What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Vandkvalitet?

frenzybud

Member
Hej. Jeg er fra det mørke Jylland og i det område jeg bor er vandet PT omkring 460 ppm og PH på omkring 7,5

Det er noget skodvand at bruge i hydrosystemer såvel som jord. Nu har jeg endelig besluttet mig for at gå ud og købe et ordentligt omvendt osmose filter..

Spørgsmålet er: Hvilket filter er bedst? (pris stort set underordnet)
Jeg har købt et filter engang før fra Hydroponics.eu (190L/i døgnet) men det rensede bare ikke vandet ordentligt, det bedste resultat jeg har haft med det er omkring 150 ppm måske. Jeg fik at vide at mit vandtryk måske ikke var højt nok (men det er det bestemt, jeg har egen boring og MASSER af vandtryk, jeg har endda forsøgt at indstille trykket med et vandur, uden held)

Nogle med erfaringer på området?

ICETOKER

Sharing Is Caring!
Veteran
Er du sikker på at det er skød...???????

jeg kommer også fra jylland (3.5 ec 7.5ph) og det er uden tvivl et at det bedste vand i eurpa (undtagen island selvfølgelig)... du må huske at de ppm(ec) er pga mineraler som planterne godt kan lide....og vores vand er 100% uden additiver(chlor og andet piss)

Så kan det være noget andet en vandet som har givet dig problemer??? fordi jeg tror ikke det er vandkvaliteten der driller.........

just my 2

icetoker

superpedro

Member
Veteran
Hey.

Har du kigget på diverse akvariesider? Der er vist nogwt med at vi ikke må linke.

Du siger du tager vand fra en privat boring, er det en drikkevands boring, eller kun til vanding? Er der partikelfilter eller andet forfilter på? Osmosemembraner er ret sarte..
Et godt okker filter kan skaffes til 250-300 kr. Det fjerner alle partikler, og er billige/nemme at udskifte.

Du angiver din concentration i ppm, der er forskellige ppm skala men det er da temmelig højt. Noget nær en ec på 0,9.. Igen lyder forfilter som en god ide.

@toker, mener du ikke 0,35? 3,5 lyder enormt. Men tror ikke helt vi kan sammenligne vores vandværksvand med hans.

ICETOKER

Sharing Is Caring!
Veteran
ja jeg mener 0.35....... har vi så dårlig vand her i dk???? jeg har bare hørt fra de brødre i usa som har alt mulig blandet i vand.......... hovedsaglig chlorine!!

men glem det som jeg har skrevet...... jeg kommer fra et land som pisser det bedste vand i verden ud af vinduet.....eller fordamper det ved en vulkansk eruption ;-)

Pedro er den som du skal lytte til....... helt 110%

håber du finder ud af det

icetoker

frenzybud

Member
Hey.

Har du kigget på diverse akvariesider? Der er vist nogwt med at vi ikke må linke.

Du siger du tager vand fra en privat boring, er det en drikkevands boring, eller kun til vanding? Er der partikelfilter eller andet forfilter på? Osmosemembraner er ret sarte..
Et godt okker filter kan skaffes til 250-300 kr. Det fjerner alle partikler, og er billige/nemme at udskifte.

Du angiver din concentration i ppm, der er forskellige ppm skala men det er da temmelig højt. Noget nær en ec på 0,9.. Igen lyder forfilter som en god ide.

@toker, mener du ikke 0,35? 3,5 lyder enormt. Men tror ikke helt vi kan sammenligne vores vandværksvand med hans.

Det er en godkendt vandboring til drikkevand. Problemet er at der er meget kalk i vandet, så når jeg efterfylder mit system pga. det vand der nu engang fordamper gennem planterne, så er alt kalken jo tilbage, efter et par genopfyldninger så bliver det svært at aflæse EC værdi fordi kalken som bekendt også tæller med som opløste salte i vandet.

Og ja, det er 0.8 - 0.9 EC ifølge min (nye) EC stick..

Det osmose filter jeg har forsøgt mig med er et 3-trins system med forfilter som burde tage de største partikler som kan være for meget for det egentlige osmose filter.

Når nu du bor ude i vores mørke Jylland, har du så ikke mulighed for opsamling af regnvand? Det kunne du jo evt bruge :) Så håber vi bare på ingen syreregn.!

Latest posts

Latest posts