What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Udendørs growers; Hvordan gøder i?

Copland

New member
Hej aller growers..

Jeg vil til start lige udtrykke min største respekt til alle jer udendørs dyrkere her inde, virkeligt nogle fantastisk flotte udendørs planter der er blevet dyrket på dansk jord!! I er virkeligt nogle dedikerede mennesker, langt mere end jeg nogensinde vil kunne blive :respect: :yes:

Nå men jeg syntes det kunne være spændene at samle folks viden og erfaringer med gødning af udendørs planter, i en tråd... Det kunne være rigtigt spændende at høre hvad i brugte, særligt da jeg selv rimlig ny i faget, men der er måske og nogle flere der kunne få glæde her af :rolleyes:
Måske enda der kunne komme noget spænde venskabelig og konstruktivt debat?

Så hvilke erfaringer har i gjort jer, og hvad bruger i i år af gødning?

Personligt er jeg pt. i gang med mit tredje grow udendørs.. Så jeg har om noget meget at lære!! Og! ikke meget erfaring..

Brugte sidste år (første grow) noget GHE onepart gødning og noget brændenældevand.. Jeg forbejdede endvidere jorden før de blev sat i, med henholdvis hønselort det enested og et andetsted hestemøg..
Gødning mæssigt var det efter jordforbejdningen ikke helt så systematisk og reglmæssigt som det kunne have været...

Havde endvidere også nogle planter stående et andet stede, de fik til gengæld intet gødning og blev også ganske fine.. Fik allesteder ganske god røg ud af det... Dog slet ikke så store topskud som der er set her inde!

Håber der nogle der vil dele ud af deres erfaring...

Grolyst og Bedste hilsner fra Copland :bandit:

Peace

R

Remmo87

Det er mit første udegorillagrow jeg har gang i PT. og til det har vi tænkt os at sprede tørgødning ud i et passende jævnt lag, for bedre at kunne styre det. Vi har i starten givet dem lidt Biogrow men det er for svært at styre flydende gødning IMO :D

Copland

New member
Tørgødning hvad er det helt præcist? Hvordan ligger det indholdsmæssigt - npk??

Hvorfor syntes du det er svært at styrer flydende gødning?

esbe

hybridsfromhell
Mentor
Veteran
jeg giver i veg en blanding af biobizz fishmix og bio heaven i veg og guano bat lort og noget endnu ukendt i blomst

R

Remmo87

Tørgødning hvad er det helt præcist? Hvordan ligger det indholdsmæssigt - npk??

Hvorfor syntes du det er svært at styrer flydende gødning?

Ej det er også forkert at sige det er svært at styre.
Men til gorillagrow er det noget nemmere at have en sæk med gødning i små klumper end det er at have 100liter vand med :D
Så spreder man bare lortet ud i et jævnt lag et par dage inden en ordentlig skylder.

Ved ikke ang. NPK, men altså.... Det er gødning og de kan lide det :)

Paddi

GanjaGrower
Veteran
I år har jeg brugt:

• Gl. jord fra potter og spande
  • Kalk
  • Lidt aske fra brændeovnen
  • Nitrophoska (NPK 12-5-14) (tørgødning i pilleform)
  • Champost
picture.php

Jeg brugte nogenlunde det samme sidste år til klargøringen af bedet.

I -08 supplerede jeg med noget flydende rodstimulerende - jeg har glemt navnet. Ifølge min ringe hukommelse gav det ikke bedre planter end andre år.

I -08 supplerede jeg også nogle tøser med blomstringsgødning (med højt P-indhold). Det vil jeg ikke gøre i år. Jeg fik ikke bedre buds end normalt.

Well, min jord er gennemgående velholdt og fyldt med god næring. Måske derfor jeg ikke føler behov for at bruge supplerende vidundergødning.

På dårligere jorder har diverse vidunder-gødningsting nok deres berettigelse.

Learning by doing er vejen frem for vi udendørs-folk

P :smoke:

ST1

New member
Mine bede er stort set ren plantejord (ja, vi slæbte 500L jord over mark og igennem krat... en nybegynders fejltagelser :p). Udover det har jeg spredt organisk tørgødning på pilleform (Animix mener jeg det hedder), med NPK 10-2-7. Da det er mit første grow skal jeg ikke kunne sige hvor effektivt det er, men planterne har da i det mindste ikke fået nute burn selvom jeg selv synes jeg brugte en del. Jeg mangler stadig at finde ud af om jeg vil forsøge at finde noget gødning med høj P til blomstringen, men jeg har indtryk af at det ikke er afgørende at bruge det.

Easygrowing

Active member
Veteran
jeg bruger afklippet græs som jeg bare ligger oven på jorden ligesom brændenælder og når det regner eller jeg vander så trækker det næring med sig.plantedele er god næring i sig selv.Gør mere ud af,at der er godt dræn under planten hvor jeg ligger grankogler og nåle samt mindre afklippet grenstumper så det aldrig søber i vand.

Animix er ganske ok gødning men vil mene gødning kan undværes ude

og Hej Stonern

blackone

Active member
Veteran
I år har jeg brugt:

• Gl. jord fra potter og spande
  • Kalk
  • Lidt aske fra brændeovnen
  • Nitrophoska (NPK 12-5-14) (tørgødning i pilleform)
  • Champost
picture.php

Jeg brugte nogenlunde det samme sidste år til klargøringen af bedet.

I -08 supplerede jeg med noget flydende rodstimulerende - jeg har glemt navnet. Ifølge min ringe hukommelse gav det ikke bedre planter end andre år.

I -08 supplerede jeg også nogle tøser med blomstringsgødning (med højt P-indhold). Det vil jeg ikke gøre i år. Jeg fik ikke bedre buds end normalt.

Well, min jord er gennemgående velholdt og fyldt med god næring. Måske derfor jeg ikke føler behov for at bruge supplerende vidundergødning.

På dårligere jorder har diverse vidunder-gødningsting nok deres berettigelse.

Learning by doing er vejen frem for vi udendørs-folk

P :smoke:

Det er langt hen af vejen det samme som jeg har gjort.
Gammel jord mikset med champost naturgødning og magnesiumkalk. Dette er så blandet sammen med den eksisterende jord.

Andre spots der er mere lerede får nok også en god omgang ubrugt plantesæk når jeg skal have plantet ud i dem.

Jeg har så en rosengødning der indeholder lidt mere P end normal npk så den får de af senere på sæsonen.