What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Hydro - Aeroponic - Klargøring af vand

Spotten

Member
Hej.

Jeg har lidt problemer med at min pH svinger på en måde jeg finder lidt uforklarerlig, men jeg prøver at forklare det her..

Jeg bruger 10 ml pH down (Mærket er vel betragtet som reklame?) til 20 L vand ca, der fandt jeg ud af det var lige i overkanten og blandede så 2 L vand mere i, det endte på et døgn på pH 5.8.

Når jeg ser andre justere pH er det MEGET MEGET MEGET mindre pH down de bruger, og jeg har en mistanke om denne pH væske jeg har købt, er blevet pillet ved da den heller ikke var plomberet da jeg fik den som de andre pH væsker jeg har har været da jeg modtog disse (Jeg har 3 forskellige til grow), tester lidt.

Jeg har før prøvet med en af de plomberede pH væsker jeg har, og det virker VIRKELIGT stærkt, det skal jeg virkelig ikke bruge ret meget før pH ryger helt i bund!!

Jeg har f.eks en der står på flasken "5ML til 100L nutrients solution"

Betyder dette denne pH væske skal i MENS gødningen er i eller før?

Jeg gør nemlig det at jeg justere pH ved at lave en kasse med vand klar på mit badeværelse og deri fylde ca 20L vand i (mere bruger jeg ikke i mit aeroponic), og så justere pH med det samme ud fra jeg har prøvet det nogle gange efterhånden (ikke med det store held) så den stiger efter et døgn til det tal man vil have den skal ende på.

Endnu et spørgsmål i samme omfang.. På de forskellige pH flasker (nævner ikke navne, ved ikke om det er betraget som reklame herinde), står der også den anbefalede pH værdi er : bla bla bla, og der står oplyst forskellige ting på de forskellige flasker, den ene siger f.eks 5.8, hvor den anden sider 5.5 - 5.7, men jeg har selv fået af vide jeg skulle holde den mellem 5.8 og 6.5, og det har jeg gjort, dog synes jeg de vokser lidt langsomt i forhold til de andre folk jeg har set med deres hydro anlæg, som jo skulle vokse en del hurtigere end i jord.

På gødningen man bruger, der står også en anbefalet pH værdi, så det er jo lidt svært at gætte sig frem til hvilken en af disse anbefalinger man skal følge! :D

På forhånd tak.

EDIT1: Jeg har nu lavet en ny blanding med vand og pH down som har stået i nogle dage (2-3 dage), og det endte på en pH på 5.8, men ligeså snart jeg tilføjer gødningen, så stiger den til 6.6 - 6.7 hvilket jeg ikke helt forstår? Det er måske "ok" den stiger? Det er jo bare lidt svært at holde styr på hvis man ikke ved dette på forhånd! :) På flasken kunne det tyde på at det skulle i mens gødningen er i vandet?

EDIT2: Jeg har lige fundet ud af hvorfor mine rødder i mit aeroponic er brune..

Der er aldrig nogen der har afsløret man skal bruge klorin i sin vandblanding, jeg har fået af vide man skal lade vandet stå en dag eller 2 efter man har smidt pH down i, og så tilføje sin gødning, men jeg har lige skrevet til min gødningsproducent ang. dette, og de siger jeg skal putte klorin i vandet, lade det dampe af ca 1 døgn, tilføje min gødning, og SÅ jusere pH værdien.

Det var så de planter! Ud med skidtet!!

Spotten

Member
Nå! Tilbage igen! :D

Snakkede lige med en forhandler ang. dette klorin osv. han fortalte mig jeg endelig ikke må putte klorin i vandet da det vil smadre planterne, men jeg kunne hvis jeg ville redde mine nuværende planter, give dem en tur med brintoverilte, men jeg skulle lige gå herinde og undersøge hvilket procent denne skal være på og hvor meget pr liter vand der skal bruges.

Jeg kan fornemme det KUN er hvis jeg skal redde mine planter jeg skal bruge dette "brintoverilte", og ikke hvis jeg vælger at lave helt nye stiklinge.

Der mente ham jeg snakkede med, at det er min gødningsserie der indeholder nogle ting som ikke spiller overens med vandet hvor jeg bor, eller en designfejl i mit hjemmelavede aeroponic anlæg, men jeg har kun brugt Micro, Grow, Bloom samt sensizym + B-52, men det skulle i følge ham også være noget lort da denne gødningsserie jeg har, er kendt for at "clogge" som han kaldte det, som jeg gætter på betyder der kommer en masse "grums" i vandet som til sidst stopper alt til og derfor får man ikke den korrekte "værdi" til sine kære planter.

Jeg er rimelig ny i dette fag, så alt hjælp tages imod med kyshånd! :)

På forhånd tak.

Spotten

Member
Fandt lige dette:

After two weeks of using the same nutrient solution, it is time for a nutrient change. The plants may have been using some nutrients more than others, and now you might be heading for a nutrient imbalance. Keep an extra nutrient reservoir full of plain water waiting for your next nutrient solution change. This ensures you will have dechlorinated, room temperature water that will not damage your plant's roots.

It is a good idea to run a tank full of plain water (or 1/4 strength nutrient solution) for a day in between nutrient changes, to flush out any nutrient buildup. Some experienced gardeners do this every four weeks, or every other nutrient change. During every nutrient change, consider using hydrogen peroxide to keep things clean and healthy.

Må lige prøve mig frem igen! :D

Spotten

Member
Nå, så måtte de lade livet! :laughing:

Har smidt stiklinge i for alle pengene fra planter i blomst dag 30, så nu må vi se om de vil "re-vegge" og danne rødder.

Jeg har lavet vandet på følgende måde denne gang:

Ladet det dampe af (Blev fortalt de putter klor i vandet på vandværket for at rense dette), derfor denne "afdampning".

Lod bare vandet stå uden låg så det kunne "ånde" i ca. et døgn, så besluttede jeg mig for at tilføje den største del pH down før jeg smed gødningen i og så justere det til efter gødningen røg i (startede på 5.4 efter pH down og endte på 5.5 med gødningen i), så smed jeg lidt vand i og endte på 5.7 og smed det så i tanken.

Jeg smed også MEGET mindre vand i mit aeroponic end jeg har gjort før, fik nemlig at vide de godt kan få FOR meget vand og det tit er derfor de "rådner", rødderne altså.

Jeg smed 4 ml Voodoo juice i som skulle være RIGTIGT godt for rødderne (fik den først hjem i dag pga nogle leveringsproblemer).

De fik også 8 ml MGB til 20L vand, dog brugte jeg kun ca 10L i aeroponic systemet for at se om mængden af vand var problemet.

Vender tilbage når der sker noget, negativt eller positivt! :)

Spotten

Member
Nå, efter jeg har læst dette:

Ser det ud til at man skal blande sin gødning i før man pH justere, og jeg har prøvet at følge denne guide med bedre resultater end jeg førhen har fået, så nu håber jeg vi er tilbage på sporet, dog er min kasse jeg tror i ikke 100% lystæt, så jeg skal have skaffet noget "panda-plast" mener jeg det kaldes?

Sort lystæt plasktik som man kan smide over sine kasser og lave nogle huller i til disse netpotter med leca / plante i.

Last edited by a moderator:

Spotten

Member
Nå, tilbage igen! :)

Nu er mine rødder igen blevet brune, dog denne gang i en 100% lystæt kasse..

Jeg havde igår helt hvide rødder og skiftede da gødningen på "anlægget" (DWC) og deri smed jeg lidt micro, grow, bloom og lidt sensizym, voodoo juice og sidst lidt B-52. men da jeg så kigger idag har de alle fået brunlige rødder som sidst, men denne gang bed jeg mærke i en af disse grodans også er lidt brun der hvor den er i kontakt med vandet og tænkte på at gødningsblandingen er jo også lidt farvet i det, faktisk samme farve og duft, som kan minde lidt om råd hvis man ikke lige kender til dette, men jeg er nu overbevist om det blot er mit gødning der farver disse rødder idet de optager dette Super B-vitamin tingest.

For et pr dage siden:

Nu her for 5 min siden ca:

N

nizzle

har ik lige læst det igennem, kun det øverste men hvem fuk har os bedt dig putte klorin i dit vand ?

Spotten

Member
har ik lige læst det igennem, kun det øverste men hvem fuk har os bedt dig putte klorin i dit vand ?

Det står ellers beskrevet flere steder! ;) Ingen

Spotten said:
Snakkede lige med en forhandler ang. dette klorin osv. han fortalte mig jeg endelig ikke må putte klorin i vandet da det vil smadre planterne, men jeg kunne hvis jeg ville redde mine nuværende planter, give dem en tur med brintoverilte, men jeg skulle lige gå herinde og undersøge hvilket procent denne skal være på og hvor meget pr liter vand der skal bruges.

Jeg kan fornemme det KUN er hvis jeg skal redde mine planter jeg skal bruge dette "brintoverilte", og ikke hvis jeg vælger at lave helt nye stiklinge.

Hvor kraftig er din pumpe ? :) Du kunne godt smide lidt mere kvælstof(Høj N værdi) i gødningen.

Du må meget gerne have et par cm luft under grodan blokkene, så får de øverste rodhår godt med luft også.

Edit: Ved nærmere eftertanke, tror jeg helt sikkert, det er dit vandniveau, som er problemet. Ligner at dine grodans stikker godt ned i vandet. Når boblerne springer, så ryger der en masse vand med op, så de tørre ikke ud, bare rolig.

Spotten

Member
Hvor kraftig er din pumpe ? :) Du kunne godt smide lidt mere kvælstof(Høj N værdi) i gødningen.

Du må meget gerne have et par cm luft under grodan blokkene, så får de øverste rodhår godt med luft også.

Edit: Ved nærmere eftertanke, tror jeg helt sikkert, det er dit vandniveau, som er problemet. Ligner at dine grodans stikker godt ned i vandet. Når boblerne springer, så ryger der en masse vand med op, så de tørre ikke ud, bare rolig.

Du mener bobleren ik?

Den er med 320L/T luftpumpe, dog kun det ene udtag jeg bruger! :)

De får ekstremt lidt gødning med vilje, vil lige teste lidt! :)

Går ud fra en 3-2-1 måske ville passe bedre end en 1-1-1, så ville den få mere N i hvert fald! :)

Spotten

Member

Ja, kan godt være jeg skal fylde knapt så meget vand i, har også gået og tænkt lidt på det du nævner med at bunden af denne grodan ikke skal i kontakt med vandet, men jeg oplever det er svært at få dem til at slå rødder medmindre stammen er i kontakt med vandet, og da jeg tog lidt for små stiklinge, så var der ikke nok stilk på, så de skulle have det mere vand for at nå hvis du kan følge mig? Men ja, jeg skal nok have taget lidt fra fremover! :)

Jeg nok ikke bruge disse planter til noget, det er bare for at lege lidt med disse værdier i hydro og se om jeg kan sætte mig lidt ind i hvordan det hænger sammen inden jeg går helt hydro både med min kommende større veggefase og måske et større blomster rum istedet med 2 x 600 W lamper og lysstofrør til stiklinge og moderplanter evt. Dog bliver det ikke lige foreløbig, har lige nogle andre ting som skal i orden før der er råd! :)

Jeg har nu kigget på min gødning, og det er så micro jeg skal tilføje mere af for at forhøje N værdien, det er nemlig 4-0-0, dvs. kun nitrogen :)