What's new

Torkning

Lambs Bread

Active member
Jag tänkte starta en tråd där vi kan tipsa varandra om hur vi torkar våra örter när den tiden väl kommer. Jag har tidigare hängt mina plantor i några veckor på en vind men testade förra året både damstrumpa i en gran och torkning hemmavid i redskapsboden. Det tog sin tid och luktade ända ut på gatan (drygt 20 m) så det är inget alternativ i år. Jag tänkte dels bygga en biltonglåda där man vanligtvis torkar kött med en enkel fläkt och ventil som jag fyller med kolfilter men tänkte också lägga ngn tuss på ett mer seriöst bygge med aktivt kolfilter och en bättre fläkt. Hur gör ni andra?
 
Jag provade "kalltorkning" 5-8 grader i ett kallförråd i ca 2v. Sen kurerades det slarvigt men resultatet blev förvånansvärt bra. Såg lite trådar om torkning i kylskåp eller om det var kurering i kylskåp. Bra med långsam torkning för doft och smak iallafall. :)
Dock luktade det otroligt mycket så i år är jag lite inne på strumpbyxa metoden ute i det fria...
 

Hasselhoff1337

Active member
@Grönafarbrorn japp det finns en stor tråd på ett annat forum. Man kan googla ”Dr Ziggy drying fridge” så får man upp en tråd med hudratals sidor. Vissa väljer sedan att kurera i frysen.

Till denna tråd har jag lite visdom att leverera. Jag har fru och barn och vill därför inte torka hemma i mitt hus. Vi får mkt besök också. Illa om hela lyan luktar cannabis.

1. Plastlåda med vägsalt
Köp en plastlåda med lock och borra hål i bottnen och på 2 niver på sidorna. Ha typ en ugnsform eller något på nivå 1 lägst botten, fyll med vägsalt eller annat avfuktande. På nivå två lägger du örten du ska torka. Hål i bottnen är för att vattnen skall kunna rinna ur. Du kan ha vägsaltet i bottnen som det är men det blir lite blaskigt där då.
Körde på denna variant i september. Var kallt å fuktigt ute då. På 2 veckor blev det för torrt. Skulle tippa på att 1,5 vecka är optimalt.

2. Mattork - sån där man torkar äpplen och svamp etc med.
Köpte en för under tusenlappen. Lägsta setting är 45c. Denna metod ger hög risk att gräset kommer lukta hö eller iaf mycket mindre när det är torkat och torkar man för snabbt fuckar man kureringen. MEN man kan göra det rätt. Om man kör 1h på lägsra setting, sen i burk i 6h, sen 1h på lägsta setting, repeat tills det är torrt nog för kurering. Detta gör att torkningen är klar på 1-2 dygn så har man bråttom är det oslagbart. Har testat olika temperaturer och tider och ovan är det som påverkar lukt och smak minst. Vill man ha torrt weed på 4h är det bara till att blasta full heat men det är inget jag rekommenderar.

3. I papperspåse/wellpapplåda i garaget/på vinden/ i någon bod. Funkar fint. Stacka inte weedet, bara en bud tjockt annars blir det mögel å ojämn torkning.

4. Ugnen.
Hemskt jag vet, men om man ändå ska göra green dragon / edibles så måste det decarbas och då kan man lika gärna decarba det färskt. Decarba på 120C i 30 min. Finns mer exakt chart on man googlar.

5. Kylskåp, se ovan. Man ska def. Inte ha ett som ej kan göra sig av med fukt. Typ vissa vinkylar. Och lägg inte i grönsakslådan för helvete, den är till för att grönsakerna ska behålla fukten.

6. Skit i att torka. Gör QWISO eller bubble hash på fryst material. Funkar utmärkt.

7. Ute under pressening. Finns ett gäng trådar här med folk som lyckas år efter är. Men det är en gamble.

Om någon annan testat Perlites metod att knyta i strumpbyxa å hänga i ett träd får ni gärna ge mer info.
 

Lambs Bread

Active member
Jag har torkat på "vanligt" vis några ggr, dvs tagit bort alla fan leaves och blöttrimmat en del innan jag hängt i galjar på vind och uthus. Funkar finfint men luktar oerhört mycket, särskilt till en början. Buds i papperspåsar funkar också bra men luktar det med. Förra året testade jag klippa ner rätt välansade buds och fyllde en strumpa med. Sen klättrade jag upp i en hög tät gran och hängde upp den. Där fick den hänga i dryga veckan och det fungerade över förväntan. I år ska jag som sagt bygga något typ som en biltongbox där man torkar kött men kanske göra ett seriösare bygge också. För att få välsmakande bra röka så behöver det däremot ta tid, inte minst i fråga om kurering. Där tar jag inga som helst genvägar utan burpar och rapar mina burkar enligt schema och kör med både fuktmätare och Integra fuktbevaring.
 

Parameter

Well-known member
Jag har torkat på "vanligt" vis några ggr, dvs tagit bort alla fan leaves och blöttrimmat en del innan jag hängt i galjar på vind och uthus. Funkar finfint men luktar oerhört mycket, särskilt till en början. Buds i papperspåsar funkar också bra men luktar det med. Förra året testade jag klippa ner rätt välansade buds och fyllde en strumpa med. Sen klättrade jag upp i en hög tät gran och hängde upp den. Där fick den hänga i dryga veckan och det fungerade över förväntan. I år ska jag som sagt bygga något typ som en biltongbox där man torkar kött men kanske göra ett seriösare bygge också. För att få välsmakande bra röka så behöver det däremot ta tid, inte minst i fråga om kurering. Där tar jag inga som helst genvägar utan burpar och rapar mina burkar enligt schema och kör med både fuktmätare och Integra fuktbevaring.

Kul att det gick bra med att hänga i julgranen. Jag ska också köra så där i år. Gjorde så förra året och det gick hur bra som helst. Allt får bli i en tät julgran och så får dom dingla där i kvinnliga strumpbyxor. Vågar inte konka på grejer i bebyggelse. Allt över 50g är balle rakt in i arslet. Narkotikabrott av normalgraden med fängelse på straffskalan. Vi hade en kille på det andra forumet som åkte fast på 2kg som han odlat ute. Det blev fängelse för hans del. Så jävla surt. Man har kämpat och haft sig och sen får man fängelse. Jag har också duckat fängelse några gånger och har lärt mig min läxa. Har inte mer än 5-10g på mig åt gången. Resten får ligga nedgrävt i skogen.

Lycka till alla
 
Ni som inte torkar på plats,hur fraktar ni? Jag har kört dubbla plastpåsar i ryggsäck och det luktade rejält och hemresan var nervös minst sagt... Kan en stor glasburk vara något tro?
 

Lambs Bread

Active member
Jag har fyllt glas- och plastburkar men köpte i fjol en luktsäker ryggsäck från Amazon. Mkt bra investering! Kostade runt en röding om jag inte minns fel...
 
Top