What's new

Kalichakrat tulil taas

Horselover Fat

Member
Veteran
^jatkoa edelliseen

Varovainen noiden kanssa saa olla. Natikasta voi kokeilla kädellä aika hyvin millon on liian lähellä, mutta näistäpä ei ja itsekin päästin kasvit kasvamaan liian lähelle lamppua.

Lisäks tää on hiukan jännää, mutta ilmeisesti magnesiumia tarvitaan enemmän kuin natikan kanssa, elikkä cal/magia pitää antaa, jos on pehmeä vesi. Hämmentävää ilmiötä on selitetty sillä, että infrapunan puute laskee lehden pintalämpötilaa, joten kasvi hengittää vähemmän ja sen seurauksena kasvi saa vähemmän magnesiumia.
 

vilperi

New member
Kiitos Horselover Fat neuvosta! Sehän oli tämä jota olin katsellu: https://www.led-tech.de/en/SYSTEM250-ZEUS-308-KIT-3500K

Kyseessä näyttäis olevan muuten sama mutta tiiviimässä tilassa ledit ja sen ansiosta se sopii vaikka sitte keittiöön basilika valoksi, täytyyhän se osto ja tarve perustella itelle maksimaalisesti :)

Mites tuo jäähytys levy tuossa päällä ilmeisesti se on hyvä olla? osaatko kuvailla miten yks tuommonen lauta lämpeää?
 

Horselover Fat

Member
Veteran
Kiitos Horselover Fat neuvosta! Sehän oli tämä jota olin katsellu: https://www.led-tech.de/en/SYSTEM250-ZEUS-308-KIT-3500K

Kyseessä näyttäis olevan muuten sama mutta tiiviimässä tilassa ledit ja sen ansiosta se sopii vaikka sitte keittiöön basilika valoksi, täytyyhän se osto ja tarve perustella itelle maksimaalisesti :)

Mites tuo jäähytys levy tuossa päällä ilmeisesti se on hyvä olla? osaatko kuvailla miten yks tuommonen lauta lämpeää?

No toi led-tech sanoo, että kahdella amppeerilla eli 75w toi pienempi lämpenis 50 asteeseen. Enempää ei kannata ilman jäähdytyssiiliä antaa. Tolla teholla kaksi tuottaa hiukan enemmän valoa ku 250w natikka. Jäähdytyssiilin kanssa 140w yhteen lautaan tuottaa kans melkein 250w natikan valomäärän. Mulla on noita isompia ja semmonen 80w lämmittää ne alumiinilevyt jotain 38 asteisiksi.
 

vilperi

New member
Taitaa tulla natikalle jäähyväiset, sen verran hyvältä vaikuttaa. Mukava huomata että täällä on edelleen hyvä ja vahva meininki.
 

Horselover Fat

Member
Veteran
Taitaa tulla natikalle jäähyväiset, sen verran hyvältä vaikuttaa. Mukava huomata että täällä on edelleen hyvä ja vahva meininki.

No itte olen nyt yhden kukituksen vetäny ledeillä ja sen perusteella sanoisin et natikan voi unohtaa, jos on alkupääomaa kunnollisten ledien verran. Natikat toki edelleen ihan yhtä hyviä kuin ennenkin ja ledit aavistuksen hinnakkaita, mutta hinta tippuu koko ajan.
 

vilperi

New member
No itte olen nyt yhden kukituksen vetäny ledeillä ja sen perusteella sanoisin et natikan voi unohtaa, jos on alkupääomaa kunnollisten ledien verran. Natikat toki edelleen ihan yhtä hyviä kuin ennenkin ja ledit aavistuksen hinnakkaita, mutta hinta tippuu koko ajan.

Minkälaisella teholla sinä olet vetäny nuilla XT levyillä ilman jäähdytys panelia? Mietin että jos sitä sitten kuitenki päätyis siihen ja ilman jäähdytys levyä, niin että kukituksessa käyttäisin max 3a (23451 lm).
 

Horselover Fat

Member
Veteran
Minkälaisella teholla sinä olet vetäny nuilla XT levyillä ilman jäähdytys panelia? Mietin että jos sitä sitten kuitenki päätyis siihen ja ilman jäähdytys levyä, niin että kukituksessa käyttäisin max 3a (23451 lm).

Mulla maksimi on 2.1a eli 80w per lauta. Huonelämpö 24 niin se laudan takapuoli on jotain 38 astetta. Mitattu tosin vaan laittamalla lämpömittari siihen päälle. Ei ne kyllä juuri lämpimämpiä ole. Tossa noi led-techin omat testit, jossa 3.5a nostaa laudan lämpöä 20 astetta huonetta korkeammalle. Tiä sit.

d7d03d6c-dfe4-42b7-acb5-f9ba7356087bi8Slln63wX3omV2M59tSTD5Gj029Qc8dHkiqYrYn.jpeg


Näytti muuten olevan pääsiäistarjous -10% 19. Päivään asti.
 

vilperi

New member
Mulla maksimi on 2.1a eli 80w per lauta. Huonelämpö 24 niin se laudan takapuoli on jotain 38 astetta. Mitattu tosin vaan laittamalla lämpömittari siihen päälle. Ei ne kyllä juuri lämpimämpiä ole. Tossa noi led-techin omat testit, jossa 3.5a nostaa laudan lämpöä 20 astetta huonetta korkeammalle. Tiä sit.

View Image

Näytti muuten olevan pääsiäistarjous -10% 19. Päivään asti.


Jes, eli kyllähän se sitten menee ilman jäähytys siiltä ja tuleehan siihen levyn päälle komerossa ulkoa tuleva ilmastoiniti. Miten onko tuo tehon säätö ilman ulkosta dimmeriä näppärä säätää? Ja kyllä pääsiäis ale kiinnostaa :)
 

Horselover Fat

Member
Veteran
Jes, eli kyllähän se sitten menee ilman jäähytys siiltä ja tuleehan siihen levyn päälle komerossa ulkoa tuleva ilmastoiniti. Miten onko tuo tehon säätö ilman ulkosta dimmeriä näppärä säätää? Ja kyllä pääsiäis ale kiinnostaa :)

Jos aikoo säädellä sitä tehoa niin kannattaa ehdottomasti ottaa sellanen virtalähde, jonka voi dimmata ulkoisesti. Ne missä on vain ne säätöruuvit sopii lähinnä kai siihen et säätää hyvin harvoin ja ne ruuvitkin on muovisia, joten ne ei edes kestä jatkuvaa säätelyä.

Noilta saa ostettua potikan, mutta se ei oo kauheen hyvä mielestäni, vaikka toki toimii. Jos on paikallinen elektroniikkaliike niin sieltä lineaarinen 100 kilo-ohmin potikka.
 

vilperi

New member
Nyt on Zeussi ripustettu ja kytketty, saa nähä mitä tämmönen kesken kaiken loikka saa aikaan 250w natikasta - lediin. Kytkentä oli kyllä mutkaton ja valo kirkas, kiitos neuvoista.
 

Horselover Fat

Member
Veteran
No niin, nyt kuva taas. Tää on klooni siitä venyvästä yksilöstä. Muut laitoin pois, vaikka nyt kyllä tuntuu siltä, et ois pitäny jättää se joka ei venyny... tutustunu tähän vesipönttöilyyn tässä ja pienien ongelmien kautta vihdoin pääsin kääntään valorytmin pari päivää sitten. Toi on sellasessa ~20 litran pöntössä. Mitähän vittua tästäkin taas tulee... miks mä tein näin itselleni? :laughing:

Ei muuten ole käytetty verkkoa eikä naruja eikä latvottu.
 

Attachments

  • IMG_20200513_120557.jpg
    IMG_20200513_120557.jpg
    76 KB · Views: 42

Horselover Fat

Member
Veteran
Teltta on ny hankalasti kuvaamisen kannalta. Just mahtuu kuvaan, mut ei nää ruutua kuvatessa ni aika arpapeliä mihin se linssi osottaa.

Noh, sain kuitenkin hameen alta kuvaa niin näkyy ton kasvin rakenne vähän. Pelkkää taivuttelua ja taittamista ilman apuja. Tai no tossa vähän näkyy lasta, jolla tuin päälatvan ku se katkes alhaalta vahingossa tossa viikko sitten.
 

Attachments

  • IMG_20200514_174839.jpg
    IMG_20200514_174839.jpg
    74.1 KB · Views: 42
Last edited:

Horselover Fat

Member
Veteran
Karsimassa saa olla joka päivä. Seuraavat pari viikkoa vähän jännittää. Kasvupyrähdys alkanee ihan just.
 

Attachments

  • IMG_20200516_111243.jpg
    IMG_20200516_111243.jpg
    33 KB · Views: 48

Bud-O-Phile

Active member
Tsiisus katoin jo ekasta kuvasta että läskin olonen ämmä sulla siellä kasaan taiteltuna mutta tuo vika kuva vasta valaisikin mittasuhteita.. hirviä mörkö se on! Sanoit vasta flipannees valotkin et ei muutakuin oikeen mukavaa venyilyä, siinä saa isäntä nipistellä kyllä päivittäin varsia lyttyyn ettei pamahda katosta läpi. Ilmeisesti aika runsaalla kädellä uskallat nyppiä noita lehtiäkin mäkeen, poistatko vaan alhaalta varpuja vai nypitkö ylemmistäkin latvoista noita aurinkolehtiä varjostamasta? Olisi kyllä itsellä tarpeellista kun ainakin 60% nupuista jää varjoon mut pelottaa tuo turha stressaaminen kun tuntuu et saan muutenki kaikki kasvini hermoileen vaikka pumpulissa pitäisin
 

Horselover Fat

Member
Veteran
Joo, nauran vielä, mut oikeasti kyl huolestuttaa. Tää homma tosiaan veny paljon pidempään ku oli tarkoitus ja sen seurauksena kasvi myös.

Mun mielestä vegessä ja pari ekaa viikkoa flippaamisen jälkeen voi poistella lehtiä ja oksia aika vapautuneesti ilman et kasvi juuri kärsii. Varsinki kukun ekoina viikkoina se kasvaa niin räjähdysmäisesti, et se nypitty korvautuu pikana. Kolmannella viikolla kun kasvu hidastuu niin se alkaa muuttua kans krantummaks. Kolmen viikon jälkeen mun mielestä kantsii antaa olla enemmän rauhas. Mut nää nyt on mun mutuja.

Tykkään ite lähteä alhaalta liikkeelle. Katon jonku korkeuden mihin asti ajattelen et pitäis poistaa kaikki. Sit ryhdyn irrotteleen alimpia lehtiä ja rauhassa etenen. Ei kannata kerralla kaikkee poistaa, vaan osissa. Ku se massa alkaa vähenemäön ni alkaa myös paremmin näkee mikä kaikki on turhaa. Sit vaan pienet oksat ja kaikkipois. Paitsi usein jätän ihan sinne juurentynkään muutaman ohuen, joista voi tehdä vielä pistoja. Päältä poistelen isoimpia ja huonoja lehtiä. Muistelen lukeneeni et vanhat isot lehdet ei oo fotosynteesissä yhtä tehokkaita ku uudet pienet.

Mul on kans sellanen mutu et diffuusi valo sais sivut kasvamaan enemmän ja toi taivuttelu on helpompaa sen takia. Toki myös siksi et kaikki valo ei tuu keskeltä, joten oksat ei yritä ihan niin voimakkaasti mennä kaikki keskelle sumppuun.

Tässä tämän päivän tilanne. Oon jatkanu alhaalta poistelua. Kattonu aina sivusta et missä näyttää pimeältä ja sieltä ottanu lehtiä ja oksia pois. Mukana perinteinen 0.5l kukkotölkki ja kymmenen litran ämpäri mistä vähän näkee mittasuhtei.
 

Attachments

  • IMG_20200517_122010.jpg
    IMG_20200517_122010.jpg
    54.3 KB · Views: 44

Latest posts

Latest posts

Top