What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Mangler hjælp Til hydro system

DK2670_01

Member
Det er MEGET nemt at lave dit eget :) Jeg ville nu ikke gå efter DWC men low press aero, da det er nemmere at styre :D

Du skal bruge en luftpumpe, vandpumpe, sprayers (Gardenas system er helt fint og kan fås overalt) nogle få meter PP rør, og en passende bedroller.

Har selv lavet mit eget som jeg køre med nu :D

Attachments

• 5.jpg
    5.jpg
    92.2 KB · Views: 28
  • vand2.jpg
    vand2.jpg
    40.4 KB · Views: 26
  • vand3.jpg
    vand3.jpg
    35 KB · Views: 26

dragongrower

Active member
Hvad med et system hvor du har potter fyldt med leca som bliver vandet med en pumpe?
så kan reservoir ligge under planterne?

DK2670_01

Member
Det kan du også saktens gøre ;) men husk en luftpumpe til reservoir det er vigtigt og så meget vand som muligt så er du kørende :D

du kan "nøjes" med alm haveslange til pumpen og så lave huller til dryp :) de kalker sikkert til men så køre man bare fingeren over det og det drypper igen, OG så er det billigt :D

superpedro

Member
Veteran
Hey Nizzle, lang tid siden man har set dig :)

Ebb and flow har også et par fordele.

Det er et af de systemer der larmer mindst.
Der er mulighed for bakterievækst i mediet som gør et anlæg ret resistent mod råd når det først er oppe at køre.
Det er let at bygge.

Systemet kan bygges i en ca 25cm dyb bakke med to rør gennemføringer. Det ene monteres til et overløb der bestemmer max vandstanden, den anden tilsluttes pumpen. Når pumpen ikke kører løber vandet retur gennem pumpen.
En timer på pumpen og et godt medie i baljen, det bliver ikke mere simpelt. :)

DK2670_01

Member
Her er hvad jeg skal køre mine mødre i :D bare nogle baljer fra ikea der passede sammen, men da de var hvide har jeg spray malet med sølv ;)

SÅ simpelt bare fylde op én gang om ugen og ellers rense og fjerne rødder ca hver 2. måned ... keep it simple :dance013:

Jeg vil lave et setup med 6 x denne opsætning op med 2 mødre i hver, derfor er der slanger ud af bunden :jump:

Attachments

• DIY-1.jpg
    DIY-1.jpg
    41.4 KB · Views: 23
  • DIY-2.jpg
    DIY-2.jpg
    40.2 KB · Views: 25
  • DIY-3.jpg
    DIY-3.jpg
    20.1 KB · Views: 29
  • DIY-4.jpg
    DIY-4.jpg
    42.6 KB · Views: 26

DK2670_01

Member
eller denne model, men med ebbe/flow som superpedro siger ;) så skal der sæføli ikke huller i bunden med lecasteen ;)

DK2670_01

Member
som du kan se på begge mine DIY systemmer, så har jeg bare boret huller hist og pist som jeg syntes :) vandet skal nok finde ud, med mindre der er en stor hældning og hulerne skal bare være mindre end leca stenene ;)

Enten så hælder du bare vand på lecaén og så løber det ned i bunden og der er fyldt op, ellers så skal du løfte det øverste kar og så skifte vandet, du skal aligevel regne med at skulle løfte det øverste kar hver 2-3 måned og fjerne røder, da de er helt sikkert finder vej gennem hullerne og ned til vandet neden under ;)

Det første billede kørte min moder plante i over et år uden problemmer :) Jeg har også 2x Auqafarms der har kørt i ½ år uden problemmer (andet end stoppede luftrør ... køb IKKE dette system) begge systemmer med leca og huller i den øverste og vand i den nederste.

Manglende luft og hvis der kommer lys til rødder eller vand er HELT klatrt det største problem med alger, med masser af luft og tildækning af lys ... NO problemos :D

Det er nemt og sikkert og så er jeg sikker på at næste gang, med dine nyeste erfaringer, så går du over til low press aero med de fordele der er *GG*

superpedro

Member
Veteran
Hej igen.

Du kan evt. lave bunden af en bakke om til en drænbakke, ved at "ligge fliser" med en opskåret flamingoplade og lidt akvarie fugemasse. ;)
En lille hældning skader ikke.

Btw
Overløbet skal sikker justeres lidt, så vent med at lim det til sidst. Vandet skal ikke nå så langt op at lecaen flyder, men "langt nok".

Man kan lave overløbet som et rør der går til et par cm under overkanten, og så bore huller i siden, i den højde du vil have vandstanden. Det filtrer lecaen fra, og har et sikkerheds overløb hvis hullerne stopper til.

Lidt vand på bunden skader nu ikke. Der er så meget overflade i kontakt med luft i forholdet til vandmængden at iltmætning ikke er et problem.

L

Ludo

Jeg synes det er et mega nice setup med det ebb&flow dk26...!!! Det ser ud til at være nemt at bygge, og er nemt at vedligeholde....!!! Vedligeholdelse er en af de vigtigste men mest oversete(efter funktionalitet selvf.) det er i hvert fald min erfaring at det der kan gøre det surt at gro hydro, er at du skal ase og mase samtidig med en masse bøvl for at rengøre osv. Du ender tit med at ødelægge noget hvis det er for kompliceret med en masse dele der skal passe sammen og være tæt fx vandnings systemet.......en pumpe, en slange et par fittings et sæt drippers(recirkulating drip) og lidt akvariesilikone skulle gøre tricket!!
Jeg ville, som lige strejfet, vælge et recirkulating drip system, da jeg har haft bedste oplevelser med den slag system. Og bruger DWC teknik, både for sig selv men også en fusion af de to systemer.
Jeg ville lave mit system meget som dk26's men lade pumpen føde planterne ved hjælp af dryppere, en ilt-pumpe/sten og du er kørende.
Jeg ville heller aldrig selv købe en aquafarm, men de er faktisk fine hvis man laver dem om til re.cir.drip og lader luftpumpen kun give ilt til vandet. Det jeg kan lide er som i dk26's system den store beholder med leca......der er plads til en masse rødder!!!! And it's all in the roots!!:dance013:
Jeg har lige lavet et grow i rockwool-slaps........ALDRIG IGEN:beat-dead....det er noget værre svineri....og står pt med 3 sorte affalds sække med sjaskvåde slaps....jeg bor i hus og er så heldig at have en garage, men i en lejlighed ville det være mere end træls!!!! Desuden synes jeg at grodan slaps-SUKCS.....køb aldrig disse!!! køb grotec eller lign, det der er vigtigt er elastisiteten og retningen på fibrene....de vender lodret i grodan og jeg vil helst have dem vandret da det fremmer et godt rodsystem.
Det der er negativt med et dripsystem er at (som nævnt!!!) at det larmer....og mere end man tror!!!! Og at den konstante ydelse af pumper kan koste......!! HUSK aqt se på de pumper der er at vælge imellem at de ikke suger for mange watt........de kan nemt ta' 2-400watt, og så vil jeg da personligt brænde dem af på hps i stedet for.......håber der var noget i hø-stakken du kan bruge......go karma........

DK2670_01

Member
Hey Ludo

Det ER et dryp system jeg har lavet der, og ikke et ebbe/flow :D

Pumpe i bunden, små fittings op til små slanger, der går til gardena dryppers i leca og sæføli en luftsten i bunden til vandet ;)

Men det er KUN til mine mødre jeg bruge leca. Slaps virker fint og er rigtigt nemt og billigt, MEN som du siger er der rimeligt meget arbejde med dem og en MASSE våde slaps bagefter :( Jeg ville helt klart vælge et DIY low press aero system, selvom det larmer mere end blæserne ;)

Jeg tager gerne flere billeder af mit og uddyber hvad jeg har gjort hvis det er ;)

Latest posts

Latest posts