What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Kasvatusprojektiin ideoita ja vinkkejä

moverte

New member
Terve!
Tilanne on tälläinen, tontilla olis tilaa rakentaa "varasto". Ajatuksissani pyörii kasvattamo missä kasvaa max 12 kasvia. Tovin suuniteltuna tätä projektia olen tullut siihen tulokseen että rakentaisin noin kolme metriä leveän ja 4 metriä pitkän varaston takapihalleni. Korkeutta reilu pari metriä.
Itse varaston rakentaminen ei tuota ongelmia mutta, laitteisto sen sijaan tuottaa harmaita hiuksia.
Valaistus tulee olemaan tyyliä 3x400w natikoita /3x600. Mitä mieltä muu väki on?
Ilmanpoistona olen ajatellut muutamaa 500mh/3 puhallinta tai vaihtoehtoisesti yksi iso. Ehdotuksia? Hiilelle en näe käyttöä, mikäli hajut tuppaa olemaan luokkaa käsittämätön.
Jonkin näköinen vesiviljely kompleksi olis tarkoitus kyhätä lisäksi. Itse olen kaavaillut jonkin sortin dripfeediä isolla resolla.
Mitä muuta tulisi huomioitua?
Itse tila tulee olemaan eristetty jotta kasvattelu onnistuu myös talvella.

moverte

New member
Mahtuis varmasti, mutta aluksi suunitelmissa lähteä liikkeelle vähän pienemällä määrällä. Nostella kasvien määrä miten aikaa riittää ja motivaatiota. Kaiken lisäksi itse kasvattelu on kivaa joten mukava laitella uutta lajiketta eri roundeille. Ja tilaa olis kivasti per kasvi niin mahtuu hyvin trimmailemaan pitemmälläkin vegellä :)

Mr Orange

Member
Vähemmän kasveja = vähemmän tuomiota, enemmän kasveja taas tuo tehoa tuottoon.

Suosittelen:
Pitkä vege, huolellinen latvominen, supercroppaus ja trimmaaminen.

3x600w + 600w vegetila. 1 teltta/huone per 1 valo, mitä isompi sen parempi. Jos vaan mahdollista niin jopa 2mx2m per valo. 700+ m^3 kanavapuhaltimet ja asialliset aktiivifiltterit lämpö & äänieristetyillä putkilla. Kanavapuhaltimia ohjaamaan lämpötilaa seuraava kontrolleri, yks per teltta/huone. Ilman kosteus 50-60. Jos vaan pystyy toteuttamaan niin vegeillä 70 ja kukilla ensin karvan alle 70 laskien myöhemmin sinne 50. Ilmankosteus on oikeasti iso asia - älä ohita sitä faktaa. Lapatuulettimia tarpeeks, mutta ei puhaltamaan kasveja vaan sekottamaan ja liikuttamaan ilmaa. Kuumuutta ja kosteutta varten joku perus ilmastointilaite, joka poistaa kosteuden viemäriin ja lämmöt ulos. Yksosaset on halpoja ja tehottomampia, mutta niillä pärjää. Kaksosaset suositeltavia.

Jos tilassa tuoksuu niin ulkona tuoksuu ja se on kaikesta törppöilyistä hölmöintä - asukoon kuinka metsässä tahansa.

Kaikkea ei ehkä saa alkuun, mutta aseta tavote ja toteuta lopulta. Askel kerrallaan.

S

scai

Tuohon tilaan pystyy kyl laittamaan teltan vegetilaksi.

Hajunpoistoon en satsaa jos naapurit on tarpeeks kaukana.Näin itsellä.Jos naapuri tekee AIV rehua tai siellä on muita maatilojen tuoksuja, ni no problem.

Mutta tuulettimet tarttet heiluttamaan kasveja kukintotilassa.

Ilmankosteus on tosiaankin yks perusseikka siihen että ötiäiset pysyy loitolla.Punkit ei viihdy kosteessa.

Valaistus on varmaan riittävä.Mietin tuos että Finfoam seinissä olis varppi tarpeeks heijastava...

GrowKäry

Active member
Vähemmän kasveja = vähemmän tuomiota, enemmän kasveja taas tuo tehoa tuottoon.

Tuo on hyvä pitää mielessä niin kauan kun elää natsi-suomessa.

Kahdella 600w.
Neljä-kuusi kasvia scrogiin kunnon(6+vk) vegellä.
Verkko siten että pääsee liikkumaan jokapuolelta ympäri.
Drip feed- run to waste.
Kyllä siitä se 1.2kg irtoaa kun maltat tarpeeksi vegettää.:)

Samaan tilaan vege kaappi jonne 250-400w natikka hoitamaan peruslämmön pimeelle ajanjaksolle.:dance013:

Scai:
Finnfoam ei heijasta mitään, SPU levy on sitä foliopintasta.
Itsellä tuli eteen massiiviset onjelmat, ilmeisesti jostain kaasuuntumisesta.
(no, nuo omat levyt on aika kärsineitä, kakkoslaatua joten se foliohöyrynsulku ei ole täysin ehjä...)
Mutta jos spu levystä tekee, teippaa vaahdotukset höyrynsulkuteipillä umpeen, tarvittaessa kikkaile huoneeseen ylipaine jos mystisiä oireita ilmenee.
Eristeenä ja rakennusmateriaalina tuo SPU on aivan mahtavaa kamaa, vaikka on myös helvetin kallista.

moverte

New member
Asiallista tekstiä! Tilaukseen lähti 3x600 natikat + 400 mm vegeilyyn. 120x120 teltta toimii pistoille ja vegeilyyn. Sopivan emokasvin löydettyä teltta on varattu sille kokonaan. Siihen menee kylläkin tovi luultavasti. Aluksi ajattelin lähteä 22litran airpoteilla liikkeelle. Tulevaisuudessa hydroilua.
"Varasto" sai seinät ja päädyin eristämään sen villalla kun sitä löytyi jo valmiiksi. Seinät tulen vuoraamaan mv muovilla tai mylarilla. Sähkökaapin asennus on seuraavana vuorossa. Kontaktorit on vielä tilauksessa saksanmaalta.
Lajike vaihtoehtojakin on tarkasteltu ja jokin suurikokoinen sativa olisi tarkoitus löytää. 12 emo ehdokasta lähtee kilpailuun mukaan syyskuun puolessavälissä. Tarkoitus siis löytää hyvät geenit omaava naikkone jonka maku ja vaikutuksetkaan ei jätä kysymyksiä. Kaikki tämä siis huolellisen rakentelun jälkeen. Muutama kuva saattaa ilmestyä kunhan alkaa varastossa vihertämään.

Mr Orange

Member
22 litraa ei riitä. Scain kommenttiin sellanen vastaväite että oma kokemus on se ettei tuulettimien pitäis heilutella kasveja vaan liikuttaa ilmaa niin ettei tule kohtia jossa ilma ei liiku ja home sikiää. Jos kasvien varsia haluaa paksuntaa niin tehokkaampaa on käyttää silikaattia joku ~0,2 EC:n verran lopullisen EC:n laskeutuessa sinne 1,2-1,4. Sitäkään ei tarvitse kokoajan antaa. Välillä reilummin ja myöhemmin lisää. Se pitää sekottaa aina erikseen, koska noilla annoksilla pH ampasee johonkin 9-10 ja se ei tee hyvää muille litkuille. Eli vaikka ämpäriin vettä ja silikaatit perään, pH kohilleen ja tankkiin.

Jos on varaa tuhlata vettä ja litkuja ja kyseessä on kookos niin Drip feed run to waste saa kyllä pisteet, mutta landella kun alkaa ynnäilemään yhtä ja toista niin kiertävä järjestelmä kookoksella saattaa kiriä helposti rinnalle. Pitää muistaa vaan ettiä sopivat kasteluvälit, joihin normaaleilla ajastimilla ei helposti pääse. Kasteluajastin, jolla säädetään sekunneilleen helpottaa kummasti elämää. Helpoiten tietää kiertävässä järjestelmässä (puhun edelleen kookoksesta) että antaa liikaa vettä sillon kun pH nousee vaikka EC on kohillaan. Jos siis käytät jatkuvasti pH downia annat liikaa vettä kerrallaan. Parempi vähemmän kerrallaan ja useemmin.

22l kookosta on jotain 200-300g ja sillonkin huomaa kasveista ettei ruukku riitä - ellei tosiaan ole run to waste kyseessä. Kiertävällä vedellä joku 50l riittää sinne 1gpw.

Sitten vielä sellanen että kannattaa varautua siihen että kasvia pitää vielä vegettää viikko tai pari sen jälkeen kun olet siirtänyt sen sinne kukituspuolelle. Sen pitää kertakaikkiaan olla tarpeeks iso jotta tulos näkyy.

Mr Orange

Member
Nyt pitää sen verran vielä oikaista että ajan humussa muistille on voinut käydä niin etten muista tarkalleen oliko se niin että pH laskee vai nousee, koska olen taistellut aikoinani kumpaakin vastaan. pH:ta nostin aina silikaatilla ja laskin luonnollisesti downilla. Joku viisaampi vois muistuttaa nouseeko se vai laskeeko sillon kun media alkaa mädäntyä elikkä kärsii hapen puutteesta. Sweet spot omalla kohdalla oli kuitenkin se että tankin täytön jälkeen pH asettui kohdilleen ja litkuja piti lisätä. Ennen tankkausta ei arvoja tullut mittailtua. Jos olisi mahdollista siihen että veden pinta tankissa automaattisesti täyttyisi vara tankista, jossa on pelkkää pH tasapainoitettua vettä olisi ehkä kiinnostanutkin, mutta...

moverte

New member
Elikkääs. Olisi varmaan helpompaa lähteä mullalla liikkeelle. Jätän kookoksen pienempiin projekteihin. Hyvin on kasvanut biolanin mustassasurmassa ennenkin. Vegeä se nelisen viikkoa ja bloomia kehiin. Jotain vege ravinnetta myös jos tarve vaatii. Kukitus tulee siis kestämään, mutta mikä kiire sitä on. 45L/kasvi multaa, niin luulis riittävän juurillakin tilaa. Sekaan vielä lecasoraa niin ei pääse multa painumaan läjään.

Mr Orange

Member
Valehtelisin jotain sellasta suurpiirteistä että 1l kookosta/15 g kukkaa ja mullalla jotain 1l multaa/8g kukkaa. Ei mitään eksaktia tiedettä...mutu juttuja.

S

scai

Niin, kyllä mä tykkään että nuoren kasvin varsi vahvistuu tuulettimien kans.Olen kokeillut ilmankin ja honteloksi jää.Ei kestä kukan painoa myöhemmin.
Toki toinen osa on se että ilma liikkuu kasvien ympärillä, ehkäisee hometta, ötiäisiä ja hiilidioksidin puutosta.
Silikaattiakin menee, mutta olen multakasvattaja. Ja voipi olla että ulkovarastossa varsinkin talvella saattaa vesi olla aika viilee alusta, en tiedä, ei ole kokemusta.Kunhan arvailen.
GrowK...joo ajattelin vaan et finfoam olis hyvä eriste, en ajatellut ollenkaan sen heijastuksia. Ei se varmaan kauheen paljoa valoa kuitenkaan ime
Mutta ainahan on valkoinen muovi olemassa ;).Sillä minä olen pinnoittanut kukintatilan.

DropDropDrop

Active member
Niin, kyllä mä tykkään että nuoren kasvin varsi vahvistuu tuulettimien kans.Olen kokeillut ilmankin ja honteloksi jää.Ei kestä kukan painoa myöhemmin.

Tää ei kyllä pidä paikkaansa yhtään, geeneistä se honteluus on eniten kiinni ja sitten olosuhteista. Ei ole koskaan vaikuttanut ainakaan itellä ettei tuuletinta ole ilmaa pyörittämässä.
Paljon ei maksa, mutta eipä sitä nyt välttämättä tartte.

Latest posts

Latest posts