What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Ulkokasvatus 2015

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Moderator
Veteran
Pitkän aikaa jo ollu ulkosää, ei mitään järkeä kituuttaa planttuja sisällä enää. Mää ihmettelen kauhiast tämmöstä.

Pekkis1

Member
Voi perkele!!! Kun kaikki oli taas ihan ok niin sinne meni, joku perhanan eläin, tonkinu joka ikisen kuopan läpi.. JA KUNNOLLA VIELÄ :( vituttaa.. mulla oli tuoksupalloja, kusipurkkeja, paljo karvoja ja sit vielä vahvoja parfyymejä... ei tepsiny. Se oli se kesä, 13 jäi eloon, saa nähä mitä niist tulee.... ens vuotta odotellessa vittu!!!!!!

Odysseus

New member
Voi perkele!!! Kun kaikki oli taas ihan ok niin sinne meni, joku perhanan eläin, tonkinu joka ikisen kuopan läpi.. JA KUNNOLLA VIELÄ :( vituttaa.. mulla oli tuoksupalloja, kusipurkkeja, paljo karvoja ja sit vielä vahvoja parfyymejä... ei tepsiny. Se oli se kesä, 13 jäi eloon, saa nähä mitä niist tulee.... ens vuotta odotellessa vittu!!!!!!

Osanottoni :comfort:

Olen huomannut että jos käyttää kananpaskaa lannoitteena, se houkuttaa kettuja penkomaan penkkejä. Varmaan luulevat jotain herkkua olevan haudattuna.

Pekkis1

Member
Kiitos.. Oon vähä rauhottunu nyt, laitoin verkot jäljellä olevien ympäri nyt. Kai se pyssy pitää ottaa mukaan kans... Kuhan nyt sais sen satasen tai pari noista niin ei ollu ihan hukka reissu.

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Moderator
Veteran
Ketut joo varmaan kaivelee spotteja, mullakin oli 2 planttua kaiveltu ylös, mut ehdin mestoille ja kaivoin takas maihin ja laitoin vettä perään. Toinen selvis ainakin, kun ei ollu niin pahasti irti maasta, mut toinen oli jäänyt juurineen suoraan aurinkoon ja aika kuivaks oli vetänyt. Toivotaan toivotaan, minkäs noille mahtaa.

JKisu

Member
Itsellä meinas mennä heti esikasvatukset kättelyssä fiduilleen, kun vihannespunkki armeija hyökkäsi mullan seasta pinnalle bilettämään pienien taimien iloksi. Raidilla niistä päästiin, mutta vaikutti siltä että kasvit eivät siitä pitäneet vaikka kaukaa ruiskutteli. Punkeista onneksi päästiin eroon. :)

wumbatti

Active member
Saas nähä miten tänä kesänä käy, vasta kesäkuun alussa tuli idätettyä, nyt sirkoilla ja tänään ulos. Keleissä ei ainakaan oo hirveesti ollu kehumista. Sama juttu oli vuos sitten kesäkuussa kun suorakylvö meni ihan persiilleen kylmien säiden takia ja kasvit ei kasvanu mihinkään ekan kuukauden aikana. Heinäkuun ekalla viikolla kasvoi enempi kuin koko kesäkuun aikana..
Nyt pitää vaan toivoa et kesä ois ns. siirtyny kuukaudella eteenpäin.
:tree:

yotonyo

Member
Lisään selvennykseksi, mitä tarkoitin "suorakylvö" -metodilla.

Idätin siis idut vesilasin kautta lautasten välissä, yhden - kahden cm hännälle. Sitten 20 * 45cm astiaan sopivasti vakoja, joihin asetin idut.
Taimien ollessa, noin 7 - 12 päivää, vein taimet astiassaan ja istutin ulos penkkiin rikkomalla juuristoa astiasta ylös nostaessa.
Menetelmä on kyllä enemmän koulimista, kuin suorakylvöä,,,

Ratkaisuun päädyin, koska viime kesänä sain tarpeekseni siitä, että yksi esikasvatettu taimi kulki spotille yhdessä 1,5 litran maitotölkissä. Vaivalloista..

vähemmällä vaivalla pääsee kun vie suuren taimimäärän pienessä astiassa kerralla ulos.

yotonyo

Member
Säät on kyllä ollut jotain muuta kuin kesäisiä, ainakin 62′N -korkeudella.
Sisällä olevat, ulos lopulta päätyvät, kasvit kasvoivat kahden viikon ikäeron alle viikossa kiinni, ulkoileviin sisaruksiin verraten.

Toivoittavasti kesä alkaa juhannuksesta :)

Thule

Dr. Narrowleaf
Veteran
En oo jumala mutta näyttäishän tuo ennusteissa Juhannuksen jälkeen vähän lämpenevän. Vettä kyllä on tiputellut toukokuun alusta vähintään riittävästi, on vaan niin pirun koleaa kun ei ees 20 astetta oo menny vielä rikki. Aurinko sentään on paistellut toisin ku viime vuonna.

Pari jippoa on kehitelty lämmön keräämiseen, mustat astiat lämpenee avomaata paremmin ja muovipulloista saa kätevästi minikasvihuoneita. Noilla konsteilla riittää kasvuun kun on 10 astetta ja pilvetön taivas.

Thule

Dr. Narrowleaf
Veteran
Se o parast suame suvessa ku ei oo kuivaa!

Saatana mitä kelejä taas.

Aurinko paistaa mollottaa ja parhaimmillaan kävi 17 asteessa :biggrin: Parin päivän päähän luvattu 24 astetta tänne pohjoseen. Onhan näitä viileitä kesäkuita ollu ainakin kolme tässä viiden vuoden sisään, tää on niistä aurinkoisin.

V

vuuduu

Meillä päin surkein aikoihin

Yleensä täällä saaristossa päin on ollut 5 - 10 astetta lämpimämpää kuin nyte

V

vuuduu

Niin tuloo fägäri bägäri!

ei muuta kuin ime jussias ja jos olet jussia vaille mä olen täällä kyl sä tiiät :D

ei kai harmittaa kun saa taas olla pitkässä päivässä ressaavassa keittiössä koko jussit perkele. vittu saatana perkele. Noin nyt ne tuli ulos :D

joo mut ei kai parempia huomisia ja mä käyn napsii pari kuvaa ulko hommista. Jos vaiks pokaali parahtaa heti buadmonn bidibaumin kisoista :D

Latest posts

Latest posts