What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Blandede spørgsmål om frøavl

DK2670_01

Member
Hey der alle :)

Har kun kørt med kloner og er blevet MEGET intereseret i at lave lidt frøavl, jeg har læst en masse om det på dcf og herinde, men som altid er der et par spørsgmål der presser sig på ;)

1. hvor sent/tidligt kan man bestøve en hun ??

Jeg mener hvor lang tid tager det min for planten at lave frø, der kan bruges til noget ?

Har fx nongle planter der kun mangler 14 dage i flush nu, kan jeg lave det trix, med at bestøve en del af en plante med en pose og så give den plante en uge extra under lys (altser 3 uger ialt) og så er der frø ??

Ang hvor tidligt mener jeg at hun planten SKAL vel have nogle hvide "hår" på før den kan bestøves af en han ikke ?? det er vel bedre at der fx er 10-20 hvide hår end blot 2-3 stykker ?? eller skal man vente til den er helt hvid af hår ??

2. Hvor længe bliver en han-plante ved med at lave pollen-sække ??

Airnut

Member
Sidder faktisk og researcher på frø og frøgrow på de andre sider, da jeg har et frøgrow og har lige slagtet hanen idag/igår (d 20).

Jeg har forstået at så længe hårene/griflerne er hvide kan hun bestøves og nå at give frø.
Hvor tidligt afhænger om hvor mange frø du vil lave/have.
Så snart der er hår kan hun bestøves.
Bestøves hun rigeligt skifter hun fra vegge over til frømodning, og laver ikke synderligt flere buds og dermed ikke mulighed for flere frø.
Frøet er modent enten ved at det falder af af sig selv, eller kapslen omkring frøet brydes og blotter et gyldentbrunt til mørkbrunt frø.
Jo mørkere dets mere modent, men er ikke en regel for sikker spiring.
Jo længere tid frøet sidder på planten jo mere energi kan planten sætte i kimen og derved sætte gang i næste afkom.
Nogen siger 30-40 dage andre 15-20 dage.
Jeg tror det kommer and på sorten og satser på 25-30 dage for mit grow.

Airnut.

DK2670_01

Member
takker ;) har snuset mig frem til at det er bedst i uge 3-5 i bloom at bestøve damerne :D

MEN jeg har her et par planter, der har stået 9 uger i blomst + 2 uger i flush.
Planten ER blevet høstet, men alt der småteri der sider i bunden har jo et rigtigt godt rodnet :) Så isteddet for at re-vegge - kan jeg bestøve de sidste buds der er tilbage og lade dem køre modne i 4-6 uger ??

Det ville være perfekt udnyttelse og en perfekt udnyttelse af plantens-cyklus syntes jeg :D
n08-1.jpg

n07-1.jpg

Airnut

Member
Hun kan lave frø så længe der er sunde hvide hår.
Dvs hårene formentlig ikke går hen og bliver røde i morgen.
Det svarer lidt til en kvinde der kommer i overgangsalderen.

Mht til dit spørgsmål om hvor længe en han blomstrer. Ca 3-4 uger. (totalt overset det)
I den periode bliver den ved med at lave hanblomster, men husk at én enkelt hanblomst kan besidde over 0.5 mio pollenkorn, når du så har en blomsterstand på måske 50 blomster er der i omegnen af 2.5 mio pollenkorn. På store velvoksne hanner er blevet regristret over 1 mia pollenkorn.
Der skal et korn til en blomst for at lave et frø og en stor hunplante kan have over 30000 hunblomster.

Kan også tilføje at selv om pollenkorn er vindbåren, falder op mod 95% af pollenkorne næsten lige lodret ned fra planten. Det pga de er enkeltvis en lille smule fugtige, og derved klæber mange sig sammen i bolde og falder ned meget hurtigere.

-Jeg kan lige tilføje at mine første synlige frø i mit frøgrow, er begyndt at tage farve til sig 10-12 dage efter jeg fjernede hannen. (4-6 dage siden.)
Hvis dobbelt op er passende, passer det faktisk med min forudsigelse sidst, så det må være deromkring de 20-30 dage et frø skal have i "ovnen".

Airnut

DK2670_01

Member
COOL info Airnut :D

Men vil det sige at hvert at de små hvide hår laver ét frø, og jo større buds bliver = flere hvide hår, nu flere frø lave det buds så ??

Det er vel kun selve den gren, det befruktede buds sider på, der går " i stå" ??
resten af planten bliver ikke påvirket af at enkelte nedre grene er blevet befruktet ??

Så lige en fed tråd og fik straks nogle gode ideer til min RoyalDane han der skal udnyttes helt nu *GG* Min eneste ulduz plante blev også til en han så den skal også tømmes :D

d03.jpg

Airnut

Member
En hunblomst = 2 hår og en frøsæk.
Hunblomsterstand = bud = topskud = mange hår = mulighed for flere frø..

Planten går ikke i stå/over til frømodning, hvis ikke en større del af planten bliver befrugtet af pollen.
Dvs fuldbestøves kun en gren er det kun denne gren der standser produktion af nye blomster. Resten vil vokse videre i sinsemilla.

Skal dog siges at nogle stærke sorter kan danne nye blomster trods en fuldbestøvning.
Someregel i "ung" tilstand.

(mine white rhinos har gjort på den ene plante, du kan finde billede af den, i white rhino´s billeder her på siden..))

Podning af hamp kan give en relativ ønsket mængde frøet et givent sted på planten.
Mange frødyrkere mener at frø fra planter der ikke går i stå er mere spirevillige hvsi podningen sker på "de midterste" topskud. Dvs ikke colaen, heller ikke grencolaer, men fra buds midt på grene der stikker ud fra midten af plantens højde.

Airnut.

Airnut

Member
Lille tilføjelse fra hampedyrkens håndbog.

Hanblomsten indeholder thcholdige trichromer i varius mængde.
Hvor mange hunplanter fra samme sort someregel har samme styrke, kan potensen fra en han svinge enormt.
Der er påvist op til 0.96 % THC i en pollenprøve. Mere end nok til at blive påvirket af.
Dette THC kommer fra hanblomstens trichs der er faldet af sammen med pollenkornene.

Et enkelt polenkorn er ca 0.02 mm til 0.07 mm i dia.(afrundet)

Da f.eks marrokansk hash høstes befrugtet, og med hanner og hunner i samme høstbundter, har planten simpelthen ikke tid generelt til at lave store trichs, dette bevirker at trichomerne sjældent når en størrelse over 0.06 til 0.07 mm, og pollenkorn mindre end dette kommer gennem filteret med i hashen. Dvs stort set 100 % pollen kommer med i det gule pulver Gypsy står med på et tidspunkt i filmen.(dette er min personlige overbevisning der giver smileren i hash.)

Gypsy Nirvana´s tur til marroko. (3 part)
http://www.youtube.com/watch?v=XuYQln6P428

Min egen erfaring med at drysse rent pollen ovenpå et alm tjubanghoved med alm hashish i, siger nemlig at pollen påvirker smilemusklen.
Uanset om man prøver at tvinge sine mundvige "på plads", smiler man..

Airnut

EDIT: Stavefejl rettet...

L

lalandia

Så skal man nok ikke ryge det til en begravelse...tror jeg

Grow in peace

DK2670_01

Member
tak for info begge to :)

Det beviser bare enu en gang at ALT fra denne dejlige plante kan bruges til noget :D

MEN jeg har hørt at frø skal have 60 dage og at 30 ikke er nok ?? Har selv fundet frem til ca. 4-6 uger ?? Men min "guro" siger altser min 60 dage

DK2670_01

Member
kan sku ikke finde det link igen *GG* MEN min ven siger min 60 dage og det syntes jeg ikke jeg har set nogle stedder ?

Easygrowing

Active member
Veteran
Selv tak var lidt i dril 2670-det bare mig der en passe med s foran..nok om det.

gør du det midt i dens blomstringstid eller så lad os sige 2 uger efter den er begyndt at lave fimrehår-så er du garanteret frø..de er modne,når de er lige ved og falde ud

læs ikke så meget,bare min mening-bare gør det og gik det ikke-så hvorfor ikke osv.Hvis nu en strain har som de ofte har-7 uger,s blomst mindst så da-men det korteste interval-
hvordan skulle du så nå og få de der 60 dage ? altså 8x7- 56 ikk
Den har jo slet ingen fimrehår så tidligt ? jeg podede en ca tja 3 uger inden den var færdig-det var altså kun små 20 dage så-der kom nogle små fine frø ud af det og ret sikker på-de bliver til noget.Ja sætter sgu et par stykker over-bare for at overbevise dig.vel gør jeg så.

DK2670_01

Member
hehe ... godt ord igen :D ... men beviser er altid godt *LOOOL*

Det kan være min "guro" har misforstået noget ... ellers så er han da snart min EX guro, da han ikke kan lære mig mere så og jeg må videre på egne ben :D

Men jeg går igang med "bare at prøve" imorgen :) nu har jeg fået så mange gode råd herinde fra at det bare at gøre det
her er ugens høst der så skal prøves af på dammerne i pension, der går ind i uge 5 i bloom her på mandag, så de ER klar
bl01.jpg

Easygrowing

Active member
Veteran
aha : ) javel så

ser jo helt godt ud-husk nu og sluk for ventilation imens du gør det og evt spray dem,som du vil pode-altså gerne med vand forinden-så det ligesom binder på grenen..man kan faktisk købe noget stof-som hedder vinterdækken-som er næsten lufttæt men er det ikke alligevel..bruges til når man skal beskytte særligt sarte træer osv-Aldi har faktisk haft det-et stort stykke til lige over en sølle 20,er
men kan findes på planteskolerne..minder lidt om kaffefilter i vævningerne-det kunne man komme udover den-de podede grene..bare gind pollen rundt der,hvor det klister godt og så går der små 3 uger og så vil du se små hårde knolde i buddet-og der sidder så nogle frø indeunder-men det nok sidste øjeblik hvis d er i 5 uge nu-åhh læst meget meget idag 2670 : ) så må sove nu Lol..skrives og sov godt

Airnut

Member
aha : ) javel så

ser jo helt godt ud-husk nu og sluk for ventilation imens du gør det og evt spray dem,som du vil pode-altså gerne med vand forinden-så det ligesom binder på grenen..man kan faktisk købe noget stof-som hedder vinterdækken-som er næsten lufttæt men er det ikke alligevel..bruges til når man skal beskytte særligt sarte træer osv-Aldi har faktisk haft det-et stort stykke til lige over en sølle 20,er
men kan findes på planteskolerne..minder lidt om kaffefilter i vævningerne-det kunne man komme udover den-de podede grene..bare gind pollen rundt der,hvor det klister godt og så går der små 3 uger og så vil du se små hårde knolde i buddet-og der sidder så nogle frø indeunder-men det nok sidste øjeblik hvis d er i 5 uge nu-åhh læst meget meget idag 2670 : ) så må sove nu Lol..skrives og sov godt

De råd kunne jeg så have nydt godt af for ca en måned siden nu:)

Jeg simulerede udeforhold og tænke at en naturlig bestøvning måtte være på sin plads.. Altså med en 40 cm standervifte der drejer frem og tilbage mens de blomstrede..

Lidt en bad mistake..
Resultatet er en 1.35 cm høj plante SPÆKKET med frø fra top til bund..
Dvs jeg har havde 2 hunner og en han, nu har jeg 2 hunner med tusinder af frø på..
ALT alt alt for mange til en lille mand som mig-

Det ved jeg så til næste gang :)

Airnut..

PS men ellers ja, jeg læste først om frø osv dagen efter jeg kunne se pollen flyve rundt - og der har lykkedes mig at lave frø :jump:
Go for it..

Easygrowing

Active member
Veteran
He he j undskyld men nu ved jeg hvem du er : )

Ok ja kan jeg godt se kunne været gavnligt,men omvendt-det er sgu måden og lære det på
uanset hvad,så får man altså osse noget med i rygsækken,når man gør noget galt og følger alle,det som en eller flere har skrevet,så finder man jo ikke så mange andre metoder så og sige,lyder lidt 4 kantet ja,men man husker sgu sine fejl og en dag,sidder man og griner af det og sådan er det bare.
Ville osse være lidt kedeligt,hvis man vidste og forstod alt på 1 x-så var der jo ikke så meget at stile efter så og sige..

Men nu har du da mange frø ihvertfald-og ja man har jo rigeligt i og få bare lidt fra de nedre grene og så kunne du tilmed have fået noget brugbart røg-en plante med mange frø på smager ad orten til med l foran..synes jeg ihvertfald-ikke rygebart-næ sensimilla tak

Stay flying : )

Airnut

Member
Jeg er bare lille mig!!

Og jep har lært det nu, tricket hedder at pode ;)

Har høstet den lille af de 2 hunner fra mit frøgrow efter 28 dage med frø! (hun var 1.31cm)

Ca 1/10 er ikke færdig modne, ellers er resten dejlig mørke med mamorering og det hele!

Ca 3 dages tørretid og frøene vælter af bare jeg åbner døren og den smule turbulens rammer skudene!!

Kan roligt sige mit første frøgrow blev en succes, jeg ville have frø og det fik jeg - rigeligt af.. Ca 1500 modne og 150 umodne frø.

(sorten er White Rhino)

Airnut

DK2670_01

Member
hehe så gør du IKKE det igen ;)

men rart at det lykkedes og så har du jo altid lidt extra til at bytte med :D

er selv spændt på hvor mange frø de par grene jeg har podet giver :)

og der var én hun til ikke *GG* så kan man godt forstå der er så mange penge i frø ;)

Quiet_Riot

Active member
Veteran
Hvis der ikke er mere af diverse næringstoffer i jorden, kan det være en fed idé at gøde med lidt grow, pk og bloom, frø skal helst have lidt af det hele hvis jeg husker korrekt.

Held og lykke til frøene