stealth' primeaza, recomand sa nu amplasezi pietrele pe fundul sau langa peretii galetii, intrucat zgomotul facut de bulele formate de pietre va fi foarte deranjant. Plansand pietrele la 3-4 cm departare de orice perete, zgomotul scade considerabil. Totodata, izoland galeata cu un material phono/termo izolant, impusti doi iepuri dintr-un foc : scapi de zgomot si eviti incalzirea in exces a solutiei de nutrienti (din cate imi aduc aminte tu folosesti HPS si iti place sa le oferi climat tropical).
Pentru masurarea parametrilor solutiei ai nevoie de cele 3 instrumente :
- pH metru ;
- EC metru ;
- termometru ;
Eu am preferat sa folosesc niste termometre cu senzor remote (au un fir de 1.5m), achizitionate la preturi derizorii de pe Ebay (3$/bud). Prezinta avantajul masurarii continue a temperaturii.
Dupa cum spuneam si in postul precedent, cred ca folosirea unui EC-metru cu scala extinsa (peste 0-19mS) ar fi de preferat. Un TDS metru (PPM) te poate induce foarte usor in eroare cand consulti diferite posturi de pe diferite threaduri, din cauza diferitelor scale de conversie folosite de fiecare producator in parte. EC-ul este unul singur.
Sincer consider ca nu merita sa dai banii pe pH-metre scumpe, de "firma", atata timp cat cele chinezesti iti ofera o precizie mai mult decat suficienta. Iti recomand totusi un ph-metru cu precizie de 0.01 unitati, eventual si cu termometru incorporat (pentru ca acestea au compensare automata de temperatura - ATC, iar asta conteaza foarte mult mai ales atunci cand faci schimbare sau completare de solutie, iar temperaturile se modifica brusc).
Cu 30$ ti le poti achizitiona pe amandoua de pe Ebay (recomand sa le iei pe amandoua de la acelasi seller, ca sa iti vina 'la pachet').
In ceea ce priveste substante de curatare/intretinere, nu prea stiu la ce te referi. Eu in afara de nutrienti, apa si enzime nu folosesc nimic altceva. Enzimele (in cazul meu Cannazym - actualul grow , si Hygroyme - precedentele growuri) ajuta la dizolvarea radacinilor moarte si la mentinerea galetii cat mai curate. Am citit si eu diverse posturi in care diversi groweri sustin ca ei spala energic galeata (chiar si cu clor) la fiecare schimbare de solutie, dar asta mi se pare o prostie , pentru ca in felul asta se strica echilibrul microbiologic din galeata, pierzandu-se timp pretios.
Hidrotonul nu trebuie udat. Trebuie doar sa asiguri umezeala la nivelul radacinii. Asta se face ori cu o pompa de apa pt acvariu (de putere mica 2-3W), ori cu o coloana de sifonare (te folosesti de un pic de aer bolborosit intr-un furtun de 8-10mm, care va urca apa pana sus, la nivelul hidrotonului) - mult mai accesibila, sau prin reglarea nivelului de apa astfel incat cubuletul de rookwool sa fie exact la nivelul apei (sa o atinga doar un pic). Eu am folosit pompe de apa pentru acvariu pentru ca nu ma pot folosi de gravitatie cand am nevoie sa schimb apa, spatiul meu fiind foarte limitat pe inaltime. In acelasi timp folosesc pompa si cand masor parametrii apei.
Ca sa nu trebuiasca sa ridici tot timpul capacul galetii (e usor la inceput, cand planta e mica, dar un cosmar dupa ce intra in faza de flower, mai ales daca folosesti scrog) asigura-te ca poti scoate si returna apa usor din/in galeata (eu am folosit niste palnii care stau infipte in gauri date in capac).
In ceea ce priveste nutrientii, aici intervin alte aspecte. Daca e sa te iei dupa producatorii de nutrienti, ar trebui sa schimbi apa o data pe saptamana daca mergi pe recomandarile lor de crestere (full dose). Daca mergi insa pe doza mai mica (50-75%) si nu faci greseli grave care sa cauzeze dezechilibre majore in chimia solutiei, poti sa nu schimbi apa decat la flush-ul final.
Inca o data revin cu precizarea si sfatul de a folosi un vas mai mic in primele 2 saptamani (bagat in interiorul galetii mari) pentru a nu face risipa de nutrienti.
Fara sa stii care sunt conditiile de grow, temperatura aerului si valoarea umiditatii relative , precum si viteza de hranire si adapare a plantei, este cam greu sa faci o aproximare a necesarului de nutrieni. Iti pot spune insa ca actualele mele plante, de cand sunt in flower consuma in medie 2.5L apa pe zi fiecare, dar au avut si momente de varf cand au supt 5L sau chiar mai mult. Dar asta nu inseamna ca si nutrientii se consuma cu aceeasi viteza, planta extragand in special apa din solutie.
Din cauza asta trebuie sa urmaresti tot timpul corelatia pH - EC, pentru ca :
- daca EC-ul creste si pH-ul scade - sunt semne de overfed - solutie prea concentrata ;
- daca EC-ul scade si pH-ul creste - semne de underfed (solutie prea diluata - dar situatia se intalneste destul de rar) ;
- daca EC-ul scade si pH-ul ramane relativ constant - ai nimerit exact concentratia preferata de planta .
Cand EC-ul creste il poti corecta adaugad apa chioara, cu pH-ul ajustat (daca pH-ul din rezervor este peste 5.8 o poti ajusta la 5.-5.7, iar daca pH-ul este sub 5.8, ajustezi spre 6.0). Daca a scazut si nivelul de apa si EC-ul, sau doar a scazut nivelul de apa iar EC-ul este relativ acelasi, completezi cu solutie proaspata. Unii spun ca e bine sa schimbi solutia atunci cand ai inlocuit prin adaugare un volum de apa egal cu capacitatea initiala a rezervorului (complicat, nu ? ). Tind sa cred ca aceste recomandari provin din instructiunile producatorilor de nutrienti, care vor sa vanda cat mai mult. Recomandarea mea e sa schimbi apa atunci cand pH-ul o ia razna (semn de dezechilibru) sau cand planta o cere - de asta cred ca iti dai tu singur seama foarte bine - tine de "dialogul" zilnic dintre grower si planta). E bine sa ai tot timpul pus deoparte un bidon mare cu apa (daca e vorba de apa de la robinet), preferabil pe cat se poate aerata.
Intotdeauna cand faci solutie proaspata de nutrienti sa masori EC-ul initial, ca sa stii cat trebuie sa adaugi incat sa nu depasesti valorile recomandate (sau alese de tine - tot timpul mai mici decat cele recomandate). Foarte important este ca pH-ul sa-l ajustezi DUPA preparea solutiei, eventual la cateva minute dupa adaugarea nutrientilor si daca este posibil sa lasi sa treaca mai mult timp pana la masuratori (acizii sau bazele din solutiile de ajustare interactioneaza mai lent cu sarurile din solutia diluata, mai ales daca exista si agenti de bufferare).
Pe langa nutrienti, ai nevoie de solutii de pH Down si pH Up. Pentru pH UP iti recomand sa folosesti 2 solutii : pH UP normal , pentru ajustare bruta , si Liquid Silicon , pentru ajustare fina (in plus, solutia de oxid de siliciu ajuta la prevenirea mucegaiului si ajuta si la umflarea calixurilor, iar tulpinile sunt mai dure si frunzele mai lucioase). E musai sa folosesti pipete fine cu care sa poti picura reactantii astia , fiind nevoie de cantitati mici de cele mai multe ori (5,10,15 picaturi).
Ca sa iti calculezi necesarul de nutrienti, ia de bune recomandarile producatorilor, considera ca schimbi apa saptamanal si faci si tu o medie (ca nu se strica nutrientii daca raman in sticla - ii poti folosi la orice fel de grow). Daca mergi pe apa de la robinet si alegi o linie de nutrienti bi sau tri part, asigura-te ca folosesti amestec de micronutrienti pentru apa dura.
Eu m-am invatat sa tin o evidenta stricta a acestor parametrii, si de fiecare data cand masor trec intr-un tabel data, temperatura aerului, umiditatea, temperatura apei, pH-ul si EC-ul si operatiunile aplicate (pe viitor incerc sa fac o solutie automatizata care sa tina evidenta acestor parametrii , pentru a putea stii din timp unde trebuie sa umblu si sa ajustez) , ceea ce iti recomand si tie.
Mi-a scapat ceva ?
L.E. Acum ca s-au mai domolit efectele Mazarului, sa purcedem la raspunsuri.
Pentru rezervor iti recomand , pe cat se poate, o galeata neagra. Cele de vopsea lavabila (sau materiale pt finisaje in constructii) mi se par cele mai potrivite, intrucat capacul este facut in asa fel incat nu permite infiltrarea si prelingerea apei in afara rezervorului (asta poate deveni o reala problema - am patit-o si p'asta). Daca poti face rost de 2 galeti identice, cu atat mai bine - asta te va ajuta sa schimbi mult mai usor apa din rezervor (mutand planta de pe o galeata, pe cealalta).
E foarte important sa ai poisibilitatea inspectiei vizuale asupra nivelului de lichid din rezervor, iar asta se poate face in mai multe feluri :
- daca vasul e transparent sau translucid (asa cum sunt rezervoarele din setupul meu) le poti vopsi lasand o zona verticala neacoperita (protejata o banda de hartie adeziva ceruita), ca la bidoanele de ulei ;
- poti folosi o bucata de furtun transparent de 6 sau 8mm, bagata prin capac pana la fundul galetii si apoi indoita in jos si in forma de "U" in lateral ( tot furtul va avea deci forma de S). Pe galeata, in spatele capatului liber al furtunului se poate lipi o banda izolatoare alba unde poti trasa nivelul apei (din litru in litru), marcand limitele minime si maxime.
- poti folosi un element de trecere cu cot la 90 de grade, montat la fundul galetii, si un furtun cel putin egal cu inaltimea galetii; personal mi se pare un pic riscant acest mod, pentru ca te poti trezi oricand cu scurgeri, daca cedeaza garnitura, sau mai rau, daca se crapa plasticul galetii din cauza gauririi. Prin magazinele noastre de metalo-casnice sau pe la raioanele de gradinarit n-am gasti niciun fel de racord de genul asta si nici garnituri tip "grommet" ;
Acum ca ai apa in galeata si poti sa-i vezi si nivelul, trebuie sa o menti cat mai aerata. Pentru asta vei folosi bineinteles o pompa de acvariu. Iti recomand sa fie o pompa dual head , dar cu doua membrane diferite, nu cu spliter , pentru a nu ramane fara aer la radacini in cazul in care una dintre membrane cedeaza (se mai intampla, deh). La inceput, cand in rezervor este doar apa, nu conteaza prea mult cate pietre de aerare folosesti, apa agitandu-se energic. Pe masura ce radacinile cresc si incep sa ocupe rezervorul, bulele de aer nu vor mai putea circula in voie prin rezervor, iar agitarea apei va fi mult redusa. Ca urmare, utilizarea mai multor pietre mici (sa zicem doua pe fiecare iesire a pompei de aer) este mult mai eficienta. Totodata, o data ce au crescut radacinile, devine aproape imposibl schimbarea pietrelor, aceste fiind inglobate in ghemul de radacini.
Daca aspectul 'stealth' primeaza, recomand sa nu amplasezi pietrele pe fundul sau langa peretii galetii, intrucat zgomotul facut de bulele formate de pietre va fi foarte deranjant. Plansand pietrele la 3-4 cm departare de orice perete, zgomotul scade considerabil. Totodata, izoland galeata cu un material phono/termo izolant, impusti doi iepuri dintr-un foc : scapi de zgomot si eviti incalzirea in exces a solutiei de nutrienti (din cate imi aduc aminte tu folosesti HPS si iti place sa le oferi climat tropical).
Pentru masurarea parametrilor solutiei ai nevoie de cele 3 instrumente :
- pH metru ;
- EC metru ;
- termometru ;
Eu am preferat sa folosesc niste termometre cu senzor remote (au un fir de 1.5m), achizitionate la preturi derizorii de pe Ebay (3$/bud). Prezinta avantajul masurarii continue a temperaturii.
Dupa cum spuneam si in postul precedent, cred ca folosirea unui EC-metru cu scala extinsa (peste 0-19mS) ar fi de preferat. Un TDS metru (PPM) te poate induce foarte usor in eroare cand consulti diferite posturi de pe diferite threaduri, din cauza diferitelor scale de conversie folosite de fiecare producator in parte. EC-ul este unul singur.
Sincer consider ca nu merita sa dai banii pe pH-metre scumpe, de "firma", atata timp cat cele chinezesti iti ofera o precizie mai mult decat suficienta. Iti recomand totusi un ph-metru cu precizie de 0.01 unitati, eventual si cu termometru incorporat (pentru ca acestea au compensare automata de temperatura - ATC, iar asta conteaza foarte mult mai ales atunci cand faci schimbare sau completare de solutie, iar temperaturile se modifica brusc).
Cu 30$ ti le poti achizitiona pe amandoua de pe Ebay (recomand sa le iei pe amandoua de la acelasi seller, ca sa iti vina 'la pachet').
In ceea ce priveste substante de curatare/intretinere, nu prea stiu la ce te referi. Eu in afara de nutrienti, apa si enzime nu folosesc nimic altceva. Enzimele (in cazul meu Cannazym - actualul grow , si Hygroyme - precedentele growuri) ajuta la dizolvarea radacinilor moarte si la mentinerea galetii cat mai curate. Am citit si eu diverse posturi in care diversi groweri sustin ca ei spala energic galeata (chiar si cu clor) la fiecare schimbare de solutie, dar asta mi se pare o prostie , pentru ca in felul asta se strica echilibrul microbiologic din galeata, pierzandu-se timp pretios.
Hidrotonul nu trebuie udat. Trebuie doar sa asiguri umezeala la nivelul radacinii. Asta se face ori cu o pompa de apa pt acvariu (de putere mica 2-3W), ori cu o coloana de sifonare (te folosesti de un pic de aer bolborosit intr-un furtun de 8-10mm, care va urca apa pana sus, la nivelul hidrotonului) - mult mai accesibila, sau prin reglarea nivelului de apa astfel incat cubuletul de rookwool sa fie exact la nivelul apei (sa o atinga doar un pic). Eu am folosit pompe de apa pentru acvariu pentru ca nu ma pot folosi de gravitatie cand am nevoie sa schimb apa, spatiul meu fiind foarte limitat pe inaltime. In acelasi timp folosesc pompa si cand masor parametrii apei.
Ca sa nu trebuiasca sa ridici tot timpul capacul galetii (e usor la inceput, cand planta e mica, dar un cosmar dupa ce intra in faza de flower, mai ales daca folosesti scrog) asigura-te ca poti scoate si returna apa usor din/in galeata (eu am folosit niste palnii care stau infipte in gauri date in capac).
In ceea ce priveste nutrientii, aici intervin alte aspecte. Daca e sa te iei dupa producatorii de nutrienti, ar trebui sa schimbi apa o data pe saptamana daca mergi pe recomandarile lor de crestere (full dose). Daca mergi insa pe doza mai mica (50-75%) si nu faci greseli grave care sa cauzeze dezechilibre majore in chimia solutiei, poti sa nu schimbi apa decat la flush-ul final.
Inca o data revin cu precizarea si sfatul de a folosi un vas mai mic in primele 2 saptamani (bagat in interiorul galetii mari) pentru a nu face risipa de nutrienti.
Fara sa stii care sunt conditiile de grow, temperatura aerului si valoarea umiditatii relative , precum si viteza de hranire si adapare a plantei, este cam greu sa faci o aproximare a necesarului de nutrieni. Iti pot spune insa ca actualele mele plante, de cand sunt in flower consuma in medie 2.5L apa pe zi fiecare, dar au avut si momente de varf cand au supt 5L sau chiar mai mult. Dar asta nu inseamna ca si nutrientii se consuma cu aceeasi viteza, planta extragand in special apa din solutie.
Din cauza asta trebuie sa urmaresti tot timpul corelatia pH - EC, pentru ca :
- daca EC-ul creste si pH-ul scade - sunt semne de overfed - solutie prea concentrata ;
- daca EC-ul scade si pH-ul creste - semne de underfed (solutie prea diluata - dar situatia se intalneste destul de rar) ;
- daca EC-ul scade si pH-ul ramane relativ constant - ai nimerit exact concentratia preferata de planta .
Cand EC-ul creste il poti corecta adaugad apa chioara, cu pH-ul ajustat (daca pH-ul din rezervor este peste 5.8 o poti ajusta la 5.-5.7, iar daca pH-ul este sub 5.8, ajustezi spre 6.0). Daca a scazut si nivelul de apa si EC-ul, sau doar a scazut nivelul de apa iar EC-ul este relativ acelasi, completezi cu solutie proaspata. Unii spun ca e bine sa schimbi solutia atunci cand ai inlocuit prin adaugare un volum de apa egal cu capacitatea initiala a rezervorului (complicat, nu ? ). Tind sa cred ca aceste recomandari provin din instructiunile producatorilor de nutrienti, care vor sa vanda cat mai mult. Recomandarea mea e sa schimbi apa atunci cand pH-ul o ia razna (semn de dezechilibru) sau cand planta o cere - de asta cred ca iti dai tu singur seama foarte bine - tine de "dialogul" zilnic dintre grower si planta). E bine sa ai tot timpul pus deoparte un bidon mare cu apa (daca e vorba de apa de la robinet), preferabil pe cat se poate aerata.
Intotdeauna cand faci solutie proaspata de nutrienti sa masori EC-ul initial, ca sa stii cat trebuie sa adaugi incat sa nu depasesti valorile recomandate (sau alese de tine - tot timpul mai mici decat cele recomandate). Foarte important este ca pH-ul sa-l ajustezi DUPA preparea solutiei, eventual la cateva minute dupa adaugarea nutrientilor si daca este posibil sa lasi sa treaca mai mult timp pana la masuratori (acizii sau bazele din solutiile de ajustare interactioneaza mai lent cu sarurile din solutia diluata, mai ales daca exista si agenti de bufferare).
Pe langa nutrienti, ai nevoie de solutii de pH Down si pH Up. Pentru pH UP iti recomand sa folosesti 2 solutii : pH UP normal , pentru ajustare bruta , si Liquid Silicon , pentru ajustare fina (in plus, solutia de oxid de siliciu ajuta la prevenirea mucegaiului si ajuta si la umflarea calixurilor, iar tulpinile sunt mai dure si frunzele mai lucioase). E musai sa folosesti pipete fine cu care sa poti picura reactantii astia , fiind nevoie de cantitati mici de cele mai multe ori (5,10,15 picaturi).
Ca sa iti calculezi necesarul de nutrienti, ia de bune recomandarile producatorilor, considera ca schimbi apa saptamanal si faci si tu o medie (ca nu se strica nutrientii daca raman in sticla - ii poti folosi la orice fel de grow). Daca mergi pe apa de la robinet si alegi o linie de nutrienti bi sau tri part, asigura-te ca folosesti amestec de micronutrienti pentru apa dura.
Eu m-am invatat sa tin o evidenta stricta a acestor parametrii, si de fiecare data cand masor trec intr-un tabel data, temperatura aerului, umiditatea, temperatura apei, pH-ul si EC-ul si operatiunile aplicate (pe viitor incerc sa fac o solutie automatizata care sa tina evidenta acestor parametrii , pentru a putea stii din timp unde trebuie sa umblu si sa ajustez) , ceea ce iti recomand si tie.
Mi-a scapat ceva ?
Last edited: