What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Leder: Slip hashen fri

Twoshot

Member
Der findes en del i yderkanten af banderne som kan nås og der skal der sættes massivt ind, nu! Men der findes mennesker som har kodekser som du og jeg ikke kan lave om på!
Og mord, vold, tvangs prostitution og mange, mange sorte penge, bør vel ikke tolereres, eller?

A

arcticsun

the way you fight the gangs is by starting closet grows in every home. take over the market one by one house. thats what we have done in my town and now HA is out of the hash market. they are only running powder atm.

peace

J

Jydsk

Der findes en del i yderkanten af banderne som kan nås og der skal der sættes massivt ind, nu! Men der findes mennesker som har kodekser som du og jeg ikke kan lave om på!
Og mord, vold, tvangs prostitution og mange, mange sorte penge, bør vel ikke tolereres, eller?

Helt klart kan politiets kræfter bruges bedre og som du selv nævner, på andre områder end at forfølge ryger/dyrker af et soft drug.

Kodekser er ikke opstået af sig selv...selv hardcore har føleser som ikke er blevet mødt, set og hørt ?

Men tilbage til fri canna og frie valg deraf....hygge :joint:

blackone

Active member
Veteran
Skal en evt frøproducent kunne tage patent på en DNA koden i sin strain (før Monsanto gør det, for det vil monsanto eller andre agro-kæmper gøre i det øjeblik afgrøden bliver lovlig) og hvorledes skal licensen til dyrkningen være mellem skunkhus og patenthaver

Den måde det fungerer på i Danmark er at vi ikke (endnu tror jeg da?) har implementeret nogen form for patent på gener. Dette vil i så fald også kun være interessant m.h.t. genmodificering.

I stedet har vi noget der hedder forædlerafgift.
Det fungerer nogenlunde sådan her:

Dette er en afgift der betales til sortsejeren - altså den der har rettighederne til en given sort. Denne skal også betales selvom man laver frø (og vist også stiklinger) til sig selv. I mange andre lande skal man ikke betale for at lave frø til sig selv medmindre de indeholder patenterede gener - dette kaldes farmers’ privilege.

Det står enhver frit at bruge alle tilgængelige sorter til frembringelse af nye sorter - dog vil F1 hybrider stadig være beskyttede, så man skal arbejde for sagen.

For at kunne få en sort registreret skal den være frøægte (måske med undtagelse af hvis den skal formeres ved stiklinger). Den skal også skille sig ud fra eksisterende sorter. Der er nok ikke mange cannabis sorter på det eksisterende frømarked der på nogen måde kommer i nærheden af de krav til stabilitet som der bliver stillet.

Lidt links:
http://www.sortsejere.dk/
http://faolex.fao.org/docs/html/den25030.htm

Last edited:

CFP65

Member
tak for de links, og super at få opklaret de ting der.

Og det ser godt nok sort ud for dem der vil have pataent på deres sorter.
og der vil være rigtig god grund til at holde tilbage med nyheder, opmod en lovliggørelse.
når man læser lovteksten
http://www.sortsejere.dk/hjemmeavlet/

specielt stk 4

blackone

Active member
Veteran
Det andet link jeg gav er faktisk den lovtekst - lidt bedre fordi det er tekst man kan copy/paste fra.
Og ja - hvis du deler ud af dine sorter før du registrerer dem kan du godt gøre det svært at få dem registreret, så ingen af de sorter vi kender i dag vil være beskyttede.

Medmindre følgende vil blive anvendt:
§ 2. Fødevareministeren kan undtagelsesvis godkende, at en sort, der ikke opfylder betingelserne i § 1, stk. 1, nr. 4, beskyttes, hvis den findes at have jordbrugsøkonomisk interesse.

doktoren

Active member
Det skal nok blive sjovt at se hva der sker i denne sag. Tror ik det bliver legaliseret. Er også pænt ligeglad!! Kan da ryge/dyrke alt det jeg har lyst til, og gad da ik nøjes med fuckin 4 planter(ligesom de vist må i holland) Og garenteret det bliver sværere at sælge ens urt, der er jo sikkert en del herinde som ik siger de sælger, men alligevel langer 100-200 g over disken når der høstes.

Jeg vil skide på en såkaldt legalisering, tror også det ville strømme ind med tyskere og svenskere som vil kjøbe billigt dodsknark!

Min mening

Dok

blackone

Active member
Veteran
Så skulle det da i hvert fald være som dem Tom Hill gror. Så burde det være omtrent nok til vinteren:)

Latest posts

Latest posts