What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Cal-Mag?

prowler

Member
Käyttääkö kukaan? En ole ikinä törmänny suomessa ihmisiin jotka käyttäis calmagia. Magnesiumia tiedän että monet käyttää, mutta olenko ainoa jonka mielestä nuo jenkit on ihan pöpejä
YaRight.gif
tunkiessaan sitä aivan joka paikkaan?

Ärsyttää välillä selata näitä foorumeita kun tulee tarvetta hankkia tuotteita joita ei ole ennenkään mihinkään tarvinnut. Pitäisköhän keksiä parempaa tekemistä? :D

rasras

Active member
No jos mutu tuntumalla katsotaan ihmistä niin esim D-3 tarvii a)kalsiumia imeytyäkseen ja kalsium tarvii mangneessiumia....

Kyse on ph liikkuvuudesta jotta ravinteet voi imeytyä ainakin kasvilla, ehkä ihmiselläkin?

Jenkit hihihi mut joo kyllä ne saattaa olla oikeilla vesillä tän asian suhteen. Mutta litkut on hieman tuotteistettuja että ehkä joku oma resepti olis paikallaan.

Last edited:
U

unthing

Eikös dolomiittikalkki ole vähän kuin calmag? Tosin hydrossa erillisenä lisäravinteena en ole kyllä nähnyt/kuullut koskaan.

Tietääkö kukaan miten kotimainen vedenlaatu vaikuttais asiaan?

rasras

Active member
Nähnyt kuullut käyttänyt What?
Tietääkseni noissa perus litkuissa on monissa kalsiumia ja magneesiumia olen lisäillyt joskus.

linkki(eka joka tuli googlesta):
Kalsium-magnesiumravinne
Kalsium-magnesiumravinne sopii maan kalsium-, magnesium-, rikki- ja hivenravinnetäydennykseen erityisesti perunalla ja vihanneksilla. Lannoite sopii käytettäväksi myös silloin, kun kalsiumpitoisuutta ei voida kohottaa kalkitsemalla.
Pakkauskoot: 40/1200 kg, 650 kg:)
http://www.yara.fi/fertilizer/products/foliar/kalsium_magnesiumravinne.aspx

U

unthing

Heh, taisin ilmaista epäselvästi :D

Siis en ole lukenut foorumeilta enkä koskaan nähnyt kenenkään puutarhassa käytettävän cal-mag lisäravinteita kotimaassa. Amerikassa vetävät ihan eri mittakaavassa ja liekö paikallinen vesi kovempaa kans, eri kaavalla myyvät esim. microa euroopassa käsittääkseni.

rasras

Active member
Näin se asia taitaa olla meinasin lisätä tohon manifesti viestiin että osa näistä vesi jutuista ei ole relevantteja tänne koto suomeen.
Ei taida olla tää mun ulosanti yhtään sen selvenpää...ja se on just siistii ....IT ALIVE!!!!

N

nukkumatti

Kyllä mulla ainakin on pehmeä vesi täällä.. Eli puutarha kalkkia käytän.. Mut pitää ensin saada liukenemaan se kunnolla veteen ennenkuin laittaa esim drippereihin.. Tuppaa tukkimaan putket se kalkkin muuten..
:)
Ei meillä onneksi ole niinpaljon kalkkia vedessä kuin mannereuroopassa! ELi pehmeää vettä mun mielestä ainakin lounais-suomessa

Lucas formula, joka on lempiravinneohjelmani, sisältää magnesiumia OK määrän mutta mielestäni ei kuitenkaan riittävästi..

Käytän Hempsteristä ostamaani MgO 8% liuosta ja Cannan Calcium+ :aa, sekoitan niistä miedon lehtiruokintaseoksen suihkupulloon ja suihkuttelen silloin tällöin, ehkä kerran kahdessa-kolmessa viikossa.

Miksi sitten tuota kalsiumia annan tuon kanssako? Koska kumpikin tarvii toisiaan, käsittääkseni menee niin et ilman toista toinen ei imeydy ja samalla ne haittaa liiallisena määränä taas sitten sen toisen imeytymistä, joten tasapainoilua... ;)

L

Lapplandish

Ennen kuin haukutte jenkit pystyyn, niin ottakaapas huomioon, että ne poikaat käyttää lähes poikkeuksetta RO-vettä. Siihen on kuitenkin hyvästä tuota lisätä, jotta kasvit saavat sitä tarpeekseen.. :)

prowler

Member
RO on asia erikseen. Tarkotin niitä tuhansia "meigällä on aina parhaat budit ja litkut" -sällejä, joita parempia tuloksia tekee ne toiset joilla on kaks pulloa litkua hyllyssä. :D

Nukkis mihin liuotat kalkin? Tuli ostettua meinaan 30 kiloa kalkkia kun ei pienempiä pusseja löytyny. Magnesiumia saa muuten sitten apteekista (magnesiumsulfaatti). Ite ostin bio novaa aikoinaan kun en hiffannu. Nyt tiedän.

N

nukkumatti

Mulla kalkissa mg:kin.. Eli ei tarvii karvassuoloja.

Kuumaan veteen ja tsekkailen kovuutta.. :) Siitä sitten pohja litkut ja muut päälle. :)

prowler

Member
Millaset pohjallis EC:t valmistelet (eli siis vesi + kalkki)? Ei tullu aiemmin mieleen että sen kalkin vois liuottaa kuumaan veteen. Dämn nukkis olet tiedon pohjaton kaivo. K+. (must spread some...däämn) :D

N

nukkumatti

yo prow! :D Vai tiedon pohjaton gaivo! :D muahahaa nii varmaan viddu :D
Ei kaikkea kannata ottaa sitten ilman FILTTERIÄ! :D

Olen antanut näppituntumalla.. Pulloon ensin kalkit ja vedet siitä sitten omantunnon mukaan..
mulla perusvesi n. 0.1 ec jos on hyvin näkyviä vajareita olen nostanut n. 0.1 - 0.2ec max( EDIT: Nämä käyttäen mittaria 0.1 tarkkuudella! ) verran palttiarallaa. parin kastelun jälkeen yleensä mennyt jo parempaan suuntaan.

Edit: Parempi tietty alottaa miedolla!!! Olen myös polttanut kasveja monasti pikku kokeiluilla! :D

Last edited:
Lyön multakasveille aina mullan sekaan kourallisen dolomiittikalkkia, niin eipähän tartte sit säätää munankuorien yms. kanssa. Nyt kyllä viimeiset multakasvatukset valmistumassa, joten vanhaa tietoa toki.