What's new
  • ICMag with help from Landrace Warden and The Vault is running a NEW contest in November! You can check it here. Prizes are seeds & forum premium access. Come join in!

Hvornår skal jeg høste?

WeedWizard

Member
Hej alle, det er noget tid siden jeg har skrevet herinde, men der er sket så meget. I mellemtiden er mine planter vokset sig store og flotte, desværre var 1 af 4 en han, så den røg en tur. Der er nu 2 super lemon haze tilbage og en enkelt white widow, den ene SLH har fået "klør" altså de øverste blade har krøllet sig sammen som en klo, jeg mistænkte en slags salt forgiftning så den er blevet flushet og har det lidt bedre nu, problemet er lidt at den er rimelig stretchy så den fylder meget i mit lille telt. Nu ser den anden SLH ud til at være klar til høst, gode buds med masser krystaller, men de er ikke vildt store, så ved ikke lige om man kan satse på de groer lidt? Det er egentligt spørgsmålet, Når budsne er godt hvide, men ikke mørke krystaller endnu, kan man så forvente at budsne bliver større eller skal jeg begynde at droppe gødning og give den rent vand og preppe til høst?

*edit* har ikke lige tid til at finde billederne frem nu, men prøver senere, så er det måske lettere at vurdere?

DK2670_01

Member
hey der M8

Hvor lang tid har de været i bloom (12/12) ?

Nu kender jeg ikke dine sorter, men en haze skal tit have over 10 uger i bloom + flush (10 - 14 dage)

Men du skal blive ved med at gøde mens de er hvide ;) når ca 80% af hårene har ændret farve er det tid til at kigge lidt i et microscop for at se den nøjagtige tidspunkt at høste dem :D

Men hvad siger hjemmesiden med bloom-tid ? produkcenternes tid pleger at være et godt fingere tegn, men det kan igen vareiere mellem div phenoer ;)

WeedWizard

Member
Tak for svaret mate. Ja skulle jo ha tænkt på at kigge på hjemmesiden, så det gør jeg nu. Sjovt nok er den ene plante fint meget mere udviklet end den anden af samme strain. Men måske er den anden bare lidt doven hehe. Kigger lige rundt og ruster mig med tålmodighed :)

DK2670_01

Member
nej det er normalt fra frø af :D der vil altid være forskelvlige phenoer der har lidt anderledes bloom tid ;)

Det er derfor det er så vigtigt at finde den helt rigtige plante med de pheno gener, du vil have som moderplante, fremover vil der så ikke være så meget forskelv på bloomtiden, om du så laver 1000 babyer, da de er 100% som moderen :bump:

ICETOKER

Sharing Is Caring!
Veteran
man skal dog tænke på at blomstrings tider i virkeligheden er noget længere end angivet fra avleren( i mange tilfæld). Mange producenter begynder at tælle når de går i blomst, men ikke fra den tid man skifter til 12/12. Og det betyder op til 3 ugers forskel.

Man skal også tænke på at det er mere attraktiv for køberen at de blomstrer hurtig....... dvs korte blomstringstider sælger flere seeds!!!!

Men gør som DK anbefaler..... fordi det "kun" er planten som bestemmer hvornår den er færdig. Det findes variationer i øvrigt som er færdige når størstedelen af hårene er hvide.....men det er extreme sjældent og det skal du ikke tænke på med mindre du dyrker Matanuska Thunderfuck..... et strain avlet til Alaska´s kolde tundraer!!

Du kan finde billeder herinde som viser hvordan de trichomes skal se ud når de er optimal klare til høst..... jeg vi prøve at se om jeg kan finde dem igen.

hygge

icetpoker

WeedWizard

Member
Tak for svarne guys,

Jeg prøvede at tage kloner af den fantastiske SLH, men den ene klon døde ret kort tid efter og så må se om den anden bliver til noget. Kan kun give migselv dummeslag for ikke at have taget kloner tidligere. Læste et sted at man kunne tage kloner op til lige inden høst hvis det var det man ville, men skulle så give dem ekstra tid til at gå over i vegge fasen igen og så videre, nu må vi se. Har dog heller ikke den optimale clone box endnu da jeg mangler en E40 fatning og en eller anden reflektor til at smide på toppen af kassen, så pt får de en blanding af sollys og en normal glødepære, men de er som sådan stadig grønne og friske at se på hehe. Planen var egentligt også at tage og lave en moder af den gode plante og så ellers bare gå igang med at lave mange kloner så de er klar til foråret, men kan jo være jeg bliver nødt til at starte helt forfra og så lave en moder næste gang..håber jeg ikke på da den her plante er ret meget over min forventning indtil videre :)

Kigger på en samlig billeder der burde indikere når de er klar, så jeg venter spændt :)

god pointe med de "ekstra 2-3 uger" mener der gik en små 10 dage inden man kunne se blomsterstande så småt efter de fik 12/12.

DK2670_01

Member
jeg vil klart anbefale dig at tage kloner INDEN de går i blomst ;), specielt hvis det skal være den kommende moderplante :D Har set mange små kloner der bare fortsætter med at lave hvide hår selvom de er ved at laver røder OG står under 24 timers lys

Jeg har efaret at hvis man lige slukker lyset helt i 24 timer før man går over til 12/12 så går de i blomst 2-3 dage før :D

og hvis du så i den anden ende af fasen lige giver dem 48 timers mørke inden du høster laver den extra meget sukker :D:D:D

WeedWizard

Member
Jeg har efaret at hvis man lige slukker lyset helt i 24 timer før man går over til 12/12 så går de i blomst 2-3 dage før :D

og hvis du så i den anden ende af fasen lige giver dem 48 timers mørke inden du høster laver den extra meget sukker :D:D:D

Jeps, læste jeg i growers bible, var dog ret nervøs for deres stress niveau siden sidste grow jeg lavede hvor pæren sprang midt i bloom fasen mens jeg ikke var hjemme og dermed lavede den bedste af planterne til herma som så sneg sine pollen over på de andre hunner..grrr heheh, men tror nu ikke man ville opleve dette hvis det er som du siger når man sætter dem i blomst, eller så sent i bloom inden de skal høstes. Så vil klart prøve det sidstnævnte :)

DK2670_01

Member
en sprunget pærer eller bare et lille lightpip i bloomperioden og du er næsten sikker på at få hermo .... DØD OVER HERMO .... :D

WeedWizard

Member
en sprunget pærer eller bare et lille lightpip i bloomperioden og du er næsten sikker på at få hermo .... DØD OVER HERMO .... :D

Ja det fandt jeg ud af "the hard way" var væk i en 3 dages tid og da jeg kom hjem var teltet bare mørkt, så ved ikke hvor lang tid de har fået mørke, men max 3 døgn. Det var sku for nederen, total spild af tid.. Dog vil jeg sige at jeg brugte så nogle af de herma frø udenfor i år, og well, det er ikke det bedste jeg har røget, men giver alligevel en god head-high, og minder mig om god gammeldags dansk pot :)

meeeen, damn en skuffelse at bare få det hele fucked op på den måde. Arbejder på at sætte et webcam op og lade via min server, få adgang til livestream af den video, så man så kan se status på sit grow i sådanne situationer gøre noget ved det lidt hurtigere :)

DK2670_01

Member
Arbejder på at sætte et webcam op og lade via min server, få adgang til livestream af den video, så man så kan se status på sit grow i sådanne situationer gøre noget ved det lidt hurtigere

Hehe .... GÅ ind i teltet og kig til det HVER dag ;)

WeedWizard

Member
Nu er jeg i den "uheldige" situation at jeg er sygemeldt pga det skide knæ, så mine planter får nu rigelig opmærksomhed :D

Men ja, er helt enig, man skal simpelthen kigge til dem hver dag om muligt, ikke kun fordi man bliver så glad af at se alle de dejlige damer :) , men også en god måde at fange situationer der kan opstå i opløbet :)

mit nuværende grotelt er desværre ikke stort nok til både mig og damerne, så det er noget med at åbne og tage dem ud hvis de skal have en gennemgående inspektion, det sker dog ikke hver dag at de kommer ud fra deres telt :)

DK2670_01

Member
Når mine damer er blevet plantet og er gået i blomst, rør jeg dem ikke, før de enten lige skal hænges op eller de skal klippes :D

Men nu er de fleste af mine damer jo også nøje udvalgte så de er prima :D

kan godt se at der er lidt svært at lege doktor i min jungle *LOOOOL* En lille ulempe ved hydro systemmer

køre selv om natten så der er altid tid om morgenen lige at kigge da det slukker kl 9 eller om aftenen at fylde på og sådan da det tænder kl 21 ;)

så har jeg jo også 2 lamper i mit rum, så det er ikke den største katastrofe hvis én af pærene ryger :D (som er sket 2-3 gange) men jeg har skam også ikke gidet kigge et par dage uden der er sket noget ;) men lige pludselig sker der noget .... så gør det ondt

WeedWizard

Member
Hehe, ja du har jo også rimelig mange planter, håber jeg en dag får mulighed for at lave et stort grow og så bare sove i et bjerg af weed, hehe :D Ja det er jo det med at man gerne lige vil have plads til ekstra planter, hvis man har plads til dem, så kommer de ind :)
gad vide om det har stor betydning hvor meget plads man giver planterne? jeg er klar over at de skal have plads "nok" så de ikke står og skygger for hinanden, men vis man nu havde lad os sige en lade, og så gav hver plante fx 2-3 kvm så de står sådan langt fra hinanden. Ville de så bare brede sig helt vildt? det kunne jeg egentligt godt forestille mig, specielt hvis det er en sativa. Hmmm, ønsketænkning måske hehe, men ja, man skal jo være forsigtig når man bevæger sig i junglen, som med rigtige damer, må man behandle dem med omhyggelighed og ikke brække deres arme eller heh :)

DK2670_01

Member
du må teste dig frem ;)

jeg selv går efter mange på lidt plads :D da det er den korteste tid i veg ;) men har også lavet 174 gram på én plante :D og så skal den sæføli have meget plads.

Jeg går efter 1-2 ugers veg og op til ca 25 planter under en 600W men kunne også bare nøges med 4 planter under en 600W, men så er der tale om mindst 8-10 ugers veg, og det er jo næsten et helt grow i tid ? så heldere lidt mindre buds MEN mange flere :D

Det vigtigste er nu Veg og røder, dernest lys og gødning. Du kan gøde og give dem lige så meget lys du vil, men har de ikke mange rødder kan de ikke optage gødningen og laver ikke nok blade til lyset :D Men har de mange rødder og skud så kan de godt kllare sig med mindre lys og gødning ... eeeeelsker denne deglije plante :D:D:D Misa Like :D:D:D

WeedWizard

Member
Tak for svaret :)

har lige et hurtigt spørgsmål vedrørende en indica (white widow) som har en del store dækblade, de skygger en del for de lever buds, ville det være en god ide at fjerne de store blade og sørge for at der kommer lys til de lavere dele på planten, eller er dette en dårlig ide? et par pics er med, beklager et par af dem er lidt shakey, men stod i en lidt akavet position hehe
sEZf1.jpg

b8Hgl.jpg

jWQM7.jpg

Quiet_Riot

Active member
Veteran
Den skal helst bruge de blade til fotosyntese og "opmagasinering" af næring. Næste gang kan kan du snippe alle nedre skud og blade af inden blomst, så der ikke er alt muligt småtteri der. Ellers skal du ha fat i en mere intens pære.
Du kan sefølig også klippe dem af, men det kan godt stresse lidt og giver ikke det store synes jeg, de kan godt blive lidt tykkkere og tættere, men du kan jo prøve. Du kan jo også altid bruge dem til ryst eller ice.

WeedWizard

Member
Tak for svaret, lader den være som den er, men har rokeret lidt om så den får mere lys, nu er den store sativa også snart færdig, så kan indicaen få meget mere lys :)

WeedWizard

Member
Ah ja selvfølgelig, kigger straks på nettet efter et usb microskop. Tak DK :) pt har jeg kun sådan et håndholdt et, det virker også fint for at se hvad man skal se, ville bare være nice med et elektronisk så man også kan tage billeder :)

Latest posts

Latest posts