What's new

Ny på forumet + Första odling, mina frågor och funderingar

baffe

New member
Hallå alla botaniker!

Jag hoppas att det är lite aktivitet här för jag kan för mitt liv inte förstå hur man ska kunna bli medlem på swecan som verkar vara det största svenska forumet.

Rökte på en hel del i min ungdom och tyckte alltid att gräs var det bästa, inga nojjor utan bara ett skönt buzz så nu har jag bestämt mig för att starta min egen odling. En planta åt gången och enbart för mitt bruk och hålla det så privat och hysch hysch som det bara är möjligt. Jag har förstått att det är måååånga odlare i Sverige och det är ju helt underbart och då finns det massor med kunskap att tillgå för en total nybörjare.

Jag är på gång att beställa ett komplett startpaket från Hydrogarden och undrar främst hur säkert det är. Har andra beställt därifrån utan något problem eller påhälsningar osv? Och hur ska jag beställa? Jag har inga bitcoin så måste gå på någon annan betalmetod men är nojjig över spårbarheten och hur ska jag göra med att få det hemlevererat?

Tänkte mig denna setup och tänkte mig som sagt en planta (kanske två om det går) men tror en planta är mer än tillräckligt för mina behov. Räcker denna setup?

Tält
1st Secret Jardin DARKSTREET 60 REV 4,0
Storlek: 60cm x 60cm 158cm (längd x bredd x höjd)

Ljus
1st ToDoGrow LED TGL STAR 60
1st Timer
1 par Rope Rachet Hangers

Ventilation
1st RAM Friskluftsfläkt 100mm 150 m³
1st Can Lite Filter 150m3
1m Aluflex 102mm
1st Monkey Fan 15cm eller RAM Clip Fan 15cm
1st Agrolab Hygrometer

Näring:
BioBizz Try-Pack - Odla som en expert med BioBizz Try-pack som är användarvänlig och bra att starta med. I Indoor Pack ingår Bio Bloom, Bio Grow och Top Max. Räcker till 1-4 plantor.

BioBizz Indoor Pack innehåller:
- Bio Bloom 250ml
- Bio Grow 250ml
- Top Max 250ml

Jord & Krukor:
2st PLANT!T Dirt Pots fyrkantiga 11L
2st Krukfat för 11L Dirt Pots
1st Biobizz Light-Mix 20L


Återkom gärna med svar på mina nojjiga frågor och även vad ni tycker om den setup som jag hade tänkt mig. Har inte beställt något ännu utan vill verkligen vara säker på att jag kan ha min hobby i det dolda.

Tack för mig och ursäkta om det blev lite långt men jag har mycket frågor och funderingar och mer kommer om det finns aktivitet på detta forum :)

/b
 

Parameter

Well-known member
Hallå alla botaniker!

Jag hoppas att det är lite aktivitet här för jag kan för mitt liv inte förstå hur man ska kunna bli medlem på swecan som verkar vara det största svenska forumet.

Rökte på en hel del i min ungdom och tyckte alltid att gräs var det bästa, inga nojjor utan bara ett skönt buzz så nu har jag bestämt mig för att starta min egen odling. En planta åt gången och enbart för mitt bruk och hålla det så privat och hysch hysch som det bara är möjligt. Jag har förstått att det är måååånga odlare i Sverige och det är ju helt underbart och då finns det massor med kunskap att tillgå för en total nybörjare.

Jag är på gång att beställa ett komplett startpaket från Hydrogarden och undrar främst hur säkert det är. Har andra beställt därifrån utan något problem eller påhälsningar osv? Och hur ska jag beställa? Jag har inga bitcoin så måste gå på någon annan betalmetod men är nojjig över spårbarheten och hur ska jag göra med att få det hemlevererat?

Tänkte mig denna setup och tänkte mig som sagt en planta (kanske två om det går) men tror en planta är mer än tillräckligt för mina behov. Räcker denna setup?

Tält
1st Secret Jardin DARKSTREET 60 REV 4,0
Storlek: 60cm x 60cm 158cm (längd x bredd x höjd)

Ljus
1st ToDoGrow LED TGL STAR 60
1st Timer
1 par Rope Rachet Hangers

Ventilation
1st RAM Friskluftsfläkt 100mm 150 m³
1st Can Lite Filter 150m3
1m Aluflex 102mm
1st Monkey Fan 15cm eller RAM Clip Fan 15cm
1st Agrolab Hygrometer

Näring:
BioBizz Try-Pack - Odla som en expert med BioBizz Try-pack som är användarvänlig och bra att starta med. I Indoor Pack ingår Bio Bloom, Bio Grow och Top Max. Räcker till 1-4 plantor.

BioBizz Indoor Pack innehåller:
- Bio Bloom 250ml
- Bio Grow 250ml
- Top Max 250ml

Jord & Krukor:
2st PLANT!T Dirt Pots fyrkantiga 11L
2st Krukfat för 11L Dirt Pots
1st Biobizz Light-Mix 20L


Återkom gärna med svar på mina nojjiga frågor och även vad ni tycker om den setup som jag hade tänkt mig. Har inte beställt något ännu utan vill verkligen vara säker på att jag kan ha min hobby i det dolda.

Tack för mig och ursäkta om det blev lite långt men jag har mycket frågor och funderingar och mer kommer om det finns aktivitet på detta forum :)

/b
Swecan ligger nere sen läääänge.

Flesta svenskar här på ICMAG odlar ute. Om du inte får någon hjälp här så skulle jag rekommendera dig att skriva på den engelska delen på ICMAG. Där kommer du med största sannolikhet hitta det du letar efter.

Lycka till!
 

BrownFingers

Active member
Hallå alla botaniker!

Jag hoppas att det är lite aktivitet här för jag kan för mitt liv inte förstå hur man ska kunna bli medlem på swecan som verkar vara det största svenska forumet.

Rökte på en hel del i min ungdom och tyckte alltid att gräs var det bästa, inga nojjor utan bara ett skönt buzz så nu har jag bestämt mig för att starta min egen odling. En planta åt gången och enbart för mitt bruk och hålla det så privat och hysch hysch som det bara är möjligt. Jag har förstått att det är måååånga odlare i Sverige och det är ju helt underbart och då finns det massor med kunskap att tillgå för en total nybörjare.

Jag är på gång att beställa ett komplett startpaket från Hydrogarden och undrar främst hur säkert det är. Har andra beställt därifrån utan något problem eller påhälsningar osv? Och hur ska jag beställa? Jag har inga bitcoin så måste gå på någon annan betalmetod men är nojjig över spårbarheten och hur ska jag göra med att få det hemlevererat?

Tänkte mig denna setup och tänkte mig som sagt en planta (kanske två om det går) men tror en planta är mer än tillräckligt för mina behov. Räcker denna setup?

Tält
1st Secret Jardin DARKSTREET 60 REV 4,0
Storlek: 60cm x 60cm 158cm (längd x bredd x höjd)

Ljus
1st ToDoGrow LED TGL STAR 60
1st Timer
1 par Rope Rachet Hangers

Ventilation
1st RAM Friskluftsfläkt 100mm 150 m³
1st Can Lite Filter 150m3
1m Aluflex 102mm
1st Monkey Fan 15cm eller RAM Clip Fan 15cm
1st Agrolab Hygrometer

Näring:
BioBizz Try-Pack - Odla som en expert med BioBizz Try-pack som är användarvänlig och bra att starta med. I Indoor Pack ingår Bio Bloom, Bio Grow och Top Max. Räcker till 1-4 plantor.

BioBizz Indoor Pack innehåller:
- Bio Bloom 250ml
- Bio Grow 250ml
- Top Max 250ml

Jord & Krukor:
2st PLANT!T Dirt Pots fyrkantiga 11L
2st Krukfat för 11L Dirt Pots
1st Biobizz Light-Mix 20L


Återkom gärna med svar på mina nojjiga frågor och även vad ni tycker om den setup som jag hade tänkt mig. Har inte beställt något ännu utan vill verkligen vara säker på att jag kan ha min hobby i det dolda.

Tack för mig och ursäkta om det blev lite långt men jag har mycket frågor och funderingar och mer kommer om det finns aktivitet på detta forum :)

/b

Det finns ingenting olagligt med att köpa odlingssaker och resurserna det skulle kosta överstiger, med hästlängder, den bötern du skulle få för en planta, Om du har någon väldigt nära och ren/reko vän du litar på (men som alltid, desto färre som vet desto bättre) kan du be dom beställa. Även om dom skulle mot alla odds få en påhälsning så finns det ju varken tält eller plantor hos dom och kan ej bli dömda. Bevisbördan i straffrätt i Sverige ligger alltid hos åklagaren. Det är också anledningen till varför så många odlar utomhus här; det är extremt mycket svårare att bevisa och slutar därför oftast bara i att odlingar blir uppryckta/förstörda av polisen om de hittas, sen drar de sig vidare.

Kan tyvärr inte svara på utrustningen vad gäller tält och lampor, då som Parameter sagt odlar de flesta svenskarna här ute.

BioBizz däremot använder jag själv, ett mycket pålitligt märke och i min mening väldigt bra näring. Deras fish mix är nästan som steroider i veg-fasen! Beroende på vad du ska odla (auto/fotoperiod) skulle jag möjligen rekommendera lite mer jord.
 

baffe

New member
Tack Brownfingers! Jag håller det så lowkey jag bara kan. Är igång med mitt tält nu och har en planta och en bebis som växer tillsammans. Hörde att man kan ha dem i vegfasen hur länge som helst och jag har inte bråttom nånstans så tänkte driva upp dem och se vart det slutar. Har väldiga problem med fukt nu, det är så fuktigt ute så det måste vara riktigt jobbigt för er uteodlare. Kan tänka mig sen mot senhösten, vintern och våren är idealiskt för att odla inne. Har mellan 60-70% luftfuktighet och temp mellan 26-27c är det bra miljö?
 

BrownFingers

Active member
Tack Brownfingers! Jag håller det så lowkey jag bara kan. Är igång med mitt tält nu och har en planta och en bebis som växer tillsammans. Hörde att man kan ha dem i vegfasen hur länge som helst och jag har inte bråttom nånstans så tänkte driva upp dem och se vart det slutar. Har väldiga problem med fukt nu, det är så fuktigt ute så det måste vara riktigt jobbigt för er uteodlare. Kan tänka mig sen mot senhösten, vintern och våren är idealiskt för att odla inne. Har mellan 60-70% luftfuktighet och temp mellan 26-27c är det bra miljö?

Hela poängen med att odla inne är att du ska kunna kontrollera och justera miljön helt. Det är alldeles för hög luftfuktighet när den väl börjar blomma, kan du inte kontrollera värme, luftflöde och luftfuktighet så kan du nästan lika gärna odla ute IMO.


Varierar ju vilt pga. flera faktorer men I runda slängar (ta inte detta som gospel nu):

Seedlings: 60-70% rH, 20-25c

Veg-fas: 40-70% rH, 22-28c

Blom-fas: 40-50% rH, 20-26c
 

Dr.Wily

Member
Tjo.

Bara tuta och kör. Full fart go cart.
Ropa ut om du undrar över något så ska ja hjälpa så gott ja kan. 🤙🏻

löve/dr.w
 

swegrow

New member
länge sen man var inne och till min förvåning så finns det trots allt lite liv bland svenskarna 🍁
 

Latest posts

Latest posts

Top