What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Varmt Rez?

Nevi

Active member
Jeg ville prøve at høre hvordan i forskellige hjemme growers holder jeres rez indenfor de magiske 20-24 grader.Efter at have fundet ud af hvor hurtigt det går med at rødderne lider når temps er for varme,har jeg fundet en løsning,der går ud på at have store plastic jugs (til 2 liter mælk) fylde dem med vand og lade dem fryse.Så har jeg 3 af dem,og når det bliver for varmt (som nu) bruger jeg dem.Det virker rigtig godt.
Jeg ved godt man kan få en køler,men de koster en masse penge?
Hvordan klarer i andre jeres varme problemer?

DK2670_01

Member
da jeg startede med at gro i hydro, havde jeg altid 10 stk 2 litters sodavandsflasker i fryseren ;)

Men nu gør jeg altser INTET ;)

Ellers tager du en gammel lille fryser bore et par huller i toppen tager en haveslange gennem det ene hul og ud gennem det andet, stiller en spand/balge med vand i fryseren OG ligger mindts 3 m slange nede i vandet,

Når vandet er fryset så kan du sætte en pumpe til slangen fra dit rez, og nu løber dit vand fra rez så igennem "en 3 m lang isterning" og bliver kølet ned ;)

VividDane

Member
Jeg skrev dette indlæg til et lignende spørgsmål for nogle dage siden.

jeg selv går for et varmekabel. Disse kan fås i mange forskellige størrelser(watt)/længder(meter).

http://cgi.ebay.de/DA-HEIZKABEL-15-Watt-3-m-SAUGER-/260621779367
3 meter, 15 watt for 53 kr. Kender ikke porto

http://cgi.ebay.co.uk/Reptile-Vivarium-Propagator-Heat-Cables-15W-4-metre-/400104693313
4 meter 15 watt - 162 DKK inkl porto

http://cgi.ebay.co.uk/Reptile-Vivarium-Propagator-Heat-Cables-25W-5-metre-/400104693329
5 meter 25 watt - 180 DKK inkl porto

Mht. afkøling så er det alene klaret ved hjælp af ventilatorer - jeg skal lige gøre opmærksom på at jeg stadig dyrker i jord.

Nevi

Active member
VividDane-> jeg tror sq ikke jeg kan køle mit rez alene med ventilatorer selvom jeg ikke har prøvet.Det kan da godt være jeg kunne køle rez med et par kraftige ventilatorer.Men mit problem er ikke så stort.

DK 2670-> ROFL den kendte jeg ikke.Men det lyder som en holdbar måde at gøre det på.At punge ud med de sindsyge priser "growshopperne" tager for en køler,nægter jeg simpelthen.
Men nu er mit rez kun ca 60 liter,så det er til at klare med plastik beholderne med is.Og nu er vejret heller ikke 30 grader så længe af gangen så jeg klarer den nok.Jeg syntes bare det ville være spændende at høre hvordan andre tackler det.
Hygge begge to.:wave:

Nevi

Active member
LOL det tror jeg vist ikke han gjorde.Det er også okay,det går fint med mit rez.
:wave:

superpedro

Member
Veteran
Har bygget en indirekte fordampnings køler til mit res, der er billeder i min gro tråd (link i signatur)

Soulen

New member
ang afkøling af rez kan jeg sige da jeg hvade mit 250L akvarie 2-4blæser der kørte og blæste ned over vand over fladen var nok til at holde tempen nede. og de fleste bruger jo 90-100L rez så det er intet problem at holde nede på den måde. dog har jeg også brugt den med flaskerne jeg gad bare ikke rende frem og tilbage mere :)

Nevi

Active member
Hej Pedro...
Jeg ku ikke dy mig for lige at rende din tråd igennem,og det er sq nogen fede ting du laver.Du skal vist til at kaldes George Gearløs?ROFL.
Takker for ideen med køleren.For det meste har jeg kun brug for at køle rez lidt når det er 25-30 grader udenfor.
Jeg kan også godt lide dit biofilter.Lækkert og funktionelt.:)

Edit:
Jeg så ikke dig Soulen.Tak skal du have.