What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Kulfilters evne til at lyddæmpe

CFP65

Member
jeg er PT ved at sætte et 1x1x2m telt op hvor jeg er piske nødt til at have ventillatoren og kulfilteret monteret udenfor teltet
ophængt i loftet over teltet således at ventillatoren suger ud af skabet og puster ud igennem kulfilteret der er monteret til sidst

mit spørgsmål er vil Kulfilteret lyddæmpe mit setup?
please say yes!

Ariaji

New member
Nej det vil det ikke.
Desuden forringer det levetiden af kulfilteret gevaldigt hvis du puster i stedet for at suge.

Hvorfor kan det ikke være inde i teltet da? Det fylder jo ingenting oppe i et hjørne.

superpedro

Member
Veteran
Hey. Ved ikke om det vil ta lidt af lyden.

Hvis du kører filteret "baglæns" skal du have et støvfilter på indsugningen, ellers forkorter det levetiden. Du kan sikkert lave det ud af det der sidder omkring kulfilteret som standart.

Hygge

JDK

Member
jeg er PT ved at sætte et 1x1x2m telt op hvor jeg er piske nødt til at have ventillatoren og kulfilteret monteret udenfor teltet
ophængt i loftet over teltet således at ventillatoren suger ud af skabet og puster ud igennem kulfilteret der er monteret til sidst

mit spørgsmål er vil Kulfilteret lyddæmpe mit setup?
please say yes!

Det er ikke min erfaring at kulefiltret fjerner nogen støj. Der er som regel to former for støj i ventilationssystemet (1) motorstøj fra ventilatoren (2) støj fra ind- og udgangsluften.

(1) reduceres støjen ved at sænke omdrejningerne på blæser ved hjælp af en regulator. Alternativt kan man pakke ventilatoren ind i noget lydisolerende materiale.
(2) reduceres støjen ved hjælp af en lyddæmper lavet til ventilationssystemer, de kan erhverves i de fleste byggemarkeder og hydro-shops. (hvis man kender nogen i byggebranchen kan man spare en del penge her, da man betaler rigtig meget ekstra som privatkunde for sådan nogle varer.)

CFP65

Member
ok det var ikke lige det jeg håbede at høre men, så må jeg jeg jo bide i det sure og bikse det kulfilter ind i teltet, og så lave en gulvtæppe lyddæmper
mht motorstøjen havde jeg tænkt mig at pakke selve ventillatoren ind i noget håndklæde eller skumgummi

superpedro

Member
Veteran
Man behøver i øvrigt ikke at bekymre sig om varme i en indpakket kanal vantilator. Motoren sidder inde midt i luftstrømmen, jeg kan ikke forestille mig en bedre luftkølet motor ;)

Rockwool er i øvrigt rigtigt godt til at dæmpe lyd. Hvis man byggede en firkantet kanal ville det være let at montere på indersiderne.

Easygrowing

Active member
Veteran
Eller isoleringsmatriale beregnet til biler,det fylder meget lidt men god lyddæmpning,koster så osse mere end rockwool-Biltema har det og T-Hansen osv og firkantet ventilationskanaler har f,eks XL-Byg men småpebret

JDK

Member
Man behøver i øvrigt ikke at bekymre sig om varme i en indpakket kanal vantilator. Motoren sidder inde midt i luftstrømmen, jeg kan ikke forestille mig en bedre luftkølet motor ;)

Rockwool er i øvrigt rigtigt godt til at dæmpe lyd. Hvis man byggede en firkantet kanal ville det være let at montere på indersiderne.

Det kan jeg godt se. Stryg kommentaren om varmeudvikling :hide:

Latest posts

Latest posts