What's new

newbiellä kysymyksiä

bjudi

New member
se on moi!

mulla on suunnitelmissa kaappi-projekti, eli tyhjästä komerosta tulee kasvihuone. oon aika paljon artikkeleitä lukenut ja ihan kivaa hyötyä niistäkin on ollut, mutta ajattelin kysästä ihan näin suomalaisilta pari juttuu. kaappi on 47x57x160 cm eli ei mikään hirveen iso mutta varmaankin ihan sopiva yhdelle kauniille kukalle.

1. mikä multa on paras? mistä mestasta (pääkaupunkiseudulla) kannattaa ostaa? onks se normi kukkamulta vai jotai eri juttuja sekotettu vai onko jopa jonkunlaista hyvää valmis-sekotusta olemassa?

2. miten tärkeää on kaapin ilmastointi? riittääkö että sillon tällöin avaa kaapin oven vai onko tiedossa joku hyvä halpa metodi saada ilman kiertämään muulla tavalla kaapissa? HUOM. tämä on mun makuuhuoneessa ja mulla on kämppiksiä enkä mä mielellään pidä mitään isoa tuuletinta kaapissa pörräämässä :p ..

3. miten paljon wattia tarvii tommoseen pieneen kaappiin? ajattelin käyttää Envirolite 125w/blue kasvuun ja Envirolite 200w/red kukintaan. nämä kuulemma ei tuota yhtä paljon lämpöä kun HPS:it mikä on ihan jees kun on tommosessa pienessä tilassa eikä mulla ole varaa mihinkään luksus ilmastointilaitteeseen.


Tattista vaan etukäteen! kauan ollut tämä homma mielessä mutta nyt haluisin jo päästä vauhtiin :)

-B
 
G

Guest

:wave:

Onnea projektiin! Tämä on maailman hauskin harrastus.

Olen vaan pari kerta sisällä kasvattuanut ja nyt eka kerta ulkona niin en ehkä ole guruin tyyppi vastamaan näihin kysymyksiin koska jokainen kasvi on erilainen mutta tässä mun pari centtiä..

1. Toi biolan musta multa toimi mulla ainakin hyvin vaikka siitä joka kerta ilmestyi niitä helvetin banaanikärpäsiä mut kai se kuuluu juttun. Siihen sit jotain kevytsoraa tai vastaava kuohkeuttajaksi ja noi ravinteet on sit kaikille eri juttu. Pistin ämpäreihin sarvilastua pohjalle ja kanankakkaa kouraallinen. Sit annoin lehtiravinteena suihkepullosta sitä merileväuutetta. Perusmeininki. Toi kasvattaminen on muutenkin aika pitkälti kokeilun ja fiilistelyn varassa niin siitä vaan.

2. Kaapin ilmastointi oli mulla ainakin tärkein koska lian korkea lämpö voi nopeasti tappaa kasvin. Sauna tappa kasvin nopeasti kun se kuolee janoon. Kannatta jostai Hong Kongista ostaa lämpö- ja kosteusmittari alkajaisiksi. Minulla oli kolme tuuletinta ruuvattu kiinni seinään; multapinnan kohdalla, suurinpiirtein keskellä kaappia ja sit siinä 20cm päästä "katosta". Sen lisäksi pyöritin aktiivihiili suodattimen 24h hajunpoiston ja ilmanvaihdon takia. Sillä tavalla sain pidettyä 400w natikan kanssa 27 astetta ceetä koko ajan. Ja ilmankosteus oli myös sopiva.

3. Voin ainoastaan neuvoa natikoista. Mulla oli sellainen 400 wattinen lamppu mihin meni monimetalli sekä Suurpainenatriumi. Lämpötila kaapissa on sit se ehto et minkä wattinen lamppu siihen voi laittaa. Mulla oli tuplat leveämpi ja joku 50 centtiä korkeampi kaappi kuin sulla niin en laittaisi isompaa kun 250 wattinen natikka siihen. Voithan kokeilla. Ei ne niin paljon maksa ettei voi sit vaihtaa isompaan jos onnistuu seuravaan satoon. Niin minä tein. Mut kakspuolisadalla alimmat oksat ei sit saa hirveästi valoa jos kasvi on rehevä et kannattaa varmaan pyöritellä sitä viikon tai parin välein veikkaisin. Ja sit se myös että kokeille kädellä et valo on hyvällä etäisyydella latvoista. Jos väli on lian pitkä kasvi venyy ja jos on lian lyhyt se palaa.

Ainakin vegevaiheessa kasvit rakastivat sitä sinistä valoa. Sain ne pidettyä matalina ja tosi rehevina mut kukituksessa spektrumi pitää vaihtaa siihen kelta-punaiseen päin. Mut joku voi varmaan neuvoa noista loisteputki systeemeistä paremmin koska kyllä niilläkin saa kovaa tulosta.

Muista vaan sit et kasvit venyyvät suurin piirtein 2x pidemmäksi kun vaihdat valojaksoa 12/12 niin etsi käsiisi joku kasvi joka rehevöityy sivuille eikä kasva hirveän korkeaksi. Esim mun Snow White ulkona on kaksi kerta paksumpi ja metri lyhyempi kuin Nortti. Ainakin tämä mun SW on tosi pallomainen ja lyhyt niin se voisi olla hyvä sisäkasvi jos kaikki yksilöt ovat samanlaisia.

Voithan myös kokeilla joku scrogi systeemikin (kanaverkko ja latvomista) mutta se on sit minulle ihan tuntematon alue. Ja muuten jos saat mahdollisuden ja kasvatat kesällä, pistä ne ulos aurinkoon välillä se kyllä kannattaa.
 
Last edited:

Stardust

Member
Terve! Ja tervetuloa oikein mukavan harrastuksen pariin :)

1. Mustasta mullasta on aika usein ollut juttua, että on melko ravinnerikasta nuorille taimille, joten suosittelisin ostamaan jotain hieman miedommin lannoitettua. Kaiken maailman Daily-kukkamullat, kestomulta kesäkukille, Substralin ekomulta jne ovat hyviä. Kerran käytin (Kekkilän?) kukkamultaa jossa oli mukana kastelukiteitä, ja toimi erittäin hyvin. Älä käytä Biolanin mustaa multaa äläkä hiekkapitoista kaktusmultaa, muuten voit melko vapaasti valita (ja turvettakaan en suosittele). Kukkakaupoissa on iso valikoima, mutta perusmullat löytyvät myös esim Prismasta, Citymarketista jne. Niin ja 20% lecasoraa, eli kevytsoraa mullan joukkoon kuohkeuttajaksi!

2. Ilmastoinnilla on parikin funktiota, joista yksi on lämpötilan ja kosteuden poisto. Mikäli kasvatuskaapissasi lämmöt pysyvät kurissa ilman kamalia virityksiä eikä seinissä valu vettä ilman tuuletinta, niin hyvä niin. Tuonkokoinen kaappi yhdellä kasvilla ei tarvitse välttämättä tuuletusta mikäli kaapin ovea voi pitää auki. Lisäksi tuuletus vahvistaa kasvin vartta ja tuo kaappiisi hiilidioksidia, jota kasvi siis yhteyttäessään kuluttaa. Eli kaapin oven ollessa auki 12/12 (tai siis valon ollessa päällä) voit selvitä ilman tuuletusta, muuten hankkisin jotain. Laitetuulettimet (tietokonetuulettimet) kytkettynä esim. sopivan tehoiseen kännykän laturiin ovat halvin ratkaisu.

3. Ite alotin harrastuksen 47 * 47 kaapissa jolloin esl-watteja oli 44, mutta suosittelisin yli sataa. Tottakai 125/200-viritelmällä kasvatat jo ihan kivankin kasvin. Mutta muista aina, että sen minkä wateissa säästää sen sadossa menettää...

Tsemppiä kasvatteluun! :)
 

bjudi

New member
kiitos vastauksista!

siemeniä ja lamppuja odotellessa... muuten alkaa kamppeet olla aika kasassa,
tämä saa minulle eka-kertalaisena riittää:

citymarketista:
10L pirkka kukkamulta 1,95€
4L kekkilä kevytsora 2,60€
ajastin 24h 6,90€
"kuituruukut" 10kpl paketti noin 10x10cm 2,60€

netistä:
125W Envirolite blue vegeen
200W Envirolite red kukintaan (lamput yhteensä n. 115€ postikuluineen)
"Top 44" siemenet (weedseedshop.com) n. 33€ postikuluineen

...

nyt vaan jonkinlainen heijastin pitäis väsää jostain foliosta ym pahvista..(liian kalliit ostaa). E40-kanta ja tarvittavat sladdit pitää myös hankkia. ja tietenkin jotkut isommat ruukut mihin siirtää kasvit kun on vähän isommat.

sitten tuleekin seuraava kysymys, mitä ravinteita kannattaa käyttää?

ajattelin tyyppaa tota Hesi:n settiä missä on Hydro Bloom 1L, Hydro Growth 1L, sekä PK 13/14 1L. ihan kiitettävät arvostelut ovat saaneet, ja siinä on kunnon selkeät ohjeet myös näin aloittelialle. Ajattelin ottaa ton kun ei mun mielestä ole hirveän kallis, 39€ viherpeukusta. vai onko tämä turhaa näin pienessä projektissa?

myös kaikenlaisia muita ohjeita otetaan vastaan :dueling:
 
G

Guest

Nirvanan vai HGF:n top 44?
Joka tapauksessa pavut ois saanu halvemmalla.. Ja hydro nutet ei ehkä parhaita oo multaan.

Kyllä se kunnon natikka hakkaa noi ESLit kukituksessa. Ihan sama mitä muut sanoo, koska näin se vaan on :wave:
 

bjudi

New member
BadTicket said:
Ja hydro nutet ei ehkä parhaita oo multaan.
aivan. fiksu minä. :crazy: ..muistaakseni jossain videossa käyttivät sitä mullassa.

entäs nuo viherpeukun Bio Bizz setit? kuulostaa ihan kivalle ja on myös sopivan edullisia.. mitä te käytätte?
 
Bio bizz taitaa kaikista suosittuin multalannote suomessa :D
Toimivat varmasti ja ei ole niin helppo antaa övereitä kun hydrolitkuilla :wave:
 

franckk

Member
Tilasitko jo ne siidut? Jos et, niin vaihda lajiketta. Just kasvatin top44 kasvin ja ei kyllä ollut mitenkään erikoisen hyvää kukkaa. Tulihan siihen vähän kivaa väriä mutta muuten antaisin arvosanaksi 2/5. Joku perusnortti voisi olla palkitsevampi (en tosin ole ite kasvattanut mutta vitun hyvää kukkaa se on)
 

bjudi

New member
joo ehdin tilata jo, luulen että on kuitenkin ihan jees kun on mun eka kerta. ei meinaan haittaa yhtä paljon jos menee vituiks :jerkit:
pitäis kuitenkin olla aika helppo kasvattaa, vai mitä mieltä olit franck?
 
Onhan se helppo kasvattaa varmasti ja ihan ok eka kasvatteluun.
Franckk varmaan vaan tarkoitti hyvää tuolla ja olen kyllä samaa mieltä, että tilaa vaikka norttia lisäksi se on varma valinta aina :joint:
Jos vaikka topit menee puihin tms.. sulla on varalla tulossa silti =)
Vielä et oliko se Nirvanan Top44? :wave:
 
Last edited:
G

Guest

Juu kyl se top44 iha jees on :)
Kaipaan omaani takas, mut ajat sitte loppu




*Sinsymilla 75 postii jee.. Pääset tsättiin * :joint:
 
\o/

\o/

Oho, mä en edes huomannut tuota Ticketti :yoinks:
Pitää tulla visiitille international mestoille :D

bjudi, onnea vaan kasvatteluun :joint:
 
Last edited:

franckk

Member
Oli aika helppo kasvattaa joo. Bubblerissa oli omani. Kantsii latvoa varmaan pari kertaa ja taitella että se leviää, mulla se jäi sellaseksi että oli iso pääpamppu ja muutama pienempi. Omat budit loppu reilu viikko sitten mutta sattuipa näin että olin antanut kaverille synttärilahjaksi hyvän spliffin ja poltettiin se eilen pois. Toimi paljon hauskemmin ja paremmin kuin muistin. (Lajike)toleranssi on vähän laskenut näköjään (onneksi!).

edit. Mites mun silmään näyttää siltä että tuo weedseedshop myisi nirvanan siiduja mutta paljonpaljon kalliimmalla. Samoja lajikkeita ainakin...
 
Last edited:
Katsoin samaa, että tuolla weedshopissa Top44 on 37,50€ ja Nirvanalla 20€.
Joku joka tietää noi jutut vois hieman infoa laittaa :wave:
 

bjudi

New member
kato perkele, olis löytyny halvempiakin paikkoja ostaa siidut...hämäydyin siitä "ei postikuluja" joka oli weedseedshopissa.

no, dun is dun ja nyt on siemenet idätys prosessissa ja nyt vaan odotan että pääsen istuttaan ne.

oliko niin että alusta kannattaa vaan kastella vedellä ja vasta kun ne on kasvanut vähän (n.viikon?) niin sitten vasta noita lannotteita messiin? (ostin sitten ton bio bizz setin 46e peukusta) ..entä onko parempi pitää valot vegen aikana päällä 24h vai 18/6 vai kuinka?

-B
 

Matti

Member
No mä vastailen ajankuluksi. :)
Millasta multaa sulla on? Jos on vahvastilannotettua niin antaisin ainakin olla pariviikkoa, ilman mitään uusia lannoitteita. Muutenkin viikko pari on ihan hyvä.
Tosta vegevaloista en osaa sanoa. Itse pitäisin 18/6. Vai onko muut huomannu jotain eroa näissä kahdessa?
 
G

Guest

18/6dessa on mun mielestä liikaa pimiää. 21/3 oon ite pitäny nyt vegessä ja iha jees tuloksia :)
 

bjudi

New member
bladow! hyvin päässy vauhtiin, kiitos teille, tänään on päivä 11 ja mun pikkuset näyttää ainakin mun silmissä voivan hyvin. tänään aloitin biobizz lannoitteiden käyttöä.

kuinka usein pitää kastella niitä nyt kun ne on vielä näin pienet? sillon kun alottaa (siiduilla) niin mullan pitää kuulemma olla kostea koko ajan, ja sit kun ne on isommat niin riittää että kastelee ne kerran kahdessa/kolmessa päivässä? miten tässä vaiheessa? ..ja mistä huomaa että on kastellut tai käyttänyt lannoitteita liikaa/liian vähän?

mulla on nyt vegenä environ 125w noin 10cm kasvista. onko tämä ihan ookoo vai liian lähellä/kaukana?

missä vaiheessa kannattaa vaihtaa isompiin ruukkuihin? ajattelin ehkä vegettää n.3 viikkoa (tavoitteena saada satsi valmiiks ennen joulua)

ei ole vielä tuuletinta, hankin sen varmaan kohtapuolin. lämpö on kuitenkin näyttänyt olevan ihan ookoo tähän asti.



 

Latest posts

Latest posts

Top