What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Leder: Slip hashen fri

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
http://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/article1243658.ece

Slip hashen fri

JUSTITSMINISTER Brian Mikkelsen (K) bedyrer, at der nu vil blive sat en effektiv stopper for bandekrigen. Man kunne tro, at den oplysning ville øge trygheden på Nørrebro i København, i Hellerup og alle andre steder, hvor mennesker færdes. Var det blot ikke for den kedelige kendsgerning, at Brian Mikkelsen sagde det samme i marts i år. Og i september sidste år. Og at hans forgænger i embedet, Lene Espersen (K), også adskillige gange forsikrede os om, at nu blev der grebet effektivt ind over for lovløsheden.
HVER GANG har det handlet om nultolerance, øget kontrol og strengere straffe. Senest taler Brian Mikkelsen om at smide 14-årige børn i fængsel og udstyre 12-årige med fodlænker.
Skruen med strengere straffe har regeringen efterhånden drejet på så mange gange, at der næppe er gevind tilbage.
Til gengæld skydes der i gader og stræder, på cafeer og restauranter som aldrig før.
BANDERNE slås især om hashmarkedet. Siden regeringen ryddede Pusher Street på Christiania, er omsætningen vokset. Der sælges årligt for omkring to milliarder kroner, og de penge er nogle villige til at slå ihjel for.
Det er nemt at finde argumenter imod at gøre hash lovlig. Rusgifte har vi nok af, og hash er ikke sundt. Men en kendsgerning er det, at alle, der har lyst til at købe hash, kan gøre det uden problemer i dagens Danmark.
Regeringens politik har spillet fallit.
SITUATIONEN minder om 20'ernes og 30'ernes USA, hvor spiritusforbuddet forgyldte de kriminelle, hvor enhver, der ville have whisky, kunne skaffe den alligevel, og hvor der var så mange penge i spil, at mennesker blev skudt i kampen om dem.
Modstanderne af at frigive hashen i Danmark bør overveje, at de i den sag med sikkerhed har fuld opbakning fra i hvert fald én samfundsgruppe:
De kriminelle.

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
hard to say, personally i think we need a new government. some small parties will probaly try to suck some votes at the coming kommune elections but that dont help the case i think

K

kallenavndk

They are doing something , when they talk about it they do what we pay em 4 so offcourse its not only talk its what they r there 4 .
I think in we have coffeeshops in the end of 2011 if not i svear i keep growing and if we have like i belive and hope 4 then i be a Growing shop owner :)

CFP65

Member
Det store spørgsmål er i mine øjne ikke længere om vi vil få en form for afkriminalisering, det mener jeg at vi får. tidshorisonten er sådan set ligegyldig både for hjemmedyrkeren og cashgroweren sålænge man i bruger-dyrker sammenhæng ikke er enige om en række helt centrale punkter. Der opstår nemlig en række problemer man som dyrker ikke umiddelbart tænker med i ligningen omkring situationen bagefter en sådan afkriminalisering.

Vi har set idet mindste een politiker udtale at han gik ind for en legalisering, men at formen skulle være "kommunalt dyrket græs" hvilket i mine øjne er helt hen i hampen, for lige at blive i jargonnen. med andre ord der lægges ikke op til en afkriminalisering af hjemmeproduktion, og slet ikke for videre salg af hjemmeproduktion.

Der er ingen som helst grund til at tro at en afkriminalisering vil indbefatte et statsligt opkøb og videresalg eller for den sags skyld en accept af hash eller græs opkøbt af ”nu semi-legaliserede” tidligere kriminelles hash, selvom disse er i besiddelse af et transportnet.
Der er heller ikke grund til at tro at staten vil gå på indkøb direkte ved hestens mule hverken i holland eller i fx Marokko - Colombia - eller andre steder fordi pengene iså fald ville gå mere eller mindre direkte i lommen på kriminelle karteller.
Staten vil aldrig komme til at stå som importør-distributør, men iden grad som kontrollant for om varen efter en legalisering kommer fra et område hvor politikken er imod den siddende regerings, eller det internationale samfunds ideer, en statslig eller privat import med statsgodkendelse ville være totalt absurd fra Helmand i Afghanistan - eller et FARC kontrolleret område i Columbia eller andre områder af samme karakteer.
Det vil en statslig kontrol om varen kommer fra et sådant område ikke.

Skal der være et statsgodkendt og certificeret udsalg i fx en dansk version af coffeshops, så skal der også være en række leverandører af produkter til et sådant sted, og er der det så er det i en politikers øjne også et problem hvis produkterne kommer fra hjemmeproduktion.
Det er det samme som hvis et værtshus sælger moonshine altså hjemmedestilleret sprit.
En ting de aldrig vil acceptere, man kan måske forestille sig en form for certificering af hjemmedyrkere eller en form for licens, på linje med en fritidsfiskers licens til at sætte 3 garn eller ruser, Fritidsfiskere har bare ikke lov til at sælge deres fangst selvom det sker i vid udstrækning.
med andre ord der vil med en legalisering komme et endnu større semilegalt sort marked, og det er absolut heller ikke noget en politiker vil. selvom udsigten til at få klippet en del af græsset under div. bander ser lovende ud.

Tilbage står så den mulighed som jeg tror vil blive den der går med medaljen,
Hjemmedyrkning vil blive frigivet op til fx 5 planter pr licens, een licens pr borger der kan dokumentere ejerskab over stedet der skal dyrkes, og et forbud mod videresalg for private.
De etablerede bønder og gartnerier får retten til at dyrke komercielt og et eller to firmaer får retten til at videre forarbejde.
Skal vi vædde på at retten til videreforarbejdning ender hos et multinationalt røvhul?

Når dette scenarie en dag bliver virkelighed, så er det for den nuværende seriøse avler iden gard vigtigt at holde igen med release af nye frø før man har fået patent på sin strain. det kan måske lyde utiltalende, men som det for patenter i den etablerede verden på korn og andre afgrøder, så ville det godtnok være surt at se firmaer som Monsanto - La Roche osv løbe med ens strain, og tjene mia. af kr på ens håde slid.
En legalisering vil betyde et behov for advokater på et plan vi slet ikke kan forestille os idag, og skal jeg være helt ærlig så tror jeg ikke der findes den frøbank eller det frøfirma i verden idag der er polstret til at tage kampen op imod korn og foderstof kartellerne, selvom guderne skal vide at enkelte cannafrø firmaer har penge på kistebunden.

K

kallenavndk

Hey minister :) at snakke om tingenende er sådan demokrati virker just my million cent...
Nu gik spørgsmålet på om om der blevet gjort noget ved det eller om det bare var snak og som alle andre lovforslag /ændringere skal der snakkes før der kan handles .

"kommunalt dyrket græs" Smag på ordet .....SMukt ...Arbejdspladser vil skyde op som muldvarpe skud og jeg vil da gerne smides i aktivering i hampe mark ..... jeg er i grunden lige glad om det bliver lovligt for os at dyrke hjemme eller ej ( det er vi alle herinde jo også nu så hvorfor skulle noget ændre det ? ) bare der er en shop man kan komme og ryge i uden problemmer ja eller man kan åbne en selv og dette sker snart 100 % og Når Kallen åbner shop er i velkommen til at søge om aktiverings tilbud ;) kunne godt bruge en ekstra hånd men gider ikke betale for det :D hahahahah

Brodk

New member
Det store spørgsmål er i mine øjne ikke længere om vi vil få en form for afkriminalisering, det mener jeg at vi får. tidshorisonten er sådan set ligegyldig både for hjemmedyrkeren og cashgroweren sålænge man i bruger-dyrker sammenhæng ikke er enige om en række helt centrale punkter. Der opstår nemlig en række problemer man som dyrker ikke umiddelbart tænker med i ligningen omkring situationen bagefter en sådan afkriminalisering.

Vi har set idet mindste een politiker udtale at han gik ind for en legalisering, men at formen skulle være "kommunalt dyrket græs" hvilket i mine øjne er helt hen i hampen, for lige at blive i jargonnen. med andre ord der lægges ikke op til en afkriminalisering af hjemmeproduktion, og slet ikke for videre salg af hjemmeproduktion.

Der er ingen som helst grund til at tro at en afkriminalisering vil indbefatte et statsligt opkøb og videresalg eller for den sags skyld en accept af hash eller græs opkøbt af ”nu semi-legaliserede” tidligere kriminelles hash, selvom disse er i besiddelse af et transportnet.
Der er heller ikke grund til at tro at staten vil gå på indkøb direkte ved hestens mule hverken i holland eller i fx Marokko - Colombia - eller andre steder fordi pengene iså fald ville gå mere eller mindre direkte i lommen på kriminelle karteller.
Staten vil aldrig komme til at stå som importør-distributør, men iden grad som kontrollant for om varen efter en legalisering kommer fra et område hvor politikken er imod den siddende regerings, eller det internationale samfunds ideer, en statslig eller privat import med statsgodkendelse ville være totalt absurd fra Helmand i Afghanistan - eller et FARC kontrolleret område i Columbia eller andre områder af samme karakteer.
Det vil en statslig kontrol om varen kommer fra et sådant område ikke.

Skal der være et statsgodkendt og certificeret udsalg i fx en dansk version af coffeshops, så skal der også være en række leverandører af produkter til et sådant sted, og er der det så er det i en politikers øjne også et problem hvis produkterne kommer fra hjemmeproduktion.
Det er det samme som hvis et værtshus sælger moonshine altså hjemmedestilleret sprit.
En ting de aldrig vil acceptere, man kan måske forestille sig en form for certificering af hjemmedyrkere eller en form for licens, på linje med en fritidsfiskers licens til at sætte 3 garn eller ruser, Fritidsfiskere har bare ikke lov til at sælge deres fangst selvom det sker i vid udstrækning.
med andre ord der vil med en legalisering komme et endnu større semilegalt sort marked, og det er absolut heller ikke noget en politiker vil. selvom udsigten til at få klippet en del af græsset under div. bander ser lovende ud.

Tilbage står så den mulighed som jeg tror vil blive den der går med medaljen,
Hjemmedyrkning vil blive frigivet op til fx 5 planter pr licens, een licens pr borger der kan dokumentere ejerskab over stedet der skal dyrkes, og et forbud mod videresalg for private.
De etablerede bønder og gartnerier får retten til at dyrke komercielt og et eller to firmaer får retten til at videre forarbejde.
Skal vi vædde på at retten til videreforarbejdning ender hos et multinationalt røvhul?

Når dette scenarie en dag bliver virkelighed, så er det for den nuværende seriøse avler iden gard vigtigt at holde igen med release af nye frø før man har fået patent på sin strain. det kan måske lyde utiltalende, men som det for patenter i den etablerede verden på korn og andre afgrøder, så ville det godtnok være surt at se firmaer som Monsanto - La Roche osv løbe med ens strain, og tjene mia. af kr på ens håde slid.
En legalisering vil betyde et behov for advokater på et plan vi slet ikke kan forestille os idag, og skal jeg være helt ærlig så tror jeg ikke der findes den frøbank eller det frøfirma i verden idag der er polstret til at tage kampen op imod korn og foderstof kartellerne, selvom guderne skal vide at enkelte cannafrø firmaer har penge på kistebunden.

Kan slet ikke se hvordan man relatere til fiskeri, når de to ting slet ikke har noget med hinanden at gøre?
En god løsning efter min mening. Man skulle gøre noget i retningen af bryghus konceptet. Man får en licens til at producere cannabis produkter. Man får måske nogle regler om h0or meget man må dyrke, som selvfølgelig bliver overvåget af reageringen på en eller anden måde. Skunk husene, kan så sælge deres varere til butikker, eller coffeshops, og for hvert gram de sælger, betaler de en eller anden afgift til staten.

CFP65

Member
Nu sammenligner jeg jo ikke urt med fisk vel!

jeg beskriver en metode til regulering som allerede er i brug, på et område hvor de samme markedskræfter er i spil nemlig sort økonomi.

om varen er en fisk eller et gram urt er for såvidt ligegyldigt i en adminstartors øjne.
det vigtige for dem er at begrænse den sorte økonomi i hjemmeproduktion og evt videresalg.

havde jeg kunne sammeligne med fx hjemmelavet øl og vin (der ikke kræver licens) havde jeg gjort det men der er ikke i denne slags hjemmeproduktion et sort marked, og vil heller ikke blive det (fordi ingen gider drikke onkel peters vin, og slet ikke betale for hans hjemmelavede øl)

omvendt er fx hjemmebrædning af sprit totalt forbudt og hvis de finder dens slags på offentlige udskænkningsteder, er det omgående lukning, og hvis de finder nogen der fusker med selv at lave det er det bøder og konfiskation)

derfor sammenligningen.

skunk huse det lyder umiddelbart fint, det melder så bare også nogle spørgsmål,
hvem skal drive dem, og hvad skal være kriterium for at få lov til det.
Skal det være frit for en hver driftig forretningsmand?
kommer de karteller der iøjeblikket styre det sorte marked så ikke bare til at styre disse huse via mellemmænd, og er konflikterne så ikke bare rykket indendøre, istedet for bilagt.

skal en evt frøproducent kunne tage patent på en DNA koden i sin strain (før Monsanto gør det, for det vil monsanto eller andre agro-kæmper gøre i det øjeblik afgrøden bliver lovlig) og hvorledes skal licensen til dyrkningen være mellem skunkhus og patenthaver

A

arcticsun

den politikk som føres i danmark er et ledd i en internasjonal kampanje mot cannabis.

jeg bare undrer på hvorfor dette forbud mot cannabis? hvorfor?

J

Jydsk

Det korte og lange for mit vedkomne er at cannabis skal sidestilles med alcohol....
Hash cafeer kunne være en god start men ikke nok, det er lidt naivt at tro bande kriminalitetens kerne punkt omhandler cannabis, bande kriminalitet omfatter meget mere og canna er kun en brøkdel af dette og ved lempelse af loven mht canna, hjælper det ligesom at pisse i bukserne overfor bander. De bander vi ser idag er et produkt af samfundets mangel på intergration og sociale kompetancer overfor andet etnisk baggrund. Hvem gider ansætte anden etnisk borger med alt den dårlig omtale de får i medierne ?

Ved at legalisere canna, ser jeg det som et skridt i den rigtige retning for mig selv ! dvs. retten til selv at bestemmer hvad jeg indtager af rusmidler og ikke kun hvad der er socialt acceptable....

Last edited:

Twoshot

Member
Hashen er vist det stof der omsættes mest af, men ja rockerne, "indvandrerbanderne" og de andre grupper vil nok kunne finde nye måder at tjene de penge ind. Hvis der nogensinde sker en legalisering... Integration tror jeg ikke er kernen, ihvertilfælde er det forsent for de hardcore. Vi har haft en mislykket integration i Danmark, ingen tvivl om det.
Men dem der styrer trådene i de forskellige grupper, har deres egen kodekser og er ikke inde for "pædagoisk rækkevidde"...

flashog

Member
Hashen er vist det stof der omsættes mest af, men ja rockerne, indvandrerne og de andre grupper vil nok kunne finde nye måder at tjene de penge ind. Hvis der nogensinde sker en legalisering...

Du er naiv, hvis du tror, at der er penge i kriminelle markeder, som ikke allerede bliver tjent. Hvis man afkriminaliserer hash, vil der jo ikke bare på magisk vis dukke nye uudnyttede markeder op, det skulle da lige være hvis hende papnæbet Mette F. får held med at kriminalisere prostitutionen.

Twoshot

Member
Selvfølgelig vil der opstå panik, men det gælder om at investere de sorte penge i det hvide erhvervsliv. Men de har vel ikke noget valg, hvis der sker en legalisering?

Og hvis hash blev legalt, ville der komme et behov for andre illegale stoffer...(tror jeg?)

Måske er jeg naiv, måske er du, måske er vi alle??

J

Jydsk

Vi har haft en mislykket integration i Danmark, ingen tvivl om det.
Men dem der styrer trådene i de forskellige grupper, har deres egen kodekser og er ikke inde for "pædagoisk rækkevidde"...

Der findes ikke folk der er ude af "pædagoisk rækkevidde"
Det gælder om at møde folk der hvor de er og ikke hvor de skal være... :)

A

arcticsun

hehe cool song.. everyone do me a favor, and crank this up!

http://www.youtube.com/watch?v=UhjvIQDVNp0

fight the power dk, massive :respect: fra Norge!

picture.php

Latest posts

Latest posts