What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Paniikkikohtaus. Kokemuksia?

Jeex

Member
Huh huh. Olen polttanut melkein päivittäin pari kolme vuotta ja luulin että kaikki oli hallussani kunnes päätin pitää taukoa.. 15. pvä se alkoi. tauko siis ,mutta noin kello 1700 käsien tärinä ja hikoilu oli liikaa joten päätin että kokeilen lopettaa niin että poltan vain iltasavut. no siinä illalla imasin sitten bongista pari pesällistä joiden jälkeen alkoi tuntua ette saa happea.. tyhmyyttäni aloin haukkomaan henkeä, parin kunnollisen hengenvedon jälkeen alkoi sormet varpaat ja huulet puutumaan, tuli kylmä ja menin sängylle peloissani makaamaan ihmetellen että mikä minua vaivaa, kuolemaa peläten olin maannut noin 10 sek. kunnes alkoi hallitsematon raajojen vapina. Tässä vaiheessa luuri käteen ja 112, hetken puhuttuani huomasin että hengitykseni rauhottui, ambulanssi peruttiin ja totesimme että olin saanut paniikkikohtauksen ja kehottivat menemään seuraavana päivä lääkäriin. Jos teistä joskus tuntuu ettette saa kunnolla happea vaikka olisitte rentona niin hengittäkää vain nenän kautta, näin voitte välttää hyperventiloinnin ja sitä kautta paniikkikohtauksen(ei siis missään nimessä saa haukkoa henkeä) sen kun kerran saa niin sen riski on aina olemassa eikä siihen ole parannusta. toiset pääsee kohtauksista itsekseen toiset terapialla tai hypnoosilla, mutta ei ole mitään varmaa tapaa toiset saa sen kerran toiset läpi elämän ja joillakin kohtaukset häviää kokonaa ja toisilla ne voi palata vasta ikäihmisenä Kun paniikkikohtauksen on kerran saanut sitä alkaa pelkäämään ja näin sen riski on olemassa(lääkäri totesi ettei minussa ole mitään vikaa.. paitsi kohtauksen jälkeinen pelko uudesta kohtauksesta.. ja tämä pelko siis voi laukaista uuden kohtauksen). Olen ollut autokolarissa jolloin pernani poistettiin ja selkärankani murtui. Olen myöskin elvyttänyt omaa äitäni 21-vuotispäivänäni, äitini kuoli käsiini. Mutta kumpikaan ei ollut niin pelottava kokemus kuin kokemani paniikkikohtaus. pystyin vasta 19. päivä syömään ensimmäisen kerran(heti kun laitan ruokaa suuhun alkaa tuntua etten saa happea ja että uusi kohtaus on tulossa, koska en pysty olemaan ajattelematta sitä) painoni tippunut yli kilon päivässä eikä ole savut maistunu tapahtuneen jälkeen. Jos jollain on kokemuksia asiasta niin mielelläni lukisin niistä. kauan ensimmäisen kohtauksen jälkeen meni että pystyitte hengittämään ilman että ajattelitte jokaisen hengenvedon erikseen? pieninkin stressi saa mut nyt haukkomaan henkeä jolloin vaan pakko pitää suu kiinni etten vahingossa ala hyperventiloimaan. enkä sano että tämä nimenomaan johtuisi sauhusta.. lääkärien mukaan voi johtua myös kovista kokemuksista. pahoittelen tekstin sekavuutta ja jäsentelemättömyyttä.

Piel

Active member
Veteran
Pelon pelkoa. Paniikkia. Jos johtuu ruohosta niin juo pari kokista tai pari mukillista kahvia ja hengitä paperipussiin JA muista ettet kuole vaikka kohtaus jatkuisikin vähän aikaa.
Yleensä tämä menee ohi n 30-45:ssa.
Kaikki stonerit ovat joskus kokeneet.

prowler

Member
JEBBISTÄ!

Itellä on takana ne ajat kun pitää väkipakolla pitää taukoa tai täristä "ku ei oo hiisii" -meiningillä. Olis yks neuvo niille jotka näitä joutuu käymään lävitte. Vaikka se alkomaholi onkin pahasta (lue saatanasta) niin se on vaan kylmä fakta että sillon se auttaa. Juokaa tyyliin siksari bisseä päivässä niin että vimoset pari-kolme ennenkun menee nukkumaan niin saatte unta ja pysytte rennompana. Jos taasen tarvotte alkoholi ja ganja övereissä niin kattokaa peiliin. Ite ootte sinne suohon kävelly ja jos joku ehdottaa rauhottavia noista vierottamiseen niin tempaskaa tauluun samoin tein. Ganjalla pääsee eroon alkoholista, pienellä määrällä alkoholia Ganjasta, mutta mikään muu kun stoppi ei auta Ganja & Alkoholiputkeen.

Rauhaa.

Suomi-Prkl

Well-known member
Veteran
Itse en näistä kärsi, mutta todella moni kaveri on käynyt läpi kohtaukset, osa parantunut ihan asiallisesti. Lääkäri määrää jotain blokkaajia todennäkösesti, ainoastaan koittamalla selviää toimiiko ne sulle itelles. Mun käsityksen mukaan tarvitsee lääkitystä jos meinaa tuntua siltä että pukkaa uutta kohtausta. Alkoholi kyllä rentouttaa mutta en silti ehkä sitä nauttis, eikä savuja tietenkään niin kauan kun oireilua tuntuu.

Pakko mainita että pienenkin tauon jälkeen 2 pesällistä kukkaa bongista illalla tuntuu todella paljolta. Itse jos pidän taukoa niin tarviin ensimmäisinä päivinä 1 pesällisen PÄIVÄSSÄ. Joskus päivällä starttaa pesän, imee yhdet ja viimeistelee sen loppuillasta, olen kuitenki suht säännöllinen polttelija ja semmoset 4 vuotta on menny päivittäin, laskien pois muutamien päivien tauot sillointällöin. Eli siis mitä koitan sanoo niin jos pitelee taukoo niin kannattaa vaikka jointilla alotella alussa, toleranssitauko on tosi asia!

Sulla on ollut tosi rankkoja kokemuksia elämässä ja nämä asiat varmasti ovat jättäneet jälkensä psyykeeseesi. Vaikutat kuitenki rauhalliselta ja asialliselta ihmiseltä joka osaa kuvailla omia tuntojaan hyvin tarkasti ja niin että muut voivat jossain määrin kokea samaistuvansa tilanteeseen.

Itse suosittelisin pientä "terveily" jaksoa, eli mahdollisimman terveellistä, ravitsevaa ja lisäaineetonta sapuskaa, liikuntaa ja jotain muuta positiivista, kuten katsoa komediaa tai lukea hyvää kirjaa. Stressi on se mitä tulee välttää!

Voimaa sulle ja toivottavasti kohtaukset päättyy tähän!

Pelon pelkoa. Paniikkia. Jos johtuu ruohosta niin juo pari kokista tai pari mukillista kahvia ja hengitä paperipussiin JA muista ettet kuole vaikka kohtaus jatkuisikin vähän aikaa.
Yleensä tämä menee ohi n 30-45:ssa.
Kaikki stonerit ovat joskus kokeneet.
Suoranaista kuoleman pelkoa en ole kokenut vielä 8v päivittäisen polttelun aikana, mutta perinteinen kytät tulee ja vie sut linnaan fiilikset, kaikki kumoon-psykoosi, on tullut koettua alkuaikoina. Myös polttelun alkuaikoina ne sydämentykytykset säikäytti, että onko tässä tulossa slaagi.

Kahvia tai muutakaan kofeiinipitoista en ottaisi paniikkikohtaukseen. IMO mieluummin kamomillateetä, mutta pari benjoakaan ei akuuttiin kohtaukseen olisi pahasta. Alkoholi myös no no.

prowler

Member
En sitä alkoholia missään tapauksessa kohtausten hoitoon ole ehdottamassa. Jätetään ne bentsot myös jäbät laskuista pois - se on valitettava fakta että sille tielle jää todella monia ihmisiä.

Alkoholi auttaapi siis siihen ylikierrostilaan jota saattaa ilmetä pitkän kauden jälkeen kun pitäis breikkailla. Rauhottaa mieltä ja kehoa ja auttaa nukkumaan. Paniikkikohtauksiin mulla ei ole sen enempää neuvoja, ne on aika henkilökohtaisia asioita. IMHO parempi itsetunto = paremmat mahikset selvitä niistä. Yleensä kaikki ongelmat joita kannan kanssa tulee isommilla määrillä on lähtösin jostain mielen syövereistä. Kuumotuksista ja vahvoista kokemuksista (tyyliin et osaa niellä enää hiisejen jälkeen...). Sillon kun tietää ite olevansa "ns. hyvä jätkä" niin pitää ruokkia sitä puolta. Jos esimerkiks huomaat pelkääväs muita ihmisiä sen takia että kuvittelet olevas jotenki alempiarvoinen niin sillon pamahtaa todella helposti kohtauksia päälle julkisissa paikoissa... Hyvä itsetunto, hyvä ruoka ja hyvä lepo takaa paremman mielen.

Rauhaa.

M

meowman

Ei ole kokemuksia paniikkikohtauksista, mutta jos en polttele vähään aikaan, ensimmäisten savujen kanssa tulee kyytipoikana aika vahva paranoia, joka saattaa kestää jopa muutaman tunnin. Luultavasti on tekemistä siis sen kanssa, että olet taukoillut, ja resistanssi on mennyt alas. Ehkä tämä on huono neuvo, mutta omassa tapauksessa polttamisen jatkaminen auttaa.

Tuliko tärinät siis siitä, ettet polttanut budia muutamaan päivään? Strange, en ole ennen kuullut, että tällaiset vaikutukset olisi lopettamisella.

Lekurille ja hätäpuhelinpäivystäjälle et vissiin kertonut, että kannabiksella on osuutta asiaan?

Jeex

Member
En siis ehtinyt pitää taukoa kuin siihen ilta viiteen asti. Edellisenä iltana oma sato loppui ja soitin frendille et jos toisi vähäsen saadakseni unta sekä käsien tärinän ja hikoilun loppumaan. Ja kerroin kyllä lääkärille kannabiksesta, tämän takia käyn ensikuussa psykologilla joka päättää että menenkö johkin päihdekuntoutusterapiaan vai psykoterapiaan. Muillekkin neuvoksi että kannattaa vaan kertoa lääkäreille kaikki mikä voi vaikuttaa omaan terveyteen(Kun ajoin kolarin, tein sen ilman ajo-oikeutta ja päätin sitten teholla väittää että olin ollut tappelussa, etten jäisi kiinni kortitta ajosta. loppujen lopuksi leikkauksesta herättyäni lääkäri sanoi elonjäämiseni olevan pieni ihme kun olivat kuulemma imuroineet sisuksistani 3l verta.. joka taas oli vuotanut pernastani n. 3 odotustunnin aikana.. kolaripotilas olisi mennyt jono ohi). sain tänään aamulla syötyä ja juotua, jonka jälkeen olo parani huomattavasti ja muutenki olen pystynyt tänään ajoittain olematta ajattelematta koko asiaa. alkaa tuntua et elämä voittaa.

Suomi-Prkl

Well-known member
Veteran
Kerta olet lääkärillesi maininnut kannabiksen käytöstä niin psykoterapiaa ei tipu ilman puhtaita huumeseuloja, sen verran tiedän! Tämän takia itse olen silti sitä mieltä että kun meininki on vielä mitä on, ei kannata MISSÄÄN tilanteessa mainita lääkärille kannabiksen käytöstä.

kikkoman66

Member
Oon kanssa samaa mieltä. Ei kannata mainita kannabiksesta, ellei ole ihan pakko. Se vaikeuttaa vaan asiallisen kohtelun ja hoidon saamista, kun kukaan hoitohenkilökunnasta ei enää pysty pääsemään aivoillaan ton kannabis-faktoidin yli.

Jeex

Member
No jos psykoterapiaan pääseminen edellyttää puhtaita seuloja niin sitten ne annetaan.. kyllä ton kokemuksen jälkeen oma mielenterveys on aikalailla arvossaan. Mä jo pari päivää ajattelin että täytyy hiisailu lopettaa kokonaan.. mut ehkä tilanne nyt ei sitä vaadikkaan. :D parin-kolmen kuukauden tauko ei kuulosta yhtään pahalta.. kun vertaa kokonaan lopettamiseen. tänään ajattelin kyllä todistaa itelleni että se kohtaus ei johdu kannabiksesta.

Suomi-Prkl

Well-known member
Veteran
Varmasti todella hyvä idea. Itse uskon että tuo kannabis on useinkin ainoastaan oireen/kohtauksen laukaisija, eikä niinkään koko ongelman ydin. Vähän niinkuin skitsofrenian kohdalla esimerkiksi onkin jo havaittu.

Tsemppiä taukoon!

Piel

Active member
Veteran
Siis sulla ei ole vaan "ganja ahdistus" eli silloin on olemassa lääkkeet ja käyttäytymisterapiaa (esim. kognitiivinen terapia). Tiedetään että perinteinen "analyysi" ei auta näihin asioihin. Älä sitten mainosta ganjan käyttöä kun haet Kelan tukema terapia kun en ole kuullut että joutuisi virtsanäytteeseen sen takia.

Tsemppiä!

M

Mr.Hank

Alkoholi kyllä rentouttaa mutta en silti ehkä sitä nauttis, eikä savuja tietenkään niin kauan kun oireilua tuntuu.

Pakko mainita että pienenkin tauon jälkeen 2 pesällistä kukkaa bongista illalla tuntuu todella paljolta. Itse jos pidän taukoa niin tarviin ensimmäisinä päivinä 1 pesällisen PÄIVÄSSÄ. Joskus päivällä starttaa pesän, imee yhdet ja viimeistelee sen loppuillasta, olen kuitenki suht säännöllinen polttelija ja semmoset 4 vuotta on menny päivittäin, laskien pois muutamien päivien tauot sillointällöin. Eli siis mitä koitan sanoo niin jos pitelee taukoo niin kannattaa vaikka jointilla alotella alussa, toleranssitauko on tosi asia!

Itse suosittelisin pientä "terveily" jaksoa, eli mahdollisimman terveellistä, ravitsevaa ja lisäaineetonta sapuskaa, liikuntaa ja jotain muuta positiivista, kuten katsoa komediaa tai lukea hyvää kirjaa. Stressi on se mitä tulee välttää!

Voimaa sulle ja toivottavasti kohtaukset päättyy tähän!

Joo kyllä pitää melko varovasti alottaa jos tolet nollissa. Mä alotan niin, että tyyliin käärin raakajointin vahvaa kukkaa ja pikkuhiljaa poltan sen viikon aikana. Ehkä pari lehtisätkää pohjalle vielä ennen kukkaa.

Terveily on myös helvetin jees. Ite teen just tollasta kaiken aikaa. Tosin tuntuu vaan että helpommin pärähtää mitä terveellisemmin elää :) :S

Mä olen myös ottanu joskus pari bisseä viemään jännitystä jos on tarkoitus poltella tai samalla kun polttaa. Toimii. Lasi viiniä vielä parempi imo.

Pitää kuunnella fiiliksiä aina ja tehdä sen mukaan, niin ei mene pieleen.

Ps koin viime kesänä sellasia pikakohtauksia joissa se paniikki vaan sillai kuohahti äkkiä ja meni sitten ohi mut saatto tulla useasti peräkkäin. Jätin polttamisen puoleksi vuodeksi tai jotain. Nyttemmin kohtauksia ei ole enää. En ole siltikään palannut kunnon poltteluun vieläkään. Nyt on sellanen fiilis että pari päivän välein enintään otan parit hatsit jos on sopiva meininki ja fiilis.

Teen myös muuta hörhöilyä tätä asiaa peesaamaan kuten meditaatio ja mielikuvitusmatkat esim juuri chakran kautta itsensä "maadoittaminen" maahan. Liikunta jeesaa tosiaan kanssa ja kaikki hyvä meininki. Vielä kun joogaa saisi aloitettua niin hyvä tulisi.

prowler

Member
Itelläki tolet nykyjään nollissa. Muuttunu vuoden parin sisään tavat sellaseks josta voi olla ylpeä. Vaihdoinpa vielä röökit pikkusikareihin, joten raakiksilla mennään nykyään melkeen aina.

...ja hetki sitten oli mielipide bongia kohtaan sellanen ettei enää ikinä, nyt sellanen kuitenkin on tuolla keittiön kaapin päällä ja tuonu todella paljon iloa elämään. Sillon kun haluaa poimii varastosta pikkunupun ja raakiksena polttaa 1-2 hönkäsyä ja jättää loput taas kaapin päälle. Täytyy sanoa että pehmeempiä fiiliksiä saa ettiä. TKUG13 on varsinkin ollu työmyyrälle todella mukavaa matskua. Täys kokovartalo rentoutus ja aivot sopivassa OFF -tilassa.

Sekavuus- ja paniikkitilat on kadonnu jo about neljä vuotta sitten. Silloin alottelin ite kasvattamaan. :D

Kai se on oikeasti vaan niin että oppia ikä kaikki. Kyllä ne sekavat ajat jälkensä jättävät, mutta on sitä kyllä pirun vahva ihminen kun niistä on päässy eroon ja osaa olla oma ittensä. Loppujenlopuks polttajat on kuitenki aina niitä reiluimpia ja leppoisimpia tyyppejä!

Meepo

Member
Emt, mut bongi on bongi ja siitä menee aina hieman hämilleen tietyllä tavalla, itse tykkään jointista, rennommin tulee savut ja voi ottaa juuri sen verran ku tarvitsee, toisaalta voi bongistakin mutta se ei ole niin helppoa/smoothia.

Piel

Active member
Veteran
Green Dragon on kova sana mutta en suosittele jos on taipumus paniikkiin -vaikutus on n 4 tuntia eli kohtaus on silloin aika sietämätön. Itte ottaisin "niitä sinisiä" tai muutama bisse niin kaikki rauhoittuu.

kalastaja

Member
Paniikkikohtauksista sen verran että, eräällä tutulla on taipumusta paniikkikohtauksiin ja on puhunut, että alkoholi on laukaisee hänellä herkästi kohtauksen. Puhui myös, että monesti nopea päihtyminen eli kun on juonut vahvoja alkoholijuomia niin silloin varsinkin. Paukun poltto ei ole taasen kohtauksia laukaissut. Yksilöllistähän tämä on.

Ja vielä offaria noista polttelu menetelmistä: Itse olen tykästynyt jopoihin. Varsinkin makupaperi tai bluntti on suoranaisen nautinnollista :yummy: Bongit >50cm toimii kanssa varsinkin jäiden kera. Isommista tullu sen verran kovia happivajareita otettua ettei oikein maistu:D Äly toimii aina :D Hieman ehkä erikoista tällänen mieltymys. Oppinu polttaamaan älyistä niin on huomannut että hyvin säästeliästä(ei tosin keuhkojen osalta...)

prowler

Member
Emt, mut bongi on bongi ja siitä menee aina hieman hämilleen tietyllä tavalla, itse tykkään jointista, rennommin tulee savut ja voi ottaa juuri sen verran ku tarvitsee, toisaalta voi bongistakin mutta se ei ole niin helppoa/smoothia.

Mulla on oikeasti tolet nollassa. Jopoista en pysty ottamaan kun yhen tai pari keuhkollista ja sillonkin välillä saattaa mennä niin mettään että kävelee peikkoja vastaan. Uskoisin että röökin hattaran sekaan läträäminen aiheuttaa muutenki jotain sivuvetoja hiteille. Ainakin näin kävi sen samaisen bongin kanssa kun kaveri teki tosiaan ihan klassiset rööki+TKUG13 pesälliset. En tiiä...yksin kannattaa experimentoida ettei kaverit ole häiritsemässä :D

...ja ite olin vielä oikeasti kaks kuukautta sitten sitä mieltä ettei bongeja tähän taloon hommata.

Latest posts

Latest posts