What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Mit første grow (guerilla)

NytGrow

New member
Hej Icmag brugere! :wave:

Jeg er i gang med mit første grow, som så er guerilla, da jeg stadig bor hjemme og mine forældre "vil ikke ha' stoffer i haven"-typen.

Jeg har gravet 2 bede som det kan ses på billedet herunder, på et fantastisk spot med masser af sol:

Endnu et billed:

Indtil videre har jeg smidt omkring 10 x 20 liters Spagnum fra Djursland. Har lidt spørgsmål omkring bedende.

1. Hvordan vurderer jeg hvor meget kalk der skal smides?
2. Hvor mange kg/liter leca kugler vil være passende?
3. Jorden er lidt sandet, skal jeg gøre noget specielt ved det?

Billed af jorden:

Plantede de 10 frø (DCF - SkunkUdeMix) d. 29/04 og i dag (10/05) bemærkede jeg at de 3 første er begyndt at stikke hovedet op af potterne. De blev plantet som frø direkte i spagnum.

Billed af én af de små:

Hvilken gødning vil I anbefale jeg bruger?
Har ikke særlig god adgang til vand, så derfor ville noget tørt af én art være dejligt :)
Har læst lidt om NPK, men har ikke helt fattet det med værdierne.

Håber I vil følge med i mit grow og hjælpe mig i rette kurs.

Vil løbende opdatere med billeder..

Med Venlig Hilsen
NytGrow :tiphat:

dragongrower

Active member
heysan.
velkommen til.

1-spgahnum fra djursland...? Ren spaghnum eller pottejord? Hvis det er alm pottejord er det ikke nødvendigt at smide kalk..

2 umiddelbart ville jeg ikke mene det er nødvendigt med leca..

3 - har du blandet dit pottejord op med sandjorden?

Ang gødning, så kan man få lagtidsvirkende gødning man kan blande op i jorden. Det vil så blive langsomt frigivet over sommeren.. Med mindre det er specifikt rhododendron gødning du har købt, kan alle alm gødninger som regel bruges med god succes. Det behøver ikke være noget specielt canna gødning.. :)

mvh

NytGrow

New member
Dragongrower, tak for dit hurtige svar :)

1. Djursland Sphagnum - Det er ihvertfald gødet, mener nok at det er pottejord. Min jord består ikke udelukkende af pottejord men også den der var der i forvejen.
2. Troede det næsten var et must med leca..
3. Ja pottejorden er blevet blandet med sandjorden, det kan bare ikke ses på billedet da det er over én uge siden.

Skal der tilføres mere pottejord til bedet?

Ang. gødning, må folk meget gerne komme med links/foreslag til hvor jeg kan købe noget helt specifikt. Har ikke mulighed for at bestille hjem online da mine forældre så vil fatte brik :p

dragongrower

Active member
Jamen så skulle du jo nok være klar til at dyrke dit spot, man kan sagtens dyrke uden leca..
om der skal tilføjes mere kommer nok an på hvor meget sand du har blandet i..

køb hornum gødning i netto, ellers noget i pilleform i havecenter.. ;)

NytGrow

New member
Jeg er 19 år.
Hornum gødning er det flydende eller hvad?
Fordi jeg havde netop også tænkt på sådan noget pilleform af en art.

dragongrower

Active member
ja hornum er nok flydende. Men du kan også købe langtidsvirkende gødning i havecentre. Det kan drysses ud på jorden/graves ned.. :)

mvh

NytGrow

New member
Hej Icmag brugere! :wave:

Jeg er i gang med mit første grow, som så er guerilla, da jeg stadig bor hjemme og mine forældre "vil ikke ha' stoffer i haven"-typen.

Det er blot skrevet på den måde så I forstår hvad jeg har med at gøre :thinking:

@Dragongrower... Det ville være lækkert med en lidt mere specifik beskrivelse af gødningens værdier o.lign. fordi det vil virke mærkeligt hvis jeg spørger en havemand og han spørger hvad jeg dyrker hvorefter jeg svarer hamp.. :tiphat: