What's new

Startkit eller køb alt seperat?

JoeyBork

New member
Hej ICmag!

Jeg vil igang med at gro mit eget :dance013: og vil meget gerne have lidt hjælp til at komme igang.

Jeg har et værelse i min lejlighed som jeg ikke bruger og hvor jeg gerne have en 3-4 planter. Kan i anbefale nogle gode frø, der er gode til begyndere? Det er første gang jeg skal gro og har ikke vanvittig meget forstand på den her del, så her kommer en række spørgsmål jeg håber i kan give mig svar på :)

  • Er det nødvendigt at købe et kulfilter? Tænker mht. lugten
  • Hvilket lys bør jeg købe?
  • Hvilken type gødning skal jeg købe?
  • Bør jeg købe et regulært start-kit eller købe tingene seperat?
  • Skal jeg købe noget specifikt muld eller kan det justeres løbende med gødning etc.
  • Hvor vigtigt er teltet? Jeg har et helt rum til rådighed jo..
  • Har i en god begynder-guide i kan henvise mig til?

Jeg ser frem til en masse gode svar! På forhånd tak :)

/SteffenBjeffen :tiphat:
 

Paddi

GanjaGrower
Veteran
Hey Joey :tiphat:

For det første.
Det er ikke raketvidenskab at dyrke nogle få planter i potter med jord under kunstig belysning.

Men alligevel er din hidtidige erfaring med at dyrke et godt sted at starte.

Kan du holde liv i nogle potteplanter i vindueskarmen?
Har du lagt mærke til solens betydning for behovet for f.eks. vanding?
Kan du mærke hvornår en potteplante trænger til vand?

Eller har du mange års erfaring med blomster og grøntsager i en have/drivhus. Så er dine forudsætninger rigtig gode.

En god startguide:
https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=112662

Dansk guide med efterhånden mange år på bagen:
http://dcfonline.dk/cf/

Start med nogle frø der kræver kort blomstring, 7-8 uger.
Inden de blomstrer skal de "vegge" 4-5 uger.

Du skal have to slags lys. Vegge-lys og bloom-lys.
Kig på et startkit (250W), så får du en god ide om hvad der er nødvendigt.

Kulfilter, ja, hvis du har utidige nysgerrige naboer tæt på, eller bor i en etageejendom.

Jord. Du kan bruge pottemuld fra det lokale byggemarked - men du kan også købe dig fattig i special-jord.

Jeg har også et værelse til rådighed, men foretrækker alligevel at bruge telt.
Så er der meget mere "styr på tingene", og du kan nemmere regulere dine lys-/mørkeperioder.
Med kun nogle få planter, er det vigtigt at koncentrere lyset, og dermed udnytte lysrefleksionen fra teltets sider.

Start med et 250W setup.

Du kan starte en grotråd (helst med billeder) i det danske forum, eller du kan lave en på i den internationale del af sitet:
https://www.icmag.com/ic/forumdisplay.php?f=65676

Spørg løs, men bedst af alt, søg informationer på sitet, og stil evt uddybende spørgsmål.


Held og grolykke :plant grow:


P :smoke:
 

JoeyBork

New member
Hej Paddi :)

Mange tak for den udførlige besvarelse af mine spørgsmål! Jeg har haft et kig på den startguide du anbefalede - det er rart at have noget at kunne falde tilbage på.. En manual af en art ;)

Jeg har ikke så gode erfaringer med at holde stueplanter - dvs. ingen. Jeg har aldrig rigtig interesseret mig for det, da det udelukkende er til pynt (som jeg ser det). Cannabis derimod har.. ahrem.. et formål :D

Jeg vil gerne købe LED lys - af hvad jeg kan læse mig frem til er det også optimalt, da man kan placere lamperne tættere på planterne, få det perfekte farvespektrum man ønsker (veggie og bloom) og så er det reeet økonomisk i forhold til andre lyskilder. Jeg bor i en lejlighed så det er måske også lidt underligt hvis min elregning lige pludselig er det 3-dobbelte af alle andres, tænker jeg.

Af samme grund skal jeg også have indkøbt et kulfilter. Jeg overvejer lidt at købe tingene hver for sig, fremfor at købe et startkit.. Så kan jeg få lige præcis det jeg gerne vil og ikke behøver at udvide det med tiden, hvis du forstår?

Mvh.

Joey
 

JoeyBork

New member
Hej igen :)

Så er jeg så småt kommet igang! Eller.. det vil sige, at tingene så småt er begyndt at komme hjem fra butikkerne. Jeg købte det her: https://ledsale.dk/270w-ufo-led-vaekstlys-90x3w.html , som virker til at kunne alt det jeg efterspørger til en fornuftig pris :) :)

Jeg endte på "Lowryder" frø, som (af hvad jeg kan læse mig frem til) skulle være en af de nemmeste at starte ud med.

Hvad skal jeg lede efter når det kommer til kulfiltre? Det virker ret uoverskueligt og jeg vil gerne have et filter der minimerer lugten (duften ;)) så meget som muligt.

Mvh

Joey
 

JoeyBork

New member
Hej Therealzemi :)

Jeg kan ikke lige huske præcis hvor det var.. Føler jeg har været overalt på internettet her de sidste par dage, haha

Men i bund og grund skyldes det at man kan placere lamperne tættere på planten (fx rundt om) da de ikke afgiver samme mængde varme som andre lyskilder. Planten bliver derved belyst fra flere vinkler - som ved sollys som jo også bevæger sig og hvor planten får lys fra forskellige vinkler.

Andre lyskilder er som regel udelukkende lys "ovenfra", hvorfor den nederste del af planten ikke får samme mængde lys.


Er jeg helt gal på den her? :)

Mvh

Joey
 

Stdane

Active member
Leds

Leds

Hej Joeybork, jeg kiggede lidt længere nede i det link Therealzemi smed, der var en tråd hvor der også var et link til forskellige LEDs, så hvis du ikke har set det kommer det her, ham der har lagt det siger også at efter at have prøvet Leds, så kommer han aldrig til at tænde de vanvittige varme HPS-lamper igen, og det kan der jo være noget om det er et helvede om sommeren på rigtig varme dage at få temperaturen ned;
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=Bigeyes+LED&_sacat=0
Det er selfølgelig over ebay og i dollars, men så er det jo også pris for alle, spørgsmålet er om det kan svare sig med fragten.
 

Stdane

Active member
Ka-dong mand var lige inde at kigge på nogle af vore hjemlige udbydere af led lys og fik næsten hjertestop, 6.995,-kr for et 200W fixtur, av godav jeg ska' ik' låne nogen sav!! lol!
 

Dkgrower

Active member
Veteran
Drop det LED, køb en 600W eller 400W og i en lejlighed er det nødvendigt at bruge kulfilter ellers stinker hele lejligheden og dit tøj =)

Det er også smart med et start kit, telt ect da du godt kan ødelægge tapet der mugner, buler ud når rummet er fugtigt og varmt =)

Hvad ang sort vil jeg klart anbefale feminiseret frø f.eks C99, Critical Kush, Power Plant (nirvana seeds)

Og gør som paddi anbefaler gi dem god vækst tid (4uger) og lad dem blomster færdig 8-9 uger, gode ting tag lidt tid =)
 

Latest posts

Latest posts

Top