What's new

Tip til jordblanding

Therealzemi

Active member
Min nuværende grow står i et skidt valg af jord. Alt for kompakt :(

Det skal det nu ikke handle om. Jeg efterlyser en jordblanding der er til at betale. Om den er færdig blandet, eller om jeg selv skal blande sagerne, er ligegyldigt. Bare lidt info om hvor jeg kan købe sagerne til evt forslag :)

På forhånd tak :tiphat:

PS: Dyrker ikke organisk, så dette er ikke et krav til jorden.
 
Last edited:

roach

Well-known member
Veteran
Jeg har tidligere brugt den gule spagnum fra pindstrup blandet med ca 1/4-1/3 lecca nødder (kan købes i de fleste byggemarkeder i 50kg sække), der er ikke blandet så meget gødning i den gule spagnum så du har lidt mere styr på hvad dine planter får.
Ellers er det dyre alternativ til den dovne grower at bestille allmix eller lignende
 

Therealzemi

Active member
Yep jeg var doven med mit første grow, hvor jeg brugte Allmix. Sindsyg go jord. Men også sindsyg dyr når man tænker på hvad det er :p
 

roach

Well-known member
Veteran
hvis du bestiller en hel palle allmix koster det 5000kr incl levering, og så er du nede på ca samme pris som spagnum + lecca, men hvis du kun har 2-3 planter er det måske lige rigeligt, jeg har heldigvis et par venner jeg kan dele med
 

Therealzemi

Active member
Ja det er jo en helt anden pris. Det er jo hamrende go jord :)
Jeg har desværre ikke nogen jeg kan dele med. Står faktisk temmelig alene med hensyn til grow....lol
 

Paddi

GanjaGrower
Veteran
Jeg har brugt forskellige slags "pottemuld" fra byggemarkeder.
Lige nu bruger jeg Pindstrup pottemuld med leca. Den er jeg tilfreds med.
Jeg har set andre har været utilfreds med den.

Mange slags pottemuld kan gøres kompakt ved forkert vanding.

Forkert vanding i mine øjne: Hvis jorden tørrer stort set totalt ud inden vanding, så er det op ad bakke og med stor tålmodighed der skal vandes.

Jeg undgår at lade jorden tørre ud.
Vander gerne fra neden via underskålen, det er det bedste.

Men manglende tid gør, at jeg oftest vander fra toppen.
Så er det vigtigt at løsne det øverste jordlag let.
Brug fingerspidserne til at presse jorden ned langs pottens kant.

Men igen. Tålmodighed er vigtigst de fleste gange jeg vander.
Hælder jeg 1 liter vand i en 12 liter potte fiser det lige igennem.
Så 1 liter fordeler jeg på 3-5 gange, alt efter hvordan min jord er.


Jeg er sikker på andre growers har deres helt egne gode vandingstips.
Det drejer sig om fingerspitzgefühl.


Men det var jord du spurgte til :) - well, prøv nogle forskellige, og eksperimenter lidt med vandingen :)


P :smoker:
 

Therealzemi

Active member
Hey Paddi :)

Det er noget nær en præcis beskrivelse af hvordan jeg vander. Jeg bruger desuden smart pots nu. Og de afslører omgående hvis du vander for hurtigt. Alle burde faktisk prøve at vande i sådan en. Det ville spare mange begyndere en hel del fejl relateret til vanding :)

Min nuværende jord er mildest talt noget juks. Helt fra start da jeg pottede planterne, virkede det meget "tungt". Jeg tog det ikke seriøst nok. Jeg skal nok få en rimelig høst alligevel. Men det er afgjort ikke en jord jeg vil anbefale. Det er "PLANTEJORD MED LECA 50L" fra Pindstrup. Den med en stor gul blomst på forsiden. Jeg har kun Biobizz Allmix til sammenlignings grundlag. Den jord er super lækker og luftig. Men også meget dyr.

Hvad med en hel basis spagnum, uden ekstra tilsat næring, og så selv blande perlite i?
 

Paddi

GanjaGrower
Veteran
Min nuværende jord er mildest talt noget juks. Helt fra start da jeg pottede planterne, virkede det meget "tungt". Jeg tog det ikke seriøst nok. Jeg skal nok få en rimelig høst alligevel. Men det er afgjort ikke en jord jeg vil anbefale. Det er "PLANTEJORD MED LECA 50L" fra Pindstrup. Den med en stor gul blomst på forsiden.
Det er den jord jeg bruger :laughing:

Jeg kan huske jeg har købt en pose hvor indholdet svarer til din beskrivelse. Tung og klumpet.
Den brugte jeg udendørs, hvor den blot stort set skulle passe sig selv.
Men får du fat i sådan en pose jord der har den rette løse konsistens. Hvor de små lecakugler er fint blandet op. Og hvor jorden har en tilpas fugtighed. Så er det en fin jord.....hos mig ;)


P :smoker:
 

roach

Well-known member
Veteran
problemet med det meste pottemuld er at spagnumen er alt for omsat, det er det fra bunden af udgravningen og det dårligste og billigste produkt, god spagnum skal ikke være sort men brunt og du skal kunne se trådene i, det er meget mere luftigt end det der sorte "kompost" de sælger til potteplanter, ikke at man ikke kan dyrke i det, jeg startede selv med det men det er ikke optimalt, alternativt kan du selv blande ekstra perlite eller lecca i og få noget mere brugbart, men jeg vil stadigt anbefale den gule spagnum fra pindstrup som det billigste alternativ, det er helt ren god kvalitets spagnum der stadigt har sin struktur og den brune farve, der er blandet en lille smule kalk og gødning i, men ikke ret meget, og med en gang perlite eller lecca fungere det fint

Mht at der kan være forskel fra en pose spagnum/pottemuld til en anden af samme mærke er opbevaringen, går du for eksempel i bilka ligger alt deres spagnum udendørs og når det har ligget der i et halvt eller helt år i regn og sol i en lukket plastik pose er det stort set ubrugeligt til at dyrke planter i, gå altid efter noget der ligger indendørs eller i det mindste overdækket, og hvis det ser ud til at have ligget der i lang tid så lad være med at købe det, jeg brugte selv en overgang pindstrup så og priklejord da det for det meste opbevares indendørs, det er lidt dyre men det er tilgengæld også en ret god luftig kvalitet spagnum uden alt muligt gødning blandet i, og med noget ekstra lecca eller perlite et ret godt alternativ til allmix
 

Therealzemi

Active member
Tak for svaret Roach. Det kastede lys over et par ting for mig. Ved du hvor det er billigst og/eller nemmest at få fat på perlite. Bauhaus har det ikke mere nemlig. Jeg er fristet af så og prikle jorden. Jeg har faktisk afprøvet det til kloner, og der virker det lige så godt som allmix. Helt uden ekstra perlite tilsat.
 

roach

Well-known member
Veteran
@Therealzemi. Har lige kigget på dine billeder, og som der er en der skriver i tråden så fjern de der lecca sten du har liggende ovenpå jorden, de forhindre bare vandet i at fordampe og øger risikoen for at din jord bliver sur, de skulle have været nede i jorden istedet :spank: men derudover ser det da fint ud og jeg er sikker på du nok skal få en god høst :smokeit:

kom til at tænke på det Paddi sagde med vanding, og det er meget sjovt som vi alle har vores egen og selvfølgeligt eneste rigtige måde at gøre det på. jeg forsøger at holde fugtigheden i jorden så jævn som muligt, så der ikke er tørre pletter i potten, tørt nok til at der konstant kan komme ilt ned i jorden, men samtidigt fugtigt nok til at de helt fine hår der sidder på de helt små rødder ikke tørre ud og dør, en gang hver eller hver anden uge vander jeg ordentligt igennem (kommer lidt an på hvilken sort og hvor stor planten er), og et par gange i løbet af et grow lader jeg også planterne tørre helt ud så de hænger, men ikke nok til at der sker noget skade over jorden, men jeg ved at alle de fine små rødder dør af det og jeg har en teori om at det fungere ligesom at trimme rødderne og de så bliver mere forgrenet og du dermed får en større total rodmasse, det sætter selvfølgeligt væksten lidt tilbage i et par dage, og så mener jeg heller ikke det skader at pine planterne lidt, smagen er efter min mening bedre når det har skulle kæmpe lidt frem for sådan noget helt mørkegrønt noget der er dyrket i en kuvøse, og da jeg ikke dyrker for at tjene penge ofrer jeg gerne et par gram for bedre smag. Er sikker på der er andre der mener det er helt forkert, og de har en måde der virker bedre for dem, jeg lærte heldigvis for en del år siden at hvad der virker for mig ikke altid virker for andre, og omvendt, men desværre først efter en frygtelig masse internet rage for at overbevise folk om at de var helt forkert på den (man bliver heldigvis ældre...)

og jeg er meget skæv, og så ender det altid med lange indlæg som ovenstående :biggrin:
 

roach

Well-known member
Veteran
Tak for svaret Roach. Det kastede lys over et par ting for mig. Ved du hvor det er billigst og/eller nemmest at få fat på perlite. Bauhaus har det ikke mere nemlig. Jeg er fristet af så og prikle jorden. Jeg har faktisk afprøvet det til kloner, og der virker det lige så godt som allmix. Helt uden ekstra perlite tilsat.

har kun fundet perlite online, og der er stor forskel på prisen, så kig grundigt incl forsendelse, men ellers så brug lecca, eller de der brændte ler dimser du har ovenpå (hvis ikke det er lecca), du kan få lecca i små poser fra pindstrup tror jeg det er, men de er røvdyre, i de fleste byggemarkeder har de nogen fra et firma der hedder optiroc og de er lige så gode, du skal bare købe dem der hedder 4-10 og de skal ikke være coated (der står på posen at de også kan bruges til planteproduktion) et lille link http://www.weber.dk/lecar-produkter/produkter/lecar-letklinker/lecar-4-10.html

og et lille link til den gule spagnum jeg snakkede om http://www.pindstrup.dk/hobby/produ...id]=62&cHash=c73feb7029b38d4d00b207852fb8d9bf


hvis du bruger så og priklejord vil jeg stadigt anbefale at du blander ekstra perlite eller leca i efter stiklinge stadiet, luft er en virkelig essentiel ting i jorden, jeg blander også mere perlite i når jeg tager stiklinger, så kan man bedre tillade sig at plaske jorden til med vand uden den bliver sur
 

Therealzemi

Active member
Haha.... Jeg har det også med at snakke uden ende når jeg er godt skæv :smoke out:

Ler stenene blev fjernet i går, sammen med det meste af de øverste 6-7cm jord. Jeg havde en halv sæk Allmix tilbage fra sidste grow, og det blev smidt ovenpå. Og jeg har skam blandet lerstenene i jorden også. Ca en liter/10 liter jord :p

Jeg skulle gerne modtage et ph/fugt meter med posten i morgen. Det skulle gøre det lidt nemmere at time vandingen i den her jord. Ligeledes spændt på at se ph værdien. Jeg kunne nemt forestille mig, at jorden som du nævner har stået ude i vind og vejr længe. Og dermed blevet for sur. Må se hvordan det går :)

Den gule Pindstrup. Den har en ph på 4. Er perlite nok til at trække værdien op på 6 eller deromkring?

Forøvrigt fedt at se nogle flere danskere vise deres skæve fjæs :tiphat:
 

roach

Well-known member
Veteran
jeg ville selv blande minimum 2,5-3 liter perlite/leca/eller lignende per 10 liter i jorden

jeg blander noget dolomit kalk i jorden (også i allmix, bare ikke så meget) så får planterne også noget ekstra magnesium, det der hedder havekalk er alt for basisk efter min mening, dolomit kalk har en ph omkring 7 så det er meget svært at overdosere.
Jeg har aldrig selv brugt sådan en fugtmåler så ved ikke hvor nyttig den er, men at kunne måle sin ph er uundværligt

261kr med forsendelse lyder meget rimeligt, og så er der også til et stykke tid, og det er jo små penge i forhold til udbyttet i sidste ende
 

Therealzemi

Active member
Jeg tog som udgangspunkt for givet, at den leca som var i blandingen allerede også talte. Derfor den relative lave mængde af ler :)

Tror sgu jeg køber en sæk af begge dele, og tester blandingen med nogle kloner. Både den gule og så/prikkel jord virker tiltalende. Og nogle ting er man bare nød til selv at observere, og så lære af det. Man kan læse sig selv halvt ihjel om at gro weed. Men man er bare nød til at lave visse fejl før visse ting giver mening. Eller sådan har jeg det ihvertfald :p

Har lige fået et ordentlig drøn på min hookah. Er godt og grundig stegt. Og snart klar til at gå i hi :bongsmi:
 

GoeRilla

Active member
Jeg bruger Pindstrup plantesække jord og blander kattegrus i. Somme tider også Leca.
Det skal være den ikke klumpende moler kattegrus der kan købes i bla.a Rema1000.

Rilla.
 

roach

Well-known member
Veteran
det gør sgu lidt ondt i mit hjerte at læse sådan noget, men da jeg ikke har røget endnu må jeg hellere opføre mig ordentligt, men hvorfor dog spare de få kroner?....
 

Therealzemi

Active member
Tror jeg har fået det bedste ud af en dårlig situation. Takker for tips og råd. Der er en lidt bedre reply i tråden jeg linkede til tidligere :)

Happy hippo :D
 

Latest posts

Latest posts

Top