What's new

2023 Outdoor Grow

dton

New member
Va gör den för nytta om den möglar lätt? Sprid dina risker med lite mer robust genetik. Kolla på vad finnarna håller på med.

Visste inte att cannapot tar kontanter.
Nog möglar den lättare än finska strains, vilka jag också kommer införskaffa. Möglandet attribuerar jag däremot mestadels till dåliga odlings- och torkförhållanden.

Har tänkt mig 2 finska autosorter sedan 1 av Dane Strains.
 

Parameter

Well-known member
Nog möglar den lättare än finska strains, vilka jag också kommer införskaffa. Möglandet attribuerar jag däremot mestadels till dåliga odlings- och torkförhållanden.

Har tänkt mig 2 finska autosorter sedan 1 av Dane Strains.
Gör lite frön också på dina Dane. Dom finns i regular också om jag minns rätt. Så slipper du hålla på och köpa och skicka pengar i kuvert.
 

dton

New member
Gör lite frön också på dina Dane. Dom finns i regular också om jag minns rätt. Så slipper du hålla på och köpa och skicka pengar i kuvert.
Vet du hur avgörande näring/jordkvantitet är ifall man har en bädd avsedd för enbart pollinering/frön? Jämfört med en där man odlar för budkvalité.

Edit: Jag hade föredragit att ha i allt en spot. Men önskar mig inte heller tusentals med frön så vet inte hur man ska anpassa sig efter detta. Det hade varit mångt fler frön än vad jag behöver och inneburit extra jobb (att sålla bort överflödiga frön).
 

Swedish fika

Active member
Vet du hur avgörande näring/jordkvantitet är ifall man har en bädd avsedd för enbart pollinering/frön? Jämfört med en där man odlar för budkvalité.

Edit: Jag hade föredragit att ha i allt en spot. Men önskar mig inte heller tusentals med frön så vet inte hur man ska anpassa sig efter detta. Det hade varit mångt fler frön än vad jag behöver och inneburit extra jobb (att sålla bort överflödiga frön).
Man kan låta hanarna stå bara några dagar och pollinera honerna då måste honerna ha börjat bygga buds du behöver inte lägga i nån extra näring där du gör frön men du behöver vänta minst 40dagar sen kan du känna om du känner några frön pilla fram ett frö är fröna bruna är dom bra😀
 

Parameter

Well-known member
Vet du hur avgörande näring/jordkvantitet är ifall man har en bädd avsedd för enbart pollinering/frön? Jämfört med en där man odlar för budkvalité.

Edit: Jag hade föredragit att ha i allt en spot. Men önskar mig inte heller tusentals med frön så vet inte hur man ska anpassa sig efter detta. Det hade varit mångt fler frön än vad jag behöver och inneburit extra jobb (att sålla bort överflödiga frön).
Som swedish fika skrev. Du behöver inte tänka annorlunda med jorden bara för att det är en fröodling.

Med pollineringen så pollinerar du bara lite grann precis när hanarna öppnat sina pollensäckar. Du väntar tills hanarna precis öppnat sina pollensäckar och det finns lite hårstrån på honorna (preflower) och så rycker du hanen och gnuggar han mot honorna.

Ibland har jag olika spotar och så har jag en hane som jag tycker ser bra ut och en hona på en helt annan spot. Då rycker jag upp hanen och transporterar han till honan. Där gnuggar jag in han i honan och så kastar jag hanen.

Offthehook hade något tips om att rycka hanen och sen lägga hanen i en flaska vatten i 1 vecka och sen plocka pollen och pollinera dom nedre grenarna manuellt. Har aldrig gjort det men det låter absolut som något man kan göra. Kanske offthehook kan förklara bättre.
 
Har någon här koll på hur länge frön håller? De frön jag har förvaras mörkt och torrt. Har frön för många år framöver och nyfiken om det är slöseri att spara de länge. Eller är det bättre att införskaffa nya i framtiden istället? :)
 

Parameter

Well-known member
Har någon här koll på hur länge frön håller? De frön jag har förvaras mörkt och torrt. Har frön för många år framöver och nyfiken om det är slöseri att spara de länge. Eller är det bättre att införskaffa nya i framtiden istället? :)
Håller hur länge som helst om dom bara förvaras torrt, mörkt och svalt. Ingen slöseri att spara om du har många.
 

vadervader

Active member
Hallå!

Kommer köra lite större i år, förra året blev de bara några Royal dwarf fr RQS.

I år är linupen:
Purple Hindu Kush
Critical
Banana punch
NL x Big bud
Auto Viking blueberry.

Spoten är gammal och de finns bra med jord där och solläget är bra.
Har under vintern gjort egen bokashijord med biokol, gräs och löv, och sparat lakvatten. Mina krukväxter har exploderat!


Medium blir 1/4 jordförbättring (Bokashi), plantjord, U-jord.
Använder lakvatten och guldvatten , biobizz starter Kit, melasse, Ionic Pkboost, Hesi bloom.
Mykorrhiza till rötterna.
Ska ut o gräva när tjälen släpper, vattna på med lakvatten och piss. Täcka med halm o låta jäsa innan utplantering.

Lycka till alla i år! 💚🌱
 

offthehook

Well-known member
Veteran
Som swedish fika skrev. Du behöver inte tänka annorlunda med jorden bara för att det är en fröodling.

Med pollineringen så pollinerar du bara lite grann precis när hanarna öppnat sina pollensäckar. Du väntar tills hanarna precis öppnat sina pollensäckar och det finns lite hårstrån på honorna (preflower) och så rycker du hanen och gnuggar han mot honorna.

Ibland har jag olika spotar och så har jag en hane som jag tycker ser bra ut och en hona på en helt annan spot. Då rycker jag upp hanen och transporterar han till honan. Där gnuggar jag in han i honan och så kastar jag hanen.

Offthehook hade något tips om att rycka hanen och sen lägga hanen i en flaska vatten i 1 vecka och sen plocka pollen och pollinera dom nedre grenarna manuellt. Har aldrig gjort det men det låter absolut som något man kan göra. Kanske offthehook kan förklara bättere.


Excerpt from my PM:

I would recommend you to pollinate a little side branch from all of the sorts for your own prospective seed requirements.
The method described below is fool-proof, and I totally understand that you don't want to end up with seeds elsewhere in the remainder of your harvest
:yes:




Here's the fool proof method as it was devised by @BadTicket on 'the other side of the Baltic'

Pull the males away from your plot at about right before they are going to open their pollen sacs *
Try pulling them out on a way that there is still a bit of root on them. > Help it a bit coming out from the soil more complete with your fingers.
Place them in a bottle of water at some random place that is far enough away from the plot you want making sinsi.

After a few days, up to 7 days, you return to these males, and shake off their pollen inside a mini grip bag that you bring to a female asap thereafter.

Then right before you want to pollinate a lower side branch with bud, (but of course at a safe distance away) you spray a few squeezes of water inside the mini grip bag with pollen in it with a shower bottle.

Then you place that mini grip bag with moistened pollen in it over a lower side-bud, and then you slide that bag over that bud on a way that the moist pollen will touch the female pistils.

The thing here is, that pollen will go bad rather quickly after being moistened, so you'd need to act rather quickly. (I don't know exactly how fast it goes bad, but rather don't take any chances by waiting too long after moistening them.)

Like that, the pollen can not fly out of the bag and pollinate other parts of the plant.

With this method, you will be getting about 20 to 30 seeds per stroked off bud.


* It is possible to first pull the biggest unopened male flowers one by one away (so not the whole plant, but just some little bits of the blossoms), so you will get some more pollen out of them at the same time later on when harvesting the pollen. > The male flowers will only open and shed pollen after they have reached a certain size.
So then with all the bigger flower knobs gone, you will have at least 3 to 4 days before the smaller flowers have gained in size, and start to open and shed their pollen.
 
Last edited:

Chemimbalance

Well-known member
Dr. Karbunkle är tillbaka i år igen! P.g.a anledningar odlar jag bara min egna korsning och eventuellt någon rolig strain vid sidan av. Som vanligt blir det en ekologisk odling med bokashi, täckodling, hönsgödsel och aska.

Det ska bli kul att följa er andra. Må ni nå framgång och uppnå självförsörjning!
 

BadTicket

ØG T®ipL3 ØG³
Moderator
Veteran
Ah yes, the old moist jerk bag method. It does work.
I dono where @offthehook got that rambling explanation to it, but he sniffs glue, so anything is possible.

Whatchu gonna wanna do, is get em see-thru freezer bags. Mist the sides, not much, allz you need the water for, is to stick the pollen with, so to speak. Keep it from spreading around, ruinin your smokes.
So you mist the sides, dust your sides with your pollen, keeping that safe distance. Then take the jerk bag over a branch of your choosing, wrap that shit around that bad boi and twist and turn and shake it all around, up side, sideways. Get that pollen in there!

And then just to sure, do it again. Then obviously remove the plastic bag(s), and recycle em so that turtles won´t swallow em. You´ll feel bad, and I will feel bad, too. You making me a part of this whole killing marine life with plastic bags drama. I can´t have that on my conscience, bay-bay!
 

Swedish fika

Active member
Ah yes, the old moist jerk bag method. It does work.
I dono where @offthehook got that rambling explanation to it, but he sniffs glue, so anything is possible.

Whatchu gonna wanna do, is get em see-thru freezer bags. Mist the sides, not much, allz you need the water for, is to stick the pollen with, so to speak. Keep it from spreading around, ruinin your smokes.
So you mist the sides, dust your sides with your pollen, keeping that safe distance. Then take the jerk bag over a branch of your choosing, wrap that shit around that bad boi and twist and turn and shake it all around, up side, sideways. Get that pollen in there!

And then just to sure, do it again. Then obviously remove the plastic bag(s), and recycle em so that turtles won´t swallow em. You´ll feel bad, and I will feel bad, too. You making me a part of this whole killing marine life with plastic bags drama. I can´t have that on my conscience, bay-bay!
fuck I have boner 😇
 

CheckTreck

Active member
Japp som tomma ner i höst och nu tar dom sig skriver för att visa att dom klarar sig när det är kallt
Riktigt nice! Trodde inte att de kunde klara sig så. Innebär det att rökbar (alltså ej ren ruderalis) viltväxande cannabis är en möjlighet? De som har övervintrat bör du ju ta frö på och odla vidare med.

Själv har jag varit ute och scoutat spots och hittat två som jag är rätt nöjd med. Ska ut med jord och gödsel under veckan.
 
Last edited:
Top