What's new

odlings hjälp

metamorf

Member
haha dampvarning deluxe :)

som alla säger, chilla lite.. för mycket näring kan det vara eftersom du kör med kraftigt gödslad jord...
 
okej metamorf.... JAG SKA tagga ner :) haha... Men vad tror du om jag ska odla nästa gång ska jag köra 24/7 eller 18/6 ? tack och hej :) hörs snart igen :)
 

brainlab

Active member
kör på 18/6 om du har separat el, tjänar du kanske en krona eller två på. själv fick man separat el lagom till man köpte ac´n ... haha det vart en dyr sommar.

du kommer inte märka nån skilnad på om du kör 18/6 eller 24 ... kör det som känns bäst för dig och skapa en egen uppfatting om hur du tycker olika veg timmar blir osv.
jag kör 24/7 för att dels så har jag veg rum med cfl som inte drar el och så slipper jag ha en timer. och om jag veggar under 600w kör jag 18/6 och det är för att jag inte tycker om att betala el räkningen.

ta det lugnt och odla på.
 
haha tack brainlab, jag kör vidare 18/6 till jag kör igång med nästa odling, har 5 indoor mix seed kvar. Har beställt 20st Lowryder 2 frön, de bra nybörja odling så lär jag mig lite mer om odling, hur många lowryder plantor tror du jag kan köra i mitt utrymme höjd 199*bredd 99 *sida 52 med min 250w hps ?? Lowryder blir inte så stora heller, kan jag använda en 11L kruka och sätta 2 frön i samma eller ska jag köra flera små ? hur många L måste dem små vara som minst då ? tack
 

metamorf

Member
Du får in fyra 11L i det skåpet. Går inte riktigt in sex vad jag minns. Men med LR kan du lika gärna köra in avkapade tvålitersflaskor eftersom de blir klara såpass snabbt. Kort tid i krukan = mindre kruka. Och då får du ju in 20 lätt.. Ställ dem på en bricka eller skaffa lite dammduk och täta hela botten + 10 cm upp på väggarna så kan du vattna alltihopa underifrån så slipper du strul och så klarar de sig i ett par dagar utan att du måste kolla till det.

Du borde skaffa ett kolfilter och en fläkt och koppla in det i skåpet så slipper du torska pga stanken - det stinker med en 250 också!
 
haha okej :) asså jag bor ju i hus...jag vet jag har ju 4 st 11l nu :) måste jag byta jord för lowrydern ??? Jag har hasselfors P-jord med perlite... om jag kör med en bricka eller liten dammdug fyller på vatten typ till slutet av brickan dam botten och de klarar sig vi säger 10dagar är det bara fylla på med vatten sen igen ? Blir den inte lite större om man har lite större kruka ?
 
är detta samma sak som lowryder 2?

Grass-o-matic AK47 x LOWRYDER Female seeds
8-9 veckor från frö till skörd.

Eller ska jag köra på med Lowryder 2 ?
 

metamorf

Member
Nja, nästan samma sak. En korsning med lowryder bara.

Kör på det du har, slösa inte pengar på mer frön innan du lyckats med ett par skördar.

Krukstorleken är inte så viktigt för Lowryders eftersom de inte spenderar så lång tid i krukan.

Ja, du kan vattna underifrån på bricka hela tiden, det funkar fint.
 
aha okej tack så mycket men de ska vara minst 10cm ? Men om inte rötterna har växt ut hur tar dem in vattenet om jag har 11l krukor, jag använder tecu 28*28..... tack för hjälp :) ska spara dem stora fröna för utomhus istället, så ska jag köra 10st fem lowryder 2 eller 20... bättre med 10 dem tar så mycket ljus annars.... funderar på att uppdatera mig senare med 200w energi lampor en för veg och en för blom.. http://www.lightsystems.co.uk/bulbs.htm
 

metamorf

Member
näe det måste inte vara 10 cm, det kan nog bli lite mycket för dem tom.. jorden suger upp vattnet ändå, sen letar rötterna sig ner (och ut)...

ja börja med 10 lowryders du och som sagt, 11l-krukorna är kanske lite för feta men det skadar ju inte, blir bara massa jord som inte utnyttjas = jord du hade sluppit släpa hem
 
B

bonecarver_OG

jahblessallus said:
haha men jag ska nog köra med 2l flaskor skära av så de ca.19cm eller nått men går det inte plantera i 2 frön i en 11L kruka ?


om du har säkra honor gar det bra att sätta 2 cloner tex i en 11 liters - men det gäller att blomma dem sma. och böja dem sa att de växer i sär sa mycket som möjligt.

men det kan bli komplikationer eftersom salt uppbyggnaden lätt blir större - samt att rötterna far slass mycket för näringen. ibland blir det bra ibland inte.

men med mindre plantor är det oftast bättre med mindre krukor - blir inte sa stor risk att man ÖVER vattnar i safall..

är du säker pa att du inte haller pa att skriva en svensk odlings handbok? med allt info du har här... ;)

trevlig helg alla
 
Last edited:

metamorf

Member
Gör han det vill jag fan ha % på försäljningsintäkterna bone :)
Trevlig helg (blev du klar med HPS-rummet nu bone?)
 
B

bonecarver_OG

ja :D det var helt klart dags igen att koppla in den lampan :D :D köpte oxo nya extractorer och gjorde massa passiva luft ingangar :D har varit fullt upp :D
 
haha nu fattar jag inte alls mycket va ni 2 snackar om :p asså de knappt någon hjälp blommorna löv är skrynkliga jordens ph ligger på 6.4 - 7.0. Men tack grabbar ni finns ju här, men stå inte säg att jag försöker med nått, de enda jag behöver är hjälp :) tack o tack
 
Last edited:
B

bonecarver_OG

det vi alla har gjort är kämpat som fan tills vi fick ordning pa allt :D

jag tror att du misstar dig kanske för ett phenotyp drag för ett problem. jag har en mängd plantor och alla är olika. :D sluta att oroa dig för de skrynkliga löven.

Du borde kolla ALLT SOM OROAR DIG FÖRST (!) i http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=11688

i den threaden ÄR ALLA PLANT PROBLEM SAMLADE - med foton och lösning. om inte det som du tror ÄR MED DÄR - ÄR DET INTE ETT PROBLEM.

kolla fotona - jämför dina löv - rök sedan en jonne och slappna av.

jordens PH verkar ok. har du svarat pa vilken ph ditt vatten har?

sista fragan - tror att det du menar är plast och inte pappa - även fast jag inte personligen vet vad din pappa gör med dina plantor.

och svaret är (om du menar plast ) inte bra ide i jord eftersom ytan BÖR torka ut mellan vattningar!

wow jahblessus - du har ställt mer än 100 fragor pa ett par veckor,,

är du säker pa att du kollar först innan du fragar? alla vi har ju vara liv att leva, vara plantor att ta hand om och jobb etc - vi hjälper GÄRNA folk som lyssnar pa oss - tror att jag kan tala för nästan all odlare när jag säger det.

jag lämnar nu den här threaden pga tids brist

trevlig helg..
 
Last edited:

Latest posts

Latest posts

Top