What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Micro aero box.

Ludo

Member
Så er der gang i geniet igen!!!! Virkligt lækkert mini-setup du har bikset der SP...:dance013:
Vil høre om du kan hjælpe? Ang. størrelsen på biofilter til 18 planter i 6,5l potter med leca og recirkulating drip, Der er en svamp/skumfilter på 5cm tykkelse og 8x20cm. Så er der et lille biofilter i res. et der konstant pumper vand gennem et lille skumfilter ca 400l/t.
Er der brug for mer?? Og hvad kan man undlade??? Enzymer eller was ist das????hehe

superpedro

Member
Veteran
Hej igen allesammen, tak for de pæne kommentarer :) Og tak EG, det er både flora og fauna der trives i lejligheden :D

Ludo. Tak, og jo selvfølgelig.

Har du måske et billede af det lille filter?

Jeg går altid efter at lave et filter som er temmelig overkill. Det er en engangs udgift, og der er noget trygt i at have et filter der kan takle enorme mængder dødt plante materiale, hvis man skulle klokke i det..

Alt hvad et filter gør er at give ekstra groplads til bakterierne, som har brug for en overflade hvor de kan gro, så det handler om at bruge et materiale med en stor overflade til en lille volumen, og iltet vand.
I sig selv er et drypanlæg faktisk et filter, det er derfor det i sig selv er den mest stabile form for hydo.
Hvis du vil opgradere, så kunne du nok bare fordele en sæk knust lava som det nederste bundlag i hver potte.

Ja, du kan undlade enzymer. Kort fortalt så har bakterier jo ikke et indre fordøjelses system, men udskiller enzymerne som klipper protein strengene op til næringstoffer. Første stadie af nitrogen er ammonium, bakterierne(nitrosomonas) lever af at omdanne det til nitrat via nitrit.

Ved brug af cannazym har man således en ophobning af ammonium, da man ikke har bakterierne til at gøre arbejdet færdigt.
Høje ammonium niveauer gør planten modtagelig for råd og sygdomme og nedsætter væksten. Enzymet er desuden selv et protein, og kan rådne når det nedbrydes.

Du må aldrig bruge brintoverilte forresten.

Hvad har du tænk dig at bruge af næring? Du skal egentlig gøde som du normalt ville, bruger du RO eller regnvand, så regn med at ph dykker lidt efter du tilsætter gødning - netop på grund af omdannelsen af ammonium ;)
Derefter er det enormt stabilt - min ph har rykket sig 0,02 siden i mandags :D

Ville ikke bruge nogen form for sukker, et agressivt filter ville nedbryde det på ingen tid, og bakterierne ville ikke få noget energi af det. Godt filter foder er ammonium, og det giver du med gødningen.

Det tager ca. 3 uger for et filter at komme op at køre, men man kan holde mediet i iltet vand mellem grows.

Er lidt skæv, så spørg løs hvis jeg har mumlet i tasteturet..

Hygge

Ludo

Member
Hej SuperP. Det var lige spot on det svar!!!:thank you:
Her er et billede af Res.

Den røde cirkel er biofilter.
Den røde/blå ovale er skumfilter i bakken. 5cm tyk
Den blå stjerne er iltsten.......

Har overvejet at stille pumpen på en firkantet 'klods' af det blå skumfilter for at å mere overflade.......kunne det være en idé?? eller kan jeg evt. ligge kunst lava ovenpå det blå skumfilter på bakken(rød/blå oval) jeg dækker nemlig bakken med et stykke sort/hvid plast over potterne, så der kommer minimalt lys til rødderne.....! Pumpen kører 24/7

superpedro

Member
Veteran
Ser fedt ud dit reservoir :) . Flyderen - er det til auto opfyldning?

Tror ikke der er så meget overflade i det blå skum at det giver så meget forskel. Du har i forvejen en masse overflade på lecaen. (den mere finkornede leca brugte man til sivefilter før i tiden).

Ludo

Member
takker.....det har også været et par trial and erros undervejs...hehe men er godt tildfres med det nu...ikke for tæt sammen det hele og alle de ting jeg gerne vil have-overløb, afløb, og som du var inde på auto opfyldning som kan gøres af enten en 60l eller 220l alt afhængig hvor vi er i forløbet.

Så du vil mene der er god nok overflad for bakterierne blir nok eller effektive nok??
Har før brugt bygge-leca men har denne gang valgt den lidt dyrere vej og købe leca specielt til hydro....tror det vil gøre en forskel, det er hvad jeg har oplevet rundt omkring hos div growers....håber det vil kunne ses.

superpedro

Member
Veteran
Tjae, det føltes godt at overdrive det, men i principet skulle det være fint..

Ville nok selv punge ud for for 25 kg lava oveni for at være sikker, det er billigt og fylder ikke alverden i bunden af potterne. Og så er det også et fint gromedie, så ingen skade sket ved det.
Lava er så porøst at man kan få flere flere hundrede m2 bakterie areal på ingen plads.

superpedro

Member
Veteran
Biofilteret kørte fint det lille aero grow igennem perioder med over 27 grader varmt vand. ;)
rdder.jpg

Hygge

Latest posts

Latest posts