What's new

Mikro indendørs projekt

plattenslager

New member
Hej alle,

Jeg er ny på alle fronter - både hvad angår dyrkning, efter-bearbejdning og slutteligt brug af disse herlige planter. Til gengæld har jeg læst en masse på forummet og håber at det har fået mig lidt i den rigtige retning... hmm...

Jeg bor i en lille lejlighed med både over- og underboere, som naturligvis ikke må kunne lugte hvad der foregår :hide:
Bemærk forresten at mængden, som bliver produceret ikke er så vigtig - ej heller hvor tit der er blomstring.

Oprindeligt troede jeg, at man bare kunne stille et par planter op i stuen på lige vilkår med de "normale" potteplanter, men efter at have læst på lektien kan jeg forstå at det vil skabe problemer med lugt, lys (herma) osv osv... Så det går vel desværre ikke alligevel.
Så nu tænker jeg at bygge en mikro dyrkningskasse (noget i stil med 1m bred, 0,8m høj og 0,5m dyb). I den tænker jeg bare at have ét rum, hvor jeg sår nogle frø i, lader planterne vokse, fjerner hannerne når den tid kommer og så til sidst lader blomstre. Efter dette starter jeg forfra med nye frø.

1/ Er dette overhovedet muligt? Jeg tænker at jeg vel skal vælge den rigtige sort samt benytte scrog pga højden.
Ps, jeg er klar over, at det ikke er optimalt - langt fra.

2/ Det er vigtigt for mig at spare på miljøet, så jeg vil ikke have et højt el-forbrug. På et par andre tråde kan jeg læse om folks succes med en 50w led ufo pære. Kan jeg nøjes med at benytte sådan en under hele forløbet fra frø til blomstring?

3/ Jeg vil ikke have en konstant summen, så jeg vil faktisk helst undgå kulfilter og en kraftig blæser. På den danske tråd om 50w led pæren står der, at han ikke længere benytter sig af kulfilter fordi det ikke rigtigt lugter mere (måske pga. pæren) - er det noget man kan forfølge?

3A/ Udluftning (med eller uden kulfilter) er vel trods alt nødvendig... men er det nødvendigt døgnet rundt, eller kan man sætte en udluftning i gang om natten i en times tid?

4/ Hvis det kan lade sig gøre, hvor meget skal jeg så regne med at sådan en mikro farm kan producere? Nok til et par cigaretter per blomstring?

Tja, det er vel start spørgsmålene... alt efter om projektet overhovedet kan lade sig gøre, har jeg sikkert nogle flere spørgsmål om vandmængder, gødning, ph-værdier osv

Håber at høre fra nogen med mere erfaring end mig :thank you:
Hvis det kan lade sig gøre skal jeg naturligvis nok smide nogle billeder op med byggeproces og efterfølgende dyrkning...

-----+++++-----+++++-----+++++-----
May the growing be ever in your favor!

bez666

New member
Hej og velkommen til.

Fedt at se at mit 50W grow kan gi lidt inspiration..... :)

Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål, set med mine øjne.

Ang. plads. mit skab er kun 0,7 x 0,7 x 0,6 så din ide med en dyrkningskasse i den størrelse du nævner bør være muligt.

Højden på dine planter kan styres på flere måder bla. med SCROG eller LST eller med små potter (Som jeg bruger)

Jeg har kørt med den samme lyskilde fra start af og jeg satser på ca. 15 gram tørt med den. der står 5 planter i mit skab (Mit forbrug er småt, så for mig er det mere hobbyen end mængden der tæller)

Det med lugten er en positiv overraskelse i mit nuværende grow, da det normalt har været nødvendigt med filter... Jeg har dog ingen ide om hvorfor det er så lugtfrit denne gang, men udluftning er nødvendigt, jeg åbner skabet et par gangen om dagen, men i weekenden sker det ikke så tit.

Ellers er det bare at klø på da erfaring er bedre en teori :artist:

plattenslager

New member
Tak for svar... og det var tilmed positivt :woohoo:

Nu vil jeg begynde at designe væksthuset, og har i den sammenhæng lige et par ekstra spørgsmål.

1/ For at minimere støj fra kabinettet vil jeg kun lufte ud, når det er nødvendigt. Til det formål vil jeg installere et par målere - umiddelbart en temperaturmåler og en fugtighedsmåler koblet til lidt logik og en blæser.
Hvilken temperatur skal der være i kabinettet? Umiddelbart har jeg læst at der skal være ca. 30 grader (regner ikke med at det bliver det store problem med valget af en 50w led ufo pære).
Hvilken luftfugtighed skal jeg stræbe efter? Der er jo problemer med både mug og kulfilter ved for høj luftfugtighed, men samtidig skal den vel heller ikke være for lav. Jeg mener at have læst ca 55% luftfugtighed!?

Er der andre faktorer som spiller ind på hvornår man bør lufte ud? F.eks. kulilte eller...

2/ Er det bedst at have en dryp-bakke under potterne, som ikke er i direkte kontakt med potterne? Altså således at overskydende vand løber helt væk fra potten.

Jeg vælger forresten et kabinet uden aktivt kulfilter... men med mulighed at tilføje det on-the-fly. Så må vi se om det bliver nødvendigt...

May the growing be ever in your favor!

bez666

New member
I mit grow kører min blæser altid når lyset er tændt (Jeg kører med autoblomstrene så det er tændt 18 timer om dagen).
Jeg har isoleret skabet så jeg kan overhovedet ikke høre blæseren.
Hvad angår varme prøver jeg at holde det tæt på de 25 grader, men de planter tåler mellem 25 og 30 så ingen problem der og LED afgiver ikke varme nok til at bringe det i farezonen. Jeg har ikke fugtighedsmåler på men sprayer planterne med vand når det føles for tørt i skabet... (Det har virket perfekt hidtil så det bliver jeg ved med at gøre på den måde)
Udluftningen er primært for at give frisk luft / co2 og kan gøres efter behov. Jeg gør det et par gange om dagen hvis jeg er hjemme.
Jeg tager planterne ud af skabet og ud på badeværelset når de skal vandes, dels for at have let adgang til at inspicere dem og for at vandet kan løbe fra inden jeg sætter dem tilbage, jeg bruger derfor ikke dryp-bakke.

Der er nok forskellige meninger om hvordan det kan gøres så jeg håber på at du får input fra andre brugere.

plattenslager

New member
Tak for info!
Det er noget i den stil jeg har forestillet mig :)

Hvordan har du lavet et næsten lydløst kulfilter?
Jeg synes at have læst at man skal have en rørblæser (som koster en formue og ser ud til at larme ganske meget), hvis den ikke skal brænde sammen pga. kulfilteret.

-----+++++-----+++++-----+++++
May the grow be ever in your favor!
-----+++++-----+++++-----+++++

Har samlet det i metal net, med aktivt kul imellem og noget filterter materiale imellem filteret og blæseren.

Det er vigtigt at filterets areal er væsenligt større end blæserens, således at blæseren netop ikke overbelastes. Ved det større areal på filteret bevæger luften sig langsommere igennem, hvilket giver mindre modstand og en bedre rensning.
Ang. udformning sætter kun fantasien grænser :)

Bruger en kraftig 12v sunon 120x120 fan i god kvalitet.

Latest posts

Latest posts