What's new

Ni som odlar utomhus - toppar ni plantorna?

BrownFingers

Active member
Är du nyfiken bara och vill ha ett ja/nej-svar, är det korta svaret; nej som tumregel.


Är du ute efter svar på om och hur bra det går att toppa plantor utomhus kan jag ge ett lite mer ingående svar.
 

Hasselhoff1337

Active member
Är du nyfiken bara och vill ha ett ja/nej-svar, är det korta svaret; nej som tumregel.


Är du ute efter svar på om och hur bra det går att toppa plantor utomhus kan jag ge ett lite mer ingående svar.

Tjena,

Javisst, ett utförligt svar säger jag inte nej till!
 

BrownFingers

Active member
Tjena,

Javisst, ett utförligt svar säger jag inte nej till!

Sorry för segt svar, rätt inaktiv här nu under vintersömnen.

Så det lite längre svaret är att det fungerar som normalt att toppa, dvs. spelar teknik, utförande och strain stor roll bland annat. Men eftersom toppning är en teknik som medför väldigt hög stress till plantan så är återhämtningsfasen kritisk för att tekniken ska ge bra utdelning. Problemet med att göra det utomhus är att det blir för många variabler i miljön som du inte kan kontrollera (t.ex vädret, skadedjur, mikroklimat osv) kontra att göra det inomhus där du kan kontrollera miljön helt och pyssla om dom konstant.

Så det går att göra, men för mig är det inte värt den förhöjda risken att något går snett. Ibland kommer rådjuren och friserar småttingarna åt dig ändå och då får man göra det bästa av det. Bör dock sägas att jag inte är någon expert på ämnet utan har bara experimenterat lite med det och blivit påtvingad några av alla skogens vildar.

Väl planerad och utförd lågstress-träning (LST) skulle jag dock rekommendera starkt att åtminstone experimentera med och få in lite känn för om du är oerfaren.
 
Top