What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

mine planter går i stå når de blir udplantet.

jyden

Member
halløjsa venner,

Ja jeg har efterhånden dyrket en del år nu, men har det samme problem hvert år ved udplantning. planterne går simpelthen i stå, de gror næsten ikke en hel måned bagefter.
Det er super øv da jeg kan se nu at de ku være blevet dobbelt så store her i blomst.

har prøvet næsten alt, forskellige jordblandinger, senere udplantning, andre frø, drivhus og alt mulig andet.

håber nogen af jer derude kan hjælpe mig med at få meget større planter!

hygge :joint:

doktoren

Active member
hmm...

Hvor stort er rodnettet når du planter ud?
Hvilket lys står de under inden de bliver sat ud?
Hvornår planter du dine planter ud?

Min erfaring er at når man starter dem indenfor under stærkt lys, så får de et kæmpechock når de kommer ud i kulden... Især hvis det er en dansk sort, da den ikke er vant til den varme.
Det kan også være du planter for tidligt ud? Jeg plejer at gøre det midt i maj måned, alt efter vejret... Men de kan sagtens plantes ud i juni-juli, og stadig yeilde ret godt endda..
Jeg har også prøvet at plante nogle meget unge kimplanter ud, i noget alt for hårdt og dårligt jord.. Og det tog ca 2 mdr før de fik lidt fat med fusserne, og blev ik til en ski' !

Det var mine 5 cents, men det ville være meget nemmere hvis du uddybede dine grometoder, og postede nogle billeder ;) Så ville det være meget nemmere at hjælpe med problemet....

Go fredag !

Dok

jyden

Member
mange tak for svar Dok.
jeg har dem som regel bare i vindues karmen i mælke kartoner, og så kommer de i haven omkring juni, eller hvornår nu frosten stopper i Dk. har også prøvet bare at plante dem ud i jiffys. samme resultat.
hvad angår lys har de også fået 400w hps en månmed inden, synes heller ikke det får dem til at undgå bremsing.

får snart et cam så kommer der lidt pics.
men det er nu generalt i de 7-8 år jeg har groet, men til næste år vil jeg prøve at vente til juli. men er kunstlys bedre end vindueskarmen? når det bare er danske udesorter?

god weekend