What's new

odlings hjälp

Go kväll på er goa gubbar
jag undrar om ni kan kolla på bilderna och kanske hjälpa mig att ta bort värmen.
Jag kör med 2 fläktar och har idag byggt in en datorfläkt funkar bra men de
finns inte med på bilden. Värmen skiftar mellan 26-35 när lampan är på. Hur långt måste lampan vara från blomman ? Philips Son-T Pia 250W.
tack i förhand

//img376.imageshack.us/my.php?image=yoovo7.jpg
//img144.imageshack.us/my.php?...80928506nu1.jpg
//img99.imageshack.us/my.php?image=woyy4.jpg
//img261.imageshack.us/my.php?...80928509th0.jpg

Sen över till fråga två.

Hur ofta måste jag vattna mina blommor för dem torka ut rätt så snabbt och hur mycket måste jag vattna. Jag har nyligen beställt B`CUZZ PK 13-14 1L, jag läste runt lite i forum och många rekommenderar det. Har inte tillgång till mycke stålar denna månaden, men jag har ph mätare nyköpt, snart kommer B`CUZZ PK 13-14 1L, vad måste jag mer använda. PH+/- ? Men de märker vi när jag får ph mätaren


Här är länken till B`CUZZ PK 13-14 1L
//shop.textalk.se/se/articleim...=0&fullheight=0
 
Last edited:

brainlab

Active member
tja , du skulle behöva en fläkt som suger ut luft och drar in ny. finns massor av bra trådar här som visar och går igenom hur man kan bygga osv. bara att söka.

http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=40637 , massa bra länkar till gör det själv trådar.

pk 13-14 används under blom perioden, atami har närings schema på sin sida.
får bara upp två bilder som visar ditt skåp (fel länkat ?) hur stora är plantorna nu ?

får du ner värmen så behöver du inte vattna så ofta och det blir ju mer sällan om du planterar om dom till större krukor när dom rotat sig ordentligt.

vet inte om jag var till någon hjälp ... kl är ju för tidigt för att man ska fungera som vanligt haha
 
Plantorna är 2.5cm nu, värmen ligger på 27.3 C, 65 cm från 250w hps.
Bilderna funka .......... sen har jag 4 nya produkter Hesi PK 13/14 som innan, Terra Leavs (For the growth cycle), Terra Max (For the bloom cycle och ATA-XL vad används alla dem hära till ? Terra Leavs kan ju vara löven. ska lägga upp bilderna nu

detta. är bilder sen innan och lite nya.









Här en bild på näringen, står inte på svenska hur mycket man ska blanda.
 
Last edited:

brainlab

Active member
hesi pk13/14 är för hydro / cocos , du bör inte använda den i jord. de andra näringarna ska väll ha info om hur mycket du ska använda och när.

men du klarar dig ett par veckor .. du har tillräkligt med näring i jorden.
och ett tips , ladda ner eller köp en bok/böcker om hur man kommer igång osv.
finns massor bra på bokus även filmer att ladda.
 
nej de kan inte stämma om du går inte på nordic grow - näringpaket - så står det klart och tydligt Atami näringspaket ATA JORD

Atami näringspaket ATA JORD
Detta näringspaket är till för odling av växter i jord.
Atamis näring ska tillsättas i vattnet vid varje bevattningstillfälle.
I det ingår:

1L B`CUZZ Terra Leaves
1L B`CUZZ Terra Max
1L B`CUZZ PK 13-14
1L B`CUZZ ATA-XL

de står att de för coco å dydro men jag köpte de under atami näringspaket ata jord
 
Last edited:
Hur långt ifrån plantan kan jag ha min Philips Son-T Pia 250W ?

Har fixat in ett plexi glas mellan lampan och växterna ?

De blir alldeles för torrt jag ska dra jobba nu i 12 timmar tror du de större fara ?
För de kommer vara torrt som fan när jag kommer hem tror du de farligt? eller är de bara bra att växten får lite syre jag börjar typ 11eller 1 slutar när jag vill tror jag jobbar till kl 00.00. om jag kommer hem vattnar kommer de bli större fara?

tack
 
B

bonecarver_OG

hej jahblessallus

du maste varva ner lite, läs lite material i fragan och allt borde ordna sig.

sma plantor fran frö föredrar jag att ha under ljusrör - det är mildare för dem..


ata XL har jag använt massa ar sedan.. kommer itne ihag mycket

men PK13-14 - den ska du helt klart lata vara tills blommingen..

svart att ge ngt svar.

ta dig tid till att skriva fragorna väl - sa kan vi nog ocksa ge bättree svar :D

ha det bra!! och framförallt lycka till!
 

metamorf

Member
Fan, tyckte jag postade det här i en annan tråd men... Du behöver två fläktar som suger ut luften upptill i skåpet och två som puttar in luft i botten om du ska köra 250W i det.

När plantorna är sådär små så kan du spara lite energi och köra med lysrör eller energisparlampor istället så slipper du temperaturproblemen. Näringen kan du också spara tills de blir lite större. PK 13/14 är helt riktigt bara för blom, 4:e veckan.

Ett litet tips också, posta inte bilderna på ImageShack, det är inte direkt säkert. Finns ett bildgalleri här du kan lägga upp dem i.
 
Last edited:
B

bonecarver_OG

haller med om att imageshack inte är säkert

ljusrör är väldigt efektiva faktiskt :D
 

brainlab

Active member
han borde kanske läst på lite innan han drog igång allt, men men nybörjare har vi alla vart.

snurrig nu men är det inte en hesi pk13/14 du har ? skulle inte använda den i jord. särskilt inte om det är din första odling.

och som jag sa tidigare och som bone sa ... sätt dig och läs all info du kan hitta, det är ju det som är det roliga med vår hobby ... man lär sig mer och mer hela tiden.

hoppas du får koll på allt =)
 
okej tack så mycket allihopa, men de stod att de för jord brainlab. jag körde från början med energi lampor hade bara 2 st små, de var typ 18w eller något, men tack allihopa för hjälpen hoppas jag lyckas
 
B

bonecarver_OG

klart det kommer att ga bra :D

ta bara en sak i taget. :)

ha det bra!
 
haha tack killar, men jag ska fixa ett lysrör som min poolare hade hemma hos sig när han odlade. han använde lampan ända in i början av köns seendet:p så sket han i de, men för blom så är hps bra ? tack killar

och jag ska försöka ta ett steg i taget:p haha

Har en fråga bara Terra Leavs de förstår jag att de för löven men de står inte vilken tid man ska använda de.

Sen killar forum är ju mycket för att hitta läsa saker som inte finns på vanliga sidor, och om man behöver hjälp. Jag har kollat 10grow filmer men de hjälper inte så mycket jag måste ha allt steg för steg men jag hittat kille på icmag som har bildbok tack
 
Last edited:
B

bonecarver_OG

jag rekomenderar att köpa en bok - det e skönt att ha i början för att kolla upp saker i. ingen inde försöka lära steg för steg en annans metod - eftersom manga ggr finns det för manga variabler som paverkar..

det bästa är att försöka fa en allmän utbildning om odling - och sedan fördjupa sig i detaljer.

sätt in de där ljusrören och sa far vi se hur det gar! :D

sa hÄr ser min veg-del ut just nu (förutom att jag har transplanterat precis - men som du ser - med massor av ljusrör (9st langa 58W + 2 korta för de minsta.

värmen ligger pa runt 30 eller lite mer just nu - det är ingen fara i sig sa länge de har vatten.. men här i spanien blir man tvungen att lägga ut mycket pa aircondition om man vill ha ner temperaturerna.

ha det bra!

 
B

bonecarver_OG

jag trodde alla growshops tex har "the indoor bible" av jorge cervantes..

men det finns massor med olika böcker - alla är nog mer eller mindre bra :D

kolla din growshop, om inte finns det säkert pa nätet.

fred
 
Last edited:
okej tack mannen :) de fixar sig :) dem växer fint just nu i 26C, såg ATAMI Champions Schedule De jag hittade där var Hesi pk 13-14 och ATA XL när dem ska användas men resten vet jag fan inget om men tack iallfall
 

Latest posts

Latest posts

Top