What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

lydisolering af rum

FatcatInc

Member
Hej Ic'er!

Jeg har et problem med mit dyrknings rum. Ind og udsugning larmer for meget, og det kan høres i gangen, hvor mine naboer færdes.

Jeg har tænkt på at efter isolere med 100mm rockwool. Men ved ikke hvor meget det hjælper.

Jeg har en ide om at desto tungere et matriale er desto mere lydisolere det??? Isåfald er rockwool jo uden betydning..

Nogen foreslag venner ?

:thank you:

BisMann

Member
Du kan med fordel lave passiv indsugning, det kræver bare at indsugningshullerne er på dobbelt så stort et areal som indsugningen, læs mere her:https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=100823

Flexslanger larmer ofte, benytter du dig af disse kan det anbefales at udskifte dem med nogle faste, eller bruge de lydisolerede udgaver.

Det meste af larmen vil formodenlig komme omkring selve kanalventilatoren, så hvis din temperatur og fugtighed er til det, kan du skrue ned vha. en regulator, der regulere antal Hz, så RPM (rounds per minut) sænkes, og dermed også larmen.

Så vidt jeg ved har lydisolering ikke noget at gøre med tyngde, men nærmere materialets evne til at stoppe lydbølger, uden at sende vibrationer videre. I musik industrien bruges skum der består af små pyramider, til at fange lyden, og i nogle mindre lowtech studier kan man lydisolere vha. æggebakker.