What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Hvad er et for højt EL-forbrug

satyr

Member
Har gået og spekuleret over hvornår jeg er i den zone som elselskaberne skal kigge efter.

Jeg har set elsparefondens anbefalinger og må uden besvær konstatere at mit grosted ligger oppe i topenden, udfra deres egne definitioner.

3000-40005000 kilowatt pr. person er det mistænkeligt meget eller hvad er de øvre og nedre grænser man skal have sig for øje som enthusiatisk grower.

bcdk420

Member
altså et rimelig professionelt grow kan nemt trække 11000 watt i 12 timer i døgnet, et dedikeret grow up med 2 blomstrings rum kører 11000 watt i 24 timer, plus pærer til mødrene og vegge rummene...

1000W setup vil på ingen måde virke mistænkeligt.. jeg brugte langt mere da jeg havde mit lydstudio herhjemme..

og en direkte gennemgang af ens forbrug så de kan se at der ryger 1000W mellem 12 og 24, er ikke noget politiet har resurcer til, det nægter jeg at tro...

jeg er lige flyttet i hus, har sat mit grow igang, består af 2 x 120 watts cfl og en 400 watts hps plus diverse lysstofrør tilkloner og ventilation. og jeg bruger stadig mindre El end de forrige ejere.. det er lidt vildt

satyr

Member
Jeg har da også venner med langt højere forbrug uden at de dyrker. Han er oppi i nærheden af 40.000 kr med en voksen og et barn, men der er meget elvarme.Havde forrige år 24.000 kr. Sidste år var på 12.000 kr for to voksne

Hvad bruger folk i kender der ikke dyrker ? pr. person i husstanden altså.

Hvad med et eks. 600 w hps blomst 170 w cfl pumper til hydro og blæser, ventilator det er ca. 15 Kilowatt i døgnet. Eller 5500 kilowatt om året.

Det er måske ok nu, men med alt det grønne fis så varer det ikke mange år før at det er et mistænkeligt højt forbrug....Æv

Jeg ville heller ikke betænke mig på at fyre: 3 x 600w Hps(Blomstring SOG) + en 250w MH(Moder/Cloner) + 350w udsugning af..

I et hus hvor jeg selv bataler EL-regningen.. men pas på hvis i bor til leje og bataler aconto.. udlejere har det med at blive nysgerige !! :(

Og betal altid regningen til tiden.. ;)

satyr

Member
Ok det var ikke så lidt......det er jo ca. 35 kW/pr døgn eller små 12.500 kW/år (Dong mener det er en normalfamilie på 6 mennesker der har det forbrug årligt)t..x kr 1,75 = små 22.000

Jeg ville sgu betænke mig før jeg gjorde det i den skala hjemmefra.

K

kenned

Jeg bor i kbh nv og jeg betaler 2 kr pr kw...

Jeg bor i en 2 værelses hytte og har en 250w hps og en 125w cfl..

Bare de to ting gør allerede at jeg ligger i den øvre gennemsnit for elforbrug for denne størrelses lejlighed...!!

satyr said:
Ok det var ikke så lidt......det er jo ca. 35 kW/pr døgn eller små 12.500 kW/år (Dong mener det er en normalfamilie på 6 mennesker der har det forbrug årligt)t..x kr 1,75 = små 22.000

Jeg ville sgu betænke mig før jeg gjorde det i den skala hjemmefra.

Naturlig vis lægger dette over hvad de fleste her inde bruger, men jeg vil køre med dette set op når jeg finder et hus i stedet for lejligheden ;) dog forventer jeg at starte med 2 stk. 600w og ikke 3 med mindre det bliver nødvendigt ;)

Under 3 600w kan man jo høste ca. 1,5 kg. og det vil politiet nok mene er et STORT "Narko Lab."

Men betaler du EL-regningen til tiden får du aldrig problemer, så længe din regning ikke bliver større det + alm. forbrug..

Jeg har hørt om folk der bruger 10 x 1000W lamper + div. og bare betaler regningen uden problemer..

Ps: Stjæl ikke strømmen !! Ud over at det moralsk forkert er det en sikker måde at blive BUSTED!! på ;)

Bright..

L

Ludo

Jeg kan kun være enig Bright.......ud fra egen erfaring , en 2000w el-radiator fra jem&fixdigselviarmen, hvilket jeg kun kan betragte som hade gave fra nu af..........den kan suge nogle J-dollars op af lommen skal jeg hilse at sige....!!! Et hus på 136m2 uden fjernvarme i 8mdr. kun med én el-rad. av av av....dum dum Ludo......kostede lige 14kilo oveni......AAAAAAAAAAAAAAV. Men den rare dame fra el-selskabet var ikke synderlig berørt over mængden af strøm der var brugt!!!
Der er mange andre hobby's der bruger strøm......akvarier/terrarier og den slags.
PC-nørder(nørd ikke negativt ord....er selv plante-nørd!!) kan vel også bekræfte at noget vildt udstyr af den slags der kører 24/7 kan sluge sin del af forbruget....!!??
Jeg kører godt nok stille og roligt med antal w, ca. 1000 i alt med moderskab-veg-blost og div vent og ilt/cirk.-pumper, det setup er under halvt så dyrt at køre 24/7 i forhold til el-rad. Men det er vel et spørgsmål om at finde ud af med sig selv hvorfor man dyrker, gøre hvad der skal gøres, være bevidst om konsekvenserne og have hovedet med hele vejen.....!!!??!!!

Ludo said:
Jeg kan kun være enig Bright.......ud fra egen erfaring , en 2000w el-radiator fra jem&fixdigselviarmen, hvilket jeg kun kan betragte som hade gave fra nu af..........den kan suge nogle J-dollars op af lommen skal jeg hilse at sige....!!! Et hus på 136m2 uden fjernvarme i 8mdr. kun med én el-rad. av av av....dum dum Ludo......kostede lige 14kilo oveni......AAAAAAAAAAAAAAV. Men den rare dame fra el-selskabet var ikke synderlig berørt over mængden af strøm der var brugt!!!
Der er mange andre hobby's der bruger strøm......akvarier/terrarier og den slags.
PC-nørder(nørd ikke negativt ord....er selv plante-nørd!!) kan vel også bekræfte at noget vildt udstyr af den slags der kører 24/7 kan sluge sin del af forbruget....!!??
Jeg kører godt nok stille og roligt med antal w, ca. 1000 i alt med moderskab-veg-blost og div vent og ilt/cirk.-pumper, det setup er under halvt så dyrt at køre 24/7 i forhold til el-rad. Men det er vel et spørgsmål om at finde ud af med sig selv hvorfor man dyrker, gøre hvad der skal gøres, være bevidst om konsekvenserne og have hovedet med hele vejen.....!!!??!!!

Undskyld mig men Laver dine lamper ikke overskuds varme ? et simpelt hjemmebygget varmeflytnings anlæg og og du har ud nyttet den dyre strøm langt bedre og sæt et spjæld ind så du kan vælge om varmen skal ind i huset(husk aktivtkulfilter) eller udenfor om sommeren eller evt. ned i tørre-kælderen.. så spare du også på strømforbruget til tørretumbleren :jump:

og planlægge 12/12 lyscyklusen så lamperne varmer huset op i de kolde natte timer.. Der sq mange penge at sparre ved at udnytte sine resurser til fulde ;)

Bright.. :jump:

L

Ludo

:spank: satyr.....Bright......ja det er det Ludo har lært..............lige præcis dét..............har købet varmeflytningsanlæg(fjernvarmen er tilsluttet igen) det skal udnytte varmen fra brændeovnen.
Varmen fra blomstringsskabet blir pustet direkte ind i gulvhøjde på badeværelset.
Men de to temmelig store regninger der kom satte de grå i sving......fik en ekstra for vand, fordi jeg ikke havde aflæst selv..... :bashhead: første/største dumhed og eftersom det var et dødsbo hvor der havde boet en enlig herre, fik vi et "vandsmæk" og en ekstra regning på knap 8000kr. Det ville de jo så også ha' for næste halvår....men Ludo måtte igen på med charmen, og fik snakket med den søde dame, så der er styr på tingene......(det forbrug vi havde svarede til vi havde brugt ca 770L H2O om dagen:fsu: )........hmmmmm :nono: .....vi har ingen svømmehal nej............. :laughing:

Last edited:

bcdk420

Member
Ludo said:

av av.. godt at høre der kom styr på det.. forbrugspriserne er en bitch for tiden..

men som du siger er det altså ikke 2000W der få el selsskabetop af stolen, de vil jo gerne sælge deres vare.. :)

Ludo said:
(det forbrug vi havde svarede til vi havde brugt ca 770L H2O om dagen:fsu: )........hmmmmm :nono: .....vi har ingen svømmehal nej............. :laughing:

:) Mon ikke et par Regnvandstønner også var en god ide ;) Planterne er glade for det og det er godt for tegnedrengen ;)

Jeg ved at jeg skal ha det når jeg finder mig et hus.. !

Bright..

FatcatInc

Member
satyr said:
Det kan jo ændre sig de kommende år desværre......
Kan du uddybe? Lyder somom du ved noget jeg ikke ved :)

Jeg ville ikke have et problem med at kører med 4000w fx. Men grundet pladsmangel og et alt for lille hjemme forbrug, ville det ikke være en optimal løsning. Holder mig til min lille 250'er :D

Last edited:

satyr

Member
Mit gæt er at hjemdyrk vil eksplodere derhjemme og at der vil komme meget mere fokus på det end der er idag. Lidt alla UK hvor de bruger helikoptere og de der frekvensscannere der kan vise dem hvor der kører mange HPS lamper af gangen. Samtidigt vil klimafolket presse på for at få straffet folk med et overforbrug i.e. os.

Så jo jeg tror at der vil komme fokus på elforbruget om ikke så længe. Især hvis de knalder nogle mere ambitiøse folk som dem i Ålborg for nogen tid siden.

bcdk420

Member
det lyder ret paranoid, det der.. ser ingen grund til at piske en stemning op..

miljøfolk som mig selv er fuldstændig klar over at problemet med overforbrug overhovedet ikke ligger hos den enkelte forbruger, men ligger hos de store virksomheder, regn ikke med at en flok miljøaktivister ønsker at rage i folks privat forbrug.. for min skyld kan folk bruge alt det strøm de vil, det er bare at den strøm der bruges burde komme fra bæredygtige kraftværker, og ikke oldnordiske kulfyr..

og jeg gentager lige en normale familie der har air kondition, 3 pcere en konsol 3 fladskærme og en støvsuger kørende kronisk fordi konen har rengøringsvanvid bruger sindsygt meget strøm i forhold til en hps lampe

det er nok ikke smart at dyrke stor stil i et leje mål,men jeg ejer mit eget hus, og jeg bruger mindre strøm end de tidligere ejere selvom jeg dyrker, jeg undlader bare at tørretumble mit tøj, og tænder kun opvaske maskinen når den er fuld.. og det gør jeg kun for at spare dollars...

tjekker panserne dig har du dummet dig på en anden måde end strøm forbrug, også vil de nok kigge nærmere på el forbruget.. men de kommer ikke fordi man trækker meget strøm, de kommer fordi de ved du dyrker andet sted fra..

i ålborg er jeg overbevist om de blev snuppet pga et tip fra naboer eller lignende, man kan ikke bare bygge et hus om til grow up også skide på naboerne og tro de passer dem selv, folk er nysgerrige, mine naboer kender mig og konen ganske godt og vi taler tit over hækken osv, tror virkelig jeg skulle plante i haven før de kunne forestille sig at mig og konen dyrker..

Tjah.. Jeg ville nu heller ike ha et problem med at dyrke i et helt værelse i en stor lejelighed eller et lejet hus.. men huset har flest fordele og naboerne er ikke helt så tæt på.. ;)

og når man rykker sit udstyr ind behøver men jo ikke skilte med det, flyttekasser og sorte sække koster jo ikke en skid..

Men Hydro er nok en god ide hvis man dyrker over en ½ m2 da der ellers er meget jord man skal have ind i og ud af huset hver 2.-3. mnd. og naboen skulle jo ikke gerne tro at du er ved af begrave et lig i kælderen...LOL.. for så kommer strisserne nok forbi..;)

Bright..

bcdk420

Member
bright, jeg køber jord ind i sommer perioden og opmagasinerer det i et skur, jord er mest skummelt i en lejlighed, en haveejer som mig kan nemt bortforklare det hehe..

Latest posts

Latest posts