What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

? om hanner og pollen

Gunnarguchi

Active member
ICMag Donor
Veteran
Hvad gør man når man gerne vil have bestøvet enkelte hunner og kun enkelte gren og ikke hele planten, og hvad gør man med hannen så den ikke skal bestøve alle de andre hunner og arter?

Jeg vil gerne have bestøvet i meget begrænset omfang og kun enkelte frø på en udvalgt hun fra hver art.

Har læst noget om at fjerne hanplanten lige inden den åbner sig og så sætte en gren fra den i vand, men virker det i praksis og hvis ja, hvordan opsamler og bestøver man så enkelte af hunnens grene uden at pollen spreder sig til de omkring liggende planter ?

Hvor længe kan man opbevare indsamlet pollen hvis det stadigt skal kunne være aktivt?

Dhor

Member
du kan f.ekst sætte kaffefiltre rundt om skudende.. eller lade dens grene stå i vand i en vinduskam og så opsamle det nedfaldne støv på bordet

dyr

Active member
ICMag Donor
Hvis det er mulig kan du også flytte hanplanten langt væk, og så bruge en frysepose f.eks. eller kaffefiltre som nævnt. Så kan du sætte posen rundt om grenen du vil have bestøvet og ryste. Det er nok en god idé at sprøjte vand på med en forstøver for at pollen ikke skal flyve over til de andre planter. Nogle bruger også en pensel. Jeg mener at have læst, at pollen kan opbevares ca. en måned i køleskab.

G

Guest

Pollen

Pollen

Du kan også tage en enkelt hanblomst og så gnubbe den opad de grene du vil bestøve, havde selv fornyligt problemer med at få pollen fra nogle Master Kush hanner, men en blomst nåede at komme inden de blev klippet ned. Denne ene hanblomst, gav på en af de nedre grene på en Super Skunk 5 modne potente frø, til næste gang, samme blomst blev også knubbet på en Master Kush hunplante, hvilket gav 4 frø, så det kan lade sig gøre med få midler. Må sige at tricket med at tage en hanblomst og gnubbe den på hårene af hunplanterne, 4 uger i blomst på daværende tidspunkt, er noget jeg med garanti vil gøre i fremtiden, vælg de nederste grene som alligevel ikke vil blive særligt store.

Hygge

Incontenia

Last edited:
Z

zomb

30-11-2009048.jpg

Her er flere hundrede fem frø (højre) udelukkende bestøvet på de nederste grene ved frysepose, ryste metoden. -dog lod jeg posen blive på grenen, inklusiv hantoppen med åbne nosser!) men med huller øverst til luft :)

Latest posts

Latest posts