What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Optimaalinen ravinnemäärä hydrossa?

Kioksi

New member
Kokemus ja tietenkin kasvien tarkkailu on tässä asiassa varmasti tärkeitä, mutta...

Voidaanko optimaalinen ravinnemäärä löytää käyttäen vain EC-mittaria?

Teorian pääpiirteet on tuttuja (kai):

1. EC laskee, ravinneliuos on kasville liian laimeaa
-------> lisää ravinteita

2. EC nousee, ravinneliuoksen väkevyys on liikaa kasville
-------> vähemmän ravinteita

EC laskee ja EC nousee välissä on varmaan jonkin suuruinen alue (ks. kuva). Onko optimaalinen väkevyys tämän alueen alussa, keskellä vai yläpäässä tai vaikuttaako tähän kenties jotkin muuttujat?

ykbBg.jpg

Kioksi

New member
Vähän vaikea kysymys varmaan tuo.

Akuutisti haluaisin tietää, että jos EC ei muutu, niin onko liuoksen väkevyys varmasti sellainen, ettei kasville tule varsinaisia vajauksia tai övereitä. Olettaen että käytetään lannoitteena ilmeisesti toimivaksi todettua bloom:micro 2:1 (kuten yo jutussakin).

PunkSteady

Member
Sellainen muuttuja on hydroilussa otettava huomioon,että järjestelmästä haihtuu vettä pois X määrä esim. viikossa. Ja jos kasvit ovat alttiina kuumuudelle ja ovat kovassa kasvuvaiheessa niin tätä veden haihtumista tapahtuu väistämättä, Huomaan sen itse juuri tuona ec arvon nousuna vaikka kysessä ei olisi liian vahva lannoite seos. Kuitenkin olen käytyännössä huomannut että ei usein ole tarvetta nostaa ec-arvoa kovasti yli 2.0 koska en usko että kasvu olisi kovinkaan paljon parempaa missään 2.5 - 3.00 arvoissa joita jotkut käyttävät. PH arvojen optimaalisuus on mielestäni tärkeämpää kun suuret lannoite määrät kun kasvi kykenee kuitenkin ottamaan vain rajallisen määrän lannoitteita käyttöön ja se määräytyy hyvin pitkälti ph arvojen mukaan mitä missäkin kasvuvaiheessa on käytetty. Suosittelisin siis tutkimaan mitkä ph arvot ovat kyseiselle lajikkeelle sopivat esim. netistä ja miten ph vaikuttaa eri lannoitteiden imeytymiseen.

Mä en itse (ainakaan aquafarmissa) nostais ec:tä välttämättä edes yli 1.0. Hanaveden ec mulla on ~0.18 ja budit on muodostuneet ihan kelvollisesti lajikkeesta riippuen ec ~0.75-0.90. Lajikkeissa on toki eroja, ehkäpä mulle on sattuneet sellaiset jotka pärjää pienehköllä ravinnemäärällä (eli Peyote Purple, Mandala #1 ja Northern Lights #9).

Tämä siis lähinnä vastaheittona tuohon ylempänä mainittuun "ec-arvo kovasti yli 2.0" -kommenttiin. En tosin ole kokeillut muita hydrosysteemejä aquafarmin lisäks ja käytössä on GHE Flora @ Lucas formula, jos sillä merkitystä on. Tarvittavan ravinnemäärän alarajoilla siis menen. Ph-arvo se tärkein juttu kuitenkin lienee.

Mun tyylillä joutuu tosin lisäämään litkuja säännöllisesti, aiemmin pidin vähän tujumpaa litkua ja silloin riitti pitkälti pelkkä reson täyttäminen päivittäin satunnaisia ph:n säätämisiä lukuunottamatta.

edit: Sanoisin nubumutulla et vajareita (kuten esim. magnesium GHE Flora @ Lucas formulalla) voi tulla vaikka ec ja ph olis kohdillaan. (Mulla tosin heittelee ph melko paljon eli saattaa olla et sen myötä on magnesium onnistunut lukkiutumaan, tai jotain.) Riippunee ravinnepaketista, jos sattuis olee ns. täydellinen ravinnemiksaus käytössä ni sit tuskin tulis vajareita (olettaen et ec, ph ja muut muuttujat on kunnossa).

edit2: Lisätään nyt vielä et omat kasvatukset on menny parina edellisenä kertana vähän pipariks erinäisistä syistä, eli ei mun kasvatusvinkkeihin kannata välttämättä luottaa. :p

k-grower

Member
sekin kannattaa huomioida että isoilla lampuilla kuten 600w ja 1000w pitää antaa väkevempää litkua mitä esimerkiksi 400w tai 200w esl tai led.
hidas aineenvaihdunta yleensä on omalla kohdallani ollut sen syytä että on ravinteet on liian voimakkaat, olettaen tietenkin että ph on ollut sen 5-6 välissä.
muuten itse suosin tuommoisessa hpa raakileella jossa on vielä väärät sumu-suuttimet max 2.4 ec lukemia kun kasvilla on päävarttta sen 1.5m+ pituutta ja leveyttä sen saman verran scrogissa, minimissään annan sen 0.7-0-8 ec ja sitä ennen vain pelkkää vettä.

omasta mielestäni optimaalinen vahvuus on kun silloin kun ec lukemat menevät alaspäin todella hiljaa mutta ph nousee myös hiljalleen ylöspäin, itsellä se on noin -0.01 tai -0.02 päivässä ec:ssä ja ph:ssa nousu noin 0.1 pykälää parissa komessa päivässä, tarkoituksena laskea vedenvaihdon yhteydessä ph sinne 5.0-5.3 lukemiin ja seuraavaan vedenvaihtoon mennessä eli noin 20 päivän päästä se olisi siellä max päässä eli 6.0 tuntumissa.